Bron: http://www.ad.nl/autowere(...)licht_gas_terug.htmlquote:REEUWIJK/WOERDEN - Op het grote matrixbord naast de A12 licht de verlaagde snelheidslimiet op: 80 km/uur. Er lijkt niets aan de hand, maar een blik in de buitenspiegel leert anders.
De inktzwarte lucht belooft binnen een minuut een wolkbreuk. Nu alvast gas terugnemen voorkomt dat automobilisten straks tegen een voorganger klappen.
Weggebruikers op de A12 naar Utrecht (zuidbaan) krijgen tussen Reeuwijk en de nieuwe afslag Woerden-oost bij Harmelen met een proef van Rijkswaterstaat te maken. Deze proef lijkt een beetje op de snelheidsregeling via de bestaande matrixborden boven de weg. Maar deze variabele snelheidsregeling gaat verder en is ‘slimmer.’
Nu is het zo dat de matrixborden pas aangaan als het verkeer al bijna is vastgelopen. Dat komt door de manier van bedienen van de borden; draden in het wegdek geven de rijsnelheid van het verkeer door.
De computer berekent de snelheid waarmee het verkeer zou blijven rijden en stuurt die informatie naar de verkeersinstallatie met de matrixborden. Tussen 8 september, als de proef daadwerkelijk begint, en februari 2010 gaat dat anders. Dankzij de buienradar van het KNMI is vooraf vrij nauwkeurig bekend wat voor neerslag in welke hoeveelheid eraan zit te komen.
,,De snelheidsbeperking wordt al ingeschakeld bij de komst van de bui. Dat voorkomt dat het verkeer plotseling gaat remmen als de bui losbarst,’’ aldus woordvoerster Esther de Graaf van Rijkswaterstaat.
In de proef op de A12 wil Rijkswaterstaat bovendien uitproberen of zij het verkeer op drukke tijdstippen geleidelijker kan laten rijden. Nu staan vaak files op de rijksweg die onverklaarbaar zijn. Er is geen aanrijding of klus aan de weg waardoor het verkeer even moet wachten. De file lijkt alleen te zijn ontstaan omdat het verkeer plotseling remt en even later weer (te) hard gas geeft.
Zo staat het vaak muurvast bij de oprit van de N11 vanuit Alphen, bij Bodegraven en bij Waarder. Die ‘schokgolven’ in het weggedrag wil Rijkswaterstaat proberen kleiner te maken en er mogelijk helemaal uit te halen. Dat is niet alleen beter en prettiger voor de weggebruikers, aldus woordvoerster De Graaf. Ook wordt het risico op ongelukken kleiner. ,,Doorstroming en veiligheid gaan hand in hand,’’ aldus de woordvoerster.
Precies, dat ding zal niet heel accuraat zijn, dus als er een paar honderd meter verder een bui is, maar op de snelweg niet, dan gaat iedereen - vanwege die matrixborden - plots op de rem trappen, wat de verkeersdoorstroming belemmert en ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:28 schreef Casos het volgende:
En dan gaan ze de buienradar gebruiken. Fijn. Hoe vaak ik volgens dat ding wel niet midden in een wolkbreuk moet zitten, maar ondertussen schijnt het zonnetje.
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Precies, dat ding zal niet heel accuraat zijn, dus als er een paar honderd meter verder een bui is, maar op de snelweg niet, dan gaat iedereen - vanwege die matrixborden - plots op de rem trappen, wat de verkeersdoorstroming belemmert en ook nog eens gevaarlijke situaties kan opleveren.
Plus, zoals al is gezegd: een hoop mensen gaan al krampachtig 30 km/h rijden bij een paar druppels.. dat moet er straks ook nog eens bijkomen als het niet eens regent, omdat zo'n matrixbord het aangeeft. Alsof men collectief te hard loopt te rijden bij regen. Wanneer halen ze hun hoofd uit hun reet bij Rijkswaterstaat?
Inderdaad. De stupiditeit van het Nederlands volk kan je het beste afmeten aan de rijstijl van diegene. Wat een mongolen zitten er soms op de wegquote:Op maandag 17 augustus 2009 13:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...
Zolang er nog genoeg debielen zijn die denken dat je 'het verkeer' kan sturen (de diverse verkeerscentrales van Rijkswaterstaat door heel Nederland) en we een compleet stompzinnige overheid hebben zal je dit soort maatregelen nog veel meer terug zien.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:36 schreef Casos het volgende:
En dat stukje over het verkeer geleidelijker laten rijden. De beste oplossing daarvoor is imo die klote matrixborden gewoon uit laten. Zelf kijken hoe de situatie is en niet af laten hangen van een bord dat boven de weg hangt.
Maar ons beleid dan? Wat moeten we dan met al die beleidsmedewerkers? Die goedbetaalde mensen moeten toch hun werk blijven behouden?quote:Hoevaak zie je niet dat op drukke kruispunten de doorstroming vele malen beter is als de verkeerslichten uitgeschakeld zijn?
Inderdaad zeg, het is geen uitzondering dat er automobilisten door vrachtwagens en bussen worden ingehaald op de snelwegen. Gewoonweg omdat ze ~ 80 of 90 km/h rijden.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:37 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Daar heb je geen regendruppels voor nodig, een groot aantal automobilisten kan uberhaupt niet verantwoord deel nemen aan het verkeer. Maar als je dit soort 'ideeën' leest is het sowieso hopeloos gesteld met de toekomst van Nederland...
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:28 schreef OldJeller het volgende:
Wat een onzin, het gros mindert al vaart bij slecht weer. Gewoon weer iets wat onder het kopje "anticiperen" hoort.
Of gaan ze straks ook bij elke splitsing aangeven wanneer je je richting aan moet geven?
Krampachtig geforceerd gedoe dat meer kwaad doet dan goed.
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:26 schreef Casos het volgende:
En ze hebben weer wat gevonden om de automobilist te sarren:
Ach gut. "Jouw praktijkervaring" is de uitkomst van een onderzoek, door theoretici en beleidsmakers. Ze moesten het maar eens overlaten aan de mensen van de praktijk, ik denk dat Nederland dan zo weer een Gouden Eeuw in hobbelt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Praktijkervaring, nerd.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Je begreep het bericht niet, zie ik?quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?
Meestal is het andersom. Degene die dit soort dingen bedenken, gaan of met de fiets of met het OV naar het werk. De meeste die hier reageren zitten dagelijks met de auto op de weg en hebben dus een flinke dosis praktijkervaring, waardoor ze prima de smartass kunnen uithangen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:41 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Als het nu door praktijkervaring duidelijk is dat files ontstaan als mensen bij het begin van een bui hard remmen, waarom denk jij dan vanuit je bureaustoel even te kunnen roepen "wat een onzin" ?
Makkelijk hoor, niet gehinderd door enige kennis op internet de smartass proberen uit te hangen.
Nee, daarom ben ik ook tegen al deze betutteling.quote:Op maandag 17 augustus 2009 13:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij vindt het leuk om in de file te staan begrijp ik ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |