quote:
Ik was er helemaal klaar voor! Een afstraffing, zoals vorig seizoen had ik niet verwacht; het zou in mijn ogen meer een schaakwedstrijd worden.
Ajax was voor mij vooraf ook niet de gedoodverfde favoriet, zoals zo velen mij afgelopen week via het internet wilden doen geloven.
PSV-Ajax is een wedstrijd, waar heel Eindhoven en omstreken zich al maanden op verheugt. Het is voor de gemiddelde Philips medewerker de wedstrijd van het seizoen. In de kantine van de eletronica-gigant worden tussen het broodje kroket en de gehaktbal door alleen maar gesproken over de wedstrijd van het jaar.
De glasblazer met 18 dienstjaren heeft het grootste woord, de spoeltjeswikkelaar, die ook inmiddels al 16 jaar wikkelt in plaats van zich ontwikkelt, heeft maar één hoop: Schop die Suarèz neer. De ploegchef van de TL-buizen divisie zegt dat hij nog wel wat gas over heeft en de uitzendkracht maakt een sissend geluid; hij doet er alles aan om een vaste aanstelling te krijgen bij Philips, omdat zijn gepensioneerde vader de uitvinder was van de gloeidraad.
Dit alles om maar even aan te geven in wat voor inspirerende omgeving de supporters van PSV leven. Geen wonder dat ze aanhanger zijn van de club van het counter voetbal. Als het arrogante Ajax op bezoek, komt dan willen ze die 90 minuten lang weg counteren. Helaas liep het dit jaar anders.
Dit jaar kwam Ajax naar Eindhoven met een strijdplan, dat leek op de loopgravenoorlog van WO I. Martin Jol zal gedacht hebben aan de zeven punten voorsprong, die een sneaky overwinning hadden kunnen opleveren. Meestal komt Ajax namelijk naar Eindhoven om weer een paar punten in te lopen op de Eindhovenaren.
Dat keepen een apart vak is, daar zijn ze na het tijdperk Gomes wel achter gekomen in Eindhoven. De Zweed Isakson kan de Braziliaan niet snel doen vergeten, want hij hielp Suarez al in de tweede minuut aan zijn vierde seizoenstreffer. Het begon dus perfect, want PSV kon niet meer lekker achterover gaan leunen en moest het spel gaan maken.
Ik ging er eens lekker voor zitten op het puntje van mijn stoel en dit ben ik ook 90 minuten blijven doen. Er ontspon zich een prachtige wedstrijd en als ik neutraal was geweest, was ik getuige geweest van een legendarische wedstrijd.
Ik ben echter niet neutraal, ik ben een Ajacied, die zijn godenzonen het liefst via magistraal voetbal zijn opponent ziet vernederen. Als dit in een uit-wedstrijd even niet lukt, geldt voor mij ook gewoon het resultaat.
Onnodig werd echter tot tweemaal toe een voorsprong uit handen gegeven en aan het einde van het schouwspel stonden de Ajacieden zelfs met lege handen.
Was het de verdienste van PSV? In mijn ogen niet helemaal, een gelijkspel was rechtvaardiger geweest. Was het warrige fluiten van Pieter Vink de reden dan? Nee, zelfs dat niet, want dat zijn we van hem gewend. Je moet zelf zo goed spelen, dat Pieter niet meer van invloed kan zijn. Deze ex-militair is toch alleen maar met zichzelf bezig; is mijn loopje wel goed, kom ik arrogant genoeg over, steken de gele en rode kaart wel voldoende uit mijn borstzakje? Kortom, hij is met alles bezig, behalve met het spel. Zo kan het dus gebeuren dat je strafschoppen wegwuift, Bakkal niet Wielaert met twee handen een duw in de rug ziet geven, het vrij worstelen van Ooijer niet bestraft met de straf die erop staat. Pieter Vink ontwikkelt zich niet als scheidsrechter, terwijl dit toch zijn vak is! Waar lag het dan aan dat Ajax niet met minimaal een punt uit Eindhoven vertrok? Misschien toch gewoon domme pech?
Nee, het heeft met de ontwikkeling te maken van Maarten Stekelenburg. Maarten wordt volgende maand 28 jaar en staat sinds 2002 bij Ajax onder contract. De laatste 5 jaar is Maarten eerste keeper van Ajax. Hij maakte indruk in 2002 tijdens de halve finale van de KNVB-beker tegen FC Utrecht. Maarten had katachtige reacties op de lijn en het zag er spectaculair uit; de gelijkenis met Edwin van der Sar werd snel gemaakt.
Maarten was jong en mocht fouten maken, zo ook in 2004 toen hij in de uitwedstrijd tegen Macabbi Tel-Aviv in de poule-fase van de Champions League keihard de bal tegen de rug van Johnny Heitinga schoot en de bal in het doel zag verdwijnen. Het betekende de uitschakeling in de poule.
Maarten moest zich verder ontwikkelen en werd als derde doelman aan het Nederlands elftal toegevoegd, om onder Edwin van der Sar verder te leren en te werken aan zijn zwakke punten. Het schortte nog aan de coaching, één tegen één situatie’s en het heersen in het strafschopgebied bij voorzetten en hoge ballen.
Marco van Basten zag het vorig jaar al en in de wedstrijd tegen PSV kon heel Nederland het zien: Maarten stokt in zijn ontwikkeling. Maarten pakt nog steeds geen punten voor Ajax, zoals zijn voorgangers dat wel deden. Hij heerst nog steeds niet in het strafschopgebied en zijn coaching laat nog steeds te wensen over.
Zowel bij de derde als de vierde goal van PSV ging hij niet vrijuit. De knal van Dzsudzsak mag er vanuit die plaats natuurlijk nooit in. Zelf gaf de Hongaar in het interview achteraf al aan wat het geheim was: de trap was bedoeld als voorzet bij de tweede paal! Juist precies waar Maarten zich al jaren verder in had moeten ontwikkelen!
Bij de vierde goal van PSV werd er een voorzet gegeven, die binnen het doelgebied eindigde. Ik heb als amateurkeeper al geleerd dat ballen in het doelgebied voor de keeper moeten zijn, zeker omdat je als keeper een beschermde status hebt. Op je lijn blijven plakken betekent zeker dat je kansloos bent! Maarten deed het laatste en bracht daardoor Wielaert in de problemen, want die was vogelvrij verklaard.
In Eindhoven weten ze als geen ander hoe belangrijk een keeper voor je elftal kan zijn. Gomes heeft ze 4x achter elkaar de titel bezorgd, door in positieve zin beslissend te zijn. Keepen is het beroep van Maarten Stekelenburg; in dat beroep moet hij zich verder ontwikkelen. Anders eindig je als de gemiddelde PSV-supporter: spoeltjeswikkelaar met een dienstverband van 16 jaar bij Philips.
Zit wel een kern van waarheid in. Ik besefte niet dat Maarten al 28(!) is. Het lijkt me een goede zaak om deze winter op zoek te gaan naar een nieuwe keeper. Relatief gezien heeft Groningen een goede keeper en zelf vind ik Romero een topaankoop. Die gast kostte niets en heeft afgelopen seizoen wel punten gepakt voor AZ. Er lopen genoeg keepers rond, maar die luie scouting moet eens wat gaan doen.
Bron: Ajax1.nl
quote:
PSV heeft de zwakte van Ajax genadeloos blootgelegd." Dat is de mening van De Telegraaf en ook van de andere ochtendkranten op maandag.
"Oude gebreken Ajax komen aan oppervlakte", wijst ook de Volkskrant na de 4-3 zege van PSV op Ajax op de defensieve zwakheid van de Amsterdamse ploeg.
"Het is de reden dat ze in Amsterdam al vijf jaar geen kampioen meer zijn geworden", voegt AD Sportwereld toe. Vooral Robbie Wielaert moet het ontgelden.
Wielaert
"Routinier Wielaert (30), van wie wordt verlangd dat hij orde aanbrengt en zijn verdediging leidt, schiet domweg tekort in wedstrijden die ertoe doen (…) Ook de debuterende Kameroener Atouba (26) liet een verre van vlekkeloze indruk achter", aldus de Volkskrant.
"Met Rob Wielaert en Toby Alderweireld in het hart van de defensie lijkt het kampioenschap ver weg en Champions League-voetbal daarmee ook", meldt De Telegraaf.
Van Hanegem
Willem van Hanegem wijt het falen van Ajax in AD Sportwereld niet alleen aan de defensie: "Wat Ajax betreft ben ik deze week zo klaar. Ik miste op het middenveld werkelijk iedere creativiteit. Ik zag allemaal goede, harde werkers, maar niemand met intelligente ingevingen."
De Kromme pleit voor Ismail Aissati in de basis bij Ajax en is lovend over PSV: "De topper tussen PSV en Ajax was een van de mooiste confrontaties die ik ooit heb gezien. Dat kwam volledig door PSV."
http://www.nusport.nl/ere(...)t-domweg-tekort.html[ Bericht 65% gewijzigd door Dvm86 op 17-08-2009 10:30:09 ]