abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71927911
previously on fok!... En hier verder.

Ik zie dat ondertussen FC Calvijn/SGPVVD ook weer uit hun grotten zijn gekropen, dus let's continue the bitchfest .

Maar even zonder gekheid: IMHO, geld lenen voor een auto is meestal een onverstandig idee, zeker als je het op de manier van de TS van het vorige draadje doet. In principe geldt dat je een auto van eigen geld moet kunnen kopen. De enige uitzondering die ik kan bedenken is wanneer je op korte termijn een auto nodig hebt voor je werk, en dan nog moet je zuinig aan doen. 15k voor 1 bak neertellen is dan je reinste zelfmoord. Beter kan je dan een doorlopend krediet nemen (geen opgaaf van reden tot lening dus auto is jouw eigendom) van pak em beet 7k nemen voor een betrouwbaar 2de-handsje van 5k. Mocht je die onverhoopt de prak inrijden, dan heb je iig nog ruimte voor een gebakje uit de 500-1500 prijsklasse. Dit betekent wel dat je uitgavenpatroon erop toegesneden moet zijn, maw, zorg dat je 500¤ opzij hebt gelegd voor het aflossen.
pi_71928021
Geld lenen voor een auto is altijd onverstandig

Als je voor je werk een auto nodig hebt koop je maar een oud ding dat het nog even een jaar volhoud tot je genoeg bij elkaar hebt dmv SPAREN.

[ Bericht 61% gewijzigd door #ANONIEM op 16-08-2009 18:28:27 ]
pi_71928254
Men denkt even Euro 15k te lenen, maar hoe lang denk je dat het zal duren voordat je het hebt afbetaald. Op internet adverteren ze met 15k lenen en in 60 maanden terug betalen a euro 308,14 per maand. Dat is een molensteen van 5 jaar om je been. Ga je 5 jaar in dezelfde auto rijden?
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:44:03 #4
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_71928333
5 jaar in dezelfde auto, is dat zo lang dan ?
opgezegd@fok.nl
pi_71928361
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:44 schreef FoXje het volgende:
5 jaar in dezelfde auto, is dat zo lang dan ?
Niet persé.
Maar als je motor na 2 jaar geheel in de prak ligt (distributieriem geknapt = 2000-2500 euro reparatiekosten) en je de auto weer weg doet, ben je nog wel 3 jaar aan het betalen voor een auto die je niet meer hebt.

Daarnaast is de kans groot dat je niets gespaard had omdat je aan het aflossen was (incl. rente) en je dus geen geld hebt voor een andere auto.

Dubbel de lul, zeg maar.
  zondag 16 augustus 2009 @ 18:46:58 #6
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_71928383
Dat is idd een risico.
opgezegd@fok.nl
pi_71928475
Houd je er even rekening dat de meest verstandige optie niet altijd de even makkelijk haalbare optie is? Om even een zijsprong naar een studie te maken: het wordt als bon ton gezien om een studieschuld op te bouwen als je daarmee een goeie studie->diploma en dito aansluitende baan kan binnenhalen, maar wie kan je garanderen dat je niet ergens in het 3de of 4e jaar ernstig ziek raakt of een zwaar ongeval krijgt? Netto resultaat is wel dat je geen steek verder bent gekomen en alsnog op een houtje moet gaan bijten. Maar hee, je hebt het tenminste wel geprobeerd .

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat überhaupt leven niet zonder risico's is, en sommige risico's moeten nu eenmaal genomen worden om vooruit te komen. Een beetje betrouwbare bak voor je baan 50 km verderop is daar 1 van. Vanuit het oogpunt van leningen zo laag mogelijk houden snap ik wel dat je zo min mogelijk geld wilt neertellen voor de aanschaf van eigen vervoer, maar dat helpt je natuurlijk geen kont als je om de klapscheet langs de weg de ANWB aan het bellen bent en je na een half jaar tijdens het functioneringsgesprek je congé krijgt omdat je zo vaak uren later op je werk verschijnt.
pi_71928609
Of je leent voor de aanschaf van een auto of cash betaalt, is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Als je leent voor een auto, dan betaal je naast de aflossing ook rente over het geleende deel. De rente is de enige extra last in geval van lenen.

Als je een auto van 15k koopt met een lening op 5 jaar, dan ga je er van uit dat de auto naar 0 is afgeschreven in 5 jaar. Aan het einde van de 5 jaar is de lening afgelost en de auto heeft een restwaarde van 0, hetgeen gelijk is aan het begin van de 5 jaar. Na 5 jaar sluit je weer een lening af om de volgende auto te financieren.

Als je van je spaargeld een auto van 15k koopt, is deze auto net zo goed na 5 jaar 0 waard. Gedurende de 5 jaar moet je geld opzij zetten voor de afschrijving van de auto. Zodoende heb je na 5 jaar weer genoeg geld om een vervangende auto te kopen.

De extra kosten zitten in de rente van de lening en het gebrek aan rente-opbrengsten in geval van het sparen van de afschrijving.

Dus de 'molensteen' die hierboven aangehaald werd, is er ook bij de aanschaf van een auto met eigen geld. Immers, er moet gespaard worden om de auto na 5 jaar te kunnen vervangen. Enig verschil is de vrijblijvendheid van dat sparen t.o.v. het aflossen van een lening.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_71928635
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:51 schreef ErictheSwift het volgende:
Houd je er even rekening dat de meest verstandige optie niet altijd de even makkelijk haalbare optie is? Om even een zijsprong naar een studie te maken: het wordt als bon ton gezien om een studieschuld op te bouwen als je daarmee een goeie studie->diploma en dito aansluitende baan kan binnenhalen, maar wie kan je garanderen dat je niet ergens in het 3de of 4e jaar ernstig ziek raakt of een zwaar ongeval krijgt? Netto resultaat is wel dat je geen steek verder bent gekomen en alsnog op een houtje moet gaan bijten. Maar hee, je hebt het tenminste wel geprobeerd .

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat überhaupt leven niet zonder risico's is, en sommige risico's moeten nu eenmaal genomen worden om vooruit te komen. Een beetje betrouwbare bak voor je baan 50 km verderop is daar 1 van. Vanuit het oogpunt van leningen zo laag mogelijk houden snap ik wel dat je zo min mogelijk geld wilt neertellen voor de aanschaf van eigen vervoer, maar dat helpt je natuurlijk geen kont als je om de klapscheet langs de weg de ANWB aan het bellen bent en je na een half jaar tijdens het functioneringsgesprek je congé krijgt omdat je zo vaak uren later op je werk verschijnt.
Er zijn ook zeer goedkope en betrouwbare auto's te vinden. Kleine diesel en gaan
pi_71928692
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:57 schreef JumpingJacky het volgende:
Of je leent voor de aanschaf van een auto of cash betaalt, is sterk afhankelijk van de persoonlijke situatie.
Als je leent voor een auto, dan betaal je naast de aflossing ook rente over het geleende deel. De rente is de enige extra last in geval van lenen.

Als je een auto van 15k koopt met een lening op 5 jaar, dan ga je er van uit dat de auto naar 0 is afgeschreven in 5 jaar. Aan het einde van de 5 jaar is de lening afgelost en de auto heeft een restwaarde van 0, hetgeen gelijk is aan het begin van de 5 jaar. Na 5 jaar sluit je weer een lening af om de volgende auto te financieren.

Als je van je spaargeld een auto van 15k koopt, is deze auto net zo goed na 5 jaar 0 waard. Gedurende de 5 jaar moet je geld opzij zetten voor de afschrijving van de auto. Zodoende heb je na 5 jaar weer genoeg geld om een vervangende auto te kopen.

De extra kosten zitten in de rente van de lening en het gebrek aan rente-opbrengsten in geval van het sparen van de afschrijving.

Dus de 'molensteen' die hierboven aangehaald werd, is er ook bij de aanschaf van een auto met eigen geld. Immers, er moet gespaard worden om de auto na 5 jaar te kunnen vervangen. Enig verschil is de vrijblijvendheid van dat sparen t.o.v. het aflossen van een lening.
Dat ben ik dus niet met je eens. De molensteen zit 'm meer in het afbetalen. Als je het door wat voor reden dan ook het niet meer kan betalen, dan ben je de sigaar.
Als je een eigen auto hebt, dan niet
pi_71928726
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:51 schreef ErictheSwift het volgende:
Als door ziekte het onmogelijk is geworden om binnen de tien jaar nadat je aan je eerste studie bent begonnen een diploma te halen, dan wordt je basisbeurs en aanvullende beurs kwijtgescholden. Geldt trouwens niet voor de lening, dus wat dat betreft kun je inderdaad wel flink de boot in gaan. Maar ja, niemand gaat er van uit dat je je studie niet gaat halen als je eraan begint.
quote:
Inderdaad. En wij hebben ook geld geleend voor de aanschaf van een bestelbus toen mijn vriend voor zichzelf ging rijden en dat heeft hij binnen een half jaar terug betaald.

En het is wel zo handig om je auto all risk te verzekeren als je weet dat je hem niet kunt vervangen als je hem de prak in rijdt.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_71928804
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:59 schreef draaijer het volgende:

[..]

Er zijn ook zeer goedkope en betrouwbare auto's te vinden. Kleine diesel en gaan
Ik heb nog nooit een auto gehad die duurder was dan 3120 euro en rij inmiddels alweer 11,5 jaar iedere dag van huis naar werk en weer terug (36km totaal).

Totaal, met alle ritjes, zit ik op zo'n 25.000 al 35.000km per jaar.
Met de eerste auto kon ik 2,5 jaar toe (1000 gulden), met de 2e 4,5 jaar (6900 gulden, heb ik dom genoeg voor geleend), met de 3e 2 jaar (1100 euro) en met m'n huidige alweer ruim 2,5 jaar (950 euro en moet nog 20 jaar mee).

Heb nog nooit de wegenwacht nodig gehad in die 11 jaar.
Behalve toen ik met een lege LPG tank stond
pi_71929031
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:01 schreef draaijer het volgende:

[..]

Dat ben ik dus niet met je eens. De molensteen zit 'm meer in het afbetalen. Als je het door wat voor reden dan ook het niet meer kan betalen, dan ben je de sigaar.
Als je een eigen auto hebt, dan niet
Ligt eraan of je naast het geleende bedrag nog zelf liggend geld hebt staan of niet, en voordat het zo ver is valt 9 van de 10 keer eerst de vaste inkomstenbron c.q. salaris weg. Dan maakt het weinig meer uit of die auto van geleend geld of eigen is betaald.
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:20:54 #14
52191 DABAMaster
Powered by /me
pi_71929069
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet persé.
Maar als je motor na 2 jaar geheel in de prak ligt (distributieriem geknapt = 2000-2500 euro reparatiekosten) en je de auto weer weg doet, ben je nog wel 3 jaar aan het betalen voor een auto die je niet meer hebt.

Daarnaast is de kans groot dat je niets gespaard had omdat je aan het aflossen was (incl. rente) en je dus geen geld hebt voor een andere auto.

Dubbel de lul, zeg maar.
Als je een nieuwe koopt waarbij na 2 jaar de distributieriem knapt, moet je teruggaan naar de dealer voor garantie Doch, je hebt wel gelijk
pi_71929074
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:18 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Ligt eraan of je naast het geleende bedrag nog zelf liggend geld hebt staan of niet, en voordat het zo ver is valt 9 van de 10 keer eerst de vaste inkomstenbron c.q. salaris weg. Dan maakt het weinig meer uit of die auto van geleend geld of eigen is betaald.
Als je naast geleend geld nog gespaard geld hebt ben je dom bezig.
Want waarom zou je lenen als je contant kan betalen?

Maar hoe je het ook uitlegt; lenen voor een auto is gewoon dom.
Je loopt altijd een extra risico.
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:36:52 #16
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_71929452
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je naast geleend geld nog gespaard geld hebt ben je dom bezig.
Want waarom zou je lenen als je contant kan betalen?

Maar hoe je het ook uitlegt; lenen voor een auto is gewoon dom.
Je loopt altijd een extra risico.
'Gewoon' dom lijkt mij kort door de bocht
opgezegd@fok.nl
pi_71929516
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:36 schreef FoXje het volgende:

[..]

'Gewoon' dom lijkt mij kort door de bocht
Nee, er is nooit een reden om te lenen voor een vervoermiddel of ander luxe-goed.
Dat is gewoon een kwestie van te snel willen consumeren zonder sparen.

Excuses als "nodig voor werk" zijn nonsens.
Je kan een goedkope auto kopen of eerst met OV naar je werk.

Je zal je hele leven geld moeten reserveren voor onverwacht of verwachte zaken.
Mensen willen van alles hebben en komen niet uit met hun geld, moeten vervolgens gaan lenen voor een auto en komen nog slechter uit met hun geld.

Als je een lening kan betalen, kan je zeker sparen. Lenen is altijd duurder.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het iemand kan of zal verbieden.
pi_71929596
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:20 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

Als je een nieuwe koopt waarbij na 2 jaar de distributieriem knapt, moet je teruggaan naar de dealer voor garantie Doch, je hebt wel gelijk
Afijn, 3 jaar garantie dan... Maar daarna ben je nog de lul...
En als je al over de garantie-kilometers zit ook... (80.000 - 100.000 op een nieuwe auto meestal)
En op een gebruikte auto krijg je zelden meer dan 6 maand garantie...

Zelfs als je spaart kan een kapotte auto erg slecht uitkomen... Maar je hebt dan niet die lening als een molensteen om je nek hangen...
En mocht je werkloos raken en nog 10.000 euro moeten aflossen, dan kan je beter spaargeld hebben dan een schuld...
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:48:11 #19
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_71929746
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, er is nooit een reden om te lenen voor een vervoermiddel of ander luxe-goed.

Daar kies je dan toch voor? Of je nu 5 jaar spaart, of 5 jaar aflost. Aflossen is duurder, maar je kunt meteen van je ding genieten.
opgezegd@fok.nl
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:48:36 #20
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_71929756
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Niet persé.

Dubbel de lul, zeg maar.
Ik ben het met je eens dat je niet geld moet lenen voor een auto , maar dat er mensen 5 jaar in de zelfde auto rijden kan ik wel begrijpen.
Dat verhaaltje met je distributie riem snap ik dan ook niet helemaal, als je 5 jaar in dezelfde auto rijd zorg je toch gewoon voor onderhouds beurten dan knapt zon riem echt niet zo maar.
pi_71929812
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Excuses als "nodig voor werk" zijn nonsens.
Je kan een goedkope auto kopen of eerst met OV naar je werk.

Je zal je hele leven geld moeten reserveren voor onverwacht of verwachte zaken.
Mensen willen van alles hebben en komen niet uit met hun geld, moeten vervolgens gaan lenen voor een auto en komen nog slechter uit met hun geld.

Als je een lening kan betalen, kan je zeker sparen. Lenen is altijd duurder.

Maar dat wil niet zeggen dat ik het iemand kan of zal verbieden.
Gast, stap eens eens uit die SPGVVD-istische nouveau-riche mistbank . Als je werkplek 60 km verderop ligt, en de afdeling gaat over op continudienst met 5 ploegen, dan kan je wel leuk dwepen met het OV, maar dat gaat hem echt niet worden . OV is alleen geschikt voor mensen in de dagdienst. Of ga jij je baantje opzeggen om die reden opzeggen omdat een auto te duur is?
pi_71929900
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:48 schreef maickeltje het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat je niet geld moet lenen voor een auto , maar dat er mensen 5 jaar in de zelfde auto rijden kan ik wel begrijpen.
Dat verhaaltje met je distributie riem snap ik dan ook niet helemaal, als je 5 jaar in dezelfde auto rijd zorg je toch gewoon voor onderhouds beurten dan knapt zon riem echt niet zo maar.
Distributieriemen en kettingen kunnen wel degelijk knappen, ook bij normaal onderhoud.
Dat komt vaak door een kleine afwijking aan de riem, spanrol, braampje, aanlopende kap, afbrekende oliepompbout of niet uitgevoerd onderhoud (terwijl jij denkt dat het wel netjes vervangen is).
Of wat dacht je van een vastgelopen blok omdat je carter leeg is gelopen en je dacht dat je met dat rode lampje nog wel even naar huis kon rijden.

En dan zijn er nog diverse kostbare reparaties te bedenken aan een moderne auto.

Je kan dus met iedere auto flinke pech krijgen en dan is het niet handig als je nog 7000 euro moet aflossen terwijl je wat anders zoekt.
pi_71929940
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 19:51 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

Gast, stap eens eens uit die SPGVVD-istische nouveau-riche mistbank . Als je werkplek 60 km verderop ligt, en de afdeling gaat over op continudienst met 5 ploegen, dan kan je wel leuk dwepen met het OV, maar dat gaat hem echt niet worden . OV is alleen geschikt voor mensen in de dagdienst. Of ga jij je baantje opzeggen om die reden opzeggen omdat een auto te duur is?
In dat geval haal je een goedkope auto (2000 euro), leef je zuinig en spaar je zoveel en snel mogelijk voor een andere auto, als je die wilt hebben.
pi_71930337
ik neem aan dat je toch ook een auto wilt waarbij de kans dat je die na een half jaar weg moet doen niet groot is, en ik vraag me toch af of je die 2k¤ al kan krijgen.
pi_71930527
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:15 schreef ErictheSwift het volgende:
ik neem aan dat je toch ook een auto wilt waarbij de kans dat je die na een half jaar weg moet doen niet groot is, en ik vraag me toch af of je die 2k¤ al kan krijgen.
Ik doe dus al jaren niets anders...
pi_71936193
Lenen voor een auto! Als er iets is wat ik niet ga doen, dan is het wel geld lenen voor een auto.
Nouja, veel geld lenen dan want misschien komt er tzt wel een tijd dat ik het krap bij kas ga krijgen en ik toch geld moet lenen voor de aanschaf van een noodzakelijk vervoersmiddel.

In principe is er niets mis met lenen. Het punt zit 'm echter in het bedrag dat je gaat lenen en wat je doel van het lenen is. Heb je maandelijks 500 euro over en is er dringend behoefte aan een nieuwe/goede auto, maar is het geld er niet, dan vind ik het op zich niet raar om tebesluiten je nieuwe auto middels een lening te financieren. Dat moet dan wel een beetje in verhouding staan. Dus, laten we zeggen dat ik als voorwaarde voor mezelf zou opstellen dat die lening binnen een jaar terugbetaald moet kunnen zijn, wil ik het overwegen. Anders spaar ik wel voor dingen, die ik echt wil hebben.

Je moet het je gewoon wel kunnen veroorloven allemaal. Dat is het gewoon. Niet lenen omdat je buurman net een nieuwe auto heeft gekocht, waar ie ook voor heeft moeten lenen.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_71936322
Je kan voor 500 euro wel een redelijk klein licht autootje kopen dat nog een paar jaar mee kan. Een vriend van mij is met zo'n ding helemaal naar Polen gereden en weer terug. En terwijl je daar mee rijdt spaar je voor een nieuwe.
pi_71941123
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 23:10 schreef AyrtonSenna het volgende:
Je kan voor 500 euro wel een redelijk klein licht autootje kopen dat nog een paar jaar mee kan. Een vriend van mij is met zo'n ding helemaal naar Polen gereden en weer terug. En terwijl je daar mee rijdt spaar je voor een nieuwe.
Fully agree, maar sommige ego's van mensen laten dat niet toe
pi_71943823
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:59 schreef draaijer het volgende:

[..]

je haalt de woorden uit mijn mond, ik heb nog nooit meer dan 4k voor een auto betaald en pech heb ik eigenlijk nooit gehad onderweg. (behalve dan 1 keer door een fout van een monteur en 1 keer door een fout van mezelf )

ben zelfs 2 jaar geleden nog heel frankrijk doorgecrost met een gare suzuki swift van 450 euro.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 17 augustus 2009 @ 11:08:06 #30
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_71944022
Sommige mensen zijn hier zo kort door de bocht. Het continu in absolute termen beweren dat 'lenen altijd dom' is.

Voor mijn meest recente twee auto's heb ik ook geleend. Weliswaar niet het volle pond, maar beide keren zo'n 2500. En dat is steeds netjes in een half jaar afbetaald.

Je betaalt die rente om nú in die auto te kunnen rijden in plaats van over X maanden/jaren.
Alles kost geld. Soms wil je dingen en ben je bereidt ervoor te betalen. Als je in het café een biertje koopt geniet je daar toch ook van? Maar het geld ben je kwijt. Dat is net zo als met het genieten van een auto.

Natuurlijk moet je het wel verantwoord doen en geen 10K lenen met je inkomen van 1800. Dat lijkt me logisch.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 17 augustus 2009 @ 11:08:57 #31
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_71944035
damn, _Flash_, leer eens het verschil tussen de quote en edit knop!
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 17 augustus 2009 @ 11:09:15 #32
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_71944042
edit: dubbel, sorry!
pi_71947329
Leeft deze discussie nog steeds? Ik zou lekker een vette BMW halen van 30.000, kan jou het schelen joh. 10-tallen posts die aanraden te sparen maar niet luisteren hoor... lekker lenen bij frisia of postkrediet, lekker makkelijk.

Ow en lenen voor een auto vergelijken met een studie-schuld / hypotheek. Je meent dit toch niet he?
pi_71952343
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 12:59 schreef muhahaha het volgende:
Leeft deze discussie nog steeds? Ik zou lekker een vette BMW halen van 30.000, kan jou het schelen joh. 10-tallen posts die aanraden te sparen maar niet luisteren hoor... lekker lenen bij frisia of postkrediet, lekker makkelijk.

Ow en lenen voor een auto vergelijken met een studie-schuld / hypotheek. Je meent dit toch niet he?
hee pssst, zal ik je eens wat vertellen ? Dat rooie gevaar(te) dat mij voor de deur staat heb ik netto bekeken eigenlijk van mn IBG-lening gekocht . En ja, daar is over nagedacht. Het rekenwerk was eigenlijk heel simpel; wat is makkelijker vol te houden, elke maand ¤100 naar de IBG, of elke maand ¤500 naar de bank?
pi_71958704
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:53 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

hee pssst, zal ik je eens wat vertellen ? Dat rooie gevaar(te) dat mij voor de deur staat heb ik netto bekeken eigenlijk van mn IBG-lening gekocht [ afbeelding ] [ afbeelding ] . En ja, daar is over nagedacht. Het rekenwerk was eigenlijk heel simpel; wat is makkelijker vol te houden, elke maand ¤100 naar de IBG, of elke maand ¤500 naar de bank?
Foto's
pi_71972463
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:53 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

hee pssst, zal ik je eens wat vertellen ? Dat rooie gevaar(te) dat mij voor de deur staat heb ik netto bekeken eigenlijk van mn IBG-lening gekocht [ afbeelding ] [ afbeelding ] . En ja, daar is over nagedacht. Het rekenwerk was eigenlijk heel simpel; wat is makkelijker vol te houden, elke maand ¤100 naar de IBG, of elke maand ¤500 naar de bank?
Ging meer om becam en consorten, dat mensen daar nog steeds intuinen verbaasd me. De effectieve rente wordt vermeldt en die is ruim 10%. (leen 20k, na afloop 22.5k terugbetaald).

Vervolgens worden er vergelijkingen gemaakt met studie-schuld of hypotheek terwijl de vergelijking eigenlijk helemaal niet opgaat.
pi_71980670
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:26 schreef muhahaha het volgende:
Ging meer om becam en consorten, dat mensen daar nog steeds intuinen verbaast me. De effectieve rente wordt vermeldt en die is ruim 10%. (leen 20k, na afloop 22.5k terugbetaald).

Vervolgens worden er vergelijkingen gemaakt met studie-schuld of hypotheek terwijl de vergelijking eigenlijk helemaal niet opgaat.
tsja, het zijn wel allemaal leningen in principe. Dat de ene wat gunstigere voorwaarden dan de andere heeft staat buiten kijk, en een en ander is ook afhankelijk van of je idd zo lomp bent al het geleende geld gelijk weer te uit te geven of een dusdanig hoge lening aan te gaan dat je de maandelijkse aflossingskosten niet meer kan ophoesten.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:20:48 #39
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71981101
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 18:22 schreef ErictheSwift het volgende:
previously on fok!... En hier verder.
De enige uitzondering die ik kan bedenken is wanneer je op korte termijn een auto nodig hebt voor je werk, en dan nog moet je zuinig aan doen. 15k voor 1 bak neertellen is dan je reinste zelfmoord. Beter kan je dan een doorlopend krediet nemen (geen opgaaf van reden tot lening dus auto is jouw eigendom) van pak em beet 7k nemen voor een betrouwbaar 2de-handsje van 5k. Mocht je die onverhoopt de prak inrijden, dan heb je iig nog ruimte voor een gebakje uit de 500-1500 prijsklasse. Dit betekent wel dat je uitgavenpatroon erop toegesneden moet zijn, maw, zorg dat je 500¤ opzij hebt gelegd voor het aflossen.
als je geen geld hebt voor een auto maar m echt nodig hebt dan lijkt me dat je sowieso voor een gebakje gaat ipv een auto van 5k.
pi_71987131
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:20 schreef Marrije het volgende:

[..]

als je geen geld hebt voor een auto maar m echt nodig hebt dan lijkt me dat je sowieso voor een gebakje gaat ipv een auto van 5k.
Agree
  woensdag 19 augustus 2009 @ 01:34:35 #41
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_71999187
Ikzelf ben ook allergisch voor geldleningen voor auto's. Mijns inziens heb je betrouwbare auto's in vrijwel alle prijsklasses. Vanmiddag heb ik een kleine diesel - een Seat Ibiza uit 2002 met 177.000 km op de klok - aangeschaft voor 6.950 euro. Met inruil moest ik 4.250 euro bijleggen om de deal rond te krijgen, een niet al te zware financiële aderlating.

Verschillende mensen verklaren me voor gek omdat ik een kar heb gekocht met "maar liefst" 177.000 km op de tellert. Diezelfde mensen sluiten echter geregeld fikse leningen af voor een nieuwe auto, die ze vervolgens vanwege kostenbesparingen niet All-Risk verzekeren. Ik zou in zo'n geval niet ontspannen rijden, maar ieder z'n meug. De Ibiza is nog vrij modern van karakter en heeft nogal wat opties, maar de afschrijving is al grotendeels gebeurd.

Sterker nog: zelfs voor slechts circa 1.000 euro zijn er betrouwbare auto's te koop, voornamelijk van Japanse makelij; Toyota Corolla, Toyota Starlet, Mazda 323(F), Suzuki Swift, etc.
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_72001778
Mijn zusje heeft een wat oudere volvo voor 200 euro op de kop getikt. Vorige eigenaars hadden het 1 en ander vervangen alvorens hem te koop te zetten. Er mag dan weinig luxe in zitten, hij rijd anders nog prima en is groot genoeg voor 3 extra passagiers.
pi_72002595
Dus de stelling hier is dat als je graag een wat duurdere auto wilt, je eerst maar een wrakje van 2000 euro moet kopen om intussen snel te sparen voor meer geld? Dat lijkt mij pas dom om te doen. Die 2000 euro ben je kwijt, en als je dat lieve wrakje in gaat ruilen krijg je er misschien nog 500 euro voor terug. Stel dat je er 3 maanden over doet om 1500 euro te sparen, dan ga je toch niet met zo'n actie 3 maanden sparen weggooien? Dan kun je beter een nog kleiner bedrag aan rente afbetalen dan zo 'dom' te zijn.

Ik ben het er volledig mee eens dat 15.000 euro lenen omdat je per se een betrouwbare auto nodig hebt gewoon belachelijk veel is. Voor 4000-5000 euro heb je al een heel degelijke, goed onderhouden auto waar je dag in dag uit het hele land door kunt rijden. En als jij op dat moment maar 2000 euro kunt missen, vind ik het echt geen stom idee om die resterende 3000 erbij te lenen om het vervolgens zsm af te betalen.

Want als je voor je werk een bestelbusje zoekt, omdat je bv veel beurzen moet doen of goederen moet leveren of service moet verlenen, dan zit er echt een enórm verschil tussen een busje van 2000 euro (meestal compleet afgeragd met km-standen boven de 2 ton en absoluut niet representatief) of 5000 euro (waar je al een zeer nette tweedehands bus voor hebt met een aardige km-stand die nog wel even mee kan)....
En dat wilde je dan oplossen door maar een half jaar met het OV te reizen, of te carpoolen? Lijkt me niet.....

Ik rij overigens zelf in een Hyundai Pony van 900 euro. Prima ding, ben er heel erg blij mee, als je niet bijzonder veel wilt rijden is het een erg leuk autootje waar nog veel inpast ook. Maar ik weet ook wel dat als ik ooit een nieuwe auto wil, ik hier echt geen cent meer voor ga krijgen.... Dat die 900 euro dan 'weggegooid' geld is.
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 09:58:45 #44
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72002718
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 09:53 schreef zoeperzazke het volgende:
Dus de stelling hier is dat als je graag een wat duurdere auto wilt, je eerst maar een wrakje van 2000 euro moet kopen om intussen snel te sparen voor meer geld? Dat lijkt mij pas dom om te doen. Die 2000 euro ben je kwijt, en als je dat lieve wrakje in gaat ruilen krijg je er misschien nog 500 euro voor terug. Stel dat je er 3 maanden over doet om 1500 euro te sparen, dan ga je toch niet met zo'n actie 3 maanden sparen weggooien? Dan kun je beter een nog kleiner bedrag aan rente afbetalen dan zo 'dom' te zijn.
Nee hoor. Ik zeg dat je beter een gebakje kunt kopen, en zoals de quote zei, tussen 500 en 1500 e. Waarbij ik dan meer aan 500 denk dan aan 1500. En ik vind sparen nog altijd beter dan lenen, maar dat is persoonlijk.
pi_72002768
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 09:53 schreef zoeperzazke het volgende:
Waarom zou die auto na 3 maanden nog maar 25% waard zijn? Kleine oude auto's zijn relatief gezien juist erg waardevast..
pi_72002801
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 09:58 schreef Marrije het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik zeg dat je beter een gebakje kunt kopen, en zoals de quote zei, tussen 500 en 1500 e. Waarbij ik dan meer aan 500 denk dan aan 1500. En ik vind sparen nog altijd beter dan lenen, maar dat is persoonlijk.
Agree, maar als je écht een auto nodig hebt waar je het hele land mee doormoet en nog lichtelijk representatief wilt/moet blijven (als je bv een eigen bedrijf hebt), dan vind ik dat je een goede reden hebt om een bedrag te lenen. Stel dat iemand zichzelf verhuurd als parttime vertegenwoordiger (parttime ben je vaak zelf verantwoordelijk voor je vervoer), zou jij het als werkgever dan niet prettig vinden als je nieuwe werknemer een betrouwbare auto heeft (waardoor je zeker weet dat hij op tijd bij zijn klanten is en niet voor de zoveelste keer met pech langs de kant staat) die er ook wat netter uitziet dan een totaal verbleekte rode fiat panda uit 1989?
En als je de helft tot driekwart van je dagen op de weg doorbrengt, dan is een klein beetje comfort ook niet verkeerd, slecht zitten in een stugge auto levert ook weer lichamelijke problemen op....
Dan is het een investering (met lening) maar verdien je het vanzelf weer terug....
  woensdag 19 augustus 2009 @ 10:22:30 #47
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72003220
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:03 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Agree, maar als je écht een auto nodig hebt waar je het hele land mee doormoet en nog lichtelijk representatief wilt/moet blijven (als je bv een eigen bedrijf hebt), dan vind ik dat je een goede reden hebt om een bedrag te lenen. Stel dat iemand zichzelf verhuurd als parttime vertegenwoordiger (parttime ben je vaak zelf verantwoordelijk voor je vervoer), zou jij het als werkgever dan niet prettig vinden als je nieuwe werknemer een betrouwbare auto heeft (waardoor je zeker weet dat hij op tijd bij zijn klanten is en niet voor de zoveelste keer met pech langs de kant staat) die er ook wat netter uitziet dan een totaal verbleekte rode fiat panda uit 1989?
En als je de helft tot driekwart van je dagen op de weg doorbrengt, dan is een klein beetje comfort ook niet verkeerd, slecht zitten in een stugge auto levert ook weer lichamelijke problemen op....
Dan is het een investering (met lening) maar verdien je het vanzelf weer terug....
Hmm, er zijn genoeg goede goedkopere auto's te vinden en dat die er dan wat minder fraai uitzien,who cares. En in verreweg de meeste gevallen gaat het om gewoon woon - werk verkeer waarin iemand echt een auto nodig heeft en niet zoals jij noemt het hele land door crossen. Jouw verhaal gaat maar op voor een kleine groep mensen.
pi_72003727
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:22 schreef Marrije het volgende:
Jouw verhaal gaat maar op voor een kleine groep mensen.
Een kleinere groep, geen héél kleine groep hoor, er zijn genoeg mensen die écht afhankelijk zijn van hun auto voor hun werk zonder auto van de zaak

Maar het enige punt wat ik wilde maken is dat er dus wel redenen zijn waarin een lening een te overwegen optie is en het niet per definitie 'te dom voor woorden' is, zoals sommigen in dit topic stellen. Voor gewoon woon-werk verkeer heb je voor 500-1500 euro een heel leuk wagentje, en aangezien je een baan hebt (waar je regelmatig naar toe moet rijden, anders zou je ook geen auto willen) moet het toch mogelijk zijn om dat geld eerst bij elkaar te sparen voor je iets gaat kopen.

ZIjn we het verder met elkaar eens toch?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 10:52:03 #49
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72003888
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:45 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Een kleinere groep, geen héél kleine groep hoor, er zijn genoeg mensen die écht afhankelijk zijn van hun auto voor hun werk zonder auto van de zaak
Dat zei ik dus ook niet, mijn opmerking kleine groep sloeg op de mensen die afhankelijk zijn van een auto om er het hele land mee door te crossen. Het overgrote deel is dus afhankelijk van een auto voor het gewonen woon-werk verkeer (zónder het hele land door te crossen).
quote:
Maar het enige punt wat ik wilde maken is dat er dus wel redenen zijn waarin een lening een te overwegen optie is en het niet per definitie 'te dom voor woorden' is, zoals sommigen in dit topic stellen. Voor gewoon woon-werk verkeer heb je voor 500-1500 euro een heel leuk wagentje, en aangezien je een baan hebt (waar je regelmatig naar toe moet rijden, anders zou je ook geen auto willen) moet het toch mogelijk zijn om dat geld eerst bij elkaar te sparen voor je iets gaat kopen.

ZIjn we het verder met elkaar eens toch?
Nee, ik zou niemand aanraden om voor 500-1500 (waarbij ik al eerder heb aangegeven dat ik dan meer richting 500 zit dan 1500) euro een lening aan te gaan voor een auto.
pi_72004407
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:45 schreef zoeperzazke het volgende:
Maar het enige punt wat ik wilde maken is dat er dus wel redenen zijn waarin een lening een te overwegen optie is en het niet per definitie 'te dom voor woorden' is, zoals sommigen in dit topic stellen.
Juist! De crux is dat de afweging lenen of sparen voor iedereen een persoonlijke afweging is op basis van daadwerkelijke behoefte en persoonlijke wensen en omstandigheden. Niemand anders dan de persoon zelf kan deze afweging maken en anderen kunnen al helemaal niet oordelen of die afweging 'te dom voor woorden' is.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_72005048
Waar is de tijd gebleven dat je voor een 2 kratten bier en een fles sterke drank een auto overneemt van een mede student en de auto kan afrijden tot de APK keuring?

Sowieso is het erg frappant dat er altijd mensen zijn die graag een 'nieuwe' auto willen hebben en daarvoor een lening willen gebruiken. De afschrijving op een auto is vaak nog belachelijk hoog.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_72007751
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 01:34 schreef Demarest het volgende:

Sterker nog: zelfs voor slechts circa 1.000 euro zijn er betrouwbare auto's te koop, voornamelijk van Japanse makelij; Toyota Corolla, Toyota Starlet, Mazda 323(F), Suzuki Swift, etc.
Waarbij je nauwelijks meer wat afschrijft... die Toyota brengen goud geld op bij exporthandelaars.
Hebben jullie me een beetje gemist?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')