abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 23:55:57 #1
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_71911779
quote:
Amsterdam, 14 augustus 2009 - Bits of Freedom gaat opnieuw digitale burgerrechten verdedigen. Veel mensen maken zich zorgen over de toenemende verzameldrift en beperking van hun digitale vrijheid door de overheid en het bedrijfsleven. Zij constateren dat hun burgerrechten daarbij onvoldoende serieus worden genomen. Bits of Freedom is terug, en zal zich door het voeren van een constructieve lobby en actieve campagnes inzetten voor de verdediging van de digitale grondrechten van de Nederlandse burger.

De afgelopen jaren zijn digitale privacy en communicatievrijheid steeds meer onder druk komen te staan. Zo brengen de overheid en het bedrijfsleven het leven van burgers gedetailleerd in kaart, bijvoorbeeld door grote hoeveelheden persoonsgegevens op te slaan in elektronische, aan elkaar gekoppelde en soms onveilige databanken. En terwijl internet voor iedere burger belangrijker wordt, is een open en voor iedereen toegankelijk internet niet langer vanzelfsprekend. In Frankrijk wordt al voorgesteld om gebruikers de toegang tot internet te ontzeggen als zij inbreuk maken op iemands auteursrecht. Ook het beginsel dat internetverkeer ongefilterd moet worden doorgegeven ligt onder vuur.

Herstart Bits of Freedom
Bits of Freedom zette zich al sinds 2000 in voor de bescherming van digitale burgerrechten, maar in 2006 moest zij de meeste activiteiten opschorten wegens vertrek van de vaste medewerkers en onvoldoende middelen voor een doorstart. Een substantiėle basisfinanciering voor een aantal jaren van de Stichting Internet4All stelt Bits of Freedom nu in staat met een nieuwe bezetting haar werkzaamheden voort te zetten. Karin Spaink, ex-voorzitter van Bits of Freedom: "Er is grote behoefte aan een dergelijke organisatie. Ik ben opgelucht dat Bits of Freedom de draad weer oppakt."

De organisatie staat onder leiding van Ot van Daalen, ex-advocaat bij het gerenommeerde advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. Van Daalen: "Het leven wordt steeds digitaler. Digitale burgerrechten worden dus steeds belangrijker. Ik ben blij dat ik mijn ervaring kan inzetten om te waarborgen dat fundamentele rechten in deze steeds digitalere wereld gerespecteerd blijven. Bits of Freedom zal in haar eerste campagnes de veiligheid van privacy-gevoelige databanken aan de kaak stellen en zich inzetten voor een open en vrij internet."

Actief verdedigen van burgerrechten
Het vernieuwde bestuur van Bits of Freedom bestaat uit Doke Pelleboer (ex-directeur van XS4ALL), Joris van Hoboken (onderzoeker bij het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam) en Karianne Thomas (advocaat bij advocatenkantoor Van Doorne). Pelleboer: "Een organisatie als Bits of Freedom is gewoon hard nodig. Digitale burgerrechten worden te gemakkelijk genegeerd en ik mis vaak een kritisch tegengeluid. Bits of Freedom gaat weer een duidelijkere stem geven aan de belangen van burgers in het digitale tijdperk."
(Uit het persbericht van http://www.bof.nl/)

Een goede zaak imo. Nog voordat BoF op zwart ging las ik af en toe de nieuwsberichten op de site van BoF, en ik kan me niet herinneren dat de behoefte aan privacybescherming drie jaar geleden zo groot was als deze tegenwoordig is (voor de mensen die zich hier niets bij voor kunnen stellen: neem een kijkje in Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen).

Wat denken we ervan? Gaat deze organisatie ook daadwerkelijk een verschil maken, of is de informatiedrang van onze overheid niet zo makkelijk te remmen? Zijn er uberhaupt genoeg mensen ervan overtuigd dat hun privacy in het gedrang is en dat het geen goed idee is om de overheid maar meer en meer informatie over de burger bijeen te laten harken?
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_71912034
"Als je de Nederlander bij zijn schouders pakt, schudt en vraagt of hij weet wat er gaat gebeuren en dat alles wordt gemonitord, hij bevestigend antwoordt en laat weten dat hij dat juist wil." De Nederlander wil meer veiligheid en dat alles gemonitord wordt. "Hij wil weten hoe zijn buurman voor zijn auto betaalt en rapporteert misdaad altijd anoniem." http://security.nl/artike(...)aks_met_privacy.html

Deze strijd is al verloren.

Donner en Hirsch Ballin hebben beleid gemaakt waar de Nazi's hun vingers bij zouden hebben afgelikt, en geen haan die er naar kraait. Ik juich het toe maar geef BOF weinig kans.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  zondag 16 augustus 2009 @ 00:51:21 #3
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_71912611
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 00:12 schreef dddour het volgende:
"Als je de Nederlander bij zijn schouders pakt, schudt en vraagt of hij weet wat er gaat gebeuren en dat alles wordt gemonitord, hij bevestigend antwoordt en laat weten dat hij dat juist wil." De Nederlander wil meer veiligheid en dat alles gemonitord wordt. "Hij wil weten hoe zijn buurman voor zijn auto betaalt en rapporteert misdaad altijd anoniem." http://security.nl/artike(...)aks_met_privacy.html

Deze strijd is al verloren.

Donner en Hirsch Ballin hebben beleid gemaakt waar de Nazi's hun vingers bij zouden hebben afgelikt, en geen haan die er naar kraait. Ik juich het toe maar geef BOF weinig kans.
Hmm... Ik vraag me af hoeveel van die "ik heb toch niets te verbergen"-mensen het hele issue ook daadwerkelijk hebben doorgedacht. Ik ben nl. bang dat verreweg de meesten van hen niet verder denken dan "Ik vertrouw de overheid wel, en bovendien doe ik niets verkeerd. Nu kunnen ze eindelijk de terroristen in ons land aanpakken". ( )

Goed artikel btw.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')