abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71876144
TS is aan het solliciteren naar een chille functie, want: bijna afgestudeerd. In deze tijd van recessie ben je blij als je überhaupt uitgenodigd wordt voor een gesprek, maar bij het zien van sommige vacatures zingt ( ) de moed in je schoenen.

Overal vragen ze voor beginnende functies 3-4 jaar ervaring

Bijvoorbeeld:

Sta je met je (bijna) afgeronde, relevante HBO/academische opleiding aan het begin van je carrière, maar heb je al wel ervaring?

Klacht: werkgevers die veel te veel eisen waardoor mijn kansen slinken
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:23:29 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71876177
Is normaal gedrag.
Gewoon op reageren.
Wanneer ze vragen hoeveel ervaring je hebt zeg je dat die bij hun wil op doen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_71876180
Studentjes met een grote bek die er nu achter komen dat de wereld niet op hen zit te wachten..
pi_71876183
Ik las net ergens dat ze bij Hyves mensen zoeken.
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_71876210
Terechte klacht.
pi_71876233
TS snapt niks van vacatures, in vacatures vragen ze toch meer dan dat de werklozenmarkt te bieden heeft
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:25:42 #7
225797 IJsblock
victoria siempre
pi_71876236
Begin voor je eigen.
Put On Your Red Shoes And Dance The Blues
pi_71876304
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:23 schreef Schokbreker het volgende:
Ik las net ergens dat ze bij Hyves mensen zoeken.
Niet echt mijn richting, maar bedankt
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.
pi_71876305
Of dan nodigen ze je uit om achteraf te melden dat je te weinig ervaring hebt.

Volgens mij stond dat al in mijn CV, Sjaak.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:29:00 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71876333
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:25 schreef IJsblock het volgende:
Begin voor je eigen.
Goed advies voor iemand die aan het afstuderen is en totaal geen ervaring heeft.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_71876335
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:28 schreef Picchia het volgende:

Ja ook zoiets, die smoezen om je af te wimpelen
pi_71876339
dat zijn gewoon de plekken die hun zaken niet goed voor elkara hebben!
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:29:14 #13
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_71876343
Welke studie?
Humans dont deserve to live...
pi_71876358
quote:
Begin voor je eigen.
pi_71876359
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:29 schreef L3IPO het volgende:
Welke studie?
Journalistiek.
pi_71876375
Lager instappen en inzien dat je niet meteen op je top kunt zitten. Jezelf eerst bewijzen.

Werkgevers hebben gelijk. Ik zie ze al jaren binnenkomen; de hoger opgeleiden die denken dat ze het al helemaal hebben gemaakt. In werkelijkheid weten ze nog niets. Twee, drie jaar werkervaring later zien ze dat zelf ook in.

Dat ligt overigens niet aan die jongens en meisjes, maar aan de opleidingen. Ze worden daar wijsgemaakt dat ze de Nieuwe Helden zijn. Maar kunnen vaak nog geen zin correct Nederlands op papier zetten. Laat staan dat ze enig analytisch inzicht hebben of dat hen politieke sensitiviteit (ja, ook in het bedrijfsleven) aangeleerd is.

Oftewel: lullig voor je, maar je bent niet de enige. Generaties gingen je al voor, maar zijn uiteindelijk toch goed terecht gekomen.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_71876385
quote:
Begin voor je eigen.
je eigen.
pi_71876424
Schijt aan wat ze willen. Gewoon solliciteren man, als je een beetje goed gebekt ben kom je overal doorheen. Teminste, dat is mijn ervaring. Ik ben nog nooit ergens afgewezen, ongeacht de onhaalbare eisen die ze stellen.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:32:56 #19
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_71876444
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:29 schreef Hetiszover het volgende:

[..]

Ja ook zoiets, die smoezen om je af te wimpelen
Of bedrijven die vacatures plaatsen, terwijl ze een "personeels stop" hebben

Beetje de schijn hoog houden voor concurrenten
pi_71876446
Jonge, dynamische bedrijven
Hoera! Weer een kuttopic!
pi_71876452
Mja... stom is dat.

Net weer twee sollicitatiebrieven de deur uit gedaan.
pi_71876471
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:32 schreef koffiekoekje het volgende:

[..]

Personeelszaken verveelde zich.
pi_71876516
quote:

[..]

Journalistiek.
Ah, nieuwe media, je doet hiet al bakken ervaring op. Maak ook even ergens een blogje aan en post wat cliché berichten, heb je die ook weer in tha pocketz!

* NiGeLaToR voor al uw carriere uitdagingen.
pi_71876517
Ik ken je probleem, zoek al 5 weken 1 keer uitgenodigd.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:36:03 #25
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_71876529
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:33 schreef Picchia het volgende:

[..]

Personeelszaken verveelde zich.
Oja... die willen natuurlijk niet ontslagen worden wegens gebrek aan werk
pi_71876533
Mijn voeten gaan altijd fluiten als m'n moed wegvalt...
Gewoon, omdat het kan.
pi_71876540
quote:

[..]

Journalistiek.
wehehe....hij zei " journalistiek" en "chille functie" in één topic

Gast, je zou er heel verstandig aan doen om serieus te overwegen om een andere studie te gaan doen. Er zijn namelijk genoeg studenten journalistiek die al tig relevante bijbaantjes hebben gehad. Jouw CV is wat dat betreft blijkbaar karig, en nu kom je op de koffie. zuur maar waar
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_71876551
quote:

Niks mis mee om eens wat sollicitatiegesprekken te voeren. Leer je ook weer van.

Soms zie je in een cv toch kansen (ondanks de mindere ervaring) en nodig je iemand uit om eens te kijken of er een match op persoonlijkheid is. Ik ben leidinggevende (15 man/vrouw ICT) en doe mijn eigen sollicitatiegesprekken met kandidaten. Dat kost mij tijd die ik soms beter kan besteden, aangezien ik ook aandacht geef aan mijn mensen, daarvoor door NL reis, én zelf facturabel bij de klant zit. Ik hou geen gesprekken óm de gesprekken. Maar als ik er tien heb gesproken en daar één groeibriljantje uithaal, dan is het me de tijd wel waard. Jammer voor die negen anderen.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_71876580
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:36 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

Gast, je zou er heel verstandig aan doen om serieus te overwegen om een andere studie te gaan doen. Er zijn namelijk genoeg studenten journalistiek die al tig relevante bijbaantjes hebben gehad. Jouw CV is wat dat betreft blijkbaar karig, en nu kom je op de koffie. zuur maar waar
Ik heb al wel redelijk wat ervaring en wellicht is mijn voorbeeld in de OP niet het beste, maar de markt voor journalisten is nogal treurig
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:38:43 #30
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71876594
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:32 schreef Trannellius het volgende:
Die je wel marktconform betalen.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:39:23 #31
262333 chris10
Be yourself and fuck the world
pi_71876616
Bij interessante vacatures gewoon reageren en verder open sollicitaties de deur uit sturen. Is er op je stage en/of afstudeerplek geen vacature? Desnoods een vacature onder je niveau, zodat je wel werkervaring op kan doen?

Overigens komen eigen variaties op spreekwoorden en gezegden die misschien als woordgrapje bedoeld zijn zoals 'de moed in de schoenen zingen' (?), meestal niet echt goed over als je gaat solliciteren...
pi_71876636
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:36 schreef Malebolgia het volgende:

[..]

Ik ben ook in een lastige periode aan het werk gegaan en had geen bijbaantjes in de richting gehad. Toch had ik na mijn studie journalistiek de keuze uit 2 banen, op basis van een leuk gesprek en een goed afgeronde stage.

Ik ben van mening dat je je niet moet laten afschrikken door vacatures, TS, en moet vertrouwen op je eigen krachten
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_71876660
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:38 schreef Hetiszover het volgende:

[..]

Ik heb al wel redelijk wat ervaring en wellicht is mijn voorbeeld in de OP niet het beste, maar de markt voor journalisten is nogal treurig
Misschien zie je je eigen markt wat te nauw - naar wat voor soort functies solliciteer je dan?
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_71876671
elk bedrijf profileert zich tegenwoordig als jong en dynamisch, terwijl de vastgeroeste directeur al 20 jaar aan hetzelfde bureau zit
<hr>
pi_71876694
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:39 schreef chris10 het volgende:

Overigens komen eigen variaties op spreekwoorden en gezegden die misschien als woordgrapje bedoeld zijn zoals 'de moed in de schoenen zingen' (?), meestal niet echt goed over als je gaat solliciteren...
I know , maar op FOK! kan dat wel.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:43:04 #36
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_71876727
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:38 schreef Hetiszover het volgende:

[..]

http://www.nationalevacaturebank.nl/zoek/vacatures/3272807-junior-journalist/?functiegroep=54&opl_niveau=79&page=1&page_size=10&postcode_center=7241&postcode_radius=50&zoek=invix

pi_71876769
quote:
Dat ziet er wel goed uit, maar dit bedoel ik:
quote:
Functie-eisen
- Die ongeveer 2 jaar ervaring hebben in de (bedrijfs)journalistiek
Maar misschien wel de moeite waard om voor te gaan
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:47:01 #38
262333 chris10
Be yourself and fuck the world
pi_71876819
Via www.villamedia.nl/vacatures zijn overigens zat interessante vacatures voor journalisten te vinden op een heel breed vlak...
pi_71876855
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:30 schreef mazeind het volgende:
Ze worden daar wijsgemaakt dat ze de Nieuwe Helden zijn.
Dat is wel waar, vaak genoeg van die praatjes tijdens hoorcolleges van 'jullie moeten het doen!', 'jullie gaan meer verdienen dan ons!', 'pak die dikke bak!' . En inderdaad zoals iemand anders al zei, als je een beetje vlot kan praten scheelt dat al enorm.
pi_71876911
Studenten die te lui zijn om een bijbaantje te nemen (uiteraard welke in het verlengde van hun studie ligt en niet het biertje tappen bij de lokale biertent), verdienen het imho niet eens om op gesprek te komen....

Het ergste is dat juist die studenten denken, hey ik heb mijn hbo/wo diploma en ben dus de man voor de job
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:02:06 #41
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_71877229
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:47 schreef chris10 het volgende:
Via www.villamedia.nl/vacatures zijn overigens zat interessante vacatures voor journalisten te vinden op een heel breed vlak...
En http://www.mediavacature.nl/

Begin bijvoorbeeld op de redactie
pi_71877404
quote:

[..]

Journalistiek.
Wat ben ik blij dat ik die studie na het 1e jaar heb afgebroken..
pi_71877425
Werkgevers vragen vaak om ervaring, terwijl dat in de praktijk niet nodig is en een nevenfunctie bij een studenten- of sportvereniging vaak volstaat.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:13:59 #44
265449 rechtsom
En anders gaan we linksom!
pi_71877523
Als TS gewoon had gewerkt tijdens zijn studie en niet bezig geweest met zuipen en tjikkie's hosselen.. dan had TS nu gewoon werkervaring gehad
Als je snel last heb van een brok in de keel, moet je godverdomme eens van dat hondenvoer afblijven!
pi_71877804
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:13 schreef rechtsom het volgende:
Als TS gewoon had gewerkt tijdens zijn studie en niet bezig geweest met zuipen en tjikkie's hosselen.. dan had TS nu gewoon werkervaring gehad
En waar staat dat ik dat heb gedaan
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:35:58 #46
144213 Adidah
Het was wraak
pi_71878152
quote:
...zingt ( ) de moed in je schoenen.
Ik zing .
Hij zingt .
Wij zingen .
pi_71878281
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:22 schreef Hetiszover het volgende:
maar bij het zien van sommige vacatures zingt ( ) de moed in je schoenen.

moet je niet te veel naar triest roelvink luisteren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:45:52 #48
240826 Goofisch
Ik meen het niet hoor..
pi_71878445
Je moet niet naar de eisen kijken. Ze vragen altijd veel meer dan dat ze daadwerkelijk nodig hebben. En dan gaan ze kijken wat er op af komt. Dit doen ze zodat jij niet boven de functie uitsteekt en ze dat punt kunnen binden aan je salaris zodat die lekker laag kan.

Ik krijg vaak via monsterboard aanbiedingen voor werk. Vaak voldoe ik niet aan de eisen die er in de vacature gevraagd worden. Sommige zijn ook gewoon ronduit belachelijk.. Die mensen bestaan gewoon niet.

Als het zo doorgaat komt er nog is een vacature met de volgende functie eisen.

-Kan over water lopen.
-Kan water in wijn veranderen.

Ik ben wel is afgewezen bij een baan waar ,als ik zou worden gebeld voor een 2de gesprek, Ik nee zou zeggen. Simpelweg omdat ze God zochten.

Lompe arbeidsmarkt.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_71878554
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:45 schreef Goofisch het volgende:

-Kan over water lopen.

Ik ben wel is afgewezen bij een baan waar ,als ik zou worden gebeld voor een 2de gesprek, Ik nee zou zeggen. Simpelweg omdat ze God zochten.
Zover ik weet staat m'n baan niet op de tocht, dus de plaats is reeds vervuld.
quote:
Lompe arbeidsmarkt.
Slecht onderwijs.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:23:47 #50
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_71879496
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:32 schreef koffiekoekje het volgende:

[..]

Serieus doen ze dat?

De vuilaks
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_71879544
(disclaimer: niet per sé op TS van toepassing)

één ding leert de huidige generatie starters gelukkig wel:

Een goede baan is niet iets waar je vanzelfsprekend 'recht' op hebt als je netjes een studie hebt gedaan.
Gewoon je best doen is just not good enough. Je moet beter zijn dan je klasgenoten. Dat principe hoef je Aziaten niet uit te leggen, maar de hoogconjunctuur van de jaren 90 en 2001-2007 heeft jongeren in Nederland lui en arrogant gemaakt. De leerschool komt voor dat soort types vanzelf in de vorm van langdurige werkeloosheid en het aan moeten nemen van crap werk.

Het is hard maar waar; wen er maar vast aan, want het ziet er niet naar uit dat het het komende decennium significant beter zal worden. Sterker nog, de echte klappen op de arbeidsmarkt moeten nog gaan vallen deze herfst.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_71880057
Fok zoekt altijd freelance journalisten die gratis werken.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_71880235
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:23 schreef PaarsBeestje het volgende:
Studentjes met een grote bek die er nu achter komen dat de wereld niet op hen zit te wachten..
vrouwen van 30+/40+ die op Fok! zitten
AJAX AMSTERDAM!
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:42:18 #54
167022 RSie
Nomen Nescio
pi_71881241
quote:
TS is aan het solliciteren naar een chille functie, want: bijna afgestudeerd. In deze tijd van recessie ben je blij als je überhaupt uitgenodigd wordt voor een gesprek, maar bij het zien van sommige vacatures zingt ( ) de moed in je schoenen.

Bijvoorbeeld:

Sta je met je (bijna) afgeronde, relevante HBO/academische opleiding aan het begin van je carrière, maar heb je al wel ervaring?

van een student journalistiek verwacht ik dan ook dat zij geen fouten maken in teksten.
logisch dat ze je niet willen
pi_71881433
quote:

Bijvoorbeeld:

Vind ik niet. Begin jij eerst maar eens onderaan ervaring op te doen en laat de mensen die inderdaad a 3 a 4 jaar werkzaam zijn en al zolang hun best hebben gedaan, dat baantje maar eens krijgen.

Waarom zou jij wel dat baantje moeten krijgen en iemand die zich al 3 of 4 jaar heeft rotgewerkt niet? En dan het liefste nog zonder al te veel moeite met solliciteren, he?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_71881477
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:35 schreef wakajawaka het volgende:
Ik ken je probleem, zoek al 5 weken 1 keer uitgenodigd.
"Al" 5 weken? En "pas" 1 keer uitgenodigd? Held!

Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:57:45 #57
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_71881521
Toch logisch.
Weinig werk, veel werklozen.
Bedrijven kunnen de aller-allerbeste van de markt halen. Die gaan geen genoegen nemen met minder nu er zoveel mensen zijn die de baan willen.
(Un)masking for the greater good.
pi_71881597
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:45 schreef Goofisch het volgende:

-Kan over water lopen.

Die ga ik in mijn CV zetten!

"Kan over water lopen en water in wijn veranderen. In afwachting van uw aanbod..."
pi_71881643
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:57 schreef Natalie het volgende:
Toch logisch.
Weinig werk, veel werklozen.
Bedrijven kunnen de aller-allerbeste van de markt halen. Die gaan geen genoegen nemen met minder nu er zoveel mensen zijn die de baan willen.
Ja, dat zou je wel zeggen he? Helaas ook voor hen gaan de besten ook naar de beste bedrijven. Goede mensen zijn nog steeds heel gewild en die komen niet voor een stomme kutfunctie en een laag droplullensalaris bij je werken. Maar dat begrijpt het gros van de bedrijven nog niet zo. Die denken nu te kunnen vissen uit een overstromende goudgerande vijver met allemaal top-personeel. Alsof top-personeel op dat soort minkukel-bedrijven zit te wachten
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:05:35 #60
160473 Rossoneri
Daar hoorden zij engelen zinge
pi_71881674
Had binnen 24 uur beet
AJAX AJAX AJAX!!
PSN: Rossoneri15
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:10:54 #61
243180 AlfrekJodokusZak
is niet zo vrolijk
pi_71881782
@ TS: je stage periode kan je ook als ervaring meerekenen he?

Maar dat wist je vast al...
pi_71881805
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 16:25 schreef Malebolgia het volgende:
Het is hard maar waar; wen er maar vast aan, want het ziet er niet naar uit dat het het komende decennium significant beter zal worden. Sterker nog, de echte klappen op de arbeidsmarkt moeten nog gaan vallen deze herfst.
Ja, dat willen ze ook graag. Uitgezonderd de echt goede mensen willen ze personeel dat niet 120% presteert nu het liefste lozen, om ze na een nijpende voor de werknemer zware werkloosheidsperiode, wanneer het hen weer uitkomt, aan te kunnen nemen tegen een lager salaris. Zo hou je de kosten laag.

Helaas gaat dat niet werken omdat de tekenen van herstel al overal zichtbaar zijn. We hebben de bodem bereikt en gaan nu weer omhoog. Dat de arbeidsmarkt drie maanden achter deze cijfers aanholt, is een bekend gegeven en daar hoeft niemand zich zorgen om te maken. In tegenstelling tot de bangmakerij van Balkenende, gaan we vanaf 1 januari (dat is over 4 maanden alweer!) een flinke stijging zien in het aantal vacatures. Dan staan bedrijven weer te schreeuwen dat ze niemand kunnen vinden.

Overigens begint het personeelstekort rond 2012 echt nijpend te worden, omdat dan de babyboomgeneratie collectief met pensioen gaat. Waarom denk je dat dit kabinet zo hamert op de verhoging van de AOW leeftijd?
pi_71885716
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 18:12 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Helaas gaat dat niet werken omdat de tekenen van herstel al overal zichtbaar zijn. We hebben de bodem bereikt en gaan nu weer omhoog. Dat de arbeidsmarkt drie maanden achter deze cijfers aanholt, is een bekend gegeven en daar hoeft niemand zich zorgen om te maken. In tegenstelling tot de bangmakerij van Balkenende, gaan we vanaf 1 januari (dat is over 4 maanden alweer!) een flinke stijging zien in het aantal vacatures. Dan staan bedrijven weer te schreeuwen dat ze niemand kunnen vinden.
Herstel? Weer omhoog gaan? Misschien moet je de fabeltjeskrant weer eens van zolder halen Tweede kwartaal van dit jaar was het slechtste na-oorlogse kwartaal dat Nederland ooit gekend heeft. Record aantal faillisementen. Ingestorte wereldhandel en dat blijft voorlopig nog wel even zo. Banken die ondanks historisch lage interbancaire rente dankzij 400mrd kapitaal injectie van de ECB nog steeds zeer terughoudend zijn met kredietverstrekken. De orderportefeuille van de bouw die zo goed als leeg loopt. Etc etc. Het meest optimistische scenario is dat de val nu ongeveer gestuit is. Van fatsoenlijk herstel is de komende 5 jaar nog geen sprake.

Dat bedrijven tegelijk veel te hoge eisen stellen ben ik wel met je eens, maar ja, geef ze eens ongelijk. Het is een kopersmarkt; niet alleen bij huizen en auto's, maar dus ook op de arbeidsmarkt.
pi_71900496
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 21:07 schreef Malebolgia het volgende:
Herstel? Weer omhoog gaan? Misschien moet je de fabeltjeskrant weer eens van zolder halen Tweede kwartaal van dit jaar was het slechtste na-oorlogse kwartaal dat Nederland ooit gekend heeft. Record aantal faillisementen. Ingestorte wereldhandel en dat blijft voorlopig nog wel even zo. Banken die ondanks historisch lage interbancaire rente dankzij 400mrd kapitaal injectie van de ECB nog steeds zeer terughoudend zijn met kredietverstrekken. De orderportefeuille van de bouw die zo goed als leeg loopt. Etc etc. Het meest optimistische scenario is dat de val nu ongeveer gestuit is. Van fatsoenlijk herstel is de komende 5 jaar nog geen sprake.
Nederland is een exportland dat vooral afhankelijk is van de handel met andere landen. Als het daar slecht gaat, gaat het hier ook slecht. In Amerika zijn de tekenen van herstel al voorzichtig zichtbaar. de economie van Frankrijk en Duitsland (de belangrijkste handelspartner van Nederland) is het afgelopen kwartaal weer gegroeid. Het is dus een kwestie van tijd voordat de tekenen van herstel hier ook zichtbaar worden. Alleen zitten wij opgescheept met een regering die liever miljarden in banken stopt dan in werkgelegenheid, waardoor het herstel niet zo snel optreedt als het zou kunnen.

En Balkenende dekt zich weer in door te zeggen dat we vooral niet moeten juichen
quote:
Dat bedrijven tegelijk veel te hoge eisen stellen ben ik wel met je eens, maar ja, geef ze eens ongelijk. Het is een kopersmarkt; niet alleen bij huizen en auto's, maar dus ook op de arbeidsmarkt.
Dat denken veel bedrijven ja. De werkelijkheid is echter anders. Om te beginnen zit de arbeidsmarkt van de werkenden redelijk op slot, niemand die nu een baan heeft durft van werkgever te veranderen. Niemand gaat in deze onzekere tijden zijn vaste baan omruilen voor een onzeker avontuur. Degenen die wel eventueel overstappen zijn de besten in de markt, degenen die sowieso de beste bedrijven kunnen uitzoeken. Die gaan echt niet voor piet snot werken voor een kutsalaris.
Blijft over de onderkant van de markt, waar zich veel matig personeel en werklozen bevinden. Dus de vijver van geweldig veel top-personeel bestaat feitelijk niet. Er is alleen een grote vijver van matig personeel en werklozen, waardoor het nog moeilijker wordt om de zogenaamde briljantjes eruit te vissen. En als je er bij toeval een hebt, heb je dikke kans dat die over niet al te lange tijd weer je bedrijf uitwandelt als je niet die uitdaging en dat salaris biedt dat hij ergens anders wel krijgt. Bedrijven die denken nu een gouden dealtje te kunnen doen, komen dus bedrogen uit.

Waarbij ik overigens van mening ben dat iedereen een briljantje is, mits hij het werk doet wat hij echt leuk vindt. Maar dat terzijde.

[ Bericht 2% gewijzigd door vogeltjesdans op 15-08-2009 14:25:10 ]
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:18:41 #65
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_71907410
quote:

Och, dan heb je iig wat sollicitatie ervaring wat jouw kansen bij een volgende sollicitatie verhoogt.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 20:22:15 #66
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_71907472
Gewoon reageren op dat soort functie's. Het is gewoonte om het schaap met de vijf poten te vragen, en ze weten ook wel dat die niet te krijgen is.

Jongeman, 20 jaar, cum laude afgestudeerd, 4 jaar werkervaring, en voor minder dan het minimumloon en onder tijdelijk contract. Ja, dat willen ze.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:41:56 #67
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71910302
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 18:12 schreef vogeltjesdans het volgende:

Overigens begint het personeelstekort rond 2012 echt nijpend te worden, omdat dan de babyboomgeneratie collectief met pensioen gaat. Waarom denk je dat dit kabinet zo hamert op de verhoging van de AOW leeftijd?
* Rubber Johnny zich rijk rekent*
pi_71910752
De meeste vacatures op het internet zijn nep en bedoeld om reclame te maken voor het bedrijf. Voordat een baan een vacature wordt, wordt het eerst aangeboden aan vriendjes van de baas. Daarna aan goede interne werknemers. Vervolgens krijgen deze werknemers de kans om hun bekenden aan te brengen. Dan gaat de vacature beperkt extern. Is er dan nog niemand gevonden, dan komt de vacature uiteindelijk op internet.

Vraag je zelf dan maar eens af: honderden mensen hebben inmiddels van die vacature gehoord en ze hebben niemand gevonden. Dat betekent dat het een onmogelijke vacature is of een nepvacature. In beide gevallen heb je nauwelijks kans.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_71914343
Ach de meeste van die vacatures worden in elkaar gedraaid door infantiele dames die ook aan het werk moeten blijven.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_71914432
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 20:22 schreef gebrokenglas het volgende:
Gewoon reageren op dat soort functie's. Het is gewoonte om het schaap met de vijf poten te vragen, en ze weten ook wel dat die niet te krijgen is.

Jongeman, 20 jaar, cum laude afgestudeerd in twee studies, 4 jaar relevante werkervaring, en voor minder dan het minimumloon en onder tijdelijk contract. Ja, dat willen ze.
Je was nog wat vergeten
  zondag 16 augustus 2009 @ 08:27:26 #71
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71914461
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:32 schreef Trannellius het volgende:
Afgezaagd cliché als het gaat om ICT-bedrijven.
  zondag 16 augustus 2009 @ 08:31:01 #72
111382 Ofyles2
pi_71914473
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 22:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

* Rubber Johnny zich rijk rekent*
* Ofyles2 ook meedoet.
pi_71914487
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:02 schreef Neuralnet het volgende:
De meeste vacatures op het internet zijn nep en bedoeld om reclame te maken voor het bedrijf. Voordat een baan een vacature wordt, wordt het eerst aangeboden aan vriendjes van de baas. Daarna aan goede interne werknemers. Vervolgens krijgen deze werknemers de kans om hun bekenden aan te brengen. Dan gaat de vacature beperkt extern. Is er dan nog niemand gevonden, dan komt de vacature uiteindelijk op internet.

Vraag je zelf dan maar eens af: honderden mensen hebben inmiddels van die vacature gehoord en ze hebben niemand gevonden. Dat betekent dat het een onmogelijke vacature is of een nepvacature. In beide gevallen heb je nauwelijks kans.
hm ja, ik las ook ergens dat je 40% van de mensen een baan krijgt via hun netwerk.
  zondag 16 augustus 2009 @ 08:47:11 #74
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71914500
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:41 schreef Dawnbreaker het volgende:
elk bedrijf profileert zich tegenwoordig als jong en dynamisch, terwijl de vastgeroeste directeur al 20 jaar aan hetzelfde bureau zit
Ja, vreselijk al die 'hippe' terminologie. Arbeid als lifestyle. Ach ja...
Intelligent, but fucked up.
pi_71914548
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 20:22 schreef gebrokenglas het volgende:

Jongeman, 20 jaar, cum laude afgestudeerd, 4 jaar werkervaring, en voor minder dan het minimumloon en onder tijdelijk contract. Ja, dat willen ze.
Hmmm je kunt gelijk hebben. Een junior met 3-4 jaar werkervaring? Misschien toch goed om op zulke vacatures te reageren.
pi_71916655
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 14:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
Nederland is een exportland dat vooral afhankelijk is van de handel met andere landen.
dat zei ik dus
quote:
In Amerika zijn de tekenen van herstel al voorzichtig zichtbaar. de economie van Frankrijk en Duitsland (de belangrijkste handelspartner van Nederland) is het afgelopen kwartaal weer gegroeid. Het is dus een kwestie van tijd voordat de tekenen van herstel hier ook zichtbaar worden.
1 zwaluw maakt nog geen zomer. Vertel mij eens: wat is er nu fundamenteel verbeterd t.o.v. het begin van de crisis? Een paar bedrijven die toch wel winst boeken omdat de rest van de concurrenten er niet meer is? Of omdat de vraaguitval nog iets langer op zich laat wachten?

Er is gewoonweg geen enkele fundamentele ontwikkeling die je momenteel kunt aanwijzen wat er op zou wijzen dat we weer gaan herstellen. Nogmaals: de wereldhandel blijft voorlopig op zijn gat liggen, huizenprijzen blijven dalen, bedrijven blijven inkrimpen en omvallen en de werkeloosheid blijft toenemen. Hoe gaat dat zorgen voor herstel op de afzienbare termijn?
  zondag 16 augustus 2009 @ 12:12:48 #77
111382 Ofyles2
pi_71917254
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 08:47 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ja, vreselijk al die 'hippe' terminologie. Arbeid als lifestyle. Ach ja...
Bedankt voor die reminder. Nu weet ik hoe ik het ga aanpakken.
pi_71917544
Inderdaad, solliciteren . Netwerken .

Ik ben boventallig bevonden na een overname, dus kon 'mooi' de CWI-kaartenbak in. Na drie maanden werd ik maandag gebeld door wat oudcollega's . Er was een tekort aan werknemers en of ik in wilde springen. Maandcontract, maar tuurlijk. Thuis zitten is ook niks.

Donderdag begonnen. Vrijdagavond kwam ik thuis, en kreeg van een andere bekende de mogelijkheid om bij zijn bedrijf tot het einde van het jaar te werken met de kans op een vast contract en waarschijnlijk een dikke loonsverhoging. Morgen even bellen over het hoe en wat.

Het is niet ideaal, maar toch. Werk is werk in deze tijd.
"Ignorance is the night of the mind, but a night without moon and star."
pi_71947076
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 11:48 schreef Malebolgia het volgende:
1 zwaluw maakt nog geen zomer. Vertel mij eens: wat is er nu fundamenteel verbeterd t.o.v. het begin van de crisis? Een paar bedrijven die toch wel winst boeken omdat de rest van de concurrenten er niet meer is? Of omdat de vraaguitval nog iets langer op zich laat wachten?
Vertrouwen. Vertrouwen van consumenten, producenten en banken. En vooral het feit dat mensen onderhand het gezeur over de crisis goed moe zijn. Die hebben er nu genoeg van, die willen niet meer dagelijks dat gezeik horen en hebben zoiets van "hup, aan de slag met ons allen".

Wat ons in elk geval niet gaat helpen is negatief denken en maar bij de pakken neer gaan zitten.
quote:
Er is gewoonweg geen enkele fundamentele ontwikkeling die je momenteel kunt aanwijzen wat er op zou wijzen dat we weer gaan herstellen. Nogmaals: de wereldhandel blijft voorlopig op zijn gat liggen, huizenprijzen blijven dalen, bedrijven blijven inkrimpen en omvallen en de werkeloosheid blijft toenemen. Hoe gaat dat zorgen voor herstel op de afzienbare termijn?
Ik heb er net een paar aangehaald. Amerika, de grootste indicator, begint weer overeind te krabbelen. De twee grootste Europese landen (Frankrijk en Duitsland) hebben weer een economische groei. Echt, het is weer een kwestie van tijd.

En dat iedereen zo zegt dat er een grote ontslaggolf aan zit te komen, nou mijn beste, ik denk dat bedrijven ook wel weten dat ze over drie jaar met een flink personeelstekort te kampen krijgen als ze hun mensen nu niet vasthouden. Dan is het weer huilen voor die bedrijven die nu kortzichtig en met hun "winst op korte termijn" oogmerk mensen op straat zetten omdat ze er dan pas achter komen dat ze hun kennis de deur uit hebben laten wandelen, en ze dan geen goed gekwalificeerd personeel kunnen krijgen.
  maandag 17 augustus 2009 @ 12:53:12 #80
223686 Jenglejack
Het recht is krom
pi_71947125
Het moed zingt mij ook in de schoenen
Je weet..
pi_71947148
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 12:23 schreef Disavowed het volgende:
Inderdaad, solliciteren . Netwerken .

Ik ben boventallig bevonden na een overname, dus kon 'mooi' de CWI-kaartenbak in. Na drie maanden werd ik maandag gebeld door wat oudcollega's . Er was een tekort aan werknemers en of ik in wilde springen. Maandcontract, maar tuurlijk. Thuis zitten is ook niks.

Donderdag begonnen. Vrijdagavond kwam ik thuis, en kreeg van een andere bekende de mogelijkheid om bij zijn bedrijf tot het einde van het jaar te werken met de kans op een vast contract en waarschijnlijk een dikke loonsverhoging. Morgen even bellen over het hoe en wat.

Het is niet ideaal, maar toch. Werk is werk in deze tijd.
En dat had je niet gehad als die bedrijven er ook geen vertrouwen in hadden gehad dat het over enkele maanden beter zal gaan. Zij weten ook wel dat het over niet al te lange tijd weer huilen is om weer mensen te kunnen krijgen.
pi_71951559
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 12:51 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Vertrouwen. Vertrouwen van consumenten, producenten en banken. En vooral het feit dat mensen onderhand het gezeur over de crisis goed moe zijn. Die hebben er nu genoeg van, die willen niet meer dagelijks dat gezeik horen en hebben zoiets van "hup, aan de slag met ons allen".
quote:
RTLZ.nl, 17-08-09
Vanuit de Verenigde Staten kwam namelijk het bericht dat het consumentenvertrouwen aldaar onverwacht is gedaald. De index voor het vertrouwen kwam in de eerste helft van augustus uit op 63,2, tegen 66,0 in juli.

Dat is het laagste niveau sinds maart en beduidend beneden het niveau van 69,0 dat door economen werd verwacht.

"Er is veel positiefs in de markt momenteel, maar de consument blijft heel, heel zwak", aldus een analist.
quote:
Wat ons in elk geval niet gaat helpen is negatief denken en maar bij de pakken neer gaan zitten.
Nee, maar naief zijn evenmin.
quote:
Ik heb er net een paar aangehaald. Amerika, de grootste indicator, begint weer overeind te krabbelen. De twee grootste Europese landen (Frankrijk en Duitsland) hebben weer een economische groei. Echt, het is weer een kwestie van tijd.
quote:
Reuters, vandaag:
"There is now a realization that coming out of a recession is one thing, but building a recovery is another," said Justin Urquhart Stewart, director at Seven Investment Management.

"We are now down to how companies are going to grow. The growth we have seen out of Japan as well as Europe looks like it has been primarily based on government stimulation ... The question is, is this sustainable?"
http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE57G0R520090817
quote:
En dat iedereen zo zegt dat er een grote ontslaggolf aan zit te komen, nou mijn beste, ik denk dat bedrijven ook wel weten dat ze over drie jaar met een flink personeelstekort te kampen krijgen als ze hun mensen nu niet vasthouden. Dan is het weer huilen voor die bedrijven die nu kortzichtig en met hun "winst op korte termijn" oogmerk mensen op straat zetten omdat ze er dan pas achter komen dat ze hun kennis de deur uit hebben laten wandelen, en ze dan geen goed gekwalificeerd personeel kunnen krijgen.
Het gaat hier voor veel bedrijven niet over meer winstmaken, maar om dom overleven. Dan kun je wel mooie theoretische verhandelingen ophangen over kennis vasthouden (die ik in principe ook onderschrijf), maar de realiteit is dat vraaguitval bedrijven dwingt om in alle kosten te snijden.

Wat ik bepleit is niet dat mensen bij de pakken neer gaan zitten, maar de ernst van de situatie inzien en hun plan van aanpak qua werk / opleiding etc daarop afstemmen. Want als je die plannen gaat maken op basis van een naieve struisvogel-houding en veel te positieve verwachtingen kun je wel eens heel bedrogen uitkomen. Vraag dat maar eens aan alle mensen die in de VS uit hun huis zijn gezet omdat ze hadden gerekend op eeuwige groei.

[ Bericht 6% gewijzigd door Malebolgia op 17-08-2009 15:34:38 ]
pi_71951632
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 14:30 schreef mazeind het volgende:
Lager instappen en inzien dat je niet meteen op je top kunt zitten. Jezelf eerst bewijzen.

Werkgevers hebben gelijk. Ik zie ze al jaren binnenkomen; de hoger opgeleiden die denken dat ze het al helemaal hebben gemaakt. In werkelijkheid weten ze nog niets. Twee, drie jaar werkervaring later zien ze dat zelf ook in.

Dat ligt overigens niet aan die jongens en meisjes, maar aan de opleidingen. Ze worden daar wijsgemaakt dat ze de Nieuwe Helden zijn. Maar kunnen vaak nog geen zin correct Nederlands op papier zetten. Laat staan dat ze enig analytisch inzicht hebben of dat hen politieke sensitiviteit (ja, ook in het bedrijfsleven) aangeleerd is.

Oftewel: lullig voor je, maar je bent niet de enige. Generaties gingen je al voor, maar zijn uiteindelijk toch goed terecht gekomen.
Mooie deze, ga em Beauregard pb'en.
pi_71953518
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:26 schreef Malebolgia het volgende:
tekst over consumentenvertrouwen
Ik wist dat je daarmee aan zou komen. Ik heb dat nieuws ook gehoord. Wat je echter vergeet te vermelden, is dat dit "onderzoek" gemeten werd bij slechts 500 respondenten waardoor het statistisch gezien niets voorstelt en alleen al meteen de prullenbak in kan. Wil je een statistisch verantwoord onderzoek doen, dan dien je in een land als Amerika dat zoveel diverse groepen uit sociale klassen en milieus kent, je onderzoek te baseren op minimaal 50000 mensen.
quote:
Het gaat hier voor veel bedrijven niet over meer winstmaken, maar om dom overleven. Dan kun je wel mooie theoretische verhandelingen ophangen over kennis vasthouden (die ik in principe ook onderschrijf), maar de realiteit is dat vraaguitval bedrijven dwingt om in alle kosten te snijden.
Wat je nu vooral ziet gebeuren is dat bedrijven dom achter de bangmakerij van "het gaat slecht" aanrennen. Gesjeesde managers die nu de paniek in de broel voelen en meteen gaan snijden in het personeelsbestand, om op korte termijn zoveel mogelijk kosten te beperken. Zodat ze in deze paniekerige wereld zelf voorlopig even veilig zijn.

Daarnaast stikt het van de bedrijven die eigenlijk geen crisis voelen, maar er wel een slaatje uit proberen te slaan door groepen mensen die hen veel kosten en niet breed inzetbaar zijn op oneigenlijke wijze te lozen. Ben je boven de 45, dan bevind je je alleen daarom al in de gevarenzone. Ben je niet HBO geschoold, dan word er ook al eens kritisch naar je functioneren gekeken. Heb je jarenlang trouw hetzelfde werk gedaan waardoor je nu niet op minstens drie andere posities ingezet kan worden, dan ook.
Er is niet voor niets bij Donner op aangedrongen om het onmisbaarheidsprincipe bij ontslagen te verruimen, zodat de werkgever nog meer willekeur kan toepassen bij het selectief laten afvloeien van zijn personeel. Hetgeen dan ook is gebeurd.
quote:
Wat ik bepleit is niet dat mensen bij de pakken neer gaan zitten, maar de ernst van de situatie inzien en hun plan van aanpak qua werk / opleiding etc daarop afstemmen. Want als je die plannen gaat maken op basis van een naieve struisvogel-houding en veel te positieve verwachtingen kun je wel eens heel bedrogen uitkomen. Vraag dat maar eens aan alle mensen die in de VS uit hun huis zijn gezet omdat ze hadden gerekend op eeuwige groei.
Klopt, maar een positieve instelling hebben vergelijken met de enorme consumptiedrang in Amerika gaat compleet mank. Dat zijn twee heel verschillende dingen die ten opzichte van elkaar bovendien ook als oorzaak en gevolg kunnen worden gezien. Ik ben er best voor dat er nu geinvesteerd wordt in opleiding waardoor mensen breder inzetbaar zijn. Maar is het niet veel goedkoper dan mensen die hun kunstje al heel goed beheersen, tenminste voorlopig nog dat kunstje te blijven laten doen en gaandeweg een omvormende opleiding aan te bieden, in plaats van mensen eerst paniekerig op straat te schoppen en daarna pas eens na te gaan denken over wat ze eigenlijk met die mensen willen?

Je hebt gelijk dat een overdreven optimisme lijkt op naief struisvogelgedrag. Maar uitsluitend negatief denken over deze situatie is dat net zozeer. Met het verschil dat positief denken over de situatie je tenminste veel sneller vooruit helpt.

Waarbij ik mezelf zeker niet overdreven optimistisch acht, maar wel realistisch.
  maandag 17 augustus 2009 @ 17:02:53 #85
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71954053
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:42 schreef vogeltjesdans het volgende:

Er is niet voor niets bij Donner op aangedrongen om het onmisbaarheidsprincipe bij ontslagen te verruimen, zodat de werkgever nog meer willekeur kan toepassen bij het selectief laten afvloeien van zijn personeel. Hetgeen dan ook is gebeurd.
[..]

Ideaal toch? Werkgevers hebben al zo weinig ruimte om mensen die de kantjes eraf lopen te lozen.
pi_71954466
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:42 schreef vogeltjesdans het volgende:

Ik wist dat je daarmee aan zou komen. Ik heb dat nieuws ook gehoord. Wat je echter vergeet te vermelden, is dat dit "onderzoek" gemeten werd bij slechts 500 respondenten waardoor het statistisch gezien niets voorstelt en alleen al meteen de prullenbak in kan. Wil je een statistisch verantwoord onderzoek doen, dan dien je in een land als Amerika dat zoveel diverse groepen uit sociale klassen en milieus kent, je onderzoek te baseren op minimaal 50000 mensen.
Ironisch dat je dat onderuit probeert te halen, terwijl je zelf nog 0 cijfermatige onderbouwing voor je verhaal hebt gegeven. Het feit dat de beurzen wereldwijd zo sterk op dat cijfer reageren is zeker ook omdat alle traders achterlijk zijn?
quote:
Wat je nu vooral ziet gebeuren is dat bedrijven dom achter de bangmakerij van "het gaat slecht" aanrennen. Gesjeesde managers die nu de paniek in de broel voelen en meteen gaan snijden in het personeelsbestand, om op korte termijn zoveel mogelijk kosten te beperken. Zodat ze in deze paniekerige wereld zelf voorlopig even veilig zijn.
Je profiel vermeldt dat je zelf manager bent, maar ik heb wat moeite om dat te geloven. Waar baseer je dit in hemelsnaam op? Veel bedrijven die de laatste tijd hun jaarcijfers / kwartaalcijfers rapporteren, hebben te maken met een omzetterugval die schommelt tussen de 5 en 20% met als gevolg verdampende winsten. Ja, onder het mom van de recessie worden er nu ook een hoop maatregelen doorheen gedrukt waarvan je je kunt afvragen of die nu echt nodig zijn. Maar je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dan een dergelijke vraaguitval bedrijven ook dwingt om tot een bepaald niveau in kosten te snijden.
quote:
Klopt, maar een positieve instelling hebben vergelijken met de enorme consumptiedrang in Amerika gaat compleet mank. Dat zijn twee heel verschillende dingen die ten opzichte van elkaar bovendien ook als oorzaak en gevolg kunnen worden gezien.
Als de één een manifestatie is van het ander zoals je zelf suggereert, zijn ze dus niet zo heel verschillend. Bovendien maak ik nergens de vergelijking met consumptiedrang, dat maak jij er van.
quote:
Ik ben er best voor dat er nu geinvesteerd wordt in opleiding waardoor mensen breder inzetbaar zijn. Maar is het niet veel goedkoper dan mensen die hun kunstje al heel goed beheersen, tenminste voorlopig nog dat kunstje te blijven laten doen en gaandeweg een omvormende opleiding aan te bieden.
Op de lange termijn waarschijnlijk wel ja. Probleem is dat steeds meer bedrijven op korte termijn problemen hebben met hun hoofd boven water te houden.
quote:
Je hebt gelijk dat een overdreven optimisme lijkt op naief struisvogelgedrag. Maar uitsluitend negatief denken over deze situatie is dat net zozeer. Met het verschil dat positief denken over de situatie je tenminste veel sneller vooruit helpt.
Nogmaals, je kunt best positief zijn over je persoonlijke plan wat betreft eigen ontwikkeling (studie/carriere), terwijl je accepteert dat het voorlopig nog wel eventjes slecht gesteld is met de economie en de arbeidsmarkt. En ik zal eerlijk zijn: ik blijf jouw beeld daarvan onrealistisch positief vinden, totdat je me met wat feiten in plaats van 'onderbuik' redenaties kan overtuigen dat ik te pessimistisch ben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Malebolgia op 17-08-2009 17:28:48 ]
pi_71954666
Je moet natuurlijk eerst gewerkt om erachter te komen wat je wilt, om daarna te gaan studeren en daarna weer terug aan het werk te kunnen in een goede functie. Of ervaring opdoen als bijbaan in de betreffende sector.
pi_71954842
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 17:30 schreef ufopiloot het volgende:
Je moet natuurlijk eerst gewerkt om erachter te komen wat je wilt, om daarna te gaan studeren en daarna weer terug aan het werk te kunnen in een goede functie. Of ervaring opdoen als bijbaan in de betreffende sector.
Dat hoeft niet voor iedereen zo te gelden. Je kunt ook prima op andere manier er achter komen wat je helemaal te gek vind om te doen, en daarna te kijken welke banen bij die passie passen (en die je ook nog fatsoenlijk geld opleveren).
pi_71955534
quote:

[..]

Journalistiek.
Heb je tijdens je studie nergens ervaring opgedaan? In je vrije tijd stukjes geschreven voor een website of tijdschrift? Of bijbaantjes die aansluiten op het werk?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_71962312
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 17:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ideaal toch? Werkgevers hebben al zo weinig ruimte om mensen die de kantjes eraf lopen te lozen.
Vaak gaat het eerder over werknemers die jarenlang door hun baas in een keurslijf zijn gedwongen en nu dat het bedrijf niet meer goed uitkomt, ineens op straat komen te staan. Compleet flabbergasted omdat ze hun werk toch al jarenlang naar tevredenheid van diezelfde baas deden? Diezelfde baas die nooit aangaf dat zijn mensen breder inzetbaar moesten zijn? Die cursussen voor zijn personeel te duur vond? En die nu op een lullige manier via de achterdeur geloosd worden. Altijd onder het motto van "nodig om te overleven", maar in de praktijk vaak alleen maar om de winst wat op te krikken.
pi_71963337
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 17:21 schreef Malebolgia het volgende:
Ironisch dat je dat onderuit probeert te halen, terwijl je zelf nog 0 cijfermatige onderbouwing voor je verhaal hebt gegeven. Het feit dat de beurzen wereldwijd zo sterk op dat cijfer reageren is zeker ook omdat alle traders achterlijk zijn?
De beurzen dalen niet omdat men omdat dat cijfer zogenaamd zo realistisch is, maar omdat het uit Amerika komt en derhalve als heilig wordt gezien. Niemand op de beursvloer heeft vraagtekens gezet bij de totstandkoming van dat cijfer. Het wordt gewoon als waarheid gezien, terecht of niet.

En of alle traders achterlijk zijn? Geen idee. In een tijd waarin een gorilla en een roulettetafel betere beurskoersen genereren dan beursgoeroe's, zet ik mijn geld toch maar lieven niet op hen in. Ik denk dat dit plaatje meer zegt dan duizend woorden hierover.
quote:
Je profiel vermeldt dat je zelf manager bent, maar ik heb wat moeite om dat te geloven. Waar baseer je dit in hemelsnaam op? Veel bedrijven die de laatste tijd hun jaarcijfers / kwartaalcijfers rapporteren, hebben te maken met een omzetterugval die schommelt tussen de 5 en 20% met als gevolg verdampende winsten. Ja, onder het mom van de recessie worden er nu ook een hoop maatregelen doorheen gedrukt waarvan je je kunt afvragen of die nu echt nodig zijn. Maar je kunt tegelijkertijd niet ontkennen dan een dergelijke vraaguitval bedrijven ook dwingt om tot een bepaald niveau in kosten te snijden.
Met in kosten snijden is niets mis, zolang het minimaal en op een integere manier gebeurt. Zodra het gaat om winsten te vergroten ten koste van hardwerkende werknemers, zit er m.i. structureel iets fout in dat bedrijf.

En ja, ik was manager. Nu zijn er vele soorten managers, maar ik zat wel op een stoel waar ik ook de nodige cijfers zag langskomen. Een ding heb ik daarvan geleerd: hoe hoger je op de ladder komt, hoe minder men weet wat de praktijk is en hoe minder voeling er met de realiteit is. Op dat niveau wordt niet meer praktisch gedacht, of iets bijvoorbeeld uitvoerbaar is in de realiteit, maar conceptueel. Het voortdurende ontbreken van de nodige voeling met de praktijk is in 85% van de gevallen de oorzaak van het mislukken van de projecten die van bovenaf naar beneden gegooid worden.

Ik heb ervoor gekozen om het managerschap achter me te laten. Ik ben een man van oplossingen, niet van roepen vanuit de ivoren toren.
quote:
Als de één een manifestatie is van het ander zoals je zelf suggereert, zijn ze dus niet zo heel verschillend. Bovendien maak ik nergens de vergelijking met consumptiedrang, dat maak jij er van.
Als het een een gevolg is van het ander, wil dat niet automatisch zeggen dat ze op elkaar lijken. Sterker nog, sommige oorzaken kennen heel andere gevolgen. Maar daar openen we wel een keer een ander topic over.

Het is geen geheim dat een deel van de oorzaak van de ellende in Amerika is veroorzaakt door de consumptiedrang daar.
quote:
Op de lange termijn waarschijnlijk wel ja. Probleem is dat steeds meer bedrijven op korte termijn problemen hebben met hun hoofd boven water te houden.
In hoeverre dat zo is, is nog maar de vraag. Natuurlijk is het aanlokkelijk om te zeggen dat het slecht gaat en dat als oneigenlijke reden te gebruiken om meer mensen te ontslaan dan werkelijk nodig is. Hoeveel bedrijven hebben niet misbruik gemaakt van de deeltijd-ww om er financieel beter van te worden? Je maakt me niet wijs dat niet het gros van de bedrijven maar wat graag roept dat het slecht met hen gaat, om vervolgens met dat gegeven in de hand allerlei oneigenlijke reorganisaties of inpopulaire maatregelen door te voeren.

Het klinkt altijd veel slechter dan het werkelijk is.
quote:
Nogmaals, je kunt best positief zijn over je persoonlijke plan wat betreft eigen ontwikkeling (studie/carriere), terwijl je accepteert dat het voorlopig nog wel eventjes slecht gesteld is met de economie en de arbeidsmarkt. En ik zal eerlijk zijn: ik blijf jouw beeld daarvan onrealistisch positief vinden, totdat je me met wat feiten in plaats van 'onderbuik' redenaties kan overtuigen dat ik te pessimistisch ben.
Ik heb jou bijvoorbeeld nog niet horen reageren op de economische groei van de twee grootste Europese landen, Frankrijk en Duitsland. Dat lijken me positieve cijfers genoeg.

En een kijkje achter het scherm: waarom denk je dat het kabinet zo hamert op de verhoging van de pensioenleeftijd? Niet omdat dat nu voor de crisis zo nodig is, want dat lost qua crisis nu helemaal niets op zoals de overheid wel beweert. Wel probeert de overheid wanhopig de uitstroom van gepensioneerden rond 2012 (de babyboomgeneratie) daarmee tegen te gaan om zo te proberen het grootste personeelstekort ooit te voorkomen.

Ik wens ze in ieder geval veel succes

[ Bericht 0% gewijzigd door vogeltjesdans op 17-08-2009 21:48:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')