quote:Westerschelde voorlopig niet verdiept
(Novum) - De Westerschelde mag voorlopig niet worden uitgebaggerd. Dat heeft de Raad van State dinsdag bepaald in een voorlopige uitspraak.
De vaargeul van de Westerschelde zou worden verruimd en verdiept om de haven van Antwerpen beter bereikbaar te maken voor schepen met een grotere diepgang. De Zeeuwse Milieufederate en de Vogelbescherming maakten echter bezwaar tegen het voornemen van het kabinet, omdat het zou leiden tot een aantasting van het natuurgebied Westerschelde en Saeftinge.
De Raad van State oordeelt nu dat minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA) niet met voldoende zekerheid heeft kunnen aantonen dat de natuur niet wordt aangetast door de baggerwerkzaamheden. Daarom schorst de rechter de vergunningen die al zijn afgegeven, zoals de bezwaarmakers hadden geëist.
Later dit jaar volgt een definitieve uitspraak van de Raad van State in de beroepsprocedure die de Zeeuwse Milieufederatie en de Vogelbescherming hebben aangespannen tegen de verdieping van de Westerschelde.
De Vogelbescherming en de Milieufederatie reageren blij. Er is weer hoop op een nieuwe toekomst voor de natuur in het Scheldegebied, laat de Vogelbescherming weten. De Milieufederatie is opgelucht. "De Westerschelde kon wel wat goed nieuws gebruiken. Het gaat niet goed met het natuurgebied. Vooral de vogels, vissen en zeehonden zullen even opgelucht ademhalen."
Beide organisaties wijzen erop dat de Westerschelde het laatste gebied is in Nederland waar sprake is van een open verbinding en natuurlijke overgang van rivier naar de zee, een uniek natuurgebied waar grote aantallen broed- en trekvogels verblijven
7 augustus 2009 Schuttevaerquote:Belgen verbolgen over Nederlands verbod verdieping Westerschelde
Het besluit van de Raad van State (RvS) om de verdieping en verruiming van de vaargeul van de Westerschelde voorlopig niet toe te staan heeft in Antwerpen tot verontwaardiging geleid. De Belgische kranten zetten de toon met koppen als ‘Den Haag zet baggerwerken op de helling' en ‘Nederland torpedeert uitdieping Schelde'.
Havens en vaarwegen
Voor de verruiming nam de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat in juli 2008 het tracébesluit. De Zeeuwse Milieufederatie en de Vogelbescherming vroegen direct om schorsing van de vergunning die de minister van Landbouw, Natuurbehoud en Voedselveiligheid (LNV) verleende. Volgens de milieuorganisaties leiden de werkzaamheden in de Westerschelde tot aantasting van het laagdynamische gebied in het natuurgebied Westerschelde en Saeftinghe. De LNV-minister erkende dat, maar de werkzaamheden zouden door bijvoorbeeld het flexibel terugstorten van baggerspecie aan de randen van de Westerschelde niet tot significante effecten voor de Westerschelde leiden. Hiervoor zou baggerspecie worden gebruikt die bij de verruiming wordt gewonnen.
De RvS oordeelde dat de minister van LNV ‘niet met voldoende zekerheid' kan concluderen dat de natuurlijke kenmerken van het gebied niet wordt aangetast. ‘Onzeker is wat de effecten zijn van de verruiming van de vaargeul en onzeker is of met de wijze waarop wordt gestort, negatieve effecten worden voorkomen.' Deze onzekerheid was voor de RvS aanleiding om de vergunning te schorsen. Gevolg van de uitspraak is dat er voorlopig geen werkzaamheden mogen worden uitgevoerd om de Westerschelde te verruimen.
Later dit jaar doet de Raad van State een definitieve uitspraak in de beroepsprocedure die de Zeeuwse Milieufederatie en de Vogelbescherming tegen de verruiming van de Westerschelde aanspanden.
Cruciaal belang
Het Havenbedrijf van Antwerpen onderstreepte dat de verdieping van cruciaal belang is voor een getij-onafhankelijke vaart voor schepen met een diepgang tot 13,10 en daarmee voor de economische ontwikkeling van de haven. ‘Antwerpen heeft steeds vertrouwd op goed nabuurschap. Want dat gaf het beste vooruitzicht op de verruiming van de vaargeul van de Westerschelde. Op basis hiervan hebben Vlaanderen en de Antwerpse havengemeenschap ononderbroken begrip opgebracht voor de Nederlandse eisen en randvoorwaarden die werden gesteld bij de Belgische, Vlaamse en Antwerpse vragen tot verdieping.'
Antwerpen werkte onder meer mee aan de uitwerking van een langetermijnvisie met betrekking tot de Westerschelde met tijdshorizon 2030. ‘Vervolgens gebeurde hetzelfde voor het uittekenen en omschrijven van een Ontwikkelingsschets 2010. Het moment van de spade in de grond werd hierbij telkens verschoven. De uiteindelijke plechtige ondertekening van de Scheldeverdragen in leek het gelukkige einde van een lange weg. Niets blijkt minder waar te zijn. De spade ging dan wel in Vlaamse grond, maar nog niet in Nederlandse bodem.'
Aanfluiting
Havenschepen Marc Van Peel noemde de Nederlandse beslissing ‘een aanfluiting van goed nabuurschap'. Hij herinnerde de Nederlanders aan het Vlaamse regeerakkoord waarin werd neergeschreven dat de uitvoering van de Scheldeverdragen met alle middelen moet worden nagestreefd.
Minister-president Kris Peeters betoogde dat Vlaanderen en Nederland zo snel mogelijk moeten beslissen om de verdragen in hun totaliteit uit te voeren. Voorzitter Roger Roels van de overkoepelende patroonsorganisatie Alfaport sprak van een kaakslag. Hij vroeg om een ferme reactie van de regering.
Politica Wivina Demeester van christen-democratische huize reageerde als toponderhandelaar voor de Vlaams-Nederlandse dossiers overduidelijk. ‘Vlaanderen en Nederland hebben afspraken gemaakt via een verdrag. Dat hebben beide landen onderhandeld, geratificeerd en goedgekeurd. Beide landen moeten dus uitvoeren wat werd afgesproken. Wij moeten nu onderzoeken op welke manier we onze rechten kunnen verdedigen en afdwingen.'
Demeester bestrijdt overigens dat de uitspraak van de RvS verband kan houden met de concurrentiestrijd tussen Antwerpen en Rotterdam. Volgens haar heeft die de uitvoering van de afspraken tussen Vlaanderen en Nederland niet beïnvloed. (JG/EvH)
13 augustus 2009 NRCquote:Vlaamse premier ontbiedt Nederland om Westerschelde
Brussel, 13 aug. Nederland moet zich heel snel gaan houden aan de afspraak dat de Westerschelde wordt uitgediept. Dat heeft de Vlaamse minister-president Kris Peeters de Nederlandse ambassadeur in België vanochtend laten weten. „Ons geduld is op”, zei Peeters na afloop van het gesprek op zijn kantoor.
Peeters ontbood de ambassadeur uit onvrede over de beslissing van de Nederlandse Raad van State, eind juli, dat de Westerschelde voorlopig niet verbreed en verdiept mag worden, omdat dat schadelijk zou zijn voor het milieu.
Peeters zei dat hij zich „grote zorgen maakt” en noemde het dossier „zeer ernstig”. Nederland en Vlaanderen werden het al in 2005 eens over de uitdieping van de Westerschelde, waardoor schepen met een diepgang van 13,1 meter Antwerpen kunnen bereiken. De Antwerpse haven loopt volgens Peeters elk jaar meer dan 70 miljoen euro aan inkomsten mis, omdat die grote schepen nu niet in Antwerpen aankomen.
„We hebben geteld, elke dag rijden er 16.000 Nederlandse vrachtwagens op de Antwerpse ring. Dat komt door de dynamiek van de Rotterdamse haven. Ik verlies dus de grote schepen voor de Antwerpse haven en krijg er een pak vrachtwagens bij”, aldus de premier.
Het is voor het eerst dat Vlaanderen de Nederlandse ambassadeur ontbiedt, zei Peeters. „Maar dit is zo belangrijk voor de Vlaamse economie dat we tot deze uitzonderlijke stap zijn overgegaan.
13 augustus 2009 Telegraafquote:'Scheldeverdieping hard spelen'
ANTWERPEN - De Vlaamse oppositiepartij Vlaams Belang vindt dat Vlaanderen de confrontatie met Nederland rond de Scheldeverdieping „nu maar eens hard moet spelen”.
Nederland kan de Schelde naar Antwerpen waarschijnlijk niet tijdig uitdiepen. Als reactie zou Vlaanderen toezeggingen aan Nederland over een loodsenverdrag, de HSL of de Westerscheldetunnel in twijfel kunnen trekken, stelde Vlaams parlementslid Jan Penris donderdag.
Vlaams Belang vindt dat premier Kris Peeters van de Belgische deelstaat Vlaanderen nu niet verder komt dan „wat geblaf naar Nederland”. Peeters had Nederland donderdag opgeroepen de afspraken na te komen. Hij had daarvoor de Nederlandse ambassadeur in België op het matje geroepen
Daar had men aan moeten denken toen de afspraken werden gemaakt en de verdragen werden ondertekend. We hebben een deal gesloten en komen nu onze kant van de afspraken niet na. Zo doe je geen zaken. Eurlings heeft echt ballen als hij de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State naast zich neerlegt. Veel waarschijnlijker gaat hij België verwijzen naar het Europese Hof, omdat hij "de rechtsspraak in Nederland wel moet respecteren en helaas niet in beroep kan gaan tegen deze uitspraak".quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 07:28 schreef niet_links het volgende:
Gewoon blijven tegenhouden. Waarom zouden we onze eigen haven in gevaar brengen voor de belgen. Wat levert het ons op ?
Misschien als ze ons compensatie betalen maar anders zie ik het hele verhaal niet zitten.
Vind het trouwens wel een goede smoes worden genoeg dingen op milieu gronden tegen gehouden.
Lol. Het wordt tijd dat Vlaanderen zich realiseert waar het thuishoort, ze zijn van harte welkom in het koninkrijk. Daarna baggeren we met alle plezier die Westerschelde acht keer uit. Maar niet zolang we zelf de winst niet opstrijkenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:34 schreef mazeind het volgende:
[..]
Terzijde: het wordt tijd dat Vlaanderen zich afscheidt van Wallonië, Nederland binnenvalt en Noord Brabant/Zeeland annexeert. Daarna delen van Limburg verkopen aan de Duitsers en langs de Maas/Hollands Diep/Haringvliet een nieuwe grens trekken. De nieuwe combinatie noemen we dan Bourgondië
Volgens mij was dat oorspronkelijk onderdeel van het plan. En mede doordat dat niet doorgaat komt nu het milieu in gevaar. Waarom is ontpolderen ‘totaal belachelijk’?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:50 schreef lyolyrc het volgende:
Nederland laat zich echt van zijn slechtste kant zien. Al dat gemiep over het milieu is natuurlijk belachelijk. Dat ze überhaupt nagedacht hebben over ontpolderen is totaal belachelijk.
Volgens mij ligt die tunnel ruim diep genoeg.quote:Bovendien heeft Nederland met het voltooien van de Tweede Maasvlakte straks een goede troef in handen, dus er bestaat geen reden meer om het baggeren te vertragen. Nu is het voor de Belgen alleen nog hopen dat de Westerscheldetunnel diep genoeg ligt...
De Westerschelde wordt nu al druk bevaren door schepen die naar Antwerpen toegaan en daar vandaan komen. De drukte zal misschien enigszins toenemen, maar ik zie niet in hoe dat de vogels hindert. Voor die grotere schepen moet er gebaggerd worden, maar niet van oever tot oever. En ik geloof niet dat die beesten op het diepste punt hun voedsel gaan zoeken. Als die beesten toch al voornamelijk in de buurt van de oever bivakkeren, waarom moeten we dan land gaan opgeven om nog meer oevergebied te creëren?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:54 schreef Iblis het volgende:
Volgens mij was dat oorspronkelijk onderdeel van het plan. En mede doordat dat niet doorgaat komt nu het milieu in gevaar. Waarom is ontpolderen ‘totaal belachelijk’?
dit kan leuk worden....quote:Vlaamse oproep tot boycot Zeeuwse mosselen
MIDDELBURG - Restaurants in Antwerpen moeten Zeeuwse mosselen en oesters boycotten. Vlaams parlementslid Annick De Ridder van oppositiepartij Open VLD is daarvoor een actie begonnen, zo bevestigde De Ridder vrijdag een bericht op Omroep Zeeland.
Aanleiding is dat Nederland de beloofde verdieping van de Westerschelde voor de Antwerpse haven waarschijnlijk niet tijdig klaarkrijgt. Antwerpen loopt zo veel inkomsten mis.
De Ridder, zelf bestuurslid van de Antwerpse haven, deelt nu affiches over de mosselboycot uit bij winkeliers in de stad Antwerpen. „Ik merk dat er veel steun is bij de handelaren”, zei De Ridder, die opmerkt dat Nederland ook al moeilijk doet bij de heropening van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn vanuit Antwerpen naar Duitsland.
Het parlementslid wil daarom dat Vlaanderen ook andere samenwerkingen met Nederland gaat heroverwegen, zoals de hogesnelheidstrein. Ze betwijfelt bijvoorbeeld of de gezamenlijke kandidatuur voor de organisatie van het wereldkampioenschap voetbal 2018 wel door kan gaan „met een buur die je een mes in de rug steekt. Goed nabuurschap heeft zijn grenzen.”
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
![]()
dan eten wij geen friet meet! enkel patat!
Friet? Wat is dat waar jij van spreekt, dat friet?quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:25 schreef Surveillance-Fiets het volgende:![]()
dan eten wij geen friet meer! enkel patat!
Een baksel van den Vlaamse duivel!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:29 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Friet? Wat is dat waar jij van spreekt, dat friet?
Dat is wanneer je patat in reepjes snijdt en deze in een frituur(ook wel frietpan genoemd) gooit...quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:29 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Friet? Wat is dat waar jij van spreekt, dat friet?
Het zal geen makkelijke queeste worden, maar akkoord. Ik doe mee.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:36 schreef Farenji het volgende:
Ik stel als tegenmaatregel voor om al het belgische bier op te drinken, dan hebben die belgen zelf niks meer! Ik begin wel!
Is goed, dan voldoe ik aan mijn plicht door zometeen een flesje Affligem te nuttigen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:36 schreef Farenji het volgende:
Ik stel als tegenmaatregel voor om al het belgische bier op te drinken, dan hebben die belgen zelf niks meer! Ik begin wel!
+ weer een ketting over de westerscheldequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:44 schreef AlphaOmega het volgende:
Kunnen we dat electrische hek niet weer aan zetten tussen België en Nederland?
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:42 schreef Crazy Harry het volgende:
[..]
Maar gooi gewoon die westerschelde helemaal dicht voor alle schepen met doel of beginpunt antwerpen.
uit het verdrag van 1839.quote:Nederland wilde niet dat België zeggenschap kreeg over de Westerschelde en verkreeg Zeeuws-Vlaanderen, maar
Nederland moest wel de toegang tot de haven van Antwerpen over de Westerschelde garanderen.
De Duitsers hadden ook een verdrag met GB en Frankrijkquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:48 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
[..]
uit het verdrag van 1839.![]()
Als we dat doen krijgen we ruzie met GB.
Oh ja, het is friet.
Ah de eerste undercover belg is aanwezig. Welkom!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:50 schreef Fortune_Cookie het volgende:
De Belgen hebben gewoon gelijk.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:50 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ik zie guy verhofstadttt niet op een tank Maastricht binnen rollen
Dank U.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:52 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Ah de eerste undercover belg is aanwezig. Welkom!
Ach, GB is toch failliet dus die doen niet veel meerquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:48 schreef Clairvaux het volgende:
uit het verdrag van 1839.![]()
Als we dat doen krijgen we ruzie met GB.
Oh ja, het is friet.
We leggen de loop van de schelde gewoon om, zodat er van de het stuk naar Antwerpen niets meer overblijft dan een diepe slootquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:47 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
+ weer een ketting over de westerschelde
http://www.google.be/search?rlz=1C1CHNR_enBE325BE325&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=belgische+mosselquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 19:43 schreef BansheeBoy het volgende:
Dat waait wel over, de heerlijke Zeeuwse mosselen kunnen ze niet langer dan 2 weken missen. En wat dacht je van het effect op hun libido?²
Belangenverstrengeling?quote:Vlaams parlementslid Annick De Ridder van oppositiepartij Open VLD
De Ridder, zelf bestuurslid van de Antwerpse haven,
Uit solidariteit doe ik met je mee!quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 18:36 schreef Farenji het volgende:
Ik stel als tegenmaatregel voor om al het belgische bier op te drinken, dan hebben die belgen zelf niks meer! Ik begin wel!
Die gaat aardig wat doodsbedreigingen thuis krijgenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:32 schreef JoeThePlumber het volgende:
Vlaamse oproep tot boycot Zeeuwse mosselen
Uitgegeven: 14 augustus 2009 17:34
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2009 17:34
MIDDELBURG - Restaurants in Antwerpen moeten Zeeuwse mosselen en oesters boycotten. Vlaams parlementslid Annick De Ridder van oppositiepartij Open VLD is daarvoor een actie begonnen, zo bevestigde De Ridder vrijdag een bericht op Omroep Zeeland.
Aanleiding is dat Nederland de beloofde verdieping van de Westerschelde voor de Antwerpse haven waarschijnlijk niet tijdig klaarkrijgt. Antwerpen loopt zo veel inkomsten mis.
De Ridder, zelf bestuurslid van de Antwerpse haven, deelt nu affiches over de mosselboycot uit bij winkeliers in de stad Antwerpen.
''Ik merk dat er veel steun is bij de handelaren'', zei De Ridder, die opmerkt dat Nederland ook al moeilijk doet bij de heropening van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn vanuit Antwerpen naar Duitsland.
Hogesnelheidslijn
Het parlementslid wil daarom dat Vlaanderen ook andere samenwerkingen met Nederland gaat heroverwegen, zoals de hogesnelheidstrein.
Ze betwijfelt bijvoorbeeld of de gezamenlijke kandidatuur voor de organisatie van het wereldkampioenschap voetbal 2018 wel door kan gaan ''met een buur die je een mes in de rug steekt. Goed nabuurschap heeft zijn grenzen.''
© ANP
14 augustus nu.nl
Het wordt wel een soap op deze manier zeg. Je kan ook zeggen dat ze onze rechtspraak niet respecteren en daardoor onze soevereiniteit als staat aantasten. Als het dan echt ZO belangrijk is, ga dan niet lopen janken en stap naar Europa. Die vernietigt het vonnis als het onterecht is en dan is iedereen weer blij. Behalve een paar meeuwen die toch alles onder schijten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:32 schreef JoeThePlumber het volgende:
Vlaamse oproep tot boycot Zeeuwse mosselen
Uitgegeven: 14 augustus 2009 17:34
Laatst gewijzigd: 14 augustus 2009 17:34
MIDDELBURG - Restaurants in Antwerpen moeten Zeeuwse mosselen en oesters boycotten. Vlaams parlementslid Annick De Ridder van oppositiepartij Open VLD is daarvoor een actie begonnen, zo bevestigde De Ridder vrijdag een bericht op Omroep Zeeland.
Aanleiding is dat Nederland de beloofde verdieping van de Westerschelde voor de Antwerpse haven waarschijnlijk niet tijdig klaarkrijgt. Antwerpen loopt zo veel inkomsten mis.
De Ridder, zelf bestuurslid van de Antwerpse haven, deelt nu affiches over de mosselboycot uit bij winkeliers in de stad Antwerpen.
''Ik merk dat er veel steun is bij de handelaren'', zei De Ridder, die opmerkt dat Nederland ook al moeilijk doet bij de heropening van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn vanuit Antwerpen naar Duitsland.
Hogesnelheidslijn
Het parlementslid wil daarom dat Vlaanderen ook andere samenwerkingen met Nederland gaat heroverwegen, zoals de hogesnelheidstrein.
Ze betwijfelt bijvoorbeeld of de gezamenlijke kandidatuur voor de organisatie van het wereldkampioenschap voetbal 2018 wel door kan gaan ''met een buur die je een mes in de rug steekt. Goed nabuurschap heeft zijn grenzen.''
© ANP
14 augustus nu.nl
Zonder de Rotterdamse hsven blijft er niks meer over van Nederland. Het is algemeen bekend dat in rotterdam het meeste geld wordt verdiend voor Nederland.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 20:04 schreef badwurm het volgende:
Het is logisch dat nederland dwars ligt. Met een sterke antwerpse haven zal pijnlijk duidelijk worden dat rotterdam een nutteloze stad in nederland is en de inwoners nutteloze personen die verder niks bijdragen. Als de westerschelde is uitgediept kan het rijnmondgebied economisch gezien onder water gezet worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |