![]()
Scheepvaart op de Westerschelde van en naar Antwerpen. Foto Rob Huibers
quote:
Westerschelde voorlopig niet verdiept
(Novum) - De Westerschelde mag voorlopig niet worden uitgebaggerd. Dat heeft de Raad van State dinsdag bepaald in een voorlopige uitspraak.
De vaargeul van de Westerschelde zou worden verruimd en verdiept om de haven van Antwerpen beter bereikbaar te maken voor schepen met een grotere diepgang. De Zeeuwse Milieufederate en de Vogelbescherming maakten echter bezwaar tegen het voornemen van het kabinet, omdat het zou leiden tot een aantasting van het natuurgebied Westerschelde en Saeftinge.
De Raad van State oordeelt nu dat minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA) niet met voldoende zekerheid heeft kunnen aantonen dat de natuur niet wordt aangetast door de baggerwerkzaamheden. Daarom schorst de rechter de vergunningen die al zijn afgegeven, zoals de bezwaarmakers hadden geëist.
Later dit jaar volgt een definitieve uitspraak van de Raad van State in de beroepsprocedure die de Zeeuwse Milieufederatie en de Vogelbescherming hebben aangespannen tegen de verdieping van de Westerschelde.
De Vogelbescherming en de Milieufederatie reageren blij. Er is weer hoop op een nieuwe toekomst voor de natuur in het Scheldegebied, laat de Vogelbescherming weten. De Milieufederatie is opgelucht. "De Westerschelde kon wel wat goed nieuws gebruiken. Het gaat niet goed met het natuurgebied. Vooral de vogels, vissen en zeehonden zullen even opgelucht ademhalen."
Beide organisaties wijzen erop dat de Westerschelde het laatste gebied is in Nederland waar sprake is van een open verbinding en natuurlijke overgang van rivier naar de zee, een uniek natuurgebied waar grote aantallen broed- en trekvogels verblijven
28 juli 2009 Trouwquote:
Belgen verbolgen over Nederlands verbod verdieping Westerschelde
Het besluit van de Raad van State (RvS) om de verdieping en verruiming van de vaargeul van de Westerschelde voorlopig niet toe te staan heeft in Antwerpen tot verontwaardiging geleid. De Belgische kranten zetten de toon met koppen als ‘Den Haag zet baggerwerken op de helling' en ‘Nederland torpedeert uitdieping Schelde'.
Havens en vaarwegen
Voor de verruiming nam de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat in juli 2008 het tracébesluit. De Zeeuwse Milieufederatie en de Vogelbescherming vroegen direct om schorsing van de vergunning die de minister van Landbouw, Natuurbehoud en Voedselveiligheid (LNV) verleende. Volgens de milieuorganisaties leiden de werkzaamheden in de Westerschelde tot aantasting van het laagdynamische gebied in het natuurgebied Westerschelde en Saeftinghe. De LNV-minister erkende dat, maar de werkzaamheden zouden door bijvoorbeeld het flexibel terugstorten van baggerspecie aan de randen van de Westerschelde niet tot significante effecten voor de Westerschelde leiden. Hiervoor zou baggerspecie worden gebruikt die bij de verruiming wordt gewonnen.
De RvS oordeelde dat de minister van LNV ‘niet met voldoende zekerheid' kan concluderen dat de natuurlijke kenmerken van het gebied niet wordt aangetast. ‘Onzeker is wat de effecten zijn van de verruiming van de vaargeul en onzeker is of met de wijze waarop wordt gestort, negatieve effecten worden voorkomen.' Deze onzekerheid was voor de RvS aanleiding om de vergunning te schorsen. Gevolg van de uitspraak is dat er voorlopig geen werkzaamheden mogen worden uitgevoerd om de Westerschelde te verruimen.
Later dit jaar doet de Raad van State een definitieve uitspraak in de beroepsprocedure die de Zeeuwse Milieufederatie en de Vogelbescherming tegen de verruiming van de Westerschelde aanspanden.
Cruciaal belang
Het Havenbedrijf van Antwerpen onderstreepte dat de verdieping van cruciaal belang is voor een getij-onafhankelijke vaart voor schepen met een diepgang tot 13,10 en daarmee voor de economische ontwikkeling van de haven. ‘Antwerpen heeft steeds vertrouwd op goed nabuurschap. Want dat gaf het beste vooruitzicht op de verruiming van de vaargeul van de Westerschelde. Op basis hiervan hebben Vlaanderen en de Antwerpse havengemeenschap ononderbroken begrip opgebracht voor de Nederlandse eisen en randvoorwaarden die werden gesteld bij de Belgische, Vlaamse en Antwerpse vragen tot verdieping.'
Antwerpen werkte onder meer mee aan de uitwerking van een langetermijnvisie met betrekking tot de Westerschelde met tijdshorizon 2030. ‘Vervolgens gebeurde hetzelfde voor het uittekenen en omschrijven van een Ontwikkelingsschets 2010. Het moment van de spade in de grond werd hierbij telkens verschoven. De uiteindelijke plechtige ondertekening van de Scheldeverdragen in leek het gelukkige einde van een lange weg. Niets blijkt minder waar te zijn. De spade ging dan wel in Vlaamse grond, maar nog niet in Nederlandse bodem.'
Aanfluiting
Havenschepen Marc Van Peel noemde de Nederlandse beslissing ‘een aanfluiting van goed nabuurschap'. Hij herinnerde de Nederlanders aan het Vlaamse regeerakkoord waarin werd neergeschreven dat de uitvoering van de Scheldeverdragen met alle middelen moet worden nagestreefd.
Minister-president Kris Peeters betoogde dat Vlaanderen en Nederland zo snel mogelijk moeten beslissen om de verdragen in hun totaliteit uit te voeren. Voorzitter Roger Roels van de overkoepelende patroonsorganisatie Alfaport sprak van een kaakslag. Hij vroeg om een ferme reactie van de regering.
Politica Wivina Demeester van christen-democratische huize reageerde als toponderhandelaar voor de Vlaams-Nederlandse dossiers overduidelijk. ‘Vlaanderen en Nederland hebben afspraken gemaakt via een verdrag. Dat hebben beide landen onderhandeld, geratificeerd en goedgekeurd. Beide landen moeten dus uitvoeren wat werd afgesproken. Wij moeten nu onderzoeken op welke manier we onze rechten kunnen verdedigen en afdwingen.'
Demeester bestrijdt overigens dat de uitspraak van de RvS verband kan houden met de concurrentiestrijd tussen Antwerpen en Rotterdam. Volgens haar heeft die de uitvoering van de afspraken tussen Vlaanderen en Nederland niet beïnvloed. (JG/EvH)
7 augustus 2009 Schuttevaerquote:
Vlaamse premier ontbiedt Nederland om Westerschelde
Brussel, 13 aug. Nederland moet zich heel snel gaan houden aan de afspraak dat de Westerschelde wordt uitgediept. Dat heeft de Vlaamse minister-president Kris Peeters de Nederlandse ambassadeur in België vanochtend laten weten. „Ons geduld is op”, zei Peeters na afloop van het gesprek op zijn kantoor.
Peeters ontbood de ambassadeur uit onvrede over de beslissing van de Nederlandse Raad van State, eind juli, dat de Westerschelde voorlopig niet verbreed en verdiept mag worden, omdat dat schadelijk zou zijn voor het milieu.
Peeters zei dat hij zich „grote zorgen maakt” en noemde het dossier „zeer ernstig”. Nederland en Vlaanderen werden het al in 2005 eens over de uitdieping van de Westerschelde, waardoor schepen met een diepgang van 13,1 meter Antwerpen kunnen bereiken. De Antwerpse haven loopt volgens Peeters elk jaar meer dan 70 miljoen euro aan inkomsten mis, omdat die grote schepen nu niet in Antwerpen aankomen.
„We hebben geteld, elke dag rijden er 16.000 Nederlandse vrachtwagens op de Antwerpse ring. Dat komt door de dynamiek van de Rotterdamse haven. Ik verlies dus de grote schepen voor de Antwerpse haven en krijg er een pak vrachtwagens bij”, aldus de premier.
Het is voor het eerst dat Vlaanderen de Nederlandse ambassadeur ontbiedt, zei Peeters. „Maar dit is zo belangrijk voor de Vlaamse economie dat we tot deze uitzonderlijke stap zijn overgegaan.
13 augustus 2009 NRCquote:
'Scheldeverdieping hard spelen'
ANTWERPEN - De Vlaamse oppositiepartij Vlaams Belang vindt dat Vlaanderen de confrontatie met Nederland rond de Scheldeverdieping „nu maar eens hard moet spelen”.
Nederland kan de Schelde naar Antwerpen waarschijnlijk niet tijdig uitdiepen. Als reactie zou Vlaanderen toezeggingen aan Nederland over een loodsenverdrag, de HSL of de Westerscheldetunnel in twijfel kunnen trekken, stelde Vlaams parlementslid Jan Penris donderdag.
Vlaams Belang vindt dat premier Kris Peeters van de Belgische deelstaat Vlaanderen nu niet verder komt dan „wat geblaf naar Nederland”. Peeters had Nederland donderdag opgeroepen de afspraken na te komen. Hij had daarvoor de Nederlandse ambassadeur in België op het matje geroepen
13 augustus 2009 Telegraafen meer nieuws..