abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71874027
Dubbel bedankt chico!

En wat een discussie hier ineens, ik bemoei me er niet mee hoor . Ik ben sowieso geen representatieve student, aangezien ik samen woon en we het erg ruim hebben.

En ach, hier gaat ook veel geld naar vakantie hoor, maar we houden allebei erg van reizen enzo, dat kost nu eenmaal wat.
pi_71874109
Ik vraag me af wat tegenwoordig eigenlijk de gemiddelde student is, want als ik om me heen kijk ken ik eigenlijk bijna niemand die nog echt op een houtje moet bijten. Terwijl de stufi meestal al minder is dan de huur.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_71874128
Waarom doen de smileys in mijn post het niet?
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_71874229
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:16 schreef Mini_rulez het volgende:
Ik vraag me af wat tegenwoordig eigenlijk de gemiddelde student is, want als ik om me heen kijk ken ik eigenlijk bijna niemand die nog echt op een houtje moet bijten. Terwijl de stufi meestal al minder is dan de huur.
Ja, klopt. Maar veel studenten hebben goed verdienende bijbaantjes, dat is best mogelijk als je er even moeite voor doet. Alleen als je echt alles zelf moet betalen (dus als je ouders helemaal niet bijspringen), en niet wil/kan werken, is het nog een krap leventje. En het ligt er natuurlijk aan of je thuis woont of niet, en of je een dure kamer hebt.
pi_71874338
Ik kan goed rondkomen met alles.... hou maandelijks ongeveer 150 tot 200 euro over voor eten, leuke dingen, kleren, boeken of whatever ik dan ook nodig heb.... vind ik wel weinig en ben dan ook hard op zoek naar een baan. in oktober verlies in 150 euro in de maand omdat de alementatie da wegvalt...dus dan moet ik dan wel echt een baan hebben... Op een houtje bijten is het niet.. maar heb dan ook van de goedkoopste kamers die er zijn in Nijmegen en ben behoorlijk zuinig
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_71874407
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:06 schreef conleche het volgende:

[..]

Waarom schandalig?? Dat zijn toch de leuke dingen van het leven??

En over taart: Ik heb nu zin in citroenmerenguetaart van Holtkamp. Maar goed dat ik aan het werk ben, anders was ik het gaan halen.
Is ook zo. Zal mijn laatste restje calvinisme zijn: ik heb altijd geleerd dat je veel moet spaaaaren en zuunig moet zijn. Voor als je een huis gaat kopen of als er iets onverwachts gebeurt (wat dat dan zou moeten zijn, geen idee ). En ik heb wel een beetje gespaard hoor, maar dat is zo dodelijk saai
pi_71874433
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:22 schreef Californium het volgende:
Ik kan goed rondkomen met alles.... hou maandelijks ongeveer 150 tot 200 euro over voor eten, leuke dingen, kleren, boeken of whatever ik dan ook nodig heb.... vind ik wel weinig en ben dan ook hard op zoek naar een baan. in oktober verlies in 150 euro in de maand omdat de alementatie da wegvalt...dus dan moet ik dan wel echt een baan hebben... Op een houtje bijten is het niet.. maar heb dan ook van de goedkoopste kamers die er zijn in Nijmegen en ben behoorlijk zuinig
Kun je geen leuke bijbaan vinden in de richting van je studie? Dat doe ik ook (en veel van mijn vrienden ook), het zijn vaak de beter betaalde baantjes én het is goed voor je CV.
pi_71874458
Het eerste anderhalf jaar op het HBO heb ik het echt niet ruim gehad.. Ik kreeg studiefinanciering met aanvullende beurs (niet volledig) en had een krantenwijkje voor ongeveer 100 euro per maand. Daar moest ik het mee doen, mijn ouders betaalden niks dus betaalde zelf mijn zorgverzekering, collegegeld, boekengeld en verplichte reisjes voor school plus de gewone uitgaven voor strippenkaarten, telefoon, kleding enz. Sommige vriendinnen begrepen niet dat ik dan niet mee kon stappen als ik een tripje had over een tijdje; dan ging ik toch echt niet uit als ik wist dat ik de maand daarop ¤ 250 moest neerleggen.

Sinds eind jaar 2 en begin jaar 3 heb ik echter niks te klagen meer
pi_71874571
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Kun je geen leuke bijbaan vinden in de richting van je studie? Dat doe ik ook (en veel van mijn vrienden ook), het zijn vaak de beter betaalde baantjes én het is goed voor je CV.
Nou ik heb eigenlijk 4 jaar een baantje gehad en dat moest ik opzeggen omdat ik net terug kom van een jaar buitenland stage... baantje zoeken is best moeilijk maar het moeilijkste punt is dat er voor mijn studierichting niet veel bijbanen zijn.... Ik heb biologie en medisch laboratorium onderzoek gestudeerd en ga nu door voor moleculaire levenswetenschappen... En is gewoon bijna geen bijbaan in die richting... ik zou het namelijk werkelijk waar leuk vinden hoor! Maar dat is er echt Bijna niet.... Ik zou ook niet weten waar ze dat zouden aan bieden en waar ik dat kan vinden.... Mooi op mijn cv zal het wel staan idd
pi_71874625
Daph_, heb je eigenlijk al een huis gevonden? En is je werk leuk?
pi_71874709
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Is ook zo. Zal mijn laatste restje calvinisme zijn: ik heb altijd geleerd dat je veel moet spaaaaren en zuunig moet zijn. Voor als je een huis gaat kopen of als er iets onverwachts gebeurt (wat dat dan zou moeten zijn, geen idee ). En ik heb wel een beetje gespaard hoor, maar dat is zo dodelijk saai
Dat had ik ook altijd, eerst was het dat ik maar moest sparen voor m'n studententijd want dan zou ik het nodig hebben, maar al die tijd wilde ik er nog steeds niet aan komen (ok, behalve voor een wasmachine + droger) omdat ik alles zonde vond om het aan uit te geven. In de praktijk doe ik er dus nooit iets mee.
Het nog langer bewaren is eigenlijk onzin want wat ik nu heb is voor een student heel veel geld (en wel genoeg om problemen op te leveren met vrijstelling van bijv. gemeentelijke belastingen terwijl ik haast niks verdien) maar als ik straks een baan heb en een huis ga kopen kan ik er niet eens 1 kamer mee inrichten. Wat is die paar duizend euro dan nog op een hele hypotheek...
Het heeft natuurlijk wel zin als je echt een doel hebt, bijvoorbeeld dat je zoveel maanden je vaste lasten kunt betalen als je je baan verliest of dat je een bepaald bedrag wilt hebben als je stopt met werken ofzo, maar sparen om te sparen is uiteindelijk ook maar zonde.

Californium: zo'n studie heb ik ook gedaan, daar kun je inderdaad weinig mee als bijbaantje. Daarnaast is de studie misschien ook nog veel uren, of niet? Als je goed bent in bètavakken kun je wel aardig verdienen met bijles geven, dat zijn alleen niet zo heel veel uren per week.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:36:41 #212
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_71874761
*Negeert geld en gebrek daaraan gesprek* Tralalalalaaahh!

Citroenmerenguetaart!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_71874778
Ja, sparen om het sparen is stom

Ik ben trouwens ook redelijk onbezorgd mijn studentenjaren doorgerold; ik kreeg vrij weinig van mijn ouders, maar had een erg leuke baan Nou ja, ik kon niet zo effe op vakantie naar Thailand ofzo, maar hé, kamperen in Frankrijk of zeilen in Friesland is ook prima natuurlijk
pi_71874794
opzich waren het niet veel uren van mij vorige opleiding...maar toen had ik een baantje... voor mijn vervolgopleiding wet ik het niet... ik ga namelijk een doorstroomjaar volgen met 3 of 4 vakken per blok... en geen idee hoe dat zit.... En bijles dat kan opzich... maar uitleggen is niet mijn sterkste kant laat maar zeggen..... dujs ben eigenlijk gewoon op zoek naar IETS...

Welke studie heb jij gedaan mini?
pi_71874837
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:36 schreef Vivi het volgende:
*Negeert geld en gebrek daaraan gesprek* Tralalalalaaahh!

Citroenmerenguetaart!
Ach, ik denk weleens met weemoed terug aan mijn studentenjaren... Wat heb je aan geld als je amper tijd hebt om het uit te geven

De keer dat ik citroenmeringuetaart ging maken, was de bovenlaag te slap. En sowieso vind ik de combi citroen & romige zuivel stiekem goor. Fail
pi_71874839
Toen ik naar de academie ging was ik echt, echt arm. Het was een privé school, dus ik kreeg geen OVkaart, geen studiefinanciering. Niks. Mijn vader betaalde alleen mijn school en voor de rest moest ik alles zelf bijverdienen. Dus huur, schoolmaterialen (veel en duur!), alles. Hoewel ziektenkosten toen nog gewoon via mijn vader ging volgens mij. Ik had dus nooit vrij. Of ik zat op school, of ik was aan het werk. Ik had 25 gulden in de week waar ik van moest leven en daar moest ik ook nog m'n treinkaartje van betalen. (wat ik overigens niet deed. Ik ging altijd op het drukste moment met de trein mee, dan werd er vaak niet gecontroleerd en als ik toch werd gesnapt, betaalde ik gewoon een kaartje en een kleine boete, dat was voordeliger dan wel een kaartje kopen iedere keer) Ik had geen telefoon, geen televisie. Toch was ik niet ongelukkig. Ik ging ook gewoon uit, maar ik dronk gewoon niks. Ik zocht een vakantiebaantje in het buitenland, zodat ik zomers toch weg was en daar leerde ik allemaal mensen kennen waar ik ook nog naar toe kon gedurende het jaar. Zoals 1 iemand die 's winters als skileraar werkte en dan ging ik daarheen en dan was ik dus alleen geld kwijt aan de bus. Of een ander die studente was in Parijs en die ging ik dan ook bezoeken.

/verhaal uit d'oude doos.
pi_71874904
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:32 schreef ColdFeet het volgende:
Daph_, heb je eigenlijk al een huis gevonden? En is je werk leuk?
Ben nog steeds aan het kijken voor een huisje, schiet nog niet echt op. Inmiddels weet wel zo'n beetje iedereen dat ik op zoek ben, ook collegaatjes die iemand kennen die weer iemand kennen zeg maar . Ik zoek gewoon door..

Mijn werk bevalt goed, heb nu vrij ivm vakantie Maandag begin ik weer! Het werkt een stuk prettiger dan bij mijn oude werkgever dus ik ben blij met de overstap
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:41:10 #218
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_71874918
En wie zegt dat een bijbaantje altijd aan moet sluiten bij je studie? Je kan ook ergens anders je geld mee verdienen hoor. Staat ook goed op je cv (ja, ik spreek uit ervaring)

Wat betreft zen: hopen dat ik het vast kan houden, want die schepping gods die teek heeft, heet mijn man mooi opgezadeld met Lyme
En nu gaan we 10 kilo appels omtoveren in appelcompote!
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:36 schreef Vivi het volgende:

CitroenmerengueAppeltaart!
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_71874986
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:41 schreef Tinkepink het volgende:
En wie zegt dat een bijbaantje altijd aan moet sluiten bij je studie? Je kan ook ergens anders je geld mee verdienen hoor. Staat ook goed op je cv (ja, ik spreek uit ervaring)

Wat betreft zen: hopen dat ik het vast kan houden, want die schepping gods die teek heeft, heet mijn man mooi opgezadeld met Lyme
En nu gaan we 10 kilo appels omtoveren in appelcompote!
[..]
hoeft ook niet.... maar dan leer je er wat uit e.d.... heb 4 jaar bij de blokker gewerkt.... niet echt in mijn straatje...maar enorm leuke tijd gehad
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 13:43:17 #220
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_71874995
Overigens heb ik het hier al een keer eerder gezegd: maar ik vind de huidige generatie 20-ers best verwend (niet allemaal natuurlijk). Vakantie, bioscoop, uit eten...... Liften door europa, thuis kaarten en een kratje bier leeg drinken bedoel je
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_71875051
al jaaaaren niet meer op vakantie geweest afgezien van mijn stage in edinburgh dan, maar dat was keihard werken en afzien...bioscoop is een uitzonderig en uit eten alleen met gelegenheden.... (ik kook liever )
pi_71875153
Ik ben een verwende student want ik woon nog thuis, mn boeken/collegegeld worden betaald (via een fonds) en mn baantjes krijg ik letterlijk aangeboden via de uni. Dus ja . Wel spannend, hoor deze/komende week of ik komend jaar een baantje heb . Ben op dit moment weer werkloos .
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
pi_71875204
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:43 schreef Tinkepink het volgende:
Overigens heb ik het hier al een keer eerder gezegd: maar ik vind de huidige generatie 20-ers best verwend (niet allemaal natuurlijk). Vakantie, bioscoop, uit eten...... Liften door europa, thuis kaarten en een kratje bier leeg drinken bedoel je
Nou ja, daar werkte ik gewoon voor, hoor Niet dat het me zo kwam aanwaaien ofzo.
Balen van die teek! Hoe nu verder?
pi_71875436
Balen van die teek!

Financieel gezien heb ik het idd makkelijk, maar dat wil niet zeggen dat ik verwend ben.. ik weet gelukkig heel goed wat de waarde van geld is, daarom sparen wij ook veel. Maar idd, we kunnen in principe doen wat we willen, en daar ben ik ook blij mee.
pi_71875607
Verwend vind ik ook weer overdreven, we hebben het misschien iets breder dan mensen vroeger maar dat heeft iedereen tegenwoordig. Daar word je niet per se slechter van, het is nog steeds zo dat je keuzes moet maken dus de waarde van geld leer je toch wel.
-edit- Wij hebben natuurlijk niet de romantische verhalen over hoe je de laatste week van de maand droog brood moest eten, da's dan wel weer jammer.

Californium: ik heb (2 jaar) biomedische wetenschappen gestudeerd. Daarbij heb je vrij veel contacturen, wat best lastig was want veel bijbaantjes verlangen dat je een paar dagdelen per week overdag beschikbaar bent en dat zit er dan niet echt in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')