Zelfgemaakte tortillachips met guacemoleDe tortilla's:Als ik iets nieuws ga maken, in dit geval tortilla's, kijk ik altijd eerst online hoe dit zoal wordt gemaakt. Opvallend is dat in Nederland de meeste recepten uit gaan van bloem, water en zou met eventueel wat boter. Dit in tegenstelling tot Amerikaanse tortillarecepten, die ook bakpoeder en shortening lijken te gebruiken. Ik denk dat je dan een wat luchtigere en vettigere tortilla krijgt. Voor dit recept ben ik echter uitgegaan van:
- 300 gram bloem
- 200 ml water
- snuf zout
En om het wat meer kleur en smaak te geven:
- 2 tenen knoflook, geperst
- 3 EL koriander, fijngehakt
- 2 TL droge oregano,
Bloem in een kom doen en zout erdoor mengen. Dan 3/4e van het water in scheutjes toevoegen en (eerst met een vork) kneden tot je een homogeen geheel hebt. Kruiden en knoflook toevoegen. Dan de rest van het water toevoegen tot je een deegbal hebt die niet te nat en niet te droog is.
![]()
Deze met een vochtige doek afdekken en een half uurtje wegzetten. In deze tijd kun je de guacemole alvast maken. Na het half uurtje rusten de bal verdelen in 12 kleine balletjes.
![]()
Deze vervolgens op een goed bebloemd werkblad met de deegroller rollen tot platte pannekoekjes en deze om en om in een droge koekepan (evt. met beetje olie) kort bakken. Vervolgens de tortillas in stukjes snijden:
![]()
En dan kort en in kleine porties frituren. De chips moeten knapperig worden maar niet te bruin!
![]()
Chips uit laten lekken op keukenpapier. Als ze allemaal klaar zijn de helft in een ovenschaal, bestrooien met zout, chilipeper en paprikapoeder en kaas (ik gebruikte oude kaas), andere helft erop en ook weer bestrooien met zout, kruiden en kaas. Vijf minuten op 200 de oven in en klaar.
De guacamole::
Guacamole is 1 van mijn favoriete gerechten. Moeilijk om perfect te krijgen, maar als het lukt heb je een perfecte balans van bitter (koriander), scherp (peper, ui), zuur (limoen) en zout in een heerlijk vettige advocadomousse. Zijn je avocado's nog niet rijp? Dan heeft het geen zin, ze moeten rijp zijn anders kun je er niks mee.
Ingrediënten
- 2 eetrijpe advocados.
- 1/2e rode peper (naar smaak) fijngesneden
- 1 teentje knoflook fijngesneden
- 1/2e ui, fijngesnipperd
- half bosje koriander fijngesnipperd (naar smaak)
- 1 tomaat, van zaden en zaadlijsten ontdaan.
- 1 limoen
- peper en zout
![]()
Prak de avocado's in een kom en voeg het sap van een halve limoen toe en roer het door. Voeg dan 2/3e van de peper, 2/3e van de koriander en alle overige ingrediënten toe. Roer goed door elkaar, en voeg peper en zout naar smaak toe. Voeg dan, weer naar smaak, meer rode peper, koriander en of limoen toe. Laat de guacamole even in de koelkast staan alvorens te serveren.
Opmaak:Kommetje in het midden van het bord zetten en vullen met de guacamole. Chips eromheen leggen en bestrooien met blokjes tomaat, lente-ui en koriander. Paar dotten crème fraîche erop en eet smakelijk!
Conclusie:Wel veel werk om zelf chips te maken maar wel leuk om te doen. Het rollen en afbakken van de tortilla's neemt wat tijd in beslag, maar als je ze ook voor het hoofdgerecht gebruikt is het allemaal wel te doen. De smaak was in ieder geval prima!