abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 augustus 2009 @ 22:59:06 #1
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_71834411
Hi,

we bezitten een Peugeot 306 XR 1.4 uit 1997. +/- 2 maanden geleden is daarvan de radiator vervangen omdat ie lek was. 2 maanden hebben we er probleemloos mee gereden totdat we afgelopen zondag een kort ritje hebben gemaakt (+/- 10 km snelweg en 5km binnendoor en toen viel ons al de stank op van kapotte radiator, er bleef een brandlucht hangen in de auto die ik ook rook toen de radiator lek was.

Nu is het zo dat de auto 110 graden word, het "STOP" lampje begint dan te branden en dan moeten we uiteraard stoppen. Wel is het zo dat de fan/propellor gewoon aanslaat als we de auto stil hebben gezet. Maar als we weer gaan rijden is ie zo weer op 110 graden celsius en dan is het weer prijs. Ik dacht eerst dat het aan het warme weer lag maar vandaag tijdens de regen was het weer prijs.

Wat kan het probleem zijn? de propellor slaat aan, hij vloeistof zit er voldoende in (hebben we gecheckt toen ie afgekoeld was) en hij lekt nergens. Ik heb ook aan de slang gevoeld die naar de motor leidt en daar word ook gewoon vloeistof doorheen gepompt.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 23:04:48 #2
57340 dabadbass
@Whitehouse.gov
pi_71834580
"Peugeot 306 wordt...."
"Niets smeedt twee mensen zo aaneen als kwaadspreken over een derde"
pi_71834784
Naar de garage maar denk ik.
Je hebt een aantal opties qua defect: Circulatiepomp kan kapot zijn, radiator verstopt of alweer lek, motor produceert te veel warmte (zit er nog wel genoeg olie in?)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71834822
ontlucht? komt er wel vloeistof in de radiator? (eg leidingen verstopt of pomp kapot?)
pi_71834869
Ik had hetzelfde met een vloeistofgekoelde brommer.

Zijn debielen die het pompje niet hebben aangesloten..

Sowieso iets met circulatie.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_71835022
Je hebt een luchtbel in je radiator zitten, daardoor stroomt er geen water/koelvloeistof door de radiator en loopt de temperatuur op. Dit kan komen door een lekkende waterpomp waardoor het vacuum weg is en er dus lucht mee komt in de stroming die vast blijft hangen in je radiator.

Je kunt die luchtbel wegwerken maar geheid dat deze er na een tijdje weer zit. Het beste is om een monteur op te zoeken om de waterpomp te checken of te kijken waar het vacuumlek anders vandaan komt.

Het wegwerken van de luchtbel gaat als volgt:

- ontluchtingsnippel op 1 van je slangen zoeken, bij andere Peugeot's is dit een wit plastic schroefje op een zwarte koelvloeistof slang. Anders even het onderhoudsboekje raadplegen.

- Laat de motor draaien (zet de verwarming in de auto vol open voor maximaal effect), draai het nippeltje zachtjes open totdat er water/koelvloeistof uitkomt. Draai hem weer dicht en herhaal dit een aantal keren of laat het even goed doorlopen zodat je zeker weet dat alle lucht eruit is.

- Eventueel voordat je de auto start draai je radiatordop los (niet doen als de motor nog warm is, dan verbrand je wat vingers...) Vul hier tijdens het stationair draaien/ontluchten iedere keer koelvloeistof/water bij om de bel weg te krijgen. Dit werd bij mij wel gedaan, ik heb zelf ook luchtbellen weggewerkt zonder dit te doen en alleen de ontluchtingsnippel te gebruiken.

Succes!
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_71841159
Pas maar op, had ook een 306 met eenzelfde probleem. Ik rij op de snelweg, temperatuur loopt snel op, ook boven de 110 graden, lampje met stop gaat aan, maar nog voor ik kon stoppen, was de motor al in de soep gelopen. En dat was in de winter op de snelweg. Oorzaak was een defecte waterpomp.
pi_71845250
Wanneer je naar de garage gaat voor je waterpomp (wat volgens mij de oorzaak is) vraag dan ook gelijk of deze direct wordt aangedreven door de distributieriem.

Mocht het zo zijn dat je distributieriem over 30.000 km vervangen moet worden kun je het beter nu gelijk laten doen, nu moet het toch los en kost het alleen wat meer aan materialen.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_71869425
Of de thermostaat is kapot, en gaat niet goed open.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:24:20 #10
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_71871235
Koppakking zal wel dood zijn denk ik

(gezien de voorgeschiedenis)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_71871529
quote:
Peugeot 306 wordt 110 graden?

Dan moet je de auto uit de zon zetten.....
Op donderdag 13 november 2008 15:34 schreef De_Ananas het volgende:
Één ding beloof ik jullie mijn lieve fokkertjes, als er vettax komt dan ga ik mij aan het hek van het binnenhof vastketenen met een frituur naast me, dit mogen jullie quoten :W
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:23:06 #12
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_71877791
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 10:19 schreef FransDeens het volgende:
Of de thermostaat is kapot, en gaat niet goed open.
hij staat nu bij de garage, die dacht ook al aan de thermostaat
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 16:19:40 #13
168121 retuow82
Het is friet!
pi_71879366
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:23 schreef RD4 het volgende:

[..]

hij staat nu bij de garage, die dacht ook al aan de thermostaat
Ik ben zeer benieuwd, laat je nog wel weten wat het probleem is/was?
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:23:06 #14
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_71880880
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 16:19 schreef retuow82 het volgende:

[..]

Ik ben zeer benieuwd, laat je nog wel weten wat het probleem is/was?
Jouw voorstel heb ik ook uitgeprobeerd en er kwam wel lucht 'bovendrijven', maar de koeler sprong niet aan waardoor hij bij 110 graden 'stop' aangaf
pi_71914015
Kan keihard koppakking zijn dit.

Onderblok lijkt me wat meer iets dat ik zou hebben.

Succes.

Maar als meertraps fan niet aanspringt, zowel sensor, als thermostaat laten vervangen. NIet eens laten onderzoeken.
Laat je niet naaien, hop beide vervangen.

Koppakking is zo te testen met sonde, maar kost je teveel, bedenk, garages zijn boeven.

Heb je echt kop of onderblok, dan ist probleem.
Als fan niet aanslaat is er niks aan de hand.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  maandag 17 augustus 2009 @ 09:51:19 #16
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_71942515
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 03:51 schreef PNG het volgende:
Kan keihard koppakking zijn dit.

Onderblok lijkt me wat meer iets dat ik zou hebben.

Succes.

Maar als meertraps fan niet aanspringt, zowel sensor, als thermostaat laten vervangen. NIet eens laten onderzoeken.
Laat je niet naaien, hop beide vervangen.

Koppakking is zo te testen met sonde, maar kost je teveel, bedenk, garages zijn boeven.

Heb je echt kop of onderblok, dan ist probleem.
Als fan niet aanslaat is er niks aan de hand.

Volgens de garage was het de koppakking en dat gaat me 450 euro kosten ong.
pi_71943525
Bij mijn 206, als ik even doorgereden heb op de snelweg (ongeveer een kwartier 130), en ik sta stil op de brug, loopt die van mij ook heel snel op.

Maar goed, ik ben sowieso toch geen fan Peugeot.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:42:24 #18
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_71994748
Ik heb vandaag een second opinion aangevraagd bij een bevriende automonteur en hij heeft de wagen nagekeken en het was 100% zeker niet een defecte koppakking. De thermostaat of sensor of beiden zijn naar de knoppen.
pi_72127887
Je moet sowieso dan niet eens zoeken, die kosten beide geen fluit.
Beide vervangen en kijken of je ervan af bent.

Zo'n opdracht kun je ook aan een garage geven, beide vervangen, niet zoeken.

Scheelt je veel geld, en ze vinden het niet leuk. Als je erbij blijft helemaal.
Dan kan het plots in half uurtje.

Sja garages, rare lui.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  maandag 24 augustus 2009 @ 23:49:36 #20
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_72128249
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 23:36 schreef PNG het volgende:
Je moet sowieso dan niet eens zoeken, die kosten beide geen fluit.
Beide vervangen en kijken of je ervan af bent.

Zo'n opdracht kun je ook aan een garage geven, beide vervangen, niet zoeken.

Scheelt je veel geld, en ze vinden het niet leuk. Als je erbij blijft helemaal.
Dan kan het plots in half uurtje.

Sja garages, rare lui.
Inmiddels alles gehaald, was met 4 tientjes kjaar. Morgen ff vervangen, tevensn nieuwe olie en koelvloeistof erin en dan weer eens verder kijken.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:51:41 #21
134116 RD4
Reinigingsdiensten
pi_72184213
Kan bovenstaande ook aan een lekke radiatorkachel hebben gelegen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')