Ik heb hetzelfde in Nederland meegemaakt, alleen wat milder.
In mijn studententijd nam ik af en toe een bijbaantje. Zo ging ik op een dag aan de slag bij dit bedrijf op het industrieterrein van Groningen:
http://www.glasabeln.nl/Via het uitzendbureau eraan gekomen. De eerste dag kwam ik om 06:25 aan en om 06:30 moest ik beginnen. Ik pak dus in de volle kantine een kop koffie en ga zitten. Om 06:28 gaat een bel en iedereen staat op en gooit zijn koffiebeker leeg? Ik blijf zitten en denk: ik drink even de koffie op. Komt er gelijk een chef naar mij toe dat ik om 06:28 moet opstaan om op 06:30 op mijn plek moet zijn
Om 11:30 wil ik naar het toilet, loop naar de wc en maak er gebruik van en wordt vervoglens opgewacht door weer een chef en ik moet meekomen. Het is niet toegestaan naar het toilet te gaan onder werktijd, ik moet op de bel wachten
Om 15:30 is het werk klaar. We maken de machines schoon en iedereen staat om 15:40 bij de deur te wachten. Waarop? Geen idee. Ik vraag het na en iedereen zegt: we wachten op de bel. Om 16:00 gaat de bel, iedereen klokt uit en gaat naar huis. Voor jan lul dus 20 minuten stilgestaan
Aangezien het vrij lastige arbeid was (moest hele kozijnen op maat maken) ging ik naar het uitzendbureau en gaf aan dat het mijn inziens scahaal 5 was waarin ik werkzaam was en niet schaal 1 (minimumloon). Ik heb 4 jaar personeel en arbeid gestudeerd en ben niet gek. Gaan ze het overleggen met de baas en ik zou het nog wel horen. Kom ik daar de volgende dag, moet ik bij de directeur komen en is het werk opeens op en mag ik naar huis
Ik heb me doodgelachen, er zaten gasten die al 20 jaar dat werk deden voor een hongerloon en ook tevreden waren, hoe gek ben je dan?
[ Bericht 84% gewijzigd door willempjewever op 12-08-2009 11:09:19 ]