abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71803705
Dames & Heren,

Ik heb een vraag die ik al een tijdje heb waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Ik hoop dus dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik ben net geslaagd voor de HAVO en zit voor het komende jaar in Spanje om Spaans te studeren. Hierna wil ik uiteraard verder studeren en aangezien ik een HAVO diploma heb, een HBO studie.

Nu zou ik ontzettend graag Filosofie willen gaan studeren. Het probleem is echter dat dat een universitaire studie is en ik die dus niet mag volgen omdat ik "maar" een HAVO diploma heb. Een andere toelatingseis is het hebben van een propedeuse van een HBO-instelling(zie site van Universiteit Tilburg). Nu is de vraag van welke studie ik een propedeuse moet hebben. Ik neem aan dat het een propedeuse moet zijn van een HBO studie in de richting van Filosofie, of mag dat ook een propedeuse zijn van commerciële economie, een studie die er ver vanaf ligt? VWO doen is geen optie aangezien ik geen zin heb om nog 2 jaar op de middelbare school door te moeten brengen. Er moet toch ook nog een andere mogelijkheid zijn om Filosofie op de universiteit te studeren dan het VWO diploma te bemachtigen

Wie kan mij antwoord geven op deze vraag?

Bedankt alvast,

Job
pi_71804100
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:36 schreef Jobesp het volgende:
Ik heb een vraag die ik al een tijdje heb waar ik maar geen antwoord op kan vinden.
En hiermee ben je geslaagd voor je studie Filosofie.

Ga nu iets nuttigs studeren.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71804132
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:46 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_71804347
quote:

[..]

Wanneer ik je mening wil over het feit of filosofie nuttig is ja of nee dan hoor je het. Maar ik denk dat het gepaster is als ik zeg dat jij iets nuttigs moet gaan doen in plaats van trieste opmerkingen te plaatsen.
Wanneer er iemand wel een goed antwoord heeft hoor ik het graag.
pi_71804502
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:53 schreef Jobesp het volgende:
Wanneer ik je mening wil over het feit of filosofie nuttig is ja of nee dan hoor je het. Maar ik denk dat het gepaster is als ik zeg dat jij iets nuttigs moet gaan doen in plaats van trieste opmerkingen te plaatsen.
Gezien de reactie van ArcticBlizzard was mijn reactie wél nuttig. Ik heb hem/haar een leuk moment gegeven.
Maar ja, over of iets nuttig is of niet kun je uren filosoferen (pun intended).

Om je toch nog even tegemoet te komen:
Wat heeft het opleidingsinstituut gezegd op je vraag welke propedeuse je nodig hebt? Je hebt hen uiteraard gebeld, toch?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71804564
quote:

[..]

Ok, hij is leuk
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:02:36 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71804658
Wat is "nut"?

on-topic
quote:
Het nummer van de onderwijsservicebalie van de faculteit is (013) 466 26 14. Vraag naar de studieadviseur. Daar kun je je vragen kwijt, of je maakt een afspraak.
http://www.uvt.nl/bachelorkiezers/opleidingen/fl/info.html
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_71804659
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:57 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Gezien de reactie van ArcticBlizzard was mijn reactie wél nuttig. Ik heb hem/haar een leuk moment gegeven.
Maar ja, over of iets nuttig is of niet kun je uren filosoferen (pun intended).

Om je toch nog even tegemoet te komen:
Wat heeft het opleidingsinstituut gezegd op je vraag welke propedeuse je nodig hebt? Je hebt hen uiteraard gebeld, toch?
Aangezien ik nu in Spanje zit heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om te bellen in verband met communicatieproblemen hier. Ik heb echter wel een mail gestuurd maar daar heb ik helaas nog geen antwoord op ontvangen.
pi_71804676
Omdat filosofie zo breed is hoef je volgens mij geen specifieke propedeuse te hebben, maar ik zou altijd voor de zekerheid eventjes naar de studentenbalie bellen.

De grootste problemen die je zult hebben door een vwo diploma te missen zullen waarschijnlijk engels zijn, en eventueel wiskunde als je totaal geen wiskunde hebt gedaan aangezien je volgens mij best een aantal logica vakken krijgt op het WO.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71804968
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:03 schreef oompaloompa het volgende:
Omdat filosofie zo breed is hoef je volgens mij geen specifieke propedeuse te hebben, maar ik zou altijd voor de zekerheid eventjes naar de studentenbalie bellen.

De grootste problemen die je zult hebben door een vwo diploma te missen zullen waarschijnlijk engels zijn, en eventueel wiskunde als je totaal geen wiskunde hebt gedaan aangezien je volgens mij best een aantal logica vakken krijgt op het WO.
Tja, ik kan me niet echt voorstellen dat engels een probleem zou worden. Ook wiskunde is niet zo'n groot probleem aangezien ik met E&M wiskunde B heb gedaan.
Maar VWO zou denk ik dan de aller aller aller laatste optie zijn, dan zou ik 5 en 6 vwo echter wel in 1 jaar gaan doen.
pi_71805036
Volgens mij kun je bij filosofie gewoon terecht met elke propedeuse, net zoals dat bij bijvoorbeeld psychologie het geval is.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2009 23:18:08 ]
pi_71805247
Geschiedenis sluit goed aan op Filosofie

Ik zou dus overwegen om een jaartje HBO geschiedenis te studeren, je P te halen en dan door naar de uni. Houd er wel rekening meer dat Filosofie een behoorlijke pittige studie is, daarnaast zijn de mogelijke beroepsrichtingen beperkt. De meeste afgestudeerde filosofen worden docent, onderzoeker, schrijver of beleidsmedewerker.
pi_71805291
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:17 schreef RRGJL het volgende:
Volgens mij kun je bij filosofie gewoon terecht met elke propedeuse, net zoals dat bij bijvoorbeeld psychologie het geval is.
psychologie vereist dan wel wiskunde toch? Als je dat van te voren weet kun je je er veel beter voor voorbereiden

In ieder geval vermoed ik dat Engels en Wiskunde de enige zaken zijn waar je inhoudelijk achter zou kunnen lopen als je van de havo komt, aangezien je zegt dat dat goed zit zou ik gewoon iets leuks kiezen
Als journalistiek een HBO is, is dat misschien een aanraderomdat je daar (hopelijk) kritisch tegen zaken aan leert kijken, en leert schrijven, twee zaken die belangrijk zullen zijn bij de studie filosofie.

TS, als je de balie niet bereikt krijgt, ik ben morgen op de uni dus kan er voor je langslopen als t nodig is. (uvt)
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71805423
Ik zat ook misschien aan HBO opleiding toegepaste psychologie te doen om daar mijn p te halen en door te stromen naar de universiteit.

@Oompaloompa, heb ze een mailtje gestuurd, bellen gaat echt niet werken vanaf hier. Heb geen idee hoelang het duurt voordat ze terugmailen. Als je even langs de balie zou willen lopen om even te vragen welke propedeuse je nodig hebt voor de opleiding Filosofie zou dat heel erg fijn zijn en dan is, hoop ik mijn vraag meteen beantwoord! Lukt dat niet is het uiteraard ook geen probleem.
pi_71805753
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:32 schreef Jobesp het volgende:
Ik zat ook misschien aan HBO opleiding toegepaste psychologie te doen om daar mijn p te halen en door te stromen naar de universiteit.

@Oompaloompa, heb ze een mailtje gestuurd, bellen gaat echt niet werken vanaf hier. Heb geen idee hoelang het duurt voordat ze terugmailen. Als je even langs de balie zou willen lopen om even te vragen welke propedeuse je nodig hebt voor de opleiding Filosofie zou dat heel erg fijn zijn en dan is, hoop ik mijn vraag meteen beantwoord! Lukt dat niet is het uiteraard ook geen probleem.
Ik loop er morgenmiddag wel even langs, moet toch mijn inschrijving nog even regelen. Nog andere vragen die je hebt?
pi_71805772
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:26 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

psychologie vereist dan wel wiskunde toch? Als je dat van te voren weet kun je je er veel beter voor voorbereiden
Ja en nee. Het wordt aangeraden om een wiskunde cursusje te volgen als je de benodigde wiskunde in je vooropleiding niet hebt gehad. Dat ga ik zelf dus ook maar doen, gewoon voor de zekerheid
pi_71805904
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:44 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ja en nee. Het wordt aangeraden om een wiskunde cursusje te volgen als je de benodigde wiskunde in je vooropleiding niet hebt gehad. Dat ga ik zelf dus ook maar doen, gewoon voor de zekerheid
Bij ons moet je verplicht een wiskundetoets doen & halen in je eerste jaar, anders mag je niet verder
pi_71806749
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:48 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Bij ons moet je verplicht een wiskundetoets doen & halen in je eerste jaar, anders mag je niet verder
Als je eenmaal in je eerste jaar zit, ja dat zou kunnen. Ik heb het over überhaupt toegelaten worden tot de studie
pi_71809597
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:02 schreef Jobesp het volgende:
Aangezien ik nu in Spanje zit heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om te bellen in verband met communicatieproblemen hier.
Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen!

(nooit gedacht dat ik die spreuk nog eens zou gebruiken!)
pi_71813129
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 00:20 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Als je eenmaal in je eerste jaar zit, ja dat zou kunnen. Ik heb het over überhaupt toegelaten worden tot de studie
Hmm ik heb het een beetje onhandig gepost denk ik.

Bij ons zit het zo dat je, als je geen wiskunde hebt gehad, officieel een toets moet halen. Om studenten tegemoet te komen mag je heel je eerste jaar over de toets doen. Dus je wordt een dsoort van voorlopig aangenomen.
Of je dit nu kan zien als een toelatingseis of niet is m.i. semantiek. WHet is sowieso fijn om dit van te voren te weten, want dan kun je er alvast op voorbereiden als je, net als ts, een jaar HBO gaat doen.
pi_71813572
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Hmm ik heb het een beetje onhandig gepost denk ik.

Bij ons zit het zo dat je, als je geen wiskunde hebt gehad, officieel een toets moet halen. Om studenten tegemoet te komen mag je heel je eerste jaar over de toets doen. Dus je wordt een dsoort van voorlopig aangenomen.
Of je dit nu kan zien als een toelatingseis of niet is m.i. semantiek. WHet is sowieso fijn om dit van te voren te weten, want dan kun je er alvast op voorbereiden als je, net als ts, een jaar HBO gaat doen.
Ah ok. Van die methode had ik nog nooit gehoord. Waar is dat dan precies?
Zo ver ik weet is het in Nijmegen namelijk zo (en daar wil ik zelf gaan studeren) dat je gewoon een HBO propedeuse moet hebben (en je moet door de numerus fixus komen ).

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2009 11:37:51 ]
pi_71814494
Filosofie is eigenlijk een opleiding lezen & schrijven voor gevorderden. Je Nederlands moet goed zijn, je Engels en in latere jaren moet je ook wel dingen (primaire literatuur) in het Duits lezen. Latijn en Grieks kunnen goed helpen bij het snel leren begrijpen van termen.

Als je echt een symbolisch zwaar onderlegde, metafoor-spuwende, guru wilt worden zou ik er voor gaan. Maar let op dat je niet wordt beoordeeld op je interessante ideeën en je je ook moet gaan verdiepen in richtingen die je niet interessant vindt. Als je geïnteresseerd bent in filosofie vanwege de inhoud (wat iedereen zou moeten zijn) dan zou ik dit op andere manieren proberen te bereiken. Vergeet ook niet dat elke andere studie vanuit filosofisch opzicht - inhoudelijk - net zo interessant kan zijn, omdat in de kleine dingen de grote thema's gereflecteerd worden.

Ik spreek uit ervaring en ben uiteindelijk na twee jaar naar het HBO gegaan, juist omdat ik inhoudelijk m'n weg nu wel weet; terwijl ik de 'ambachtelijke taken' (die bij elke opleiding om de hoek komen kijken) of de creativiteit die je nodig hebt nu veel interessanter vindt. Mijn twee centen.
pi_71814505
Tilburg, daarom kan ik ook voor TS langs de sudentenbalie Moet alleen op de postbode wachten die niet opschiet.

Ik weet ook niet helemaal hoe de wiskundetoets bij ons werkt, hb hem zelf niet hoeven doen maar wel mensen in mijn omgeving. Sowieso is een bepaalde kennis van wskunde wel erg fijn bij psychologie, mensen onderschatten vaak de hoeveelheid statistiek die ze gaan krijgen. (nu heeft Tilburg ook wel de meeste statistiek van alle psy opleidingen volgens mij).
pi_71815015
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:02 schreef oompaloompa het volgende:
Tilburg, daarom kan ik ook voor TS langs de sudentenbalie Moet alleen op de postbode wachten die niet opschiet.

Ik weet ook niet helemaal hoe de wiskundetoets bij ons werkt, hb hem zelf niet hoeven doen maar wel mensen in mijn omgeving. Sowieso is een bepaalde kennis van wskunde wel erg fijn bij psychologie, mensen onderschatten vaak de hoeveelheid statistiek die ze gaan krijgen. (nu heeft Tilburg ook wel de meeste statistiek van alle psy opleidingen volgens mij).
Mja goed, er wordt op de websites meestal toch wel aangegeven wat er mbt voorkennis van je verwacht wordt Dus in dit geval is een zomercursusje geen slecht idee. Nou heb ik zelf wel het geluk dat ik wiskunde altijd een beetje heb gezien als het oplossen van raadseltjes, en laat ik dat nou net leuk vinden. Dus zelfs al zou het zwaar vallen, dan besteed ik er gewoon wat meer tijd aan
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:24:01 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71815170
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 08:15 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen!

(nooit gedacht dat ik die spreuk nog eens zou gebruiken!)
Landcodes tel je niet mee.

Wiskunde heb je niet nodig bij filosofie in Tilburg. Er zijn maar twee vakken logica, en die kun je prima zonder wiskundige voorkennis volgen.

Staat er deze dagen bij de onderwijsbalie geen enorme rij?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')