Helleu, ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende situatie:
Momenteel woon ik met mijn vriendin in een zogenaamde studio (= 1 slaap/woon-kamer + keuken). Deze is echter te klein en we denken ook aan kinderen. Sinds anderhalf jaar ben ik daarom op zoek naar een ander huis.
Wegens een oplichtingszaak heb ik echter al een paar jaar een BKR-codering. Ik ben de opgelichte, niet de oplichter. De schade die ik heb opgelopen gaat vergoed worden door de verzekering van de tegenpartij, maar de verzekering heeft geen haast om uit te keren want ze vinden de schadeclaim te hoog. Men wacht dus net zolang totdat mijn claim ver genoeg omlaag gaat voordat ze tot vergoeding overgaan. Die kan echter niet zoveel omlaag als zij willen want dan blijf ik alsnog met schulden zitten. De vergoeding is bedoeld om enigszins op 0 uit te komen zodat ik verder kan met m'n leven. Ik heb in deze zaak zelf ook veel geld verloren en dat heb ik geaccepteerd, maar de verzekeringsmaatschappij vindt dat niet genoeg. En aangezien een verzekeringsmaatschappij een langere financiële adem heeft dan een particulier is dit geen prettige situatie. Het zal helaas nog even duren voor er daarover overeenstemming is.
Als gevolg van de BKR-codering kan ik op dit moment geen hypotheek krijgen, en ook nadat de schade is betaald zal het nog 5 jaar duren eer dat weer mogelijk is. Op zich geen probleem, want dan ga ik in de tussentijd gewoon huren.
Dacht ik. Want als je een huis wilt huren kom je 3 categorieën tegen:
- Sociale huurwoningen
- Particuliere huurwoningen
- Huurwoningen in eigendom van een woningcorporatie
Hier loop ik tegen een aantal problemen aan. Ter info, ik zoek een woning in de randstad.
- Bij sociale woningen heb je wachtlijsten van gemiddeld 10 jaar met uitlopers tot 20 jaar. Ik heb me wel ingeschreven in diverse regios en reageer regelmatig op het beschikbare aanbod, maar voordat ik daadwerkelijk een kans zal gaan maken bij de loting zijn we jaren verder.
- Particuliere huurwoningen in het segment tot 1250 euro zijn over het algemeen verbouwde kippenhokken, zolders en garages. Ik heb er de afgelopen maanden veel voorbeelden van gezien. Iedereen met een eigen huis wil er tegenwoordig, mede door de kredietcrisis lijkt me, aan verdienen. Ze bouwen een overgebleven hoekje om tot 'woning' en bieden dat voor belachelijke prijzen aan. In mijn ogen een vervuiling van de huurmarkt en bovendien zonde van mijn geld want je gaat er qua woongenot niet echt op vooruit. Ik wil gewoon een eigen voordeur, een eigen brievenbus en een eigen thermostaat. Woningen boven de 1250 euro kale huur bekijk ik niet, want dat gaat boven de hartslag van m'n portemonnee

- Er zijn in Nederland een aantal grote woningcorporaties waar de meeste huizen bij worden aangeboden. Deze corporaties doen tegenwoordig zo goed als allemaal een kredietcheck en wijzen me dus af of antwoorden niet als je het inschrijfformulier naar ze toestuurt. Ik zie op Funda en vergelijkbare sites genoeg huizen voorbijkomen die ik wel zou willen, maar door die kredietcheck word ik nergens geaccepteerd. Men heeft geen oren naar het feit dat ik al jarenlang geen schulden of leningen heb gehad, m'n rekeningen op tijd betaal, netjes geld opzij zet op m'n spaarrekening en geld overhou voor vakanties. Het enige waar naar gekeken wordt is de kredietcheck. Kortzichtigheid en in mijn ogen doorgeschoten risico vermijding. Moedeloos word ik ervan.
Wat zouden jullie doen en zien jullie misschien nog andere mogelijkheden?