Lyrebird | dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:15 |
Laatst heb ik voor iets minder dan $20 het computerspelletje Democracy 2 aangeschaft. Google er maar eens op, ik wil hier niet voor spamhoer worden uitgemaakt. Het is een uitermate interessant spel, dat goed laat zien hoe complex onze / de Amerikaanse democratie in elkaar zit. Het spel is namelijk gebaseerd op een twee-partijenstelsel. Je zit als regering tussen twee vuren: doen wat goed is voor het land, en doen wat de kiezers willen. In het spel zitten modellen die misschien niet helemaal kloppen, maar desondanks geeft het MI toch best een redelijk beeld van de problematiek. Ik ben dus voortvarend als een fiscaal conservatief aan de slag gegaan. Een van de levels is de huidige Amerikaanse politiek met een enorm tekort. Eerst de accijnzen op benzine verhoogd, toen de BTW verhoogd en daarna zowel corporate tax als income tax verlaagd. Dat werkt: van een tekort van 100 miljard per kwartaal naar een overschot van 50 miljard per kwartaal. Helaas zat er in het spel ook een kredietcrisis ingebouwd, waardoor het BNP gigantisch achteruit holde. In het volgende kwartaal waren de inkomsten dan ook nihil, zodat mijn "vlaktax" plotseling als een molensteen om m'n nek hing. Het tekort liep verder op, en mensen waren ontevreden vanwege de belabberde ziekenhuizen. Rustig blijven zitten, verder geen gekke dingen doen, maar het hielp voor geen meter. Bij de verkiezingen werd ik finaal weggestemd. Het mooie van een spel is dat je zelf zaken kunt veranderen. Ik heb toen de regeerperiode verlengd naar 10 jaar. Een soort van Chavez move dus. Nu lukte het wel om genoeg kiezers achter me te krijgen, want zodra de economie weer aantrok kon ik geld gaan uittrekken voor projecten om vervuiling tegen te gaan, wat in het spel invloed heeft op de gezondheid van mensen. Uiteindelijk (tegen mijn zin) nog wat geld uitgegeven aan healthcare en het lukte me om 30 jaar lang in de regering te blijven, terwijl 90% van de kiezers achter me stonden. Een aanrader. | |
-skippybal- | dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:22 |
Hmm, het eerste deel wel een paar keer gedaan. Is het nog steeds turn-based en dat je drie moves per maand (ofzo) mag maken of is het allemaal wat interessanter geworden? | |
Picchia | dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:26 |
quote:En toen verlengde je de regeerperiode naar 80 jaar, waarna je nooit meer bent weggestemd. | |
Lyrebird | dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:28 |
quote: ![]() | |
Lyrebird | dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:29 |
quote:Als ik de kritieken goed begrijp, is het spel een beetje geupdate, maar is er qua spelvreugde en opties weinig veranderd. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:50 |
quote:eens naar kijken dan. je had toch een soortgelijk spel maar dan moest jej ezelf eerst van een dictatuur ontdoen en een revolutie organiseren | |
reem | woensdag 12 augustus 2009 @ 01:43 |
quote:Even om een misverstand uit de weg te helpen: een presidentstermijn duurt in Venezuela 6 jaar. Daarna kun je herkozen worden ![]() | |
Verlicht | woensdag 12 augustus 2009 @ 04:22 |
quote:Klinkt erg gaaf. Weet je wellicht hoe het spelletje heet? | |
reem | woensdag 12 augustus 2009 @ 04:26 |
Republic volgens mij. | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 12 augustus 2009 @ 10:53 |
quote:dankje http://www.gamespot.com/p(...)evolution/index.html | |
Weltschmerz | woensdag 12 augustus 2009 @ 13:50 |
quote:Ik zie niet in hoe het een goed model kan zijn als de wil van de campagnefinanciers er niet in zit. | |
SeventhWave | woensdag 12 augustus 2009 @ 15:56 |
Het probleem van deze simulaties is dat ze zo politiek correct als de neten zijn. | |
du_ke | woensdag 12 augustus 2009 @ 16:23 |
quote:Dan is Tropico meer wat voor jou ![]() | |
Lyrebird | woensdag 12 augustus 2009 @ 17:41 |
quote:Ik kom iedere keer na een jaar of 8 op een sociaal paradijs uit, dus dat kan wel kloppen. De modellen in het programma kloppen MI niet helemaal, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het is meer de complexiteit van de politiek, waarbij wat goed voor het land is, niet meteen als goed door de kiezer wordt beoordeeld. En andersom precies hetzelfde. | |
SeventhWave | woensdag 12 augustus 2009 @ 18:59 |
Ik bedoel voornamelijk dat een op genetica gericht beleid geen optie is. De simulaties zijn zodoende conform aan het linkse bio-egalitaristische ideaal. Democrazy heeft bijvoorbeeld geen optie voor de doodstraf. Abortus is van zeer groot belang, maar speelt in Democrazy geen rol. Legale en illegale immigratie is niet gescheiden zover ik kan zien, blijkbaar is het dus geen optie om alleen hoog opgeleide mensen binnen te halen. Ook moet ik miljoenen spenderen om illegale immigranten buiten de deur te houden, in plaats van een paar zak centen om net als Noord Korea daar de doodstraf op te zetten. Het correct implementeren van genetisch feedback in zo'n spel is natuurlijk zeer moeilijk, maar het is lachwekkend hoe het volledig genegeerd wordt, en zodoende maakt het de simulaties weinig interessant voor mij. | |
Bluesdude | woensdag 12 augustus 2009 @ 19:20 |
quote:Wat bedoel je ? Een staatsbeleid met sociaaldarwinistische beginselen: vermoord de zwakkeren Inclusief racisme: vermoord en deporteer de niet-blanken. | |
du_ke | woensdag 12 augustus 2009 @ 22:37 |
quote:Goh heel apart ook. Heeft overigens weinig of niets met links of rechts te maken. | |
SeventhWave | donderdag 13 augustus 2009 @ 00:25 |
quote:Moet toch kunnen in een spelletje? Kan je ook Zimbabwe spelen en alle blanken uitmoorden, voor de verandering. | |
Bluesdude | donderdag 13 augustus 2009 @ 00:47 |
quote:Massamoord in een spelletje.... Als dat niet mogelijk is in dit spel dan is er voor jou geen lol meer an ? Nou ja.. je maakt de indruk dat je het ook serieus bedoelde .. | |
SeventhWave | donderdag 13 augustus 2009 @ 05:19 |
quote:Is het ook massa moord als je in een spelletje abortus legaliseert? De doodstraf invoert? Of de publieke gezondheidszorg afschaft? Linkse huilie. ![]() | |
ethiraseth | donderdag 13 augustus 2009 @ 08:19 |
quote:"Boehoehoe ik kan mijn eigen minderwaardigheid niet doen verdwijnen doordat ik in een spelletje niet alle zwarten mag uitroeien." ![]() | |
Lyrebird | donderdag 13 augustus 2009 @ 10:19 |
BTW, je kunt in Democracy 2 wel de doodstraf invoeren, en ook aangeven op welke misdaden de doodstraf staat. Daar heb je wel behoorlijk wat politiek kapitaal voor nodig. | |
Bluesdude | donderdag 13 augustus 2009 @ 11:12 |
quote: dat noemt men geen massamoorden.. maar je mag van mij -afhankelijk van de situatie- bepaalde gevolgen wel massamoord noemen.... onderwijl ga je een duidelijke uitleg uit de weg... wat is je geneticabeleid die je wilt uitvoeren als spel? en wil je dat ook in de realiteit ? waarom suggereer je dat daar massamoord in voorkomt en dat je daar een kick van krijgt? | |
#ANONIEM | donderdag 13 augustus 2009 @ 11:30 |
quote:In strategy games kies jij ook altijd de meest politiek correcte optie omdat je dat in het echt ook zou willen? Bij zulke games kies ik er toch regelmatig voor om bijvoorbeeld een hele stad uit te moorden omdat mij dat in het spel financieel beter uitkomt of voor de stabiliteit van mijn empire vanwege de religie in die stad maar dat hoeft van mij geen realiteit te worden. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 13 augustus 2009 @ 12:01 |
quote:idd in shooters schiet ik ook vaak de civillians mee dood omdatz e vaak toch alleen maar in de weg lopen | |
Urquhart | donderdag 13 augustus 2009 @ 12:28 |
Klinkt wel als een leuk spel ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 13 augustus 2009 @ 15:37 |
quote: Beetje off-topic De Bullshit aflevering van Penn & Teller over videogames is wel een aanrader, te zien via de bekende download kanalen. | |
ethiraseth | donderdag 13 augustus 2009 @ 15:54 |
Ik kan tot nu toe iedereen tevreden houden behalve de patrioten en de kapitalisten. Hoe onverwacht eigenlijk. ![]() en iedereen is zo tevreden dat ze niet eens meer komen stemmen. ![]() | |
Lyrebird | donderdag 13 augustus 2009 @ 16:46 |
quote:Bij mij is het andersom. Ik krijg alleen de liberals niet achter me. Maar wel altijd een gigantische opkomst en ~80% van de stemmen. En een begrotingsoverschot! Zelfs de socialisten stemmen voor, kun je nagaan. ![]() | |
SeventhWave | donderdag 13 augustus 2009 @ 17:29 |
quote:Typisch links, alles wat je niet uitkomt bagatelliseren. En voor een eugenetisch beleid hoef je mensen alleen maar te steriliseren. Maar mijn bezwaar is tegen het wereldbeeld dat gepresenteerd wordt. Stel dat het A-Team wereldbeeld gepushed wordt in een 3D shooter, dan wordt je gedwongen om 30 minuten lang op je tegenstanders te schieten zonder hen te raken, waarna je de optie krijgt om een explosie te veroorzaken die je tegenstanders bewusteloos maken. Het mag duidelijk zijn dat de gemiddelde gamer het niet interessant vind om een spel te spelen waar je kan schieten, maar niemand kan raken. Hetzelfde geld voor simulatie games waar je politiek mag bedrijven, maar alleen voor spek en bonen, omdat je acties geen realistische uitslag hebben. Kwestie van tijd tot er een Chinese simulatie komt waar de communistische heilstaat de enige optie is om een mooie staat te stichten. | |
Monolith | donderdag 13 augustus 2009 @ 17:39 |
quote:Dat zou in jouw geval bovendien behoorlijk verspilde moeite zijn gezien je halfbakken kennis van biologie op middelbare school niveau. | |
SeventhWave | donderdag 13 augustus 2009 @ 17:52 |
quote:Jazeker, als argumenten te kort schieten, gewoon op de persoon spelen. ![]() | |
Monolith | donderdag 13 augustus 2009 @ 17:54 |
quote:Waar moet ik precies argumenten tegen hebben? | |
ethiraseth | donderdag 13 augustus 2009 @ 17:54 |
quote:Begrotingsoverschot lukte mij ook, zelfs na het afschaffen van sales en corporate tax en ondanks het volledig financieren van onderwijs, sociale huisvesting en medische zorg en elke mogelijke milieusubsidie. Volgens mij klopte daar iets niet. ![]() | |
Lyrebird | donderdag 13 augustus 2009 @ 18:36 |
quote:Volgens mij heb je de Laffer curve ontdekt. |