quote:Standard: "Willen een serene uitspraak van de bond"
Standard heeft woensdag de pers bij elkaar geroepen om uit te leggen waarom het in beroep gaat tegen de straf van Axel Witsel na zijn zware overtreding op Marcin Wasilewski. De club beet bij monde van Pierre François fel van zich af en haalde uit naar de KBVB, politici, media en sponsor. "Wij willen dat de commotie ophoudt."
Directeur Pierre François voerde meer dan een halfuur het woord. "Axel Witsel moest als voorbeeld gelden, terwijl hij de fout niet opzettelijk beging. Dat is toch heel erg belangrijk", vindt de advocaat.
"Journalisten en sommige politici hebben een negatieve sfeer gercreëerd na zondag. Terwijl wij net oproepen tot kalmte." Standard heeft het gevoel dat de Belgische bond zich heeft laten meeslepen door alle heisa.
"Axel Witsel was tot nu toe altijd een voorbeeld op het veld, argumenteert de bond. En dat is nu plots een verzwarende omstandigheid voor zijn straf. Dat is toch de omgekeerde wereld", gaat François voort.
"Ik vraag mij af of de KBVB geluisterd heeft naar onze argumenten. Ik heb dat gevoel niet. Mocht hij het opzettelijk gedaan hebben, zou Standard als eerste zijn speler hebben gestraft."
"De uitspraak gebeurde in een opgehitste sfeer. De media, politici, iedereen wou Axel aan de schandpaal. Wij vragen dat de commotie stopt en vragen vrijdag ook een serene uitspraak van het Beroepscomité."
"We hebben het gevoel dat ze de club willen treffen"
Axel Witsel heeft al jaren een uitstekende mentaliteit. Is hij dan in één seconde veranderd? Want de bond verwijt hem in zijn uitspraak net een verkeerde mentaliteit", zegt François.
Het verdict was zwaarder dan de eis van het bondsparket. "De boete ging van 250 naar 2.500 euro. Dat is tien keer meer! Ik ben advocaat, dat heb ik nog nooit meegemaakt."
"11 speeldagen: dat is meer dan Sergio Conceiçao destijds. De zwaarste straf in de geschiedenis van het Belgische voetbal. Zo'n fase zien we elke week. Alleen zijn de gevolgen nu dramatisch."
Ook de mogelijke doorverwijzing van het dossier-Witsel naar UEFA en FIFA zit Standard erg hoog. "Dat is in die zitting nooit ter sprake gekomen en plots lezen we dat in de uitspraak."
"Ten eerste, in de Champions League spelen we onder de vlag van de UEFA, niet van de KBVB", zegt François. "Bovendien kan enkel het Uitvoerend Comité van de KBVB beslissen over doorverwijzing. Niemand anders."
"Daarom heeft Standard het gevoel dat de KBVB door die doorverwijzing ook de club wil treffen. Het zou een precedent zijn: we spreken niet over corruptie, doping of over misplaatst gedrag."
"Nu hadden we de steun van BASE nodig"
Pierre François bedankte in zijn pleidooi ook de supporters van Standard, die rustig bleven in Anderlecht en Axel Witsel steunen. Ook Standard-fan Yves Leterme en sponsor Generali kregen lof van de directeur.
"Yves Leterme velde geen oordeel, maar uitte zijn steun voor Witsel en Wasilewski. Dat kan van anderen, onder wie de Waalse minister van Sport, niet gezegd worden." Die wou een zware straf.
Over sponsor BASE: "Iedereen heeft zijn plaats. Wij hebben een sponsor niet alleen nodig na een titel of een Gouden Schoen. In moeilijke omstandigheden heb je juist steun nodig." Een ferme sneer.
Witsel: "Dit is ongehoord, ongezien en overdreven"
Na het pleidooi van François sprak ook Axel Witsel even. "Ik heb een fout begaan, maar ik ben geen moordenaar. Wat na zondag allemaal gebeurd is, is ongehoord, ongezien en overdreven."
"Het is overdreven om van mij een voorbeeld te willen maken. Ik heb fel het gevoel dat ik zwaarder gestraft ben omdat ik bij Standard speel. Mocht ik bij Roeselare spelen, zou het anders zijn."
"Ze schilderen me af als een totaal andere persoon. Ik heb de pech dat het been van Wasilewski gebroken is. Anders had ik hier niet gezeten. Ik heb spijt van de gevolgen van mijn tackle. Maar nog eens: het was niet opzettelijk. Gelukkig ben ik goed omringd. Ik kom hier wel door."
D'Onofrio: "Die mensen hebben nooit gevoetbald"
Sportief directeur Dominique D'Onofrio had ook nog een flinke sneer voor de mensen van de KBVB die het oordeel velden over Witsel. "Het is duidelijk dat die mensen nooit gevoetbald hebben."
"Niemand, ik herhaal niemand, stapt op een veld met de bedoeling iemands been te breken. Acties zoals die van Witsel zien we elke week, in elk voetbalstadion in België. Het gaat zo snel tegenwoordig. Dit was een spijtig ongeluk!"
Dat kan wel degelijk.quote:
Daar heb je wel een punt.quote:Op woensdag 2 september 2009 18:24 schreef SaintOfKillers het volgende:
Uiteraard is vooral de boete een lachertje, maar Witsel wordt nu gewoon geslachtofferd en bestraft voor al die achterlijke aanslagen die wekelijks op vrijwel alle velden plaatsvinden maar die minder visueel spectaculaire gevolgen hadden. Ik ben er van overtuigd dat, indien Wasilewski zijn been breekt zonder dat het ergens op een onnatuurlijke manier hangt te zwabberen, de verontwaardiging in het hypocriete voetbalwereldje al veel minder groot zou zijn.
quote:Arbiter Pieter Vink zal volgende week zondag een Belgische topper fluiten. De Nederlandse scheidsrechter zal het duel tussen Club Brugge en Racing Genk in goede banen moeten leiden. Overigens is de Nederlander Adrie Koster trainer van Club Brugge.
Nederland en België wisselen al enkele seizoenen scheidsrechters uit. Serge Gumienny zal volgende week in Nederland gaan fluiten, hij is aangesteld voor het duel tussen Willem II en Feyenoord.
En het dossier wordt niet doorgestuurd naar de UEFA/FIFA, dus zal wel aantreden in de Champions League (kan ie er eentje van AZ pakkenquote:Op vrijdag 4 september 2009 19:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En de straf van Witsel wordt teruggebracht naar 8 speeldagen en 250 ¤ boete ...
Belachelijk lage straf. Maar ik ben dan ook wel een klein beetje gekleurdquote:Op vrijdag 4 september 2009 19:30 schreef awromele het volgende:
[..]
En het dossier wordt niet doorgestuurd naar de UEFA/FIFA, dus zal wel aantreden in de Champions League (kan ie er eentje van AZ pakken). En hij mag bovendien ook aantreden bij de reserven van Standard tijdens zijn schorsing.
Kijk dan uit voor Jelle van Damme.quote:Op vrijdag 4 september 2009 20:05 schreef Foca het volgende:
[..]
Belachelijk lage straf. Maar ik ben dan ook wel een klein beetje gekleurd
Grote farce ook alweer.quote:Op vrijdag 4 september 2009 19:30 schreef awromele het volgende:
[..]
En het dossier wordt niet doorgestuurd naar de UEFA/FIFA, dus zal wel aantreden in de Champions League (kan ie er eentje van AZ pakken). En hij mag bovendien ook aantreden bij de reserven van Standard tijdens zijn schorsing.
Het zijn smeerlapkes die van Standard!quote:Opvallend: in zijn pleidooi gaf Standard-directeur François plots toe dat de fout die Steven Defour op Mbark Boussoufa maakte wél vrijwillig was. "Dat geef ik grif toe", zei hij. "We moeten ook voor eigen deur vegen."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |