quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:27 schreef kingmob het volgende:[..]
Die indruk had ik ook. Elk jaar beweren 'kenners' weer dat het er aan komt. Lijkt me een typische 'push' van de industrie om een nieuwe doelgroep simpelweg te creëren. Huidverzorging wordt al amper gebruikt- en terecht - en dat duwen ze ook al jaren de markt in.
quote:
Mannencosmetica stuwt L’Oreal
HOOFDDORP – Mannencosmetica is intussen goed voor 5 procent van de verkopen van L’Oreal in Nederland. Dit is opvallend omdat de fabrikant het assortiment pas drie jaar verkoopt bij supermarkt en drogist.
Dat meldt Het Financieele Dagblad. L’Oreal heeft een jaaromzet van 17,5 miljard euro. Daarvan wordt ongeveer 1,5 procent in Nederland gerealiseerd. Vorig jaar groeide de markt voor mannencosmetica met 19 procent, zo stelt Jean-Charles Bondy van L’Oreal Benelux in de krant. Andere groeiproducten voor de fabrikant is oog make-up voor vrouwen.
L’Oreal vierde gisteren het honderdjarige bestaan. Volgens Bondy gebruiken niet alleen jongens de cosmecia, maar ook andere generaties. ‘Je ziet altijd dat zoiets redelijk snel door alle bevolkingslagen sijpelt. De totale omzetgroei van L’Oreal in Nederland bedroeg vorig jaar 5 procent. In het eerste kwartaal van 2009 viel dit terug naar 0,9 procent.
bronquote:
Mannencosmetica stijgt met tien procent
De Nederlandse man wordt steeds bewuster van zijn uiterlijk en besteedt ook veel meer aandacht aan zijn look en aan lichaamsverzorging. Ze worden niet alleen ijdeler, of beter gezegd: ijdel waren ze altijd al, maar nu schamen ze zich er niet meer voor. Ze hebben er ook veel geld voor over om hun uitstraling een handje te helpen. Dat blijkt uit het jaarverslag (2007) van de NCV (Nederlandse Cosmetica Vereniging).
Mannencosmetica
De omzet in mannencosmetica is ook in 2007 weer gegroeid. De groei is 10%, naar een omzet van 292 miljoen euro. Onder mannencosmetica worden de volgende twee categorieën verstaan: haarverzorgingsproducten (haarkleuring, shampoo, gel, versteviging) en huidverzorgingsproducten (deodorant, douchegel, bodylotion, huidcrèmes).
De markt voor mannenverzorging werd in eerste instantie gedomineerd door een beperkt aantal, noodzakelijke, mannenproducten zoals scheergel,- schuim en aftershave. De populaire merken zagen hier ook brood in en brachten steeds meer verschillende mannenproducten op de markt. Dit heeft de aankoopdrempel verlaagd voor de man. De omzet in mannencosmetica groeide in 2007 sneller dan de omzet in de totale persoonlijke verzorging. De groei komt vooral voor rekening van de deelmarkt huidverzorging. De man staat steeds meer open voor gezichtsverzorging. Hij koopt producten die resultaatgericht en probleemoplossend zijn. Het zijn vooral de A-merken die een zeer sterke groei laten zien.
2008
Het aandeel mannencosmetica binnen het totaal cosmetica is de laatste jaren hard gegroeid en bedraagt nu 17,7%. Volgens de NCV is de markt voor mannencosmetica nog lang niet verzadigd en zijn er nog voldoende mogelijkheden om de categorie mannencosmetica verder uit te breiden. Daarom verwacht de NCV voor 2008 weer een groei van mannenproducten.
bronquote:
'Mannen worden steeds vrouwelijker'
AMSTERDAM - De Nederlandse man verschilt steeds minder van de Nederlandse vrouw als het gaat om zogeheten typische vrouwenzaken. Mannen geven per maand gemiddeld meer geld uit aan kleding dan vrouwen. Bovendien besteedt hij per maand ook al meer geld aan verzorgingsproducten. Daarnaast neemt de 'vrouwelijke onzekerheid' bij de man toe.
Dit blijkt uit het nationaal onderzoek dat het mannenblad Men's Health en onderzoeksbureau Trendbox lieten uitvoeren onder 780 mannen en vrouwen tussen de 18 en 50 jaar. Beiden constateren dat mannen zich veel bewuster zijn geworden van hun uiterlijk. Hij geeft zichzelf dan ook direct een hoger cijfer dan vijf jaar geleden in het onderzoek: een 7,3. In 2001 was dat 7,2.
Zeker 75 procent van de man vindt zijn uiterlijk belangrijk, maar om helemaal goed voor de dag te komen tast hij flink in de buidel. Maandelijks geeft hij gemiddeld 106 euro uit aan kleding.
Verzorging
Dat is een stijging van 50 procent ten opzichte van 2001. De vrouw geeft daar in diezelfde periode maar 69 euro aan uit. Hetzelfde geldt voor verzorgingsproducten. Een man legt daar gemiddeld 27 euro per maand voor op tafel, een vrouw 23 euro.
Ook in de gedragingen wordt de man steeds meer vrouw. Zo voelt 54 procent zich zekerder wanneer hij tijd besteedt aan zijn uiterlijk. Vijf jaar geleden was dat nog 33 procent. Zo besteedt ook een grotere groep meer aandacht aan zijn uiterlijk en vindt 61 procent van de mannen dat hij door zijn manier van kleden laat zien wie hij is. In 2001 deelde nog maar 45 procent die mening.
Sportschool
Zorgen maakt de man zich in toenemende mate over zijn uiterlijk in gezelschap en op feestjes of voor de seksuele prestaties in het algemeen, constateren de onderzoekers. Om die onzekerheid wat weg te poetsen sleutelt de man aan zijn lichaam. Hij gaat veel meer naar de sportschool dan in 2001. Dat percentage steeg van 8 procent in 2001 naar 23 procent nu.
Daarnaast scheert hij niet alleen meer het gezicht, maar ook de neus (58 procent), de schaamstreek (41 procent), de oksels en oren (30 procent).
Metroseksueel
Hoofdredacteur Jan Peter Jansen van Men's Health zegt dat de Nederlandse man zich in zeer korte tijd erg bewust van zichzelf is geworden. Het fenomeen van de metroseksueel is daar van grote invloed op geweest.
Jansen: "Daar is nu wel het überseksuele element aan toegevoegd. De metroman was narcistisch en gevoed door onzekerheid die hij zichzelf oplegde. Het empathische in de man is weer terug, ondanks zijn hoge verzorgingsgraad. Maar die is vanzelfsprekend geworden."
bron