abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72044518
Chan Ik gebruik zelf Purelan van Medela. Deze was tekoop bij de kruiswinkel. Het verzachte bij mij best goed wanneer ik het erop smeerde.
En na ook een melkblaar rechts heb ik die borst een dagje iets ontzien. De volgende dag was het voeden al een stuk minder pijnlijk en nu genezen.

Auw FTA twee kanten is helemaal .... Ik ben natuurlijk niet deskundig, maar het eerste wat in me opkomt is afkolven en misschien iemand anders een flesje laten geven zodat jezelf wat kan helen. Kolven was bij mij velen malen minder pijnlijk dan voeden.

Hier gaat de borstvoeding goed. Er begint steeds meer regelmaat te komen wanneer ze komt (al is het met dit warme weer iets meer om gewoon even de dorst te lessen). Ze drinkt wel korter als eerst. Voorheen zo'n drie kwartier en als toetje nog een beetje van de tweede borst, maar nu heeft ze al genoeg na een kwartier en 1 borst. Wat me natuurlijk weer erg onzeker maakt of ze wel genoeg krijgt, maar ze heeft goede zware luiers en mosterdgele poep dus daar richt ik me maar naar.
pi_72044746
voor de dames met tepelproblemen. Ik sluit me aan bij Jelief, een telefoontje naar een van de dames van LLL of VBN kan heel nuttig zijn.

En verder heb ik goede verhalen gehoord over Mothers Mates. Die zorgen voor een vochtige wondgenezing waardoor je geen opnieuw openbarstende droge plekjes krijgt.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:13:06 #103
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_72047717
Vraagje, een van de meiden van pufclub heeft problemen met de bv. Haar baby weigert de borst.
Kindje van ong een weekje oud. Zijn vanaf woensdag met de fles met gekolfde en kunstvoeding begonnen.
'Morgen gaan we in overleg met de verloskundige kijken wat we gaan doen.' staat er in het mailtje.
Ik wilde haar de tip geven een lactatiekundige in te schakelen (hoewel je zou denken dat de kraamzorg dat ook als tip zou geven) maar ehm... hoe kom je daarmee in contact?
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:35:00 #104
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_72048365
BE, ik kan mijn verzekering er voor bellen. De vk denk ik ook wel.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_72048409
Via de NVL
Naja en dan bellen enzo, maar dat snap je wel geloof ik
Als de nood nu hoog is zou ze ook kunnen bellen met een vrijwilliger van de VBN of LLL. De verloskundige is vaak (helaas) niet de aangewezen persoon bij problemen met bv. En ik vind het tof dat je ondanks dat je zelf geen bv geeft wel zulke tips geeft!
pi_72048599
Owlet, die mother mates heb ik vorige keer gebruikt toen ik mn tepels kapot had. Het scheelde in elk geval een hoop geplak aan mn bh, zodat ik het tenminste niet elke keer kapot trok. Dus zeker een tip voor dames met kapotte tepels!

BE, mijn vk bij Mirte wist toen een lactatiekundige. Ze zou ook op internet kunnen kijken.
Fake it till you make it...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:44:21 #107
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_72048623
Via die site vond ik dus in Gouda niks.
Stiekem hoop ik dat Owlet mss weet wie je dan momet hebben hier in de omgeving.
Ik zal haar iig de tip van de VBN en de LLL geven...
pi_72048878
hallo
ik heb even een vraagje ..

wij zijn bezig voor kinderen en ik heb een jaar of 5 geleden een bortverkleining gehad heeft er iemand ervaring mee om dan nog bortvoeding te geven.
vaak wordt gezegt dat het dan niet meer gaat maar zou het wel willen gaan proberen
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:57:29 #109
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_72049091
Het kan zeker wel. Een vriendinnetje van mij heeft de boel geloof ik 2 keer open/los gehad daar en die heeft na een keizersnede de boel prima op gang gekregen.
Succes is niet gegarandeerd, maar je zou het zeker kunnen proberen.

[ Bericht 3% gewijzigd door BE op 20-08-2009 21:34:16 ]
pi_72054920
BE

Chan en Urla, ik wil nogmaals benadrukken dat hulp écht geen luxe is. Ik heb zelf véél te lang doorgevoed met kapotte tepels en huilend Emma aangelegd. Gelukkig zag ik ergens een filmpje over correct aanleggen en daarna ging het veel beter. Als je dus graag door wil gaan met borstvoeden pak dan de telefoon!
sorry als ik wat fel overkom
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_72055188
Becky, ken je www.borstvoedingsforum.nl? Als je daar als zoekterm "borstverkleining" ingeeft, krijg je een heleboel (uiteenlopende) ervaringsverhalen.
pi_72055295
Ik kan me helemaal vinden in je felheid Jelief.
Ik heb bij Mirte toen te lang gewacht met de lactatiekundige bellen en daardoor ben ik gestopt met bv. Ik was er al zo klaar mee toen, het deed zoveel pijn. Ik ging steeds meer opzien tegen de volgende voeding en zat echt met kromme tenen huilend te voeden. Echt, trek aan de bel hoor!
pi_72055331
Becky, je kan hier alvast beginnen met lezen. Het ligt er vooral aan hoe de operatie is uitgevoerd.
http://www.borstvoeding.c(...)ie/borstvoeding.html

Chan en Urla, ik sluit me bij Jelief aan. Cremes en dergelijke helpen op korte termijn wel voor de kloven en wondjes, maar de oorsprong van die kloven en wondjes ligt over het algemeen bij het niet correct aanleggen.
Variety is the spice of life
pi_72062986
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:31 schreef Jelief het volgende:
BE

Chan en Urla, ik wil nogmaals benadrukken dat hulp écht geen luxe is. Ik heb zelf véél te lang doorgevoed met kapotte tepels en huilend Emma aangelegd. Gelukkig zag ik ergens een filmpje over correct aanleggen en daarna ging het veel beter. Als je dus graag door wil gaan met borstvoeden pak dan de telefoon!
sorry als ik wat fel overkom
Nee hoor ik vind je echt niet te fel. Een schop onder de kont is soms wel goed hoor. Het schud je even wakker door de rondvliegende hormoontjes heen. Je hebt ook gewoon gelijk. Het doet ook vreselijk pijn en stoppen is natuurlijk het laatste wat iemand wil. Erg zonde.

Bij mij is de melkblaar overigens al 2 weken weg, daarna en ervoor eigenlijk nergens last van gehad. Zou ik dit terug kunnen krijgen dan? Ik dacht dat dit niet veroorzaakt werd door verkeerd aanleggen?
Nou ja als ie terug komt ook maar even informeren dus.
pi_72063935
BE, wat lief van je dat je haar zo wil helpen!

Wat ze zou kunnen doen is het landelijk nummer van LLL bellen: 0111 - 413189. Dan wordt ze doorverwezen naar de dienstdoende vrijwilligster.

Even van de site van LLL de telefoonnummers van de dames hier in de regio geplakt:
quote:
Gouda

Laura Streekstra 0182-519498
Angelique Koning 0182-538229
Judith Luijten 0182-584575

lll-gouda@lalecheleague.nl
Maar die nummers zijn eigenlijk meer bedoeld voor informatie over de bijeenkomsten, inloopochtenden en cursussen. Voor hulp kan ze beter het landelijk nummer bellen.

Voor zover ik weet zit er geen lactatiekundige in deze stad. Er zitten er wel een aantal in de regio en die zullen vast ook wel bereikbaar zijn voor minstens een telefonisch consult.

Met de verloskundigen hier in de stad heb ik nog geen écht goede BV-ervaring gehad helaas. Niet als moeder en niet als kraamhulp
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:43:07 #116
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_72064220
Niet om het een of ander ofzo, hoor... Maar ik heb de site van mijn verzekeraar nog eens nagelezen aangezien ik daar zou beginnen met 'zoeken' als ik een lactatiedeskundige nodig mocht hebben. En ook om te zien of ze een lactatiedeskundige vergoeden (:Y doen ze). (Ooit had ik met spoed een oogarts nodig en na een telefoontje met hen had ik in no time een afspraak, niet dat dat hetzelfde is maar er zit daar een team die je verder kan helpen. Ik weet niet hoe dat gaat bij andere zorgverzekeraars)

Er stonden er toch nog best wat bruikbare tips w.o. deze:
"Als de borstvoeding na 5 tot 6 dagen nog problemen blijft geven, dan is het verstandig om contact op te nemen met een lactatiedeskundige. Dit zijn vrouwen die een speciale opleiding hebben gevolgd over borstvoeding geven. Zij kunnen vaak heel goede tips geven om de borstvoeding alsnog te laten slagen.
De Nederlandse vereniging van lactatie kundige kan je bereiken onder telefoonnummer 079-3290096 of internetsite www.nvl.borstvoeding.nl.
Zelfs 2 weken na de geboorte kan de lactatie nog op gang gebracht worden, dus het is nooit te laat om te proberen. Met de juiste begeleiding lukt borstvoeding bijna altijd."
Bron: http://www.gezondvgz.nl/
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_72065833
Dank voor de tips!

Gisterenavond heb ik contact gehad met een mevrouw van LLL. Het eerste wat ze dacht was spruw, omdat mijn tepels ook tussendoor ineens pijn deden af en toe. Maar eigenlijk is de pijn nu weer flink afgenomen dus dan is de kans op spruw nogal klein lijkt me?
Over het aanleggen zei ze nog dat je als hij aangelegd is via zn mondhoek kan kijken naar of hij zn tong op de juiste plaats heeft, maar ik krijg dat totaal niet voor elkaar. Ik probeer wel rustiger aan te leggen en het doet nu dus veel minder pijn.

Sinds ik de vorige keer schreef dat hij elke keer na 10 minuten klaar is met drinken is dat compleet veranderd.. Hij wil nu ineens constant drinken en drinkt gerust een uur of langer achter elkaar.. Ik ben benieuwd hoe lang dat nog zo blijft..
pi_72069928
Goed dat je gebeld hebt Chan! En fijn dat het minder pijn doet!
pi_72072494
Chan fijn dat het wat beter lijkt te gaan en minder pijn doet!!

Ik heb vanochtend ook gebeld met een mevrouw van VBN en zij adviseerde me om toch even naar de huisarts te gaan omdat het voeden rechts gewoon te pijnlijk is.
De huisarts vermoedt een beginnende borstontsteking en ik moet nu koelen en voor het kolven verwarmen. Hij wilde nog geen antibiotica meegeven als ik me slecht ga voelen of koorts krijg moest ik de huisartsenpost bellen.
Ik ben nu dan ook al de hele dag nadat Finn gegeten heeft rechts aan het kolven en hoop zondag ofzo hem weer eens aan te leggen, maar nu is dat echt te pijnlijk. Ik denk wel dat ik vanavond even die zalf ga halen waar jij het overhad Urla.
pi_72093671
Hier even kleine(?) paniek. Donderdagavond heb ik gebeld met een mevrouw van LLL, direct daarna werd de pijn in mijn rechter tepel minder, vrijdagavond laat kwam de pijn alweer terug en nu doet het zoveel pijn dat ik niet meer weet wat ik moet. Ik heb een hele harde plek vlak naast mijn tepel en ik heb tijdens het drinken geprobeerd die weg te masseren, warm gemaakt ook, maar het wordt alleen maar erger. De huid is niet echt rood nog, maar ik ben bang voor een borstontsteking.. Ik heb er ook koorts bij namelijk.. Is het verstandig dat ik die borst afkolf net zo lang tot de plek weg is? Of kan ik beter nog iets anders doen? En wat dan?
Ik heb LLL alweer gebeld maar op zaterdag is er niemand die de telefoon opneemt helaas..

Maandag ga ik denk ik maar eens een afspraak maken met een lactatiekundige om hier langs te komen, ik begin toch wel bang te worden dat het alsnog verkeerd gaat met de borstvoeding..
pi_72093894
kolven, drinken, zachtjes masseren, douchen, warme compressen, rust... alles wat maar kan helpen om de harde plek weg te krijgen.

heb je het idee dat je een kloof(je) hebt?
.
Ibuprofen mag tegen de pijn (daar staat overigens nog meer info over hoe je het beste harde plekken en pijn kan bestrijden)

En die lactatiekundige lijkt me idd een slimme zet, als het zo veel pijn doet is het fijn als er iemand mee kan kijken om te zien waar het fout gaat.

Sterkte joh, hopelijk ben je er snel van af
pi_72095703
Chan, ik kreeg van onze kraamverzorgster de tip dat als ik harde plekken zou krijgen ik kon proberen om beeb zo aan te leggen dat haar kinnetje op die harde plek zou zitten. Maar goed ligt eraan waar die plek zit natuurlijk, misschien dat je liggend nog wel wat kan doen daarmee...?

LK bellen lijkt me sowieso geen slecht idee. hopelijk is die plek gauw weg!
pi_72109973
Nou het was een zwaar weekend, de harde plek is nog steeds niet helemaal weg ondanks alles wat ik geprobeerd heb (masseren tijdens voeden, masseren onder de douche, warm houden, zn kin naar de harde plek tijdens drinken, kolven..) en de pijn is echt niet meer te doen.. Ik heb een paar keer gekolfd na het drinken nog, dat doet helemaal geen pijn.. Die melk heb ik hem met een flesje gegeven en dat zoop ie razendsnel op

Maar net dus een lactatiekundige aan de telefoon gehad en ze is meteen op weg hierheen Ik hoop dat het snel weer beter gaat, want zo is het echt niet meer leuk
pi_72110055
Oei Chan, dat klinkt heftig! Gelukkig kin ze meteen komen. Ik hoop dat het snel overgaat en dat je dan prettig kunt voeden.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_72110123
Fijn dat ze zo snel kan komen Chan, ik duim dat t gauw weer beter voelt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')