Hallo,
Op dit moment twijfel ik tussen een nieuwe en mijn huidige werkgever, maar ik zal eerst even kort wat toelichten over mijn werkgeschiedenis, voordat ik bij de vraag kom;
Sinds zomer-2007 werk ik bij een ccc (customer contact center). Hier verricht ik voornamelijk financiële diensten voor verschillende instanties die mijn bedrijf inhuren. Na eerst een jaar op uitzendbasis te hebben gewerkt kreeg ik zomer-2008 een halfjaarcontract aangeboden, welke in maart verlengd is. Het werk dat ik verricht is afwisselend, zowel verzekeraars, beleggingsinstanties en hypotheken behoren tot mijn projecten. Half 2008 ben ik verhuisd naar een andere stad, op één uur reistijd van mijn werkgever en dit alles heeft ervoor gezorgt dat mede door mijn intensivering van de studie ik daar een beperkt aantal uren kan werken (ca. 8 – 12 uur in de week).
Aangezien mijn leidinggevende(n) dit ook bemerkten en zij een nieuwe order kregen om in-house detacheringswerk te leveren, werk ik sinds mei-2009 bij een direct-writer-verzekeraar, tussen mijn werkgever en mijn woonplaats in. Sinds het hier om detacheringswerk gaat en het op ca. 45 minuten reizen van mijn werkgever ligt, krijg ik ook alle reistijd doorbetaald, wat niet het geval was bij werkverrichtingen mijn werkgever.
Echter, in de zomervakantie ben ik fors meer inzetbaar en ik werk nu gemiddeld 50 uur per week, allen op locatie bij de verzekeraar. Ik weet dat ze hier zeer tevreden met mij zijn – dit is meerdere keren gemeld – maar ook mijn werkgever ziet potentie in mij en wilt mij in de toekomst, mocht ik studie en werk beter kunnen combineren, een hogere functie aanbieden.
Nu komen we aan “on the tricky part” – mijn werkgever voelt nattigheid; ik werk nu dichterbij huis, krijg alle reistijd doorbetaald en het werk is diepgaander en professioneler te noemen. Ze vrezen niet op te kunnen tegen de grotere marge die de verzekeraar mij kan bieden, maar willen tegelijkertijd zo veel mogelijk inkomsten genereren uit mij natuurlijk, wat bij detacheringswerk goed op ca. 40 ¤ per uur kan liggen, zonder kosten van hun kant. Hierom heeft mijn werkgever ook een maand voor het aflopen van mijn contract een bespreking aangevraagd, en hier duidelijk te kennen gegeven dat zij mijn contract willen verlengen. Ik weet in welke sterke positie ik mij bevindt, heb aangegeven dat ik vanwege reistijd enkel nog werkzaamheden als detacheerder kan verrichten en dat ik een update wil over mijn loon.
De verzekeraar op zijn beurt wilt mij behouden, maar de grote vergoeding aan mijn werkgever steekt natuurlijk en zij willen kijken of zij mij in dienst kunnen nemen, zonder dat zij hier een fee over hoeven te betalen aan mijn werkgever (wat wel richting de 1000 – 10.000 euro kan lopen). Ik ben primair nog steeds student en kan dus ook maar 12 - 18 uur in de week werken, wat voor hen de eventuele kosten er ook niet gegarandeerd uithaalt.
CONCLUSIE
Voor diegene die het verhaal te saai vonden:
Ik werk nu ergens, krijg daar minder betaald, slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden en ongunstige locatie MAAR heb meer zekerheid, hoef minder uur te draaien en heb promotiemogelijkheden.
Of ik ga ergens werken, waar ik fors meer betaald krijg, betere secundaire arbeidsvoorwaarden, hoger niveau, maar heb minder zekerheid, moet wellicht meer diensten draaien en moet bepaalde diploma's halen om huidig functieniveau te blijven handhaven.
Graag adviezen van anderen die in wellicht dezelfde (luxe)positie verkeren of die een eventuele switch gemaakt hebben. Zal ik gaan voor het salaris, werk en het niveau of zal ik blijven voor zekerheid, solidariteit en promotie?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.