abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71713892
Ik houd me graag bezig met de geloof / evolutie discussie en ben erachter gekomen dat deze discussie erg diep kan gaan (in de wetenschappelijke zin). Helaas heb ik nooit fatsoenlijk biologie gehad op de middelbare school (en dat is inclusief mijn desinteresse in het onderwerp toen der tijd + dat het niet in mijn vakkenpakket paste (rooster technisch gezien)).

Ik ben opzoek naar boeken die biologie zo goed en breed mogelijk uitlegt en hetzelfde geld eigenlijk ook voor Scheikunde en Natuurkunde. Ik wil eigenlijk alles weer helemaal ophalen. Het mag best pittig zijn, als het maar breed is.

De taal waarin de boeken geschreven zijn moet eigenlijk Engels zijn. Dit puur om het feit dat ik me voornamelijk bezig houd met Engelstalige artikelen en documentaires en bang ben de terminologie door elkaar te gaan halen of minder goed te begrijpen. Anderzijds is de materie in het Nederlands misschien beter te begrijpen. Het mooiste zou zijn om een lijst te krijgen van zowel Engelstalige dan wel Nederlandstalige boeken zodat ikzelf (en wellicht anderen) zelf een keuze kunnen maken.

Ik hoop dat jullie interessante / goede suggesties hebben. Ik ga er niet vanuit dat het een makkelijke weg wordt
pi_71718134
Als ik jou was, zou ik voor Biology: Concepts and Connections (6th Edition) van Neil A. Campbell et al. gaan. Volgens mij wel redelijk diepgaand en relatief basic, en het gaat om de achterliggende concepten etc., waar jij volgens mij vooral in geinteresseerd bent.

Volgens mij is bovenstaand boek een iets simpelere versie van [http://www.amazon.com/Biology-MasteringBiology-8th-Neil-Campbell/dp/0321543254/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1249758363&sr=8-1]Biology with MasteringBiology (8th Edition) van dezelfde auteur[/url], die is nog even 500 pagina's dikker. Het is in ieder geval heel breed (allebei trouwens): biochemie, plantkunde, celbiologie, ecologie, evolutie, genetica, immuunsysteem, etc.

Er staat bij die laatste "For readers interested in learning the basics of Biology.", maar met dat boek is volgens mij wel meer dan een beetje basic. Je kan dingen die je minder interessant vind ("Cellular Respiration" ) altijd nog weglaten, dat is bij biologie vaak geen probleem.

Je kan er eventueel ook nog een Student Study Guide bij kopen met oefeningen, toetsen, etc.

Zoeken op Amazon naar standaard titels (Chemistry, Physics) kan goed werken, aangezien veel college textbooks dat soort standaard titels hebben. Er staan ook lijsten met de best verkochte boeken per vakgebied, en bovenaan staan vaak boeken die als standaard bij heel veel colleges/universiteiten gebruikt worden (en dus waarschijnlijk wel redelijk goed zijn).

Mocht je echt voornamelijk geinteresseerd zijn in geloof en evolutie, dan zijn daar ook specifieke boeken voor natuurlijk.
  maandag 10 augustus 2009 @ 09:49:57 #3
8369 speknek
Another day another slay
pi_71753009
Mooi aan de prijs ook . Ik denk inderdaad dat je niet veel beter kunt vinden als introductie op het gehele vakgebied.

Vanuit evolutionair oogpunt is The Ancestor's Tale van Richard Dawkins ook wel interessant, alhoewel je er wel tijd in moet investeren voordat je het leuk begint te vinden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:32:05 #4
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71791575
Om echt de basis op te halen zou ik bijvoorbeeld bij de Slegte VWO 5/6 boeken voor die vakgebieden halen, om daarna uit te breiden naar het diepere werk. Zeker als je nooit biologie hebt gehad zijn dat goede manieren om wat basiskennis op te doen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71791894
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:32 schreef ethiraseth het volgende:
Om echt de basis op te halen zou ik bijvoorbeeld bij de Slegte VWO 5/6 boeken voor die vakgebieden halen, om daarna uit te breiden naar het diepere werk. Zeker als je nooit biologie hebt gehad zijn dat goede manieren om wat basiskennis op te doen.
Daarna kun je inderdaad wel verder gaan met boeken als Molecular Biology of the Cell.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_71793680
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 09:49 schreef speknek het volgende:
Mooi aan de prijs ook . Ik denk inderdaad dat je niet veel beter kunt vinden als introductie op het gehele vakgebied.

Vanuit evolutionair oogpunt is The Ancestor's Tale van Richard Dawkins ook wel interessant, alhoewel je er wel tijd in moet investeren voordat je het leuk begint te vinden.
Ik denk dat je dan beter nog even een paar weken kunt wachten en dit boek aanschaffen:

The Greatest Show on Earth: The Evidence for Evolution, By Richard Dawkins

http://richarddawkins.net/thegreatestshowonearth

Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
pi_71834257
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:43 schreef Monolith het volgende:
Daarna kun je inderdaad wel verder gaan met boeken als Molecular Biology of the Cell.
Raad hem meteen even de bijbel van de celbiologie aan!

Ik denk dat je in eerste instantie je kennis moet testen. Daarom is de tip van ethiraseth wel het best om mee te beginnen. Verder vraag ik me af in hoeverre je scheikunde en natuurkunde nodig hebt om je wetenschappelijke kennis rondom evolutie op te poetsen. De scheikundige component van biologie is vrij basaal en is al te begrijpen als je VWO-scheikunde onder de knie hebt.
pi_71846678
Het gaat niet alleen over evolutie. Ik heb nogal een brede interesse in verschillende onderwerpen. Ik begin me echter af te vragen hoe verstandig het is om me (meteen) overal in te storten

Deze topic heeft eigenlijk twee doelen:
1. Welke boeken worden aangeraden om de evolutie op een dieper niveau te begrijpen
2. Welke boeken zijn een must om meer van biologie, natuurkunde en scheikunde te leren (een algemeen opsom topic dus).

Een derde doel zou nog kunnen zijn; het aanraden van boeken voor mensen die weinig tot niks van evolutie weten/begrijpen om het zo helder mogelijk uit te leggen (ik vind het een belangrijke (het IS belangrijk) wetenschappelijke theorie en zou er graag helder over willen communiceren / willen weten welke stof aan te raden is aan deze mensen)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2009 13:27:22 ]
pi_71847667
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:54 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Raad hem meteen even de bijbel van de celbiologie aan!
Tsja hij wil toch zo goed en breed mogelijk hebben? Veel uitgebreider dan dat krijg je ze niet.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_71849280
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:26 schreef CoiLive het volgende:
Het gaat niet alleen over evolutie. Ik heb nogal een brede interesse in verschillende onderwerpen. Ik begin me echter af te vragen hoe verstandig het is om me (meteen) overal in te storten
Brede interesse is iets dat ik altijd toejuich. Maar ik vraag me nog een paar dingen af om je plannen wat duidelijker te krijgen:
1. Hoe is het op dit moment met je kennisniveau gesteld op dit moment?
2. Wat voor soort kennis wil je verwerven? Vooral feitenkennis? Of wil je ook graag concepten (leren) bewijzen door middel van berekeningen en structuren tekenen?
3. Hoe autodidact ben je?

Strikt genomen maakt dit allemaal uit om jouw het beste advies te geven. Toch zit ik hierover ook een beetje in dubio. Dit gaat namelijk uit van het traditionele leerpatroon, maar in de praktijk blijkt dat mensen op verschillende manieren leren. De een bouwt dingen graag vanaf de grond op, terwijl de ander liever zijn tanden zet in een moeilijk onderwerp en daar de noodzakelijke basiskennis bij zoekt.

Overigens is "Molecular Biology of the Cell" een aanrader, maar een heel fikse kluif om door te spitten (mijn exemplaar telt meer dan 1600 pagina's! ). En hoewel ik me bezighou met scheikunde, zou ik niet weten welk boek ik je daarvoor moet aanraden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')