Als ik jou was, zou ik voor
Biology: Concepts and Connections (6th Edition) van Neil A. Campbell et al. gaan. Volgens mij wel redelijk diepgaand en relatief basic, en het gaat om de achterliggende concepten etc., waar jij volgens mij vooral in geinteresseerd bent.
Volgens mij is bovenstaand boek een iets simpelere versie van [http://www.amazon.com/Biology-MasteringBiology-8th-Neil-Campbell/dp/0321543254/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1249758363&sr=8-1]Biology with MasteringBiology (8th Edition) van dezelfde auteur[/url], die is nog even 500 pagina's dikker. Het is in ieder geval heel breed (allebei trouwens): biochemie, plantkunde, celbiologie, ecologie, evolutie, genetica, immuunsysteem, etc.
Er staat bij die laatste "For readers interested in learning the basics of Biology.", maar met dat boek is volgens mij wel meer dan een beetje basic. Je kan dingen die je minder interessant vind ("Cellular Respiration"

) altijd nog weglaten, dat is bij biologie vaak geen probleem.
Je kan er eventueel ook nog een
Student Study Guide bij kopen met oefeningen, toetsen, etc.
Zoeken op Amazon naar standaard titels (Chemistry, Physics) kan goed werken, aangezien veel college textbooks dat soort standaard titels hebben. Er staan ook lijsten met de best verkochte boeken per vakgebied, en bovenaan staan vaak boeken die als standaard bij heel veel colleges/universiteiten gebruikt worden (en dus waarschijnlijk wel redelijk goed zijn).
Mocht je echt voornamelijk geinteresseerd zijn in geloof en evolutie, dan zijn daar ook
specifieke boeken voor natuurlijk.