Mikkie | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:09 |
Wat is nou precies het verschil tussen een distributieketting en een distributieriem, en welke voor- en nadelen zitten er aan beide concepten? Ik weet geen drol van autotechniek verder, maar ik lees en hoor regelmatig dat het vervangen van de distributieriem vaak duur is. Is ook iets dat regelmatig terug komt. Echter, je hebt ook een ketting (die heb ik ook in mijn auto), die hoeft in principe gedurende de hele levensduur van de auto niet vervangen te worden. Minder risicovol en veel goedkoper dus! Simpel als ik ben, vraag ik me dan af: waarom niet standaard in alle auto's een ketting ![]() | |
GizartFRL | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:13 |
Verschil: Riem is van verstevigd rubber ( met draden). Ketting is van metaal. Riem word meestal gebruikt omdat: productie is goedkoper, vervangen kost geld ( dus inkomsten voor garage). Ketting is onderhoudsarm en gaat veel langer mee dan de gemiddelde 5 jaar en 100.000km Ketting is duurder in aanschaf en productie. Geeft beetje meer lawaai. Ofwel: Autofabrikanten gebruiken meestal riemen omdat deze a: goedkoper zijn, b stiller en c onderhoudsgevoeliger ( en dus een goede inkomstenbron voor dealers). | |
Sjibble | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:17 |
vind ik ook lomp inderdaad, waarom geen ketting..? Er bestaan wel van die long-durability belts. Die gaan 120.000km mee in plaats van 80.000. Ik ga er dan wel vanuit dat je daar garantie op krijgt. Maar inderdaad, inkomstenbronnetje, welke toch nutteloos is omdat ik toch naar een garage toe ga welke niet de dealer is van die auto? Mocht je het niet weten, die riem/ketting zorgt er voor dat de kleppen hun werk doen. Als dit breekt of niet gelijk loopt, kan er een klep uitsteken en je zuiger raken. Dag motorblok ![]() [ Bericht 15% gewijzigd door Sjibble op 08-08-2009 13:23:10 ] | |
Repeat | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:27 |
Als een ketting klapt dan komt ie door je motorkap naar buiten en kun je je hele motorblok bij het vuil zetten. Gaat een riem kapot dan heb je alleen een nieuwe kop nodig ![]() | |
Mikkie | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:29 |
Ik had al zo'n vermoeden dat het kostenaspect wel een rol zou spelen. ![]() | |
IBAZ | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:52 |
quote:Nee, meestal alleen een paar nieuwe kleppen en evt. een of twee nieuwe zuigers. | |
rycemasta | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:31 |
Soms niets, afhankelijk van het ontwerp van de motor. | |
Sjibble | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:32 |
quote:Evengoed een nieuw blok, afhankelijk van de restwaarde van je auto. | |
Frezer | zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:58 |
Naast het mindere lawaai is het lagere gewicht ook nog een voordeel van een riem. | |
Frezer | zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:02 |
quote:Is dat geen goede reden? | |
Mikkie | zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:38 |
quote:Niet in het voordeel van de klant. Leuk dat de productie van een riem goedkoper is en dat daardoor de productiekosten van een auto lager zijn, maar uiteindelijk krijg je die kosten dus alsnog een paar keer voor je kiezen (riem meermaals vervangen). Kies dan voor een ketting. Kost in het begin wat meer, maar dan heb je er geen omkijken meer naar. | |
Cybje | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:05 |
Ik heb maar bij 1 auto de ketting echt gehoord en dat kwam door lichte speling. Maar die had ook enkele 100.000'en kilometers op de teller staan. Je zult het gerust iets kunnen horen, maar volgens mij overstemt elk ander geluid in de motor het wel en hoor je er binnenin de auto alsnog praktisch niks van. Kostenaspect bij productie valt volgens mij wel mee. De Ford Ka (of in elk geval de eerste generatie) heeft ook een distributieketting en dat is toch wel een van de goedkoopste auto's. Volgens mij is het dus puur inkomsten genereren voor de garage inderdaad. | |
Mitchelll | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:58 |
tuurlijk, puur zodat de garages wat verdienen, dit is de meest voorkomende terugkomende dure reparatie .. | |
Mikkie | zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:43 |
quote:En ook iets dat je niet wil uitstellen ivm de mogelijke schade als het fout gaat. Ik ben blij dat ik een auto heb met een ketting, mooi geen omkijken naar en die gaat komend jaar wel over de twee ton ![]() | |
Spamblik | zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:06 |
De geleiderail wil nog wel eens kapot gaan bij een ketting-distributie... zo rond de 2 ton ![]() | |
Frezer | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:03 |
quote:Aanschafprijs van de auto wordt lager. Ze kunnen een Fiat Panda zonder problemen helemaal vol hangen met de zelfde technologische snufjes als een Ferrari, maar dan wordt 'ie wel 3keer zo duur. Eigenlijk is technologisch trouwens niet het juiste begrip in dit geval, het gaat om een meer duurzame maar duurdere technologie. Punt is dat goedkopere auto's vol zitten met dit soort goedkopere oplossingen, die wellicht niet zo degelijk zijn, maar andere voordelen bieden. Dus ja, zeer waarschijnlijk is die Ford Ka iets duurder vanwege die riem (daargelaten dat de rest van een Ka zelfs in vergelijking met een Panda ultiem goedkoop in elkaar zit) | |
Frezer | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:08 |
quote:Een spanrol of geleide rail zou idd voor een ketting of riem even lang mee moeten gaan lijkt me. Alleen wordt bij een riem meestal voorgeschreven dat hij tegelijk met de riem vervangen moet worden. Vaak net als de waterpomp als deze door de riem wordt aangedreven. Je vervangt dus vaak niet uitsluitend de riem, maar ook andere slijtage delen die ook bij een ketting-motor vervangen moeten worden. | |
T42 | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:40 |
quote:ik heb in me auto geen riem en geen ketting maar stangen maar ik heb nog nooit gehoord dat een ketting naarbuiten kwam of zelfs stuk ging ![]() met een riem zie ik er zeker wel 1 elke week in de garage staan | |
Repeat | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:43 |
Een ketting kan heus wel kapot. Alles kan kapot. Ik zeg alleen dat áls het kapot gaat de schade bij een ketting groter is dan bij een riem. | |
T42 | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:53 |
quote:heb je meer kans op een vastloper hoor | |
Hyperdude | zondag 9 augustus 2009 @ 09:30 |
Tuurlijk kan een ketting kapot. Heb het alleen nog niet gehad bij mijn gebakkies die (tot nu toe 3 keer) bij 3 ton de deur uitgaan. ![]() Momenteel staan er nog 2 gebakkies met totaal 450K op de teller. Van de kosten alle riemvervangingen had ik allang een nieuw blok kunnen halen. Volgens mij zijn kapotte kettingen tegenwoordig zeer zeldzaam. Lopen continu in een bad olie en slechte kettingen en/of kettingspanners zijn er ook niet meer. Er is heel wat veranderd sinds de Jag XK ![]() |