abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71706323
Wat is nou precies het verschil tussen een distributieketting en een distributieriem, en welke voor- en nadelen zitten er aan beide concepten?

Ik weet geen drol van autotechniek verder, maar ik lees en hoor regelmatig dat het vervangen van de distributieriem vaak duur is. Is ook iets dat regelmatig terug komt. Echter, je hebt ook een ketting (die heb ik ook in mijn auto), die hoeft in principe gedurende de hele levensduur van de auto niet vervangen te worden. Minder risicovol en veel goedkoper dus!

Simpel als ik ben, vraag ik me dan af: waarom niet standaard in alle auto's een ketting
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_71706451
Verschil:

Riem is van verstevigd rubber ( met draden).
Ketting is van metaal.

Riem word meestal gebruikt omdat: productie is goedkoper, vervangen kost geld ( dus inkomsten voor garage).

Ketting is onderhoudsarm en gaat veel langer mee dan de gemiddelde 5 jaar en 100.000km
Ketting is duurder in aanschaf en productie. Geeft beetje meer lawaai.

Ofwel:

Autofabrikanten gebruiken meestal riemen omdat deze a: goedkoper zijn, b stiller en c onderhoudsgevoeliger ( en dus een goede inkomstenbron voor dealers).
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_71706532
vind ik ook lomp inderdaad, waarom geen ketting..?
Er bestaan wel van die long-durability belts. Die gaan 120.000km mee in plaats van 80.000.
Ik ga er dan wel vanuit dat je daar garantie op krijgt.

Maar inderdaad, inkomstenbronnetje, welke toch nutteloos is omdat ik toch naar een garage toe ga welke niet de dealer is van die auto?

Mocht je het niet weten, die riem/ketting zorgt er voor dat de kleppen hun werk doen.
Als dit breekt of niet gelijk loopt, kan er een klep uitsteken en je zuiger raken.

Dag motorblok

[ Bericht 15% gewijzigd door Sjibble op 08-08-2009 13:23:10 ]
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_71706716
Als een ketting klapt dan komt ie door je motorkap naar buiten en kun je je hele motorblok bij het vuil zetten. Gaat een riem kapot dan heb je alleen een nieuwe kop nodig
pi_71706776
Ik had al zo'n vermoeden dat het kostenaspect wel een rol zou spelen. .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_71707195
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:27 schreef Repeat het volgende:
Als een ketting klapt dan komt ie door je motorkap naar buiten en kun je je hele motorblok bij het vuil zetten. Gaat een riem kapot dan heb je alleen een nieuwe kop nodig
Nee, meestal alleen een paar nieuwe kleppen en evt. een of twee nieuwe zuigers.
pi_71707933
Soms niets, afhankelijk van het ontwerp van de motor.
pi_71707954
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:27 schreef Repeat het volgende:
Als een ketting klapt dan komt ie door je motorkap naar buiten en kun je je hele motorblok bij het vuil zetten. Gaat een riem kapot dan heb je alleen een nieuwe kop nodig
Evengoed een nieuw blok, afhankelijk van de restwaarde van je auto.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_71709494
Naast het mindere lawaai is het lagere gewicht ook nog een voordeel van een riem.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_71709576
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:29 schreef Mikkie het volgende:
Ik had al zo'n vermoeden dat het kostenaspect wel een rol zou spelen. .
Is dat geen goede reden?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_71710249
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:02 schreef Frezer het volgende:

[..]

Is dat geen goede reden?
Niet in het voordeel van de klant. Leuk dat de productie van een riem goedkoper is en dat daardoor de productiekosten van een auto lager zijn, maar uiteindelijk krijg je die kosten dus alsnog een paar keer voor je kiezen (riem meermaals vervangen). Kies dan voor een ketting. Kost in het begin wat meer, maar dan heb je er geen omkijken meer naar.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:05:43 #12
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_71710663
Ik heb maar bij 1 auto de ketting echt gehoord en dat kwam door lichte speling. Maar die had ook enkele 100.000'en kilometers op de teller staan. Je zult het gerust iets kunnen horen, maar volgens mij overstemt elk ander geluid in de motor het wel en hoor je er binnenin de auto alsnog praktisch niks van.

Kostenaspect bij productie valt volgens mij wel mee. De Ford Ka (of in elk geval de eerste generatie) heeft ook een distributieketting en dat is toch wel een van de goedkoopste auto's. Volgens mij is het dus puur inkomsten genereren voor de garage inderdaad.
Schaap
pi_71711651
tuurlijk, puur zodat de garages wat verdienen, dit is de meest voorkomende terugkomende dure reparatie ..
pi_71712462
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 17:58 schreef Mitchelll het volgende:
tuurlijk, puur zodat de garages wat verdienen, dit is de meest voorkomende terugkomende dure reparatie ..
En ook iets dat je niet wil uitstellen ivm de mogelijke schade als het fout gaat.

Ik ben blij dat ik een auto heb met een ketting, mooi geen omkijken naar en die gaat komend jaar wel over de twee ton .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 19:06:04 #15
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_71713035
De geleiderail wil nog wel eens kapot gaan bij een ketting-distributie... zo rond de 2 ton
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_71714451
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 16:38 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Niet in het voordeel van de klant. Leuk dat de productie van een riem goedkoper is en dat daardoor de productiekosten van een auto lager zijn, maar uiteindelijk krijg je die kosten dus alsnog een paar keer voor je kiezen (riem meermaals vervangen). Kies dan voor een ketting. Kost in het begin wat meer, maar dan heb je er geen omkijken meer naar.
Aanschafprijs van de auto wordt lager. Ze kunnen een Fiat Panda zonder problemen helemaal vol hangen met de zelfde technologische snufjes als een Ferrari, maar dan wordt 'ie wel 3keer zo duur. Eigenlijk is technologisch trouwens niet het juiste begrip in dit geval, het gaat om een meer duurzame maar duurdere technologie. Punt is dat goedkopere auto's vol zitten met dit soort goedkopere oplossingen, die wellicht niet zo degelijk zijn, maar andere voordelen bieden. Dus ja, zeer waarschijnlijk is die Ford Ka iets duurder vanwege die riem (daargelaten dat de rest van een Ka zelfs in vergelijking met een Panda ultiem goedkoop in elkaar zit)
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_71714589
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:06 schreef Spamblik het volgende:
De geleiderail wil nog wel eens kapot gaan bij een ketting-distributie... zo rond de 2 ton
Een spanrol of geleide rail zou idd voor een ketting of riem even lang mee moeten gaan lijkt me. Alleen wordt bij een riem meestal voorgeschreven dat hij tegelijk met de riem vervangen moet worden. Vaak net als de waterpomp als deze door de riem wordt aangedreven.

Je vervangt dus vaak niet uitsluitend de riem, maar ook andere slijtage delen die ook bij een ketting-motor vervangen moeten worden.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:40:17 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_71715571
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:27 schreef Repeat het volgende:
Als een ketting klapt dan komt ie door je motorkap naar buiten en kun je je hele motorblok bij het vuil zetten. Gaat een riem kapot dan heb je alleen een nieuwe kop nodig
ik heb in me auto geen riem en geen ketting maar stangen

maar ik heb nog nooit gehoord dat een ketting naarbuiten kwam of zelfs stuk ging

met een riem zie ik er zeker wel 1 elke week in de garage staan
pi_71715663
Een ketting kan heus wel kapot. Alles kan kapot. Ik zeg alleen dat áls het kapot gaat de schade bij een ketting groter is dan bij een riem.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:53:32 #20
53151 T42
Pinball Wizard
pi_71715924
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 20:43 schreef Repeat het volgende:
Een ketting kan heus wel kapot. Alles kan kapot. Ik zeg alleen dat áls het kapot gaat de schade bij een ketting groter is dan bij een riem.
heb je meer kans op een vastloper hoor
  zondag 9 augustus 2009 @ 09:30:19 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71725069
Tuurlijk kan een ketting kapot.
Heb het alleen nog niet gehad bij mijn gebakkies die (tot nu toe 3 keer) bij 3 ton de deur uitgaan.
Momenteel staan er nog 2 gebakkies met totaal 450K op de teller. Van de kosten alle riemvervangingen had ik allang een nieuw blok kunnen halen.
Volgens mij zijn kapotte kettingen tegenwoordig zeer zeldzaam. Lopen continu in een bad olie en slechte kettingen en/of kettingspanners zijn er ook niet meer. Er is heel wat veranderd sinds de Jag XK
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')