abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71704298
Nou is Engeland dus anders, en rijden ze links ipv rechts.
Maar waarom moest het stuur ook naar rechts verplaatst worden? Daar zie ik weer geen meerwaarde in. Of moet je op de snelweg de vangrail zien, en elkaar langs de lijn tegemoetkomen, omdat het misschien veiliger rijden is? Dus qua inschatting etc? Maar je kan toch net zo goed in NL rijden met het stuur rechts?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_71704325
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_71704372
Dat zal vast praktischer zijn. Maar het is toch niet verplicht? Ik mag toch wel met mijn 'normale' auto in UK rijden?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:17:57 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71704383
Ik associeerde wegen met gewicht
Dom he
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_71704406
Dezelfde reden dat het stuur hier links zit?
Ceterum censeo Carthaginem delendam esse
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:19:34 #6
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_71704416
Is makkelijker met de spiegels en het kijken.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:19:36 #7
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71704417
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:14 schreef SeLang het volgende:

[..]
Als je rechts moet rijden in een auto met het stuur rechts dan heb je helemaal geen overzicht in bochten. Juist in de UK zijn de wegen doorgaans erg smal en bochtig.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_71704467
Nou, het heeft dus te maken met overzicht en een stuk geschiedenis.
Ridders reden aan de linker kant in UK, omdat ze rechts hun lans vast hielden en zo tegenliggers eventueel van zich af konden houden.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:26:35 #9
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71704541
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:22 schreef DuTank het volgende:
Ridders reden aan de linker kant in UK, omdat ze rechts hun lans vast hielden en zo tegenliggers eventueel van zich af konden houden.
Als dat de rechtshandigheid de reden is zou het helemaal dom zijn, immers moeten ze nu allemaal linkshandig schakelen.
En dat van die ridders zou dan toch ook in andere landen moeten gelden?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:27:13 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71704557
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:19 schreef Bill_E het volgende:
Is makkelijker met de spiegels en het kijken.
Dat dus.
censuur :O
pi_71704591
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:22 schreef DuTank het volgende:
Nou, het heeft dus te maken met overzicht en een stuk geschiedenis.
Ridders reden aan de linker kant in UK, omdat ze rechts hun lans vast hielden en zo tegenliggers eventueel van zich af konden houden.
idd
pi_71704600
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:26 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Als dat de rechtshandigheid de reden is zou het helemaal dom zijn, immers moeten ze nu allemaal linkshandig schakelen.
En dat van die ridders zou dan toch ook in andere landen moeten gelden?
Kijk mijn fipo even
Op zich wel een goede verklaring toch? Waarom zijn ze anders in eerste instantie, in tegenstelling tot 70% van de wereld, links gaan rijden?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_71704637
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:26 schreef Rosbief het volgende:

[..]

Als dat de rechtshandigheid de reden is zou het helemaal dom zijn, immers moeten ze nu allemaal linkshandig schakelen.
En dat van die ridders zou dan toch ook in andere landen moeten gelden?
Dat komt dan weer door de Amerikanen die de dingen anders wouden doen dan de Britten. Zo heb ik tenminste altijd gedacht dat het gegaan is.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:47:35 #14
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_71704853
jij hebt nog nooit in GB gereden.
pi_71704900
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:30 schreef DuTank het volgende:

[..]

Kijk mijn fipo even
Op zich wel een goede verklaring toch? Waarom zijn ze anders in eerste instantie, in tegenstelling tot 70% van de wereld, links gaan rijden?
Er wordt idd veel meer rechts gereden



Dark blue: drives on left (mainly British ex-colonies).
Light blue: used to drive on right, now on left (Namibia).
Purple: used to have mixed system, now drives on right.
Light red: used to drive on left, now on right.
Dark red: drives on right
pi_71705702
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:12 schreef Sjibble het volgende:
Nou is Engeland dus anders, en rijden ze links ipv rechts.
Maar waarom moest het stuur ook naar rechts verplaatst worden? Daar zie ik weer geen meerwaarde in. Of moet je op de snelweg de vangrail zien, en elkaar langs de lijn tegemoetkomen, omdat het misschien veiliger rijden is? Dus qua inschatting etc? Maar je kan toch net zo goed in NL rijden met het stuur rechts?
Eh... heb je zelf een rijbewijs?

Als je op een tweebaansweg achter een vrachtwagen zit zul je vroeg of laat willen inhalen. Klein probleempje als je stuur aan de bermkant zit: dan kan je niet zien of er tegenliggers aankomen. De bestuurder moet aan de wegkant zitten om de tegemoetkomende rijbaan te overzien.

Een beetje zelf nadenken mag ook wel.
pi_71705770
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:49 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Er wordt idd veel meer rechts gereden

[ afbeelding ]

Dark blue: drives on left (mainly British ex-colonies).
Light blue: used to drive on right, now on left (Namibia).
Purple: used to have mixed system, now drives on right.
Light red: used to drive on left, now on right.
Dark red: drives on right
Handig
pi_71705801
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 12:41 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

Handig
Ja in Canada heb je bijvoorbeeld Engels en Frans systeem natuurlijk
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_71706057
Dat lijkt me irritant! Even vergeten te 'wisselen' en je bent zo aan het spookrijden. In Scandinavië is het ook nog niet zo belachelijk lang geleden omgedraaid toch?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_71706934
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 12:56 schreef Mikkie het volgende:
Dat lijkt me irritant! Even vergeten te 'wisselen' en je bent zo aan het spookrijden. In Scandinavië is het ook nog niet zo belachelijk lang geleden omgedraaid toch?
Als gevolg van de Conventie van Genève over het Wegverkeer zijn er geen landen meer waar je binnen de staatsgrenzen van weghelft moet wisselen hoor.

En Zweden is inderdaad in 1967 gewisseld van linksrijdend naar rechtsrijdend. Een besluit dat destijds en nog steeds wel bekritiseerd wordt omdat het aantal verkeersongelukken sindsdien alleen maar is toegenomen, terwijl in de officiële lezing veiligheid de reden was voor de omschakeling.
pi_71707591
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Als gevolg van de Conventie van Genève over het Wegverkeer zijn er geen landen meer waar je binnen de staatsgrenzen van weghelft moet wisselen hoor.

En Zweden is inderdaad in 1967 gewisseld van linksrijdend naar rechtsrijdend. Een besluit dat destijds en nog steeds wel bekritiseerd wordt omdat het aantal verkeersongelukken sindsdien alleen maar is toegenomen, terwijl in de officiële lezing veiligheid de reden was voor de omschakeling.
Ah kijk

Dat besluit bekritiseren is lekker makkelijk ja. Het verkeer is in de tussentijd vele malen drukker geworden, nogal wiedes dat het aantal verkeersongelukken dan ook toeneemt .
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_71707770
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:30 schreef DuTank het volgende:

[..]

Kijk mijn fipo even
Op zich wel een goede verklaring toch? Waarom zijn ze anders in eerste instantie, in tegenstelling tot 70% van de wereld, links gaan rijden?
Het is de schuld van de Fransen dat we allemaal rechts rijden. En in het bijzonder van ene N. Bonaparte.
pi_71707932
quote:
Napoleon Bonaparte voerde in heel zijn rijk de regel in dat het verkeer rechts moest houden. Een mogelijke verklaring voor de voorkeur voor rechts rijden is, dat koetsiers van wagens met meerdere paarden bijvoorkeur links op de bok zaten, zodat ze hun zweep, die bijna alle koetsiers in hun rechterhand hielden, gemakkelijker konden gebruiken. In deze zitpositie hadden de koetsiers een beter zicht als ze tegenliggers aan de linkerzijde lieten passeren.

Het links rijden, zoals dat vandaag nog in het Verenigd Koninkrijk wordt toegepast, kwam voort uit het gebruik van ridders, die hun zwaard of lans het gemakkelijkste met de rechterhand hanteerden, en daarom een tegenligger het liefst aan die kant hielden.

Bron: Wikipedia
Duidelijk
Maar is het dan nog handig om een auto te kopen met het stuur rechts?
Het nadeel is dat je alleen bij het inhalen niks op de linkerrijbaan kan zien. Maar dit zou ik verhelpen met een spiegel Behalve dat nog nadelen? (Behalve dat alles spiegelbeeld is )
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_71708151
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:49 schreef Xlarge het volgende:

[..]

Er wordt idd veel meer rechts gereden

[ afbeelding ]

Dark blue: drives on left (mainly British ex-colonies).
Light blue: used to drive on right, now on left (Namibia).
Purple: used to have mixed system, now drives on right.
Light red: used to drive on left, now on right.
Dark red: drives on right
waarom rijden ze in indonesië en suriname (ex NL koloniën) links???
pi_71708342
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:31 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Duidelijk
Maar is het dan nog handig om een auto te kopen met het stuur rechts?
Het nadeel is dat je alleen bij het inhalen niks op de linkerrijbaan kan zien. Maar dit zou ik verhelpen met een spiegel Behalve dat nog nadelen? (Behalve dat alles spiegelbeeld is )
En waar wilde je die spiegel hebben dan, genie? Gezien het feit dat het een spiegel is waarmee je vóóruit wilt kijken terwijl je ook met je gezicht naar de voorkant in de auto zit, zou het een soort periscoop moeten worden.
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:13 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Ah kijk

Dat besluit bekritiseren is lekker makkelijk ja. Het verkeer is in de tussentijd vele malen drukker geworden, nogal wiedes dat het aantal verkeersongelukken dan ook toeneemt .
De bekritiseerde toename van ongelukken is uiteraard gecorrigeerd voor de toename in verkeer en voor de gewenningstijd aan de omschakeling. Anders snapt inderdaad iedere boerenlul nog wel dat je de getallen niet kunt vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')