quote:Op dinsdag 29 juli 2008 23:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je rechts moet rijden in een auto met het stuur rechts dan heb je helemaal geen overzicht in bochten. Juist in de UK zijn de wegen doorgaans erg smal en bochtig.
Als dat de rechtshandigheid de reden is zou het helemaal dom zijn, immers moeten ze nu allemaal linkshandig schakelen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:22 schreef DuTank het volgende:
Ridders reden aan de linker kant in UK, omdat ze rechts hun lans vast hielden en zo tegenliggers eventueel van zich af konden houden.
Dat dus.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:19 schreef Bill_E het volgende:
Is makkelijker met de spiegels en het kijken.
iddquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:22 schreef DuTank het volgende:
Nou, het heeft dus te maken met overzicht en een stuk geschiedenis.
Ridders reden aan de linker kant in UK, omdat ze rechts hun lans vast hielden en zo tegenliggers eventueel van zich af konden houden.
Kijk mijn fipo evenquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:26 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Als dat de rechtshandigheid de reden is zou het helemaal dom zijn, immers moeten ze nu allemaal linkshandig schakelen.![]()
En dat van die ridders zou dan toch ook in andere landen moeten gelden?
Dat komt dan weer door de Amerikanen die de dingen anders wouden doen dan de Britten. Zo heb ik tenminste altijd gedacht dat het gegaan is.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:26 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Als dat de rechtshandigheid de reden is zou het helemaal dom zijn, immers moeten ze nu allemaal linkshandig schakelen.![]()
En dat van die ridders zou dan toch ook in andere landen moeten gelden?
Er wordt idd veel meer rechts geredenquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:30 schreef DuTank het volgende:
[..]
Kijk mijn fipo even
Op zich wel een goede verklaring toch? Waarom zijn ze anders in eerste instantie, in tegenstelling tot 70% van de wereld, links gaan rijden?
Eh... heb je zelf een rijbewijs?quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:12 schreef Sjibble het volgende:
Nou is Engeland dus anders, en rijden ze links ipv rechts.
Maar waarom moest het stuur ook naar rechts verplaatst worden? Daar zie ik weer geen meerwaarde in. Of moet je op de snelweg de vangrail zien, en elkaar langs de lijn tegemoetkomen, omdat het misschien veiliger rijden is? Dus qua inschatting etc? Maar je kan toch net zo goed in NL rijden met het stuur rechts?
Handigquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:49 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Er wordt idd veel meer rechts gereden
[ afbeelding ]
Dark blue: drives on left (mainly British ex-colonies).
Light blue: used to drive on right, now on left (Namibia).
Purple: used to have mixed system, now drives on right.
Light red: used to drive on left, now on right.
Dark red: drives on right
Ja in Canada heb je bijvoorbeeld Engels en Frans systeem natuurlijkquote:
Als gevolg van de Conventie van Genève over het Wegverkeer zijn er geen landen meer waar je binnen de staatsgrenzen van weghelft moet wisselen hoor.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 12:56 schreef Mikkie het volgende:
Dat lijkt me irritant! Even vergeten te 'wisselen' en je bent zo aan het spookrijden. In Scandinavië is het ook nog niet zo belachelijk lang geleden omgedraaid toch?
Ah kijkquote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Als gevolg van de Conventie van Genève over het Wegverkeer zijn er geen landen meer waar je binnen de staatsgrenzen van weghelft moet wisselen hoor.
En Zweden is inderdaad in 1967 gewisseld van linksrijdend naar rechtsrijdend. Een besluit dat destijds en nog steeds wel bekritiseerd wordt omdat het aantal verkeersongelukken sindsdien alleen maar is toegenomen, terwijl in de officiële lezing veiligheid de reden was voor de omschakeling.
Het is de schuld van de Fransen dat we allemaal rechts rijden. En in het bijzonder van ene N. Bonaparte.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:30 schreef DuTank het volgende:
[..]
Kijk mijn fipo even
Op zich wel een goede verklaring toch? Waarom zijn ze anders in eerste instantie, in tegenstelling tot 70% van de wereld, links gaan rijden?
Duidelijkquote:Napoleon Bonaparte voerde in heel zijn rijk de regel in dat het verkeer rechts moest houden. Een mogelijke verklaring voor de voorkeur voor rechts rijden is, dat koetsiers van wagens met meerdere paarden bijvoorkeur links op de bok zaten, zodat ze hun zweep, die bijna alle koetsiers in hun rechterhand hielden, gemakkelijker konden gebruiken. In deze zitpositie hadden de koetsiers een beter zicht als ze tegenliggers aan de linkerzijde lieten passeren.
Het links rijden, zoals dat vandaag nog in het Verenigd Koninkrijk wordt toegepast, kwam voort uit het gebruik van ridders, die hun zwaard of lans het gemakkelijkste met de rechterhand hanteerden, en daarom een tegenligger het liefst aan die kant hielden.
Bron: Wikipedia
waarom rijden ze in indonesië en suriname (ex NL koloniën) links???quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 11:49 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Er wordt idd veel meer rechts gereden
[ afbeelding ]
Dark blue: drives on left (mainly British ex-colonies).
Light blue: used to drive on right, now on left (Namibia).
Purple: used to have mixed system, now drives on right.
Light red: used to drive on left, now on right.
Dark red: drives on right
En waar wilde je die spiegel hebben dan, genie? Gezien het feit dat het een spiegel is waarmee je vóóruit wilt kijken terwijl je ook met je gezicht naar de voorkant in de auto zit, zou het een soort periscoop moeten worden.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:31 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Duidelijk
Maar is het dan nog handig om een auto te kopen met het stuur rechts?
Het nadeel is dat je alleen bij het inhalen niks op de linkerrijbaan kan zien. Maar dit zou ik verhelpen met een spiegelBehalve dat nog nadelen? (Behalve dat alles spiegelbeeld is
)
De bekritiseerde toename van ongelukken is uiteraard gecorrigeerd voor de toename in verkeer en voor de gewenningstijd aan de omschakeling. Anders snapt inderdaad iedere boerenlul nog wel dat je de getallen niet kunt vergelijken.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 14:13 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ah kijk
Dat besluit bekritiseren is lekker makkelijk ja. Het verkeer is in de tussentijd vele malen drukker geworden, nogal wiedes dat het aantal verkeersongelukken dan ook toeneemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |