Ga jij even de infrastructuur van een heel land veranderen, anders. Hoe stel je je dat voor?quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:09 schreef DoubleDo het volgende:
En waarom word het niet links?
Dat hebben ze in zweden in 1973 ook gedaan!quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ga jij even de infrastructuur van een heel land veranderen, anders. Hoe stel je je dat voor?
quote:Dit is een historische feitje.
Het linksrijden komt voort uit de riddertijd, waarbij rechtshandige ridders links aanhielden om enerzijds hun sabelschede te beschermen (die men links droeg) en anderzijds hun rechterarm vol konden gebruiken tijdens een gevecht.
Ook is het voor een rechtshandige ridder makkelijker om vanaf de linker kant op zijn paard te steigen. Hierbij is het ook handiger om links te rijden, aangezien je dan niet vanaf het midden van het pad hoeft op te steigen.
Nu zou je het eigenwijs kunnen noemen, maar nog niet zo heel lang terug waren ze zo goed als baas op deze aardkloot, ofwel het is begrijpelijk waarom ze hun eigen ding hebben.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 17:48 schreef glasbak het volgende:
Omdat engelsen gewoon eigenwijs zijn, ze moeten per-se links rijden, drinken meer thee dan koffie, auto's positief aarden en ponden aanhouden in plaats van euro's...
Of dat nou zo verstandig is... Dan rijden de vrachtwagens tegen het overige verkeer in met alle gevolgen van dienquote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:44 schreef Reintje het volgende:
Ik stel voor te beginnen met een proef, eerst het vrachtverkeer en daarna de rest
Tegenwoordig bouw je niet meer zo makkelijk alle auto's/gewoonten/infrastructuur etc aan.quote:
Dat was "Dagen H" (in 1967 trouwens). Zo eenvoudig was dat nu ook weer niet:quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:44 schreef Reintje het volgende:
[..]
Dat hebben ze in zweden in 1973 ook gedaan!
Ik stel voor te beginnen met een proef, eerst het vrachtverkeer en daarna de rest
Ik denk dat het wel kan,vraag het maar aan Cruijff. Die zou ook wel "ff" Ajax opnieuw gaan opbouwenquote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ga jij even de infrastructuur van een heel land veranderen, anders. Hoe stel je je dat voor?
Idd de vervolgvraag is dan ook: waarom rijden wij dan rechts? Hadden we hier veel linkshandige ridders?quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:44 schreef Reintje het volgende:
Overigens snap ik nog steeds niet helemaal waarom de engelsen nou een andere rijrichting hebben; voor de andere mensen is het toch ook makkelijker om die lans in de rechterhand te houden of zie ik dat nou fout?
Neenquote:Op zaterdag 12 juli 2008 00:11 schreef Ringo het volgende:
Wat ik me altijd heb afgevraagd: schakel je in Britse auto's ook in spiegelbeeld? Op de een of andere manier lijkt het me logisch om "van je af" te schakelen als je snelheid maakt.
Wij reden ook links, dat is alleen al aangepast voordat er auto's waren.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 00:00 schreef Napalm het volgende:
[..]
Idd de vervolgvraag is dan ook: waarom rijden wij dan rechts? Hadden we hier veel linkshandige ridders?
Ik woon in Engeland en heb dus ook een Engelse autoquote:Op zaterdag 12 juli 2008 00:11 schreef Ringo het volgende:
Wat ik me altijd heb afgevraagd: schakel je in Britse auto's ook in spiegelbeeld? Op de een of andere manier lijkt het me logisch om "van je af" te schakelen als je snelheid maakt.
Daarnaast heb je nog het probleem dat alle auto's dan opeens verkeerd om zijn.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan kan hij blijkbaar sowieso niet rijdenquote:Op zaterdag 12 juli 2008 11:59 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Neen
(link)
Je zit dus rechts, en met je linkerhand schakel je. Als je dus naar een hogere versnelling wil met zo'n wagen, dan moet de pook juist naar je toe getrokken worden.
Ik heb dit onlangs met een Australiër besproken die nu al bijna twee jaar in Gent woont en een rijbewijs heeft, waarmee hij in theorie perfect legaal mag rijden, maar hij heeft het nog steeds niet gedaan, omdat het allemaal zo anders is... voor hem was het dan ook perfect normaal dat de pook naar je toe komt als je harder gaat rijden.
Komop zeg, tis weekend. Hij vraagt gewoon iets. Zeg dan niks als je wilt afzeiken.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |