abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 08:54:58 #1
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_71702898
Sorry, maar weinig programma's van de 'christelijke' omroep EO kunnen deze vorm van 'het laten zien van Gods werk' evenaren.

GeenStijl link...

Vraag: is dit spotten? Of gewoon kritisch zijn?

Niet dat ik GeenStijl wil goed praten
Where the weak are strong, singing their songs!
pi_71702955
Ja dat is een beetje spotten. Maar die gasten die het woord veramerikanisering niet kunnen uitspreken, bespot hij ook. Hij past wel hoor en wederhoor toe.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_71702957
Dit is gewoon kritisch,
niet dat deze Rutger er veel verstand van heeft.
Om kritisch te zijn dien je natuurlijk wel enige kennis te hebben, dit is een mix van een grap + kritisch.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 09:18:51 #4
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_71703032
Mijn punt is ook, de mensen die op zo'n manier over Jezus vertellen, ik hoor dat niet vaak bij de omroep waarbij dat dus constant te horen zou moeten zijn.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 09:24:09 #5
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_71703062
Aardige reportage. Alleen dat kind vond het echt niet erg om te komen en daar stond Rutger een beetje voor lul.

Bizar moment: de vrouw die begint over haar 'ondraaglijke pijnen' met een wegkwijnende man naast haar.

Ohja en die handjes in de lucht deed niet onder voor de NSDAP-parteitag
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:00:19 #6
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_71703335
–weg–

[ Bericht 96% gewijzigd door Iblis op 08-08-2009 12:16:51 (Inhoudsloze oneliner.) ]
opgezegd@fok.nl
  Redactie Frontpage / Weblog zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:01:20 #7
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_71703343
Het is makkelijk inkoppen
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_71707019
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 09:07 schreef crossover het volgende:
Ja dat is een beetje spotten. Maar die gasten die het woord veramerikanisering niet kunnen uitspreken, bespot hij ook. Hij past wel hoor en wederhoor toe.
Hoor en wederhoor is wat anders dan beide kanten bespotten hoor.
quote:
Het beginsel van hoor en wederhoor is een principe uit de rechtspraak en de journalistiek dat inhoudt dat, als iemand beschuldigd wordt, er geluisterd moet worden naar wat de beschuldigde er op heeft te zeggen, voor er over hem geoordeeld wordt.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_71707695
Ik blijf het niet serieus kunnen nemen die healing sessies.
pi_71708209
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 09:07 schreef hardromacore het volgende:

Om kritisch te zijn dien je natuurlijk wel enige kennis te hebben...
Da's een goed punt. Inhoudelijke kritiek vereist kennis van zaken.
pi_71708221
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:42 schreef teknomist het volgende:

[..]

Hoor en wederhoor is wat anders dan beide kanten bespotten hoor.
[..]
Ik zeg niet dat het hetzelfde is
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_71708266
De meeste artikelen over christenen op Geenstijl zijn spottend en simplistisch. Rutger lijkt er nog wel een beetje voor open te staan, maar hij moet natuurlijk wel het 'Geenstijl-imago' hooghouden.

Dit filmpje is redelijk simplistisch. Als het goed is wordt bij geneesdiensten ook duidelijk gesteld dat er ook een goede kans is dat je niet geneest. Dat laten ze hier dan weer niet zien. Als ze serieus onderzoek willen doen, dan moeten ze eens bij iemand gaan kijken die genezen is, en waarvan het medisch dossier bekend is.

Die man die kritiek kwam leveren op de dienst kwam ook niet echt snugger over, dus dat is dan wel weer fair. Van beide kanten laten ze een weinig rationele kant zien.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_71708527
Waar is er trouwens geloofwaardige informatie over een weldegelijke genezing bij deze bijeenkomsten?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:06:29 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71708582
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:03 schreef hardromacore het volgende:
Waar is er trouwens geloofwaardige informatie over een weldegelijke genezing bij deze bijeenkomsten?
Wat noem je geloofwaardig?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:22:16 #15
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_71708846
De EO had toch vorig jaar een mooie serie over dit soort dingen? Clubje relies die de hele wereld over trokken om allerlei healings bij te wonen. De conclusie was dat het allemaal heel mooi was, maar voor geen meter werkt.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_71710111
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:06 schreef Iblis het volgende:
Wat noem je geloofwaardig?
Dat het de waarheid is, dat een blinde door dit soort gebeurtenissen weer ineens kan zien, zo niet dan heeft Rutger een punt.

Gebeurtenissen met eerlijke verklaringen van betrouwbare mensen eventueel op video?

Invictus zegt eigenlijk al genoeg.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 16:35:58 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71710207
Je hebt ook wel mensen die tijdens zo'n healing genezen blijken, maar dan is het de vraag of het inderdaad toen gebeurde of dat ze al langzamerhand aan het genezen waren:

Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf

Er kunnen zelfs medisch onverklaarbare genezingen plaatshebben (of hebben gehad), maar dat is natuurlijk ook omdat medici niet alles begrijpen. Daar doelde ik een beetje op: Je hebt op zich 'genoeg' genezingen die heel zeldzaam zijn. Maar die heb je ook buiten dat soort tenten.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71710427
De geneesheer aldaar zegt dat het regelmatig bij hem gebeurde, dat geloof ik niet.
Ook al zou ze daar ineens genezen zijn weet ik niet of ik moet geloven of de geneesheer dit al aankondigde.
pi_71711063
Ik heb toevallig gisteren nog een man geinterviewd die zei dat hij van zijn angsten en fobieen af was na een gebedssessie. Ik stelde uiteraard de cruciale vraag: "Hebt u dat zelf gedaan of heeft God dat gedaan".

Hij denkt God, ik denk hij zelf. Maar maakt het wat uit? Als hij er vanaf is, is dat prachtig.
pi_71711655
Ik heb filmpje bekeken en ik vind het een heel aardig filmpje eigenlijk, in ieder geval niet kwetsend of heel erg denigrerend. Ik heb niks met die genezingen maar die christenen blijven wel zichzelf en eerlijk. Ik vind die mensen buiten de tent zichzelf het meest te kijk zetten, vooral die man op de fiets. Wat een agressie en intolerantie.
pi_71711768
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 17:58 schreef SCH het volgende:
vooral die man op de fiets. Wat een agressie en intolerantie.
hij lijkt ook verdacht veel op Richard Dawkins
pi_71712434
Tsjaah als mensen er in geloven, dan waarom ook niet? Het schaadt niemand, zeker niet de gelovigen of ongelovigen for that matter.
pi_71713953
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:41 schreef Triggershot het volgende:
Tsjaah als mensen er in geloven, dan waarom ook niet? Het schaadt niemand, zeker niet de gelovigen of ongelovigen for that matter.
Je kunt je echter wel afvragen of je mensen niet moet bescheren tegen sommige vormen van bedrog. Soms worden er belachelijke hoeveelheden geld gevraagd voor dit soort sessies (net als met paranormale readings etc).
pi_71713967
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:05 schreef DJ_Ryow het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook al!
pi_71714796
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 19:44 schreef CoiLive het volgende:

[..]

Je kunt je echter wel afvragen of je mensen niet moet bescheren tegen sommige vormen van bedrog. Soms worden er belachelijke hoeveelheden geld gevraagd voor dit soort sessies (net als met paranormale readings etc).
quote:
United States law

The 1974 Child Abuse Prevention and Treatment Act (CAPTA) required states to grant religious exemptions to child neglect and abuse laws in order to receive federal money.[45] The CAPTA amendments of 1996 42 U.S.C. § 5106i state:

(a) In General.--Nothing in this Act shall be construed-- "(1) as establishing a Federal requirement that a parent or legal guardian provide a child any medical service or treatment against the religious beliefs of the parent or legal guardian; and "(2) to require that a State find, or to prohibit a State from finding, abuse or neglect in cases in which a parent or legal guardian relies solely or partially upon spiritual means rather than medical treatment, in accordance with the religious beliefs of the parent or legal guardian. "(b) State Requirement.--Notwithstanding subsection (a), a State shall, at a minimum, have in place authority under State law to permit the child protective services system of the State to pursue any legal remedies, including the authority to initiate legal proceedings in a court of competent jurisdiction, to provide medical care or treatment for a child when such care or treatment is necessary to prevent or remedy serious harm to the child, or to prevent the withholding of medically indicated treatment from children with life threatening conditions. Except with respect to the withholding of medically indicated treatments from disabled infants with life threatening conditions, case by case determinations concerning the exercise of the authority of this subsection shall be within the sole discretion of the State.

Thirty states have child abuse religious exemptions. These are Alabama, Alaska, California, Colorado, Delaware, Florida, Georgia, Idaho, Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Maine, Michigan, Minnesota, Mississippi, Missouri, Montana, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New Mexico, Ohio, Oklahoma, Pennsylvania, Vermont, Virginia, and Wyoming.[46]
Er zijn wel wat maatregelen.
pi_71719306
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:05 schreef DJ_Ryow het volgende:

[..]

Idd. Net zo hautain ook.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 23:32:22 #27
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_71719442
Mensen met chronische pijn of een ongeneeslijke ziekte kunnen wanhopig raken. Ze zijn gevoelig voor oplichters als

(vanaf 2.51 begint de ellende pas echt)
Non possumus non loqui
pi_71725465
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:41 schreef Triggershot het volgende:
Het schaat de gelovigen natuurlijk niet als ze er door zulke "genezers" ervan overtuigd raken geen medicijnen nodig te hebben of hun helemaal kaal plukt
pi_71732770
Why won't God heal the amputees?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  zondag 9 augustus 2009 @ 17:06:28 #30
265585 Gonzo_the_great
ya're all muppets!
pi_71736372
Het is spottend kritisch zijn denk ik. Hij gaat er met een behoorlijk sarcastische houding naartoe. Dat merk je aan het amerikanaliseren zoals al genoemd is. Dat merk je aan de vragen aan het jongetje, dat merk je aan het pr-onderzoek op het eind.
Toch is dit niet verkeerd denk ik. 'Onderzoek alles' staat in de bijbel.

Het mooie voor gebedsgenezers is dat er heel weinig bekend is over de connecties tussen lichaam en geest/psyche. Ik ken verhalen van mensen die van hernia's, ongelijke benen en meer lichamelijke kwalen zijn genezen.
Ikzelf denk dat het merendeel komt doordat er psychisch iets veranderd (hernia genezen van een eenzame vrouw. Ze kreeg liefde. Hypothese: haar lichaamshouding was slecht en is verbeterd).

Wat ook wel typisch is: ze lieten de collecte (geldinzameling) zien. Er is inderdaad een groot aantal gebedsgenezers die veel geld vraagt. Dat er geld nodig is voor de huur van zo'n tent snap ik, maar als er echt veel geld wordt gevraagd rijzen bij mij twijfels.
een pessimist is iemand die teveel naar optimisten heeft geluisterd.
Christenen zijn verblind door hoop. Niet-christenen zijn verblind door het gebrek eraan
pi_71802004
De bijbel:

- Degene die de genezing namens God verricht heeft een bepaalde dosis Heilige Geest of Geest Gods over zich. Voorbeelden hiervan zijn Elisa, Jezus, Paulus onder andere.

- Degene die de genezing verricht hoort geen "kleingelovige" te zijn wil hij ook des te moeilijkere genezingen kunnen verrichten. Ja daar zijn volgens de bijbel gradaties in. In de bijbel staat 1 voorbeeld van een echt heftig geval van bezetenheid, waar zelfs de discipelen niks aan kunnen veranderen maar alleen Jezus. Ik bedoel hier te zeggen dat (bijvoorbeeld bij die MS meneer??) er gevallen kunnen zijn die oplopen in moeilijkheid, en waar dus een deel van de gebedsgenezers afhaakt. Het zou onterecht zijn om iemand af te rekenen op de hoogste moeilijkheidsgraad, een genezer kan nog steeds heus wel kleinere kwaaltjes namens God de baas kunnen.

- Degene die wordt genezen, hoort er zelf ook in te geloven. Hoe totaal hoor je dat te doen? Hoe zit dat bij die meneer met MS? Zijn vrouw is er duidelijk fanatieker in, kan geen seconde haar kakel dicht houden als haar man de vragen worden gesteld en niet zij. Zij is wel genezen en hij niet. Zou dat ook meespelen ik zou het niet weten.
pi_71802925
- edit : weg -

[ Bericht 83% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2009 22:17:34 ]
  donderdag 13 augustus 2009 @ 10:47:36 #33
118058 Bastian
Flush the Leviathans!
pi_71842549
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 15:05 schreef vaarsuvius het volgende:
Why won't God heal the amputees?
Oneens... Waarom geneest God bijvoorbeeld de mensen met melaatsheid (lepra) wel?
pi_71842627
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 10:47 schreef Bastian het volgende:

[..]

Oneens... Waarom geneest God bijvoorbeeld de mensen met melaatsheid (lepra) wel?
Die hebben een leuker karakter.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 10:56:42 #35
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71842769
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 10:47 schreef Bastian het volgende:

[..]

In tegenstelling tot wat veel mensen geloven vallen er bij lepra geen lichaamsdelen af, daarnaast, melaatsheid in de Bijbel was waarschijnlijk geen lepra, althans niet in het oude testament.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 13:02:03 #36
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_71846048
Leuk filmpje wel. Ik vond die man met MS zielig...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')