abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71700515
Hallo,

Ik heb 16 jaar geleden voor mijn zoon een studie, spaar/beleg rekening geopend bij Aegon. Tot een paar maanden geleden was het totaal verzamelde bedrag rond de 5000 euro, nu is het bedrag rond de 3500 euro. Door deze daling heb ik direct de rekening stopgezet. Nu is mijn vraag of ik bij het terugvragen iets aan de belasting moet betalen, zo ja is er dan een manier om dit geld aan mijn zoon te schenken om zo minder of niks te hoeven betalen?

Alvast bedankt,

D
pi_71701593
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 01:09 schreef damage000 het volgende:
Hallo,

Ik heb 16 jaar geleden voor mijn zoon een studie, spaar/beleg rekening geopend bij Aegon. Tot een paar maanden geleden was het totaal verzamelde bedrag rond de 5000 euro, nu is het bedrag rond de 3500 euro. Door deze daling heb ik direct de rekening stopgezet. Nu is mijn vraag of ik bij het terugvragen iets aan de belasting moet betalen, zo ja is er dan een manier om dit geld aan mijn zoon te schenken om zo minder of niks te hoeven betalen?

Alvast bedankt,

D
Ik neem aan dat het om een kapitaal rekening gaat, mocht dat het geval zijn en je kunt boetevrij het geld opnemen dan is er verders niks aan de hand.
pi_71702853
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 02:31 schreef ferrari222 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het om een kapitaal rekening gaat, mocht dat het geval zijn en je kunt boetevrij het geld opnemen dan is er verders niks aan de hand.
Bedankt, ik ga het proberen.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:45:35 #4
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71703870
Gewoon wachten totdat het bedrag weer stijgt.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_71704579
Heeft spaarbeleg kapitaalrekeningen? Zo ja, zou dat dan niet een soort spaarrekening zijn? Als in: de waarde kan nooit dalen, en zeker niet met 1.500 euro in een paar maanden.

Is het geen Sprintplan/Koersplan o.i.d.? (weet niet welke producten precies nog lopen bij Spaarbeleg en welke inmiddels al opgeheven zijn) Dat is een aandelenconstructie waarbij de waarde inderdaad kan fluctueren. Bij sommige prodcuten kan belastingvrij ingelegd worden (bijvoorbeeld d.m.v. aftrek als lijfrentepremie of via spaarloonregelingen) maar ik denk niet dat dat hier het geval is aangezien je niet spaart voor bijvoorbeeld je oude dag maar voor de studie van je zoon.

Bedoel je trouwens met "de rekening stopgezet" dat je de betaling van de (maandelijkse?) inleg hebt gestopt of dat je al een verzoek om opheffing hebt gedaan?

Als je op de afschriften kijkt wat voor rekening het precies is, moet je volgens mij de algemene voorwaarden wel op internet kunnen vinden
pi_71706970
quote:
Bedoel je trouwens met "de rekening stopgezet" dat je de betaling van de (maandelijkse?) inleg hebt gestopt of dat je al een verzoek om opheffing hebt gedaan?
De eerste, ben gestopt met de maandelijkse inleg. Heb al een paar waarschuwingen gekregen. Denk dat ik beter nog een keer kan betalen en dan ermee stoppen dmv post.
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:04:01 #7
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_71714453
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 01:09 schreef damage000 het volgende:
Hallo,

Alvast bedankt,

D
Dit meen je toch niet? Waarom laat je het bedrag niet gewoon staan tot de koers weer stijgt?
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_71720394
Ik zou eerst de voorwaarden eens lezen, want ik denk dat je zonder een goede reden niet zomaar kunt stoppen met zoiets.
pi_71721532
Slim, eerst alles laten zakken, en nou stijgt het en dan verkoop je het :p

Ik heb ook zo'n constructie op het moment, ik laat het lekker doorlopen, het trekt wel weer recht

Als je het op wilt zeggen wacht dan een paar jaar tot de beurs weer herstelt is ofzo.
  zondag 9 augustus 2009 @ 01:01:43 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_71721674
Waarom wil je in hemelsnaam nú uitstappen? Je kunt erover discussieren of het nu al dan niet een perfect instapmoment is, dat zeker.. maar aangezien ik aanneem dat je niet na nu uit te stappen alsnog later weer in wil stappen (anders was je in de tussentijd wel actiever geweest) lijkt het me verstandig om eens te overwegen of je nu geen overhaaste beslissingen neemt.
Vampire Romance O+
pi_71721684
Stoppen kan niet zomaar als er een bepaalde looptijd aanzit volgens mij. Vaak krijg je dan nog minder terug dan het nu waard is dit dmv kleine regels/boetes etc.
Waarom uit paniek eens stoppen na 16 jaar? In die 16 jaar is het heus weleens eerder ingezakt. Juist nu het beursklimaat een beetje aantrekt de laatste tijd
  zondag 9 augustus 2009 @ 11:04:38 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_71725966
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 01:02 schreef nelisb het volgende:
Stoppen kan niet zomaar als er een bepaalde looptijd aanzit volgens mij. Vaak krijg je dan nog minder terug dan het nu waard is dit dmv kleine regels/boetes etc.
Waarom uit paniek eens stoppen na 16 jaar? In die 16 jaar is het heus weleens eerder ingezakt. Juist nu het beursklimaat een beetje aantrekt de laatste tijd
16 jaar, zoon gaat bijna studeren?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zondag 9 augustus 2009 @ 11:31:25 #13
265562 Gregoro
Dat meen je niet...
pi_71726476
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 00:09 schreef Andyvie het volgende:
Ik zou eerst de voorwaarden eens lezen, want ik denk dat je zonder een goede reden niet zomaar kunt stoppen met zoiets.
Dit dus. Nagaan wat voor product je nu precies hebt. Een Spaarplan, Koersplan, Sprintplan enz. en daar de voorwaarden bij zoeken en lezen. Afkopen of premievrij maken is waarschijnlijk mogelijk, maar of dat op dit moment het verstandigst is valt te bezien.
pi_71726916
Je kan volgens mij iets van 3 jaar voor de einddatum op gaan zeggen.. (met een looptijd van 15 jaar dacht ik tenminste dat het zo was. Je kreeg dan iig de keus om het om te zetten in een andere vorm..)

Is de waarde lager dan je inleg, dan hoef je er geen belasting over te betalen, sta je nog op winst, dan moet je er wel belasting over betalen.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')