quote:
Peter R. de Vries heeft een voortvluchtige moordenaar opgespoord en ontmaskerd die in 1995 tot 16 jaar cel was veroordeeld, maar kort daarna ontsnapte. De man blijkt in het Oosten van Nederland een nieuw bestaan te hebben opgebouwd met een baan, nieuwe vrouw en kinderen, zonder dat zijn omgeving iets van zijn verleden afwist.
Het gaat om de 36-jarige Nederlander Hugo N. die in 1993 tijdens een stage in Suriname zijn ex-vriendin, de 24-jarige Debra Williams, uit jaloezie op gruwelijke wijze om het leven bracht. N. werd gearresteerd en veroordeeld tot 16 jaar cel, maar wist na twee jaar door omkoping uit de Santo Boma-gevangenis in Paramaribo te ontsnappen. Met hulp van derden is hij terug naar Nederland gegaan, daar een poosje ondergedoken en uiteindelijk heeft hij hier een heel nieuw bestaan opgebouwd.
N. stelt dat hij in de Surinaamse gevangenis slecht werd behandeld en dat hij geen andere keus had dan te ontsnappen. Juridisch gezien kan Nederland niets doen om de opgelegde gevangenisstraf alsnog ten uitvoer te leggen, zo blijkt uit de uitzending van De Vries. Er is tussen Nederland en Suriname geen uitleveringsverdrag voor het executeren van veroordelingen.
Voor de reportage is Peter naar Suriname geweest en heeft daar met alle betrokkenen gesproken, waaronder de verbitterde ouders van de vermoorde Debra Willams, die niet kunnen begrijpen dat er niets meer aan deze situatie kan worden gedaan zolang Hugo N. in Nederland verblijft. Maar Peter sprak ook met de rechercheur die het onderzoek naar de moord deed en de directeur van de gevangenis waaruit Hugo N. wist te ontsnappen. In Nederland heeft Peter uiteindelijk ook Hugo N. zelf geconfronteerd met diens verleden. Zijn advocaat geeft in de studio een nadere toelichting op alle gebeurtenissen.
Ik heb de (herhalings)aflevering gezien en moet zeggen dat het behalve goede journalistiek ook zeer schokkend is. Hoe is het mogelijk dat deze man na zo'n gruweldaad gewoon vrij in Nederland kan rondlopen?
Weet iemand meer over wat er met deze man, Hugo N (
zijn hele naam is trouwens wel heel erg makkelijk via google te achterhalen),
is gebeurd na de uitzending (van vorig jaar)?
Hoe heeft onze Nederlandse regering deze zaak opgelost (ik hoop toch beter dan de Surinaamse "regering". Ik neem aan dat onze regering niet zo laks en corrupt is...)? Het zal toch niet zijn (voor ieder veiligheid) dat deze man nog vrij rond loopt.
EDIT: In de uitzending kondigde de heer Nawijn aan kamervragen te stellen.
Ik heb
op zijn site hier inmiddels de verzonden brief gevonden.
Weet iemand hoe hier op gereageerd is door minister Donner?
ps: @mods,..is dit misschien een onderwerp voor "politiek"?