abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71687467
Wij hebben een huis op het oog waar momenteel 2 huurders inzitten. Normaal moet je als nieuwe eigenaar 3 jaar wachten alvorens je ze via de rechter kan dwingen om te vertrekken (als je nog geen regeling hebt getroffen).
Wij willen het huis kopen, de huurders kenbaar maken dat wij er zelf in willen gaan wonen en ze tot april/mei 2011 de tijd geven om een ander onderkomen te vinden. Dit heeft te maken met het feit dat wij (2 volwassenen en een kind) voor mijn werk een jaar naar Aruba gaan. Na een jaar buitenland keren we terug naar Nederland om vervolgens in het pand te gaan wonen.
Wij gaan het huis volgende week voor de eerste keer bezichtigen dus ik weet niet hoe het zit met de situatie van de huurders en heb nog niet met een jurist/makelaar over de kwestie gesproken.

Hoe sterk sta ik als ik via de kantonrechter de huurders wil dwingen om in april/mei het pand te verlaten zodat ik, samen met mijn gezin, in het pand kan gaan wonen? Moet ik ook 3 jaar wachten of geldt dat niet als je terugkeert uit het buitenland en geen andere woning in Nederland hebt?

Aangezien ik hier voornamelijk topics heb gezien over het beschermen van de huurders ben ik benieuwd wat mijn positie is als toekomstige eigenaar zijnde.
Ik ben met vlagen geniaal maar nu is het windstil....
pi_71687553
Als je ook zorgt voor vervangende woonruimte en de eventuele verbouwkosten en verhuiskosten op je neemt zie ik daarin geen probleem.
pi_71687554
Hm, is het niet beter om het huis te kopen, overdracht in april/mei te laten plaatsvinden en dan mag de huidige eigenaar de situatie met de huurders uitzoeken?

Edit... Alhoewel April/Mei 2011 wel lang duurt...
pi_71687737
Het huis kopen met als eis dat de huurders uiterlijk per maart 2011 eruit zijn.

Kan de huidige eigennaar het mooi regelen.
Zodra dat geregeld is huis pas kopen.

Welk huurcontract hebben de huurders nu? onbepaalde tijd of bepaalde tijd?
pi_71687827
Volgens mij kan je over die jaren ook geen HRA ontvangen omdat er huurders in zitten?
Ik zou dan toch wachten tot 2011 en dan een ander huisje scoren.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:58:50 #6
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_71688277
Huurrecht is een leuk iets. Zo makkelijk krijg je huurders er niet uit.
pi_71688470
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:58 schreef Daniel1976 het volgende:
Huurrecht is een leuk iets. Zo makkelijk krijg je huurders er niet uit.
ligt eraan hoe het contract is samengesteld. Als de verhuurder steeds jaarcontracten met een vaste duur , zijn er mogelijkheden.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 18:50:57 #8
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71689699
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:06 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

ligt eraan hoe het contract is samengesteld. Als de verhuurder steeds jaarcontracten met een vaste duur , zijn er mogelijkheden.
Nee, dat is niet zo. Zo'n jaarcontract houdt alleen maar in dat de huurder niet tussentijds kan opzeggen en dus minimaal voor een jaar moet betalen.

Het geeft de verhuurder echter nog altijd geen recht om zomaar de huur op te zeggen. Zo'n opzegging mag dan nog steeds alleen volgens 1 van de 6 opzeggronden uit het art. 6:274 BW:

1. De huurder gedraagt zich niet als een goed huurder.
2. De afgesproken tijd is verstreken. Dat is het geval als een huur voor bepaalde tijd overeen was gekomen.
3. De verhuurder heeft de woning nodig voor dringend eigen gebruik.
4. De huurder weigert een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (dat aanbod mag geen verandering van de huurprijs of servicekosten betreffen, tenzij het om woningen gaat waarvan de huurprijs geliberaliseerd is.
5. De verhuurder verwezenlijkt een bestemming volgens een geldend bestemmingsplan.
6. De verhuurder beëindigt de huur op grond van een belangen-afweging tussen huurder en verhuurder. Deze zesde opzeggingsgrond geldt alleen voor (inwonende) hospita-kamerbewoners die langer dan 9 maanden huren.

En punt 2, een huur voor bepaalde tijd, kan echt alleen maar in deze gevallen:
quote:
# Als iemand een huis koopt, dit tijdelijk verhuurt, om er na die tijd zelf te gaan wonen.Iemand moet bijvoorbeeld over een jaar verhuizen. Hij koopt in zijn toekomstige woonplaats alvast een huis, omdat hij daar een buitenkansje ziet. Hij mag deze woning voor dat ene jaar (voor bepaalde tijd dus) verhuren en na dat jaar de huur beëindigen om zelf in het huis te gaan wonen.

# Als iemand zijn woning zelf bewoont, deze tijdelijk niet nodig heeft en na een bepaalde tijd er zelf weer gaat wonen. Een eigenaar van een huis die bijvoorbeeld voor twee jaar wordt uitgezonden naar een ontwikkelingsland, mag zijn huis gedurende die twee jaar verhuren en na die twee jaar de huur beëindigen omdat hij er zelf weer wil gaan wonen.

# Als een huurder met de verhuurder afspreekt dat hij een bepaalde tijd het huis niet zal gebruiken, maar na die tijd weer in de woning zal terugkeren. Een voorbeeld: een huurder wil een wereldreis gaan maken, maar wil na die reis weer terug in zijn huis. Hij spreekt met zijn verhuurder af dat hij na 18 maanden weer terugkomt. De verhuurder kan nu het huis voor 18 maanden aan een ander verhuren en na die tijd de huur beëindigen, zodat de wereld-reiziger weer huurder wordt.
( http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/28.htm#bepaalde )
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 18:53:03 #9
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71689749
De TS moet dan dus óf met de verkoper afspreken dat die de huurders afkoopt óf de TS moet zelf een deal sluiten met de huurders.

Als hij alleen maar gewoon het huis koopt en niks met de huurders afspreekt, dan hebben zij het recht minimaal drie jaar te blijven zitten.
pi_71690945
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:50 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, dat is niet zo. Zo'n jaarcontract houdt alleen maar in dat de huurder niet tussentijds kan opzeggen en dus minimaal voor een jaar moet betalen.

Het geeft de verhuurder echter nog altijd geen recht om zomaar de huur op te zeggen. Zo'n opzegging mag dan nog steeds alleen volgens 1 van de 6 opzeggronden uit het art. 6:274 BW:

1. De huurder gedraagt zich niet als een goed huurder.
2. De afgesproken tijd is verstreken. Dat is het geval als een huur voor bepaalde tijd overeen was gekomen.
3. De verhuurder heeft de woning nodig voor dringend eigen gebruik.
4. De huurder weigert een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (dat aanbod mag geen verandering van de huurprijs of servicekosten betreffen, tenzij het om woningen gaat waarvan de huurprijs geliberaliseerd is.
5. De verhuurder verwezenlijkt een bestemming volgens een geldend bestemmingsplan.
6. De verhuurder beëindigt de huur op grond van een belangen-afweging tussen huurder en verhuurder. Deze zesde opzeggingsgrond geldt alleen voor (inwonende) hospita-kamerbewoners die langer dan 9 maanden huren.

Kan ik, aangezien ik terugkeer vanuit het buitenland, geen dak boven mijn hoofd heb en met een kind van twee zit, geen aanspraak maken op bovengenoemd punt 3? Zo ja, moet ik hen dan nog steeds voorzien van een vervangende woning en verhuiskosten vergoeding?

Het meest ideale is natuurlijk als ik een regeling kan treffen met de huurders zodat ik met een goed gevoel in het huis ga wonen. Maar nu ga ik even uit van het "worst-case scenario".
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 19:47:19 #11
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71691329
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:34 schreef RioGio het volgende:

[..]

Kan ik, aangezien ik terugkeer vanuit het buitenland, geen dak boven mijn hoofd heb en met een kind van twee zit, geen aanspraak maken op bovengenoemd punt 3? Zo ja, moet ik hen dan nog steeds voorzien van een vervangende woning en verhuiskosten vergoeding?
Nee, bij punt 3 (dringend eigen gebruik) geldt dus die termijn van drie jaar voor nieuwe eigenaars. Pas daarna kun je er een beroep op doen (en moet je daarnaast alsnog aan de eisen van dringend gebruik voldoen).
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:20:00 #12
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_71692217
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:47 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee, bij punt 3 (dringend eigen gebruik) geldt dus die termijn van drie jaar voor nieuwe eigenaars. Pas daarna kun je er een beroep op doen (en moet je daarnaast alsnog aan de eisen van dringend gebruik voldoen).
pi_71697272
In dat geval zal ik moeten proberen om mijn baas zo gek te krijgen dat ik voor 3 jaar op Aruba kan blijven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')