FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hoge snelheidslijnen tussen elke grote stad van Nederand/EU.
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 16:27
Ik heb gehoord dat het spoorverkeer van Nederland hopeloos verouderd is.
In Japan hebben ze veel hogesnelheidslijnen en komen de treinen doorgaans hooguit 30 seconden te vroeg of te laat.
En wat hebben wij? Een paar hobbelige boemeltreintjes die sloom gaan en je reistijd er niet bepaald beter op maken i.v.m. de auto of de motor.

Dus mijn idee: moeten er niet gewoon hogesnelheidslijnen komen voor steden met een bepaalde grootte en/of een bepaald inwonertal? Gewoon lekker de snelheid opvoeren. Ik zou zeggen 200 km/u voor gewone treinen tussen middelgrote steden, en voor treinen die tussen de grote jongens rijden lekker 500 km/u of harder, afhankelijk van de afstand.

Het zou toch mooi zijn als we binnenkort een weekendje met de hoge snelheidstrein naar Zuid-Spanje zouden kunnen gaan zonder dat het ons geweldig veel reistijd kost? En als er ook nog de mogelijkheid is te slapen in zulke treinen, dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.

Wat vinden jullie ervan?
TNAvrijdag 7 augustus 2009 @ 16:30
Dat is leuk maar te duur en teveel lawaai en dus gaat het de komende 50 jaar niet gebeuren.
Antaresjevrijdag 7 augustus 2009 @ 16:31
Ik vind dat mijn belastinggeld beter kan worden besteed aan het asfalteren van Nederland!
Rosbiefvrijdag 7 augustus 2009 @ 16:31
leinen ?
SillyWalksvrijdag 7 augustus 2009 @ 16:31
Ik zat in China in een normale trein van Shenzhen naar Guangzhou en die ging gewoon 200 km/u.
Was er in iets meer dan een uur ofzo. Moeten ze hier ook doen.
boyvvrijdag 7 augustus 2009 @ 16:34
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zat in China in een normale trein van Shenzhen naar Guangzhou en die ging gewoon 200 km/u.
Was er in iets meer dan een uur ofzo. Moeten ze hier ook doen.
Noem een stuk rails in Nederland waar veilig 200 km/h behaald kan worden dan.
El_Psychovrijdag 7 augustus 2009 @ 16:36
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zat in China in een normale trein van Shenzhen naar Guangzhou en die ging gewoon 200 km/u.
Was er in iets meer dan een uur ofzo. Moeten ze hier ook doen.
En nederland is ook zo uitgestrekt?
Senecavrijdag 7 augustus 2009 @ 16:38
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:34 schreef boyv het volgende:

[..]

Noem een stuk rails in Nederland waar veilig 200 km/h behaald kan worden dan.
De vangrails.
Robin__vrijdag 7 augustus 2009 @ 16:48
appels en peren vergelijken.. wij hebben een veel intensiever gebruikt spoorwegnet
Tokamakvrijdag 7 augustus 2009 @ 16:56
Waar zijn ze de afgelopen jaren mee bezig geweest dan met die HSL? Als ze op al die grote en middelgrote stations moeten stoppen duurt het nóg bijna net zo lang.
Derek010vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:00
Mensen ga eens realistisch denken.

Open geen topic over treinen als je er niks over weet.
invinevrijdag 7 augustus 2009 @ 17:24
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
wallofdollsvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:31
De Thalys gaat met 300 km/u rijden? Verder, wellicht een goede. Een trein rijdt natuurlijk op (groene) stroom die ie zelf nog kan opwekken ook en geen benzine of kerosine. Dus zowel milieutechnisch als reistempotechnisch zou het wel wat voordelen opleveren.

Verder wil ik niet weten wat de nadelen zijn.
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:32
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef Rosbief het volgende:
leinen ?
Nee, lijnen. Niet grappig
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:34
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:00 schreef Derek010 het volgende:
Mensen ga eens realistisch denken.

Open geen topic over treinen als je er niks over weet.
Ga geen reactie geven als je het zelf niet beter weet.
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:36
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:31 schreef Antaresje het volgende:
Ik vind dat mijn belastinggeld beter kan worden besteed aan het asfalteren van Nederland!
Dus liever in de file staan met de auto dan sneller reizen met de trein?
Iblisvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:37
Kijk. Het zou al helpen als de intercity van naar Enschede b.v. doorliep naar Münster, en naar Maastricht/Heerlen naar Luik/Aken. Zodat je niet via een boemeltje over Glanerbrug, Landgraaf of Eijsden hoeft. En je zou direct een stuk snellere en regelmatigere verbindingen creëren voor internationaal verkeer in Duitsland en België.

Maar… zelfs dát voor elkaar krijgen is al te lastig i.v.m. ‘wie betaalt het’, aanpassing van sporen, aanleggen van sporen, veranderende bovenspanning, veranderend bewakingssystemen, enz. Qua plan is het goed, qua uitvoering niet in de komende 50 jaar.
wallofdollsvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:37
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef invine het volgende:
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
Frankrijk

Zweden

Nederland heeft t best goed voor elkaar ja
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:42
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef invine het volgende:
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
Tsja, dat lijkt me logisch aangezien er in Europa nog aardig wat 'arme' landen zijn. Natuurlijk zit Nederland bij de beteren als je bedenkt dat de grote groep armere landen in Oost-Europa een nog veel slechtere infrastructuur heeft. Ik vind niet dat wij ons moeten verlagen tot het maken van vergelijkingen Nederland - 3e Wereld, maar ons moeten richten op vergelijkingen als Nederland - Japan, Nederland - VS enz. Dus: Nederland vs. Ander rijk land.
Derek010vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:49
In vergelijking met de VS heeft Nederland een 1000x beter spoorwegnetwerk.
ziggyziggyziggyvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:51
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:42 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Tsja, dat lijkt me logisch aangezien er in Europa nog aardig wat 'arme' landen zijn. Natuurlijk zit Nederland bij de beteren als je bedenkt dat de grote groep armere landen in Oost-Europa een nog veel slechtere infrastructuur heeft. Ik vind niet dat wij ons moeten verlagen tot het maken van vergelijkingen Nederland - 3e Wereld, maar ons moeten richten op vergelijkingen als Nederland - Japan, Nederland - VS enz. Dus: Nederland vs. Ander rijk land.
Ik geloof niet dat invine een vergelijking maakte met de derde wereld. Er zijn ook andere rijke landen in Europa waar het spoorwegennet slechter is dan in Nederland.

Overigens vind ik het hier niet zo slecht geregeld. Ik ben bijvoorbeeld in 2,5 uur in Den Haag, dat red ik in de spits niet met de auto.
Iblisvrijdag 7 augustus 2009 @ 17:52
Als het om internationale treinverkeer gaat, zie onderstaand kaartje, elk kleurtje is een andere elektrificatiesysteem:



En dat is niet het enige, elk land heeft ook nog (meerdere) treinbeďnvloedingssystemen. Allemaal hun eigen. Het werkt allemaal niet samen. Daarom (mede) moet voor de HSL een nieuw systeem worden ingezet. En dat maakt het ook zo naar.

Er moet zo veel veranderd worden, of nieuw gebouwd worden om een goed werkend Europees netwerk op te zetten qua treinen, het is echt om te huilen (en dat doe ik ook altijd een beetje), ik snap niet waarom men pas in de 21e eeuw op het idee kwam dat het makkelijk zou zijn dat die systemen grensoverschrijdend zouden werken. Maar ja…
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:00
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:24 schreef invine het volgende:
Nederland heeft 1 van de betere spoorwegen netwerk van europa, wij nederlanders klagen gewoon veel te veel!
Kijk met zo'n instelling komen we nooit ergens. Dan zouden er geen nieuwe wegen, spoorlijnen, ziekenhuizen, scholen e.d. worden gebouwd 'want wij hebben het best goed vergeleken met de armere landen.' Wat doen aan de crisis? 'Nee, want we hebben het nog steeds goed vergeleken met de armere landen.' Loonsverhoging, waar wij Nederlanders toch zo verzot op zijn? 'Nee, wij klagen teveel, de lonen zouden best wel wat omlaag kunnen, want we hebben nog steeds hoge lonen vergeleken met de armere landen.'

Voor dat soort mensen is het communisme uitgevonden: niet denken maar doen, niet zeuren maar doorwerken, geen gezeur over loonsonderhandelingen, geen progressie want de lonen worden echt niet hoger en de prijzen echt niet lager en je kan toch maar één soort auto kopen dus waarom moeilijk doen over betere auto's? (denk aan de Trabant van Oost-Duitsland)

Willen we echt in zo'n land leven?

Om Nederland om zeep te willen helpen, moeten we vooral deze mentaliteit aanhouden. Willen we dan echt geen verbeteringen?

Dan vraag ik me af waarom wij Nederlanders wél een nieuwe auto willen hebben waar natuurlijk de nieuwste snufjes inzitten, waarom we wel per sé een betere, snellere computer willen hebben, en natuurlijk de nieuwste hebbedingetjes zoals !pods, PlayStations en de Nintendo Wii, enz. Waarom, we hebben het toch ook goed zonder die apparaten?
We zeuren teveel, maar willen wel alles?
Zonder zeuren kom je nergens naar mijn mening. Wie vooruitgang wil, moet hogere eisen stellen, toch?
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:04
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 17:52 schreef Iblis het volgende:
Als het om internationale treinverkeer gaat, zie onderstaand kaartje, elk kleurtje is een andere elektrificatiesysteem:

[ afbeelding ]

En dat is niet het enige, elk land heeft ook nog (meerdere) treinbeďnvloedingssystemen. Allemaal hun eigen. Het werkt allemaal niet samen. Daarom (mede) moet voor de HSL een nieuw systeem worden ingezet. En dat maakt het ook zo naar.

Er moet zo veel veranderd worden, of nieuw gebouwd worden om een goed werkend Europees netwerk op te zetten qua treinen, het is echt om te huilen (en dat doe ik ook altijd een beetje), ik snap niet waarom men pas in de 21e eeuw op het idee kwam dat het makkelijk zou zijn dat die systemen grensoverschrijdend zouden werken. Maar ja…
Dat Duitse systeem lijkt me wel wat, zo'n zweeftrein voor verminderde weerstand. Houd je eigenlijk alleen nog maar de luchtweerstand over, maar dat is natuurlijk niks als je dat met de luchtweerstand van een vliegtuig vergelijkt.

[ Bericht 12% gewijzigd door nielsenmartin op 07-08-2009 18:06:39 (iets te veranderen.) ]
wallofdollsvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:06
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:00 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Kijk met zo'n instelling komen we nooit ergens. Dan zouden er geen nieuwe wegen, spoorlijnen, ziekenhuizen, scholen e.d. worden gebouwd 'want wij hebben het best goed vergeleken met de armere landen.' Wat doen aan de crisis? 'Nee, want we hebben het nog steeds goed vergeleken met de armere landen.' Loonsverhoging, waar wij Nederlanders toch zo verzot op zijn? 'Nee, wij klagen teveel, de lonen zouden best wel wat omlaag kunnen, want we hebben nog steeds hoge lonen vergeleken met de armere landen.'

Voor dat soort mensen is het communisme uitgevonden: niet denken maar doen, niet zeuren maar doorwerken, geen gezeur over loonsonderhandelingen, geen progressie want de lonen worden echt niet hoger en de prijzen echt niet lager en je kan toch maar één soort auto kopen dus waarom moeilijk doen over betere auto's? (denk aan de Trabant van Oost-Duitsland)

Willen we echt in zo'n land leven?

Om Nederland om zeep te willen helpen, moeten we vooral deze mentaliteit aanhouden. Willen we dan echt geen verbeteringen?

Dan vraag ik me af waarom wij Nederlanders wél een nieuwe auto willen hebben waar natuurlijk de nieuwste snufjes inzitten, waarom we wel per sé een betere, snellere computer willen hebben, en natuurlijk de nieuwste hebbedingetjes zoals !pods, PlayStations en de Nintendo Wii, enz. Waarom, we hebben het toch ook goed zonder die apparaten?
We zeuren teveel, maar willen wel alles?
Zonder zeuren kom je nergens naar mijn mening. Wie vooruitgang wil, moet hogere eisen stellen, toch?
Nou ja, wat jij voorstelt is natuurlijk helemaal niet zo'n slecht idee.

Bijvoorbeeld:

De verbinding tussen amsterdam en moskou/kopenhagen/warschau/praag. Zo traag als dikke stront. Maar wel allemaal grote steden. Als je daar nou 500 km/h lijnen kunt realiseren, dan ben je al n stap in de goede richting.
Repeatvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:07
TS is dom
wallofdollsvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:08
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:07 schreef Repeat het volgende:
TS is dom
Goed uitgelegd waarom ie dom is ook
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:19
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:06 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Nou ja, wat jij voorstelt is natuurlijk helemaal niet zo'n slecht idee.

Bijvoorbeeld:

De verbinding tussen amsterdam en moskou/kopenhagen/warschau/praag. Zo traag als dikke stront. Maar wel allemaal grote steden. Als je daar nou 500 km/h lijnen kunt realiseren, dan ben je al n stap in de goede richting.
Inderdaad, lijkt mij wel goed. Kijk, de mensen die een auto hebben en toch nooit met de trein zouden gaan, hoe snel, goedkoop en makkelijk een trein in de toekomst zou zijn, reageren natuurlijk anders op zo'n topic dan mensen die wel wat in de trein zien.

Dit lijken mij voordelen:

1. Trein heeft relatief weinig luchtweerstand vergeleken met een auto of een vliegtuig.
2. Door die lage luchtweerstand zou hij, mits hij een beetje lichtgebouwd is, veel minder energie verbruiken, toch? (relatief)
3. Door die lage luchtweerstand zou hij ook veel sneller moeten kunnen.
4. Je hoeft als gewone reiziger niet eerst duizenden euro's neer te leggen voor alleen al de aanschaf van een voertuig als bijvoorbeeld een auto.
5. Geen wegenbelasting.
6. Geen APK.
7. Enz.

Maar goed, het probleem zit hem dus in het geld?
Als wij het geld hebben om superveel kilometers asfalt met veel mankracht en materiaal aan te leggen, waarom dan niet een paar stukjes rails o.i.d. plus een paar flinke treinen? Kost toch veel minder? Ik ben niet overtuigd dat het allemaal zo vreselijk veel geld zou kosten. Kan iemand die het te duur lijkt misschien een kostenvergelijking geven?

Mijn idee:

Wat kost meer, een stuk rails in de fabriek gemaakt, of een stuk asfalt dat je met veel mankracht aan moet leggen?
Wat kost meer, een extra rijstrook aanleggen of de mensen in een trein laten rijden waarin veel meer mensen kunnen dan in dezelfde ruimte op de weg?
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:20
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:07 schreef Repeat het volgende:
TS is dom
Repeat weet niks anders te bedenken dan 'TS is dom,' dat noem ik 'dom!'
Blijkbaar een lastig onderwerp voor de minder geestelijk ingestelde mensen.
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:21
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:08 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Goed uitgelegd waarom ie dom is ook
Inderdaad. Had hij best even kunnen doen, maar daar is hij vast en zeker te dom voor
nielsenmartinvrijdag 7 augustus 2009 @ 18:23
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:48 schreef Robin__ het volgende:
appels en peren vergelijken.. wij hebben een veel intensiever gebruikt spoorwegnet
Omdat dat van ons veel te oud is denk ik.
oshirovrijdag 7 augustus 2009 @ 19:09
Je hebt hier 1000 verschillende systemen, geen ruimte om te versnellen en te remmen en hogesnelheidstreinen slijten op bepaalde punten 20 keer zo snel als een normale trein. Voor maglev-systemen moet een compleet nieuwe infrastructuur worden aangelegd. TS, betaal jij het?
Klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar wie reist er elke dag heen en weer tussen Amsterdam en Warschau? Wie zitten hier nou allemaal op te wachten? Ik kan wel wat bedenken om het geld beter aan uit te geven
oshirovrijdag 7 augustus 2009 @ 19:10
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:23 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Omdat dat van ons veel te oud is denk ik.
Nee hoor, qua spoorgebruik zitten wij aan de top van de wereld.
Derek010vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:15
@nielsenmartin: Een spoorlijn kost volgens mij veel meer dan een snelweg. Treinen zijn ook ontzettend duur. Wat jij allemaal zegt klinkt heel goed, maar het is allemaal ontzettend duur. Zoek maar eens wat nieuwsberichtjes op over nieuwe treinbestellingen of nieuwe spoorlijnen.

Overigens, Nederland heeft het meest bereden spoorwegnet ter wereld, maar het is volgens mij ook nog eens het dichtste!
Dr_Flashvrijdag 7 augustus 2009 @ 20:22
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:15 schreef Derek010 het volgende:
Overigens, Nederland heeft het meest bereden spoorwegnet ter wereld, maar het is volgens mij ook nog eens het dichtste!
Dat is niet waar. Qua kilometers spoor per duizend vierkante kilometer landoppervlak doen in elk geval België en Zwitserland het beter.
Derek010vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:24
Oké, da's waar inderdaad! In ieder geval hebben we dan een heel dicht spoorwegnet.
Ericrvrijdag 7 augustus 2009 @ 20:25
Qua kilometers spoor per duizend vierkante kilometer misschien wel maar dan nog is Nederland het drukst bereden spoor van Europa. Een land volplempen met spoorlijnen zegt weinig over de bezettingsgraad.
Dr_Flashvrijdag 7 augustus 2009 @ 20:30
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:24 schreef Derek010 het volgende:
Oké, da's waar inderdaad! In ieder geval hebben we dan een heel dicht spoorwegnet.
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:25 schreef Ericr het volgende:
Qua kilometers spoor per duizend vierkante kilometer misschien wel maar dan nog is Nederland het drukst bereden spoor van Europa. Een land volplempen met spoorlijnen zegt weinig over de bezettingsgraad.
True, true

Maar inderdaad, qua hogesnelheidstreinen loopt NL behoorlijk achter. EN ook qua bijna-hogesnelheidstreinen. Heel Hongarije, Oostenrijk en zo nog wat landen rijden al jaaaren standaard 160 in het binnenlands verkeer. Denemarken en Zweden 180. En er zijn zelfs in België gewone normale toeslagvrije reguliere treinen die standaard 200 km/h rijden. Dan sta je met je Nederlandse standaard 130-140 toch behoorlijk voor joker

Overigens is het realiseren van 500 km/h lijnen niet zo makkelijk als het lijkt, daar komen de meest bizarre complicaties bij kijken
James1988vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:30
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:27 schreef nielsenmartin het volgende:
Het zou toch mooi zijn als we binnenkort een weekendje met de hoge snelheidstrein naar Zuid-Spanje zouden kunnen gaan zonder dat het ons geweldig veel reistijd kost? En als er ook nog de mogelijkheid is te slapen in zulke treinen, dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.
Volgend jaar gaat de HSL Perpignan - Barcelona open, als het goed is. Aangezien dat ook normaalspoor is (ipv het Spaanse breedspoor) kunnen de normale hogesnelheidstreinen daar dus ook over rijden. Dan kun je in een aantal uur tijd vanuit Rotterdam in Barcelona komen (waarschijnlijk overstappen in Parijs, maar het kan wel).
Petervrijdag 7 augustus 2009 @ 20:32
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 16:27 schreef nielsenmartin het volgende:
Ik heb gehoord dat het spoorverkeer van Nederland hopeloos verouderd is.
We hebben wel 1 van de drukste spoorwegnetten ter wereld en rijden hier toch relatief gezien vaak op tijd
quote:
In Japan hebben ze veel hogesnelheidslijnen en komen de treinen doorgaans hooguit 30 seconden te vroeg of te laat.
tja, Japan, daar doet ook iedereen aan ochtendgymnastiek bij zijn bedrijf das makkelijker te organiseren jah.
quote:
En wat hebben wij? Een paar hobbelige boemeltreintjes die sloom gaan en je reistijd er niet bepaald beter op maken i.v.m. de auto of de motor.
Mening . NL treinen rijden frequent, zijn betrouwbaar en meestal kun je nog gewoon mee ook
quote:
Dus mijn idee: moeten er niet gewoon hogesnelheidslijnen komen voor steden met een bepaalde grootte en/of een bepaald inwonertal? Gewoon lekker de snelheid opvoeren. Ik zou zeggen 200 km/u voor gewone treinen tussen middelgrote steden, en voor treinen die tussen de grote jongens rijden lekker 500 km/u of harder, afhankelijk van de afstand.
Wie betaalt al die onteigeningen van woningen en grond voor de nieuwe trajecten?
quote:
Het zou toch mooi zijn als we binnenkort een weekendje met de hoge snelheidstrein naar Zuid-Spanje zouden kunnen gaan zonder dat het ons geweldig veel reistijd kost? En als er ook nog de mogelijkheid is te slapen in zulke treinen, dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.
fantastisch, wat is binnenkort, wie gaat dat betalen en waarom niet per vliegtuig?(aangezien daar niet alle milieu-effecten worden doorberekend is dat lekker goedkoop)
quote:
Wat vinden jullie ervan?
Toekomst: Tussen wat grote steden in een land en in andere Europese landen maglevs aanleggen. Op 25 meter hoogte standaard, alles op dezelfde manier aanleggen met een bewezen (getest) systeem. Geen uitzonderingen, lekker alles prefab maken en in bouwblokken neerzetten.
Middelgrote steden etc. met de normale railverbindingen blijven bedienen.
Derek010vrijdag 7 augustus 2009 @ 20:40
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgend jaar gaat de HSL Perpignan - Barcelona open, als het goed is. Aangezien dat ook normaalspoor is (ipv het Spaanse breedspoor) kunnen de normale hogesnelheidstreinen daar dus ook over rijden. Dan kun je in een aantal uur tijd vanuit Rotterdam in Barcelona komen (waarschijnlijk overstappen in Parijs, maar het kan wel).
Het kost al een aantal uur om vanuit Rotterdam in Parijs te komen. Om precies te zijn 3 uur.

Zeker overstappen in Parijs.
Dr_Flashvrijdag 7 augustus 2009 @ 20:53
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:32 schreef Peter het volgende:
Toekomst: Tussen wat grote steden in een land en in andere Europese landen maglevs aanleggen. Op 25 meter hoogte standaard, alles op dezelfde manier aanleggen met een bewezen (getest) systeem. Geen uitzonderingen, lekker alles prefab maken en in bouwblokken neerzetten.
Onze vriend Adolf H had zoiets ook al eens bedacht, zo 2/3 eeuw geleden.







bron1
bron2
Sociosvrijdag 7 augustus 2009 @ 20:53
Het hoeft allemaal niet met 500 km/u. 300 k/u is imo prima. Laten beginnen om het ICE-netwerk uit te breiden naar de rest van Europa.

Petervrijdag 7 augustus 2009 @ 21:04
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Onze vriend Adolf H had zoiets ook al eens bedacht, zo 2/3 eeuw geleden.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

bron1
bron2
Hij slaat alleen half west-europa over

Maar ik vrees dat het niet allemaal zover gaat komen. Eerder elektrische auto's die op elkaar aansluiten en zich gedragen als treine n zo met hoge snelheid ons automatisch naar het knooppunt vlakbij de eindbestemming brengen. Wegen liggen er immers al zat.

Goede boeken zijn die van de gebroeders Das (o.a. http://www.bol.com/nl/p/b(...)666762713/index.html )
voorbeeldje:

Fogelvrijdag 7 augustus 2009 @ 21:04
Een van de problemen met een hsl is dat het tijd en kilometers nodig heeft om op snelheid te komen en weer af te remmen, in Nederland liggen de steden te dicht op elkaar om een nuttig HSL netwerk te bouwen. Als je iedere 30km moet stoppen om een "grote stad" aan te doen maakt het maximaal een paar minuten verschil met een normale trein en dat is de kosten van het aanpassen van de infrastructuur gewoon niet waard.
Je ziet het ook duidelijk op het de afbeelding van het ICE net hierboven; grote afstanden tussen de steden! In Nederland kan je gewoon geen lang genoeg traject aanleggen tussen de wat grotere steden om het nuttig te maken.
Dr_Flashvrijdag 7 augustus 2009 @ 21:09
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 21:04 schreef Peter het volgende:

Goede boeken zijn die van de gebroeders Das (o.a. http://www.bol.com/nl/p/b(...)666762713/index.html )
voorbeeldje:
[ afbeelding ]
Klopt ja, daar had ik vroegah ook boeken van. begin jaren 80, toen Chriet Titulaer (wie kent hem nog?) druk was met het Huis van de Toekomst en Wondere Wereld en zo in 2000 zouden alle auto's op magnetische velden rijden

Nou die Maglev komt er in geen honderd jaar voorlopig.
Peterseliemanvrijdag 7 augustus 2009 @ 21:11
TS heeft geld over?

Nederland moet eerst maar eens ERTMS in gaan voeren. Dan kunnen treinen dichter op elkaar rijden en op de bestaande infrastructuur ook sneller gaan rijden. Maar de 300 haal je zo niet. Daar moet meer voor gebeuren.
Dr_Flashvrijdag 7 augustus 2009 @ 21:14
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 21:04 schreef Fogel het volgende:
Een van de problemen met een hsl is dat het tijd en kilometers nodig heeft om op snelheid te komen en weer af te remmen, in Nederland liggen de steden te dicht op elkaar om een nuttig HSL netwerk te bouwen. Als je iedere 30km moet stoppen om een "grote stad" aan te doen maakt het maximaal een paar minuten verschil met een normale trein en dat is de kosten van het aanpassen van de infrastructuur gewoon niet waard.
Je ziet het ook duidelijk op het de afbeelding van het ICE net hierboven; grote afstanden tussen de steden! In Nederland kan je gewoon geen lang genoeg traject aanleggen tussen de wat grotere steden om het nuttig te maken.
Ik begrijp je punt, maar het gaat maar ten dele op. Als er in België tussen Ans en Leuven 200 gereden kan worden, dan kan dat hier tussen Zwolle en Assen ook. Enig verschil is dat die trein in belgië handig gebruik kan maken van het toevallig aangelegde hogesnelheidsspoor. We moeten gewoon heel erg snel van start met die HSL tussen Amsterdam en Brussel. En dan niet schandalige toeslagen heffen om 160 te rijden, maar gewoon normaal doen.
Lightvrijdag 7 augustus 2009 @ 21:51
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 21:11 schreef Peterselieman het volgende:
TS heeft geld over?

Nederland moet eerst maar eens ERTMS in gaan voeren. Dan kunnen treinen dichter op elkaar rijden en op de bestaande infrastructuur ook sneller gaan rijden. Maar de 300 haal je zo niet. Daar moet meer voor gebeuren.
En dan heb je ook nog te maken met de dienstregeling. Het zou me niets verbazen als op sommige trajecten de snelheid wel kan worden verhoogd, maar het niet wordt gedaan om aansluitingen mogelijk te maken. Het sporboekje is een grote puzzel.
invinevrijdag 7 augustus 2009 @ 21:52
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 18:00 schreef nielsenmartin het volgende:

[..]

Kijk met zo'n instelling komen we nooit ergens. Dan zouden er geen nieuwe wegen, spoorlijnen, ziekenhuizen, scholen e.d. worden gebouwd 'want wij hebben het best goed vergeleken met de armere landen.' Wat doen aan de crisis? 'Nee, want we hebben het nog steeds goed vergeleken met de armere landen.' Loonsverhoging, waar wij Nederlanders toch zo verzot op zijn? 'Nee, wij klagen teveel, de lonen zouden best wel wat omlaag kunnen, want we hebben nog steeds hoge lonen vergeleken met de armere landen.'

Voor dat soort mensen is het communisme uitgevonden: niet denken maar doen, niet zeuren maar doorwerken, geen gezeur over loonsonderhandelingen, geen progressie want de lonen worden echt niet hoger en de prijzen echt niet lager en je kan toch maar één soort auto kopen dus waarom moeilijk doen over betere auto's? (denk aan de Trabant van Oost-Duitsland)

Willen we echt in zo'n land leven?

Om Nederland om zeep te willen helpen, moeten we vooral deze mentaliteit aanhouden. Willen we dan echt geen verbeteringen?

Dan vraag ik me af waarom wij Nederlanders wél een nieuwe auto willen hebben waar natuurlijk de nieuwste snufjes inzitten, waarom we wel per sé een betere, snellere computer willen hebben, en natuurlijk de nieuwste hebbedingetjes zoals !pods, PlayStations en de Nintendo Wii, enz. Waarom, we hebben het toch ook goed zonder die apparaten?
We zeuren teveel, maar willen wel alles?
Zonder zeuren kom je nergens naar mijn mening. Wie vooruitgang wil, moet hogere eisen stellen, toch?
Gast je ziet mijn opmerking echt helemaal verkeerd. Nederland doet het best goed qua treinen etc. Maar een 200km/h of zelfs 500km/h treinen zitten er niet in binnen nederland, en zoals andere aangeven het ombouwen van heel europa naar het accepteren van snelle treinen duurt wel even.

En als je bijv. van arnhem naar amsterdam een rechtstreekse verbinding zou willen aanleggen voor laten we zeggen een trein van 500 km/h dan werkt dit niet. Puur omdat er dan zoveel verandert moet worden om het rendabel te maken en dat gaat gewoon niet gebeuren!
James1988vrijdag 7 augustus 2009 @ 21:57
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:40 schreef Derek010 het volgende:

[..]

Het kost al een aantal uur om vanuit Rotterdam in Parijs te komen. Om precies te zijn 3 uur.

Zeker overstappen in Parijs.
In de zomer rijdt er geloof 1x per dag een Thalys rechtstreeks van Amsterdam naar Marseille.
Peterseliemanvrijdag 7 augustus 2009 @ 22:10
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 21:51 schreef Light het volgende:

[..]

En dan heb je ook nog te maken met de dienstregeling. Het zou me niets verbazen als op sommige trajecten de snelheid wel kan worden verhoogd, maar het niet wordt gedaan om aansluitingen mogelijk te maken. Het sporboekje is een grote puzzel.
Idd. Dat maakt het complexer en het kost veel om plaatsen te maken waar intercities stoptreinen kunnen inhalen.
Ofyles2vrijdag 7 augustus 2009 @ 23:00
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 20:30 schreef James1988 het volgende:

[..]

Volgend jaar gaat de HSL Perpignan - Barcelona open, als het goed is. Aangezien dat ook normaalspoor is (ipv het Spaanse breedspoor) kunnen de normale hogesnelheidstreinen daar dus ook over rijden. Dan kun je in een aantal uur tijd vanuit Rotterdam in Barcelona komen (waarschijnlijk overstappen in Parijs, maar het kan wel).
Eindelijk, ik vond het al een heel gedoe. Twintig minuten wachten omdat je aan de draaistellen moet kloten.
Sociosdonderdag 22 oktober 2009 @ 16:19
Het aanleggen van de HSL-Oost is laatst weer ter sprake gekomen.
Ofyles2donderdag 22 oktober 2009 @ 18:56
Ik had ineens een ingeving: waarom schaft NS geen Pendolino's aan?
Palmboom313donderdag 22 oktober 2009 @ 19:26
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 16:19 schreef Socios het volgende:
Het aanleggen van de HSL-Oost is laatst weer ter sprake gekomen.
Ik hoop toch echt dat ze 4 sporigheid bedoelen met 25 KV en buitenste sporen 200 km/h. Tussen Utrecht en Arnehm. Net als utrecht - amsterdam bijlmer arena. Tussen Arnhem naar Zevenaar gewoon over bestaand spoor. Of 3e spoor aanleggen voor ICE.