abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71664926
Ik heb voor het eerst salaris ontvangen. Ik ben in dienst van een re-integratiebureau (feitelijk een MKB). En ik betaal dus 0,135% premie WGA over mijn brutoloon.

Nu lees ik in een rekenvoorbeeld dat de Rijksoverheid, waar ik gedetacheerd ben, een veel lagere premie WGA inhoudt (afgerond 0 of 1 euro).

Is het normaal dat kleinere bedrijven de maximale wettelijke WGA-premie (die 0,135% dus) op de werknemer verhalen? En dat grotere werkgevers iets meer geld hebben en een deel van die 0,135% WGA-premie dus meestal voor hun eigen rekening nemen?

Ik krijg bijvoorbeeld ook maar 70% van mijn salaris als ik ziek word (dit is het wettelijke minimum). En normaal is dat in het eerste jaar 100%...
  donderdag 6 augustus 2009 @ 22:38:49 #2
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_71665482
Allereerst is het idd afhankelijk van hoeveel de werkgever op de werknemer 'verhaalt' (maximaal de helft) en daarnaast kan het zijn dat er een andere (basis) premiehoogte is, per werkgever kan dit verschillend zijn.
/-=]
|o-0
~~~`
  donderdag 6 augustus 2009 @ 22:39:22 #3
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_71665501
Ik weet over loondoorbetaling dat ze over twee jaar in totaal 170% moeten uitkeren. Het maakt niet uit of dat eerst 70% en dan 100% of omgekeerd. Dus dat wil niets zeggen.
pi_71665580
eventjes een quote
quote:
Loondoorbetaling bij ziekte
Wetgeving
Bij het voeren van een doeltreffend verzuimbeleid heeft u te maken met verschillende wettelijke rechten en plichten. De belangrijkste zetten we even voor u op een rij.

Elke werkgever is verplicht om bij ziekte van een werknemer twee jaar het loon door te betalen.

In het eerste en tweede ziektejaar is de loondoorbetaling maximaal 70% van het SV-loon. In veel CAO's is afgesproken dat de loondoorbetaling wordt aangevuld tot 100%.

De Wet verbetering poortwachter regelt de rechten en plichten van u en uw zieke werknemer in het eerste en tweede ziektejaar. U bent bijvoorbeeld verplicht om aan het eind van de loondoorbetalingsperiode een reïntegratieverslag op te stellen.

Werkgever en werknemer moeten zich samen inspannen om een terugkeer naar de werkplek mogelijk te maken. Deze inspanningen moeten aan het eind van het tweede ziektejaar worden opgenomen in het reïntegratieverslag, dat naar UWV gaat.

Als UWV vindt dat uw inspanningen onvoldoende zijn geweest, dan kan uw loondoorbetalingsplicht met maximaal een jaar wordt verlengd. In die periode kan de betrokken werknemer niet worden ontslagen.

Pas na de verplichte loondoorbetaling van twee jaar kan een zieke werknemer in aanmerking komen voor een WIA-uitkering.
bron: http://www.centraalbeheer.nl/cbi/cb/product/module.jsp?productId=PRD0140&tekstdeelId=TKD0002

Dus als je een CAO hebt zal je die erbij moeten pakken,
pi_71672244
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:39 schreef Uro het volgende:
Ik weet over loondoorbetaling dat ze over twee jaar in totaal 170% moeten uitkeren. Het maakt niet uit of dat eerst 70% en dan 100% of omgekeerd. Dus dat wil niets zeggen.
als je in jaar 1 100% uitgekeerd moet krijgen en in jaar 2 70% dan heb je zeker GEEN 170% gekregen na 2 jaar
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_71672248
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:23 schreef sempron2400 het volgende:
Ik heb voor het eerst salaris ontvangen. Ik ben in dienst van een re-integratiebureau (feitelijk een MKB). En ik betaal dus 0,135% premie WGA over mijn brutoloon.

Nu lees ik in een rekenvoorbeeld dat de Rijksoverheid, waar ik gedetacheerd ben, een veel lagere premie WGA inhoudt (afgerond 0 of 1 euro).

Is het normaal dat kleinere bedrijven de maximale wettelijke WGA-premie (die 0,135% dus) op de werknemer verhalen? En dat grotere werkgevers iets meer geld hebben en een deel van die 0,135% WGA-premie dus meestal voor hun eigen rekening nemen?

Ik krijg bijvoorbeeld ook maar 70% van mijn salaris als ik ziek word (dit is het wettelijke minimum). En normaal is dat in het eerste jaar 100%...

uh, wga-premie is bedrijfs afhankelijk, vandaar het verschil
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_71672704
Wat veel mensen niet weten: die WGA-premie (werknemersdeel) mag je bij de aangifte inkomstenbelasting van je fiscale loon afhalen. Hier is een rechtszaak over geweest en de Belastingdienst heeft deze verloren. Ze zijn echter wel in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak, dus het kan nog veranderd worden. In dat geval heb je kans dat je het weer moet terugbetalen. Tot die tijd heb ik in ieder geval de WGA-premie van mijn fiscale loon afgehaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')