abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71617198
Beste fokkers, ik heb een vraagje;

Ik ga binnenkort mijn huurcontract opzeggen, maar nu zie ik op de eerste pagina een tegenstrijdigheid:
--
3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van één jaar ingaande op 1 september 2008 en lopende tot en met 31 augustus 2009.
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor één jaar door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen.
--

Dus ik kan niet opzeggen tijdens de overeengekomen periode, en erna ook niet, want dan is m'n contract al verlengd...?? Weet iemand of dit als een vormfout (of mogelijk wurgcontract) bestempeld kan worden..?

Alvast bedankt
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:40:40 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71617263
Je moet dus vóór 31 augustus opzeggen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:41:00 #3
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_71617269
Volgens mij moet je het zo lezen, dat je best kunt opzeggen tussentijds, maar alleen per 31 augustus a.s., en niet eerder.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_71617295
Er bestaat een verschil tussen tussentijdse opzegging en opzegging na ommekomst van de overeengekomen termijn. Die laatste zou formeel niet mogelijk hoeven zijn (het is immers een contract voor bepaalde tijd) maar dient uitsluitend ter voorkoming van de stilzwijgende verlenging (dus niet zozeer ter opzegging van een contract).
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:46:58 #5
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_71617406
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:38 schreef nielsch06 het volgende:
Beste fokkers, ik heb een vraagje;

Ik ga binnenkort mijn huurcontract opzeggen, maar nu zie ik op de eerste pagina een tegenstrijdigheid:
--
3.1 Deze overeenkomst is aangegaan voor de duur van één jaar ingaande op 1 september 2008 en lopende tot en met 31 augustus 2009.
Tijdens deze periode kunnen partijen deze overeenkomst niet tussentijds door opzegging beëindigen. Verhuurder zal het gehuurde op de ingangsdatum van de huur aan huurder ter beschikking stellen, tenzij dit geen werkdag is, althans als huurder heeft voldaan aan alle op dat moment bestaande verplichtingen jegens verhuurder.
Indien in 3.1 een bepaalde tijd is opgenomen en deze periode verstrijkt zonder opzegging, loopt de overeenkomst voor één jaar door. Beëindiging van de overeenkomst door opzegging dient te geschieden overeenkomstig 19 van de algemene bepalingen.
--

Dus ik kan niet opzeggen tijdens de overeengekomen periode, en erna ook niet, want dan is m'n contract al verlengd...?? Weet iemand of dit als een vormfout (of mogelijk wurgcontract) bestempeld kan worden..?

Alvast bedankt
Je contract loopt van 1 september 2008 t/m 31 augustus 2009. Daarna wordt het contract telkens voor bepaalde tijd - met één jaar - verlengd. Je enige "break" volgens deze overeenkomst is dus per 1 september in elk jaar. Aangezien je bij huurwoningen meestal één maand opzegtermijn hebt, ben je nu te laat.

Wat is de opzegtermijn bij artikel 19 van de algemene bepalingen? Ik weet niet meer of het bij woonruimte wettelijk één maand is, ik dacht het wel maar dat zou ik na moeten kijken.

Een vormfout is meer iets bij rechtszaken, en niet iets wat bij overeenkomsten speelt, het BW vangt immers alles op wat niet contractueel geregeld is. En een wurgcontract is het ook niet. Hoewel een huurovereenkomst voor één jaar die vervolgens doorloopt voor onbepaalde tijd gebruikelijker is.

Edit: opzegtermijn = 1 betalingstermijn, dat komt in de praktijk voor woningen altijd neer op één maand.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tarak op 05-08-2009 10:56:36 ]
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  woensdag 5 augustus 2009 @ 10:54:50 #6
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_71617612
Als het om een woning gaat (dus niet kantoorpand o.i.d) kun je je afvragen of het wettelijk is toegestaan om de verhuur automatisch te verlengen met 1 jaar. Indien dat wettelijk niet is toegestaan is het contract m.b.t automatisch 1 jaar verlengen sowieso niet rechtsgeldig.

Maar goed, gewoon nu opzeggen per 1 september.
pi_71617811
quote:
Voor de huurder:
Voor de huurder geldt een opzegtermijn gelijk aan de tijd tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen, maar niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden. Noot 38
Bron: http://www.huurgeschil.nl(...)g(formaliteiten).php
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:03:13 #8
94405 Tarak
pi_71617837
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 10:54 schreef Dlocks het volgende:
Als het om een woning gaat (dus niet kantoorpand o.i.d) kun je je afvragen of het wettelijk is toegestaan om de verhuur automatisch te verlengen met 1 jaar. Indien dat wettelijk niet is toegestaan is het contract m.b.t automatisch 1 jaar verlengen sowieso niet rechtsgeldig.

Maar goed, gewoon nu opzeggen per 1 september.
Volgens mij mag het verlengen voor bepaalde tijd wettelijk wel, hoewel het niet gebruikelijk is. In de praktijk levert zo'n bepaling toch alleen maar gedoe op omdat mensen hun contracten slecht lezen.

Waar je dan op aan moet sturen is beëindiging met wederzijds goedvinden. Verhuurder gaat op zoek naar een nieuwe huurder en spreekt eventueel af om op datum x de huur te beëindigen.

Als ik de verhuurder was, dan zou ik wel staan op minimaal één maand opzegtermijn. TS is gewoon te laat om de huur nog per 1 september te beëindigen. Dat is eigen schuld, dikke bult voor TS. Dat TS z'n contract slecht leest hoeft niet ten koste te gaan van de verhuurder.

Edit: Ja, contract verlengen met bepaalde tijd bij huurovereenkomsten voor woonruimte mag inderdaad:
"De Hoge Raad heeft in 1994 beslist dat als een huurovereenkomst voor bepaalde tijd niet tijdig is opgezegd, deze doorloopt. "Omdat de wet geen periode aangeeft, bestaat de mogelijkheid dat de huurovereenkomst weer verlengd wordt met een bepaalde periode.""

Bron: http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/28.htm#akkoord
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_71618431
Het is geen vormfout, je bent gewoon te laat met opzeggen en zit er nu inpricipe weer een jaar aan vast.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:23:38 #10
18159 Dlocks
pi_71618433
Maar als het maar met één jaar velengd wordt i.p.v voor onbepaalde tijd dan is het een huurcontract voor bepaalde tijd. En dat mag weer alleen onder bepaalde voorwaarden afgesloten worden:
quote:
Op basis van de Leegstandwet is het mogelijk om in bepaalde gevallen tijdelijke huurovereenkomsten af te sluiten. Daarvoor is wel een vergunning vereist die b&w aan een verhuurder kan verlenen.
Een vergunning tot tijdelijke verhuur kan worden verleend voor maximaal twee jaar. De vergunning kan worden verlengd, maar de periode waarvoor de vergunning wordt verleend mag in totaal niet langer zijn dan drie jaar.
quote:
De tijdelijke huurovereenkomst wordt aangegaan voor minimaal zes maanden. De huurder heeft een opzegtermijn van maximaal een maand. De opzegtermijn voor de verhuurder is minimaal drie
maanden. Van deze opzegregels kan in een tijdelijke huurovereen-komst niet worden afgeweken. De huurovereenkomst eindigt altijd als de vergunning afloopt.
quote:
De huurovereenkomst moet schriftelijk worden aangegaan.
In de huurovereenkomst moet staan hoe lang de vergunning geldig is. b&w Bepalen in de vergunning de maximum huurprijs.
Dit maximum wordt berekend aan de hand van het puntenstelsel.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 11:36:25 #11
94405 Tarak
pi_71618814
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 11:23 schreef Dlocks het volgende:
Maar als het maar met één jaar velengd wordt i.p.v voor onbepaalde tijd dan is het een huurcontract voor bepaalde tijd. En dat mag weer alleen onder bepaalde voorwaarden afgesloten worden:
[..]

[..]

[..]

Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd is wat anders dan een tijdelijke huurovereenkomst.

Een tijdelijke huurovereenkomst wordt bij woonruimte afgesloten als een pand binnenkort gesloopt / gerenoveerd gaat worden. TS heeft een overeenkomst voor bepaalde tijd.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:11:48 #12
18159 Dlocks
pi_71619726
quote:
TS heeft een overeenkomst voor bepaalde tijd.
Ik zie het. Is inderdaad een groot verschil.

Maar ook bij een contract voor bepaalde zit de verhuurder aan een aantal voorwaarden vast:
quote:
De verhuurder mag slechts in drie situaties rechtsgeldig een huurovereenkomst voor bepaalde tijd aangegaan:

Als iemand een huis koopt, dit tijdelijk verhuurt, om er na die tijd zelf te gaan wonen.Iemand moet bijvoorbeeld over een jaar verhuizen. Hij koopt in zijn toekomstige woonplaats alvast een huis, omdat hij daar een buitenkansje ziet. Hij mag deze woning voor dat ene jaar (voor bepaalde tijd dus) verhuren en na dat jaar de huur beëindigen om zelf in het huis te gaan wonen.

Als iemand zijn woning zelf bewoont, deze tijdelijk niet nodig heeft en na een bepaalde tijd er zelf weer gaat wonen. Een eigenaar van een huis die bijvoorbeeld voor twee jaar wordt uitgezonden naar een ontwikkelingsland, mag zijn huis gedurende die twee jaar verhuren en na die twee jaar de huur beëindigen omdat hij er zelf weer wil gaan wonen.

Als een huurder met de verhuurder afspreekt dat hij een bepaalde tijd het huis niet zal gebruiken, maar na die tijd weer in de woning zal terugkeren. Een voorbeeld: een huurder wil een wereldreis gaan maken, maar wil na die reis weer terug in zijn huis. Hij spreekt met zijn verhuurder af dat hij na 18 maanden weer terugkomt. De verhuurder kan nu het huis voor 18 maanden aan een ander verhuren en na die tijd de huur beëindigen, zodat de wereld-reiziger weer huurder wordt.

Bron: http://wetwegwijzer.bibliotheek.nl/docs/28.htm#bepaalde
Als de verhuurder niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet kan TS dan wel op ieder moment opzeggen?
pi_71619753
Aan alle fokkers, bedankt voor jullie reacties

Uiteenlopende antwoorden, ik ben benieuwd of mijn huisbaas akkoord gaat met het feit van opzegging die buiten de maand opzegtermijn valt. Want om er nog een jaar aan vast te zitten heb ik absoluut geen zin in. Volgens mij is mijn beste optie een wederzijds overeenkomen, om m'n contract van een bepaalde tijd tot een onbepaalde tijd contract om te zetten (gezien het vast nog wel max. 1 maand duurt om een nieuwe woning te vinden)

Als hij begint te sputteren, herinner ik hem er wel vriendelijk aan dat ik z'n portemonnee met 6000 euro gespekt heb dit jaar

Wish me luck
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:29:06 #14
94405 Tarak
pi_71620155
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:11 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Ik zie het. Is inderdaad een groot verschil.

Maar ook bij een contract voor bepaalde zit de verhuurder aan een aantal voorwaarden vast:
[..]

Als de verhuurder niet aan bovenstaande voorwaarden voldoet kan TS dan wel op ieder moment opzeggen?
Volgens mij klopt dat stukje niet, dat is van toepassing op terechte opzeggingsgronden van een verhuurder bij overeenkomsten voor bepaalde tijd omdat huurovereenkomst voor woonruimte altijd in principe voor "onbepaalde tijd tenzij" lopen.

TS heeft een huurovereenkomst voor bepaalde tijd van telkens een jaar, maar de overeenkomst zelf is voor onbepaalde tijd aangegaan. De verhuurder kan niet opzeggen, alleen TS.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 12:29:19 #15
94405 Tarak
pi_71620159
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 12:12 schreef nielsch06 het volgende:
Aan alle fokkers, bedankt voor jullie reacties

Uiteenlopende antwoorden, ik ben benieuwd of mijn huisbaas akkoord gaat met het feit van opzegging die buiten de maand opzegtermijn valt. Want om er nog een jaar aan vast te zitten heb ik absoluut geen zin in. Volgens mij is mijn beste optie een wederzijds overeenkomen, om m'n contract van een bepaalde tijd tot een onbepaalde tijd contract om te zetten (gezien het vast nog wel max. 1 maand duurt om een nieuwe woning te vinden)

Als hij begint te sputteren, herinner ik hem er wel vriendelijk aan dat ik z'n portemonnee met 6000 euro gespekt heb dit jaar

Wish me luck
Succes!
pi_71620905
Je bent te laat met opzeggen, je had op moeten zeggen voor 1 augustus. Je zit nu voor een nieuw jaar aan je huurcontract vast.
pi_71622494
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:00 schreef Consurechter het volgende:
Je bent te laat met opzeggen, je had op moeten zeggen voor 1 augustus. Je zit nu voor een nieuw jaar aan je huurcontract vast.
Hoezo eigenlijk? Werkt het niet net zo als een werk contract van bijv. een jaar met stilzwijgende verlenging? Die kan je namelijk ook gewoon op je laatste werk dag van je jaar termijn opzeggen. Tenminste ik zie nergens staan dat hij de verhuurder een maand van te voren moet laten weten dat hij zijn contract niet wil verlengen.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_71622721
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:58 schreef RPG het volgende:

[..]

Hoezo eigenlijk? Werkt het niet net zo als een werk contract van bijv. een jaar met stilzwijgende verlenging? Die kan je namelijk ook gewoon op je laatste werk dag van je jaar termijn opzeggen. Tenminste ik zie nergens staan dat hij de verhuurder een maand van te voren moet laten weten dat hij zijn contract niet wil verlengen.
Ik gok zo dat dat in artikel 19 staat. Mocht het er niet in staan, dan is het wettelijk 1 betalingstermijn met een maximum van 3.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')