abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:31:01 #1
265038 Focus_op_NL
In NL gebeurt genoeg!
pi_71593913
Is het nu 23-12-2012 of 20-12-2012 het einde der dagen volgens de Mayas? En is dat allemaal nu hetzelfde wanneer in de Koran-Thora-Bijbel gesproken wordt over het einde der dagen?

Ik probeer het te begrijpen en te snappen dus ....
In Nederland gebeurt genoeg moois en minder moois om een mening over te hebben. En dan het liefst een constructieve mening...maar ja dat is een paradoxaal iets, nietwaar? Een mening heeft niet altijd een constructief uitgangspunt.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:36:58 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71594110
Maakt dat heel veel uit? Had je plannen die dagen!?
pi_71594164
Vraag het aan

"Fuck the phones! Unless Carmen Electra calls for an
emergency titty-fuck, dont pick up!"
"He's so full of shit that his eyes are brown"
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:42:29 #4
265038 Focus_op_NL
In NL gebeurt genoeg!
pi_71594270
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 14:38 schreef Kevincy het volgende:
Vraag het aan

[ afbeelding ]

Moet Maja de B. wel online zijn, want ze neemt de telefoon ook al niet op en sms-chat doet ze volgens mij niet ....
In Nederland gebeurt genoeg moois en minder moois om een mening over te hebben. En dan het liefst een constructieve mening...maar ja dat is een paradoxaal iets, nietwaar? Een mening heeft niet altijd een constructief uitgangspunt.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:43:07 #5
265038 Focus_op_NL
In NL gebeurt genoeg!
pi_71594301
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 14:36 schreef Yi-Long het volgende:
Maakt dat heel veel uit? Had je plannen die dagen!?
Nou ik wil wel weer eens naar NYC met kerst ... dus ik moet weten of ik een annuleringsverzekering moet sluiten ...
pi_71594738
Gewoon boeken. Als de wereld vergaat denk je dat iemand je verzekeringsgeld nog uitkeert?
pi_71596612
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 14:42 schreef Focus_op_NL het volgende:

[..]

Moet Maja de B. wel online zijn, want ze neemt de telefoon ook al niet op en sms-chat doet ze volgens mij niet ....
Heb je haar nummer?
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 16:05:14 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71596647
Wat is je insteek? Qua WFL is de kous snel af: De Islam zegt dat het einde der dagen niet bekend is (dus ook al zitten we nu in de eindtijd, zo'n datum zul je nooit weten), de Joden wachten in ieder geval nog op de Messias, en bij Christenen verschilt het natuurlijk heel erg, maar er is ook geen concrete einddatum bekend.

Wat de Maya's betreft kun je prima Maya calendar lezen, en dan lees je dat het onzin is, zoals je ook hier kunt lezen:
quote:
"For the ancient Maya, it was a huge celebration to make it to the end of a whole cycle," says Sandra Noble, executive director of the Foundation for the Advancement of Mesoamerican Studies in Crystal River, Fla. To render Dec. 21, 2012, as a doomsday or moment of cosmic shifting, she says, is "a complete fabrication and a chance for a lot of people to cash in."

Part of the 2012 mystique stems from the stars. On the winter solstice in 2012, the sun will be aligned with the center of the Milky Way for the first time in about 26,000 years. This means that "whatever energy typically streams to Earth from the center of the Milky Way will indeed be disrupted on 12/21/12 at 11:11 p.m. Universal Time," Joseph writes.

But scholars doubt the ancient Maya extrapolated great meaning from anticipating the alignment — if they were even aware of what the configuration would be.

Astronomers generally agree that "it would be impossible the Maya themselves would have known that," says Susan Milbrath, a Maya archaeoastronomer and a curator at the Florida Museum of Natural History. What's more, she says, "we have no record or knowledge that they would think the world would come to an end at that point."
bron
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 20:18:23 #9
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_71603837
Om over na te denken:
quote:
In de middeleeuwen ontstonden er al weer problemen met de jaartelling doordat iedere eeuw volgens de Juliaanse kalender ruim 3/4 dag te lang was. In de 16de eeuw was de fout opgelopen tot 10 dagen. Paus Gregorius XIII paste de kalender aan door te besluiten dat op 4 okt. 1582 onmiddelijk 15 okt. 1582 zou volgen.
BRON
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
  woensdag 5 augustus 2009 @ 13:04:18 #10
265038 Focus_op_NL
In NL gebeurt genoeg!
pi_71621007
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 20:18 schreef alien8ed het volgende:
Om over na te denken:
[..]

BRON
Wat betekent dit dan voor 21-12-2012?
  woensdag 5 augustus 2009 @ 13:13:58 #11
265038 Focus_op_NL
In NL gebeurt genoeg!
pi_71621282
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 16:05 schreef Iblis het volgende:
Wat is je insteek? Qua WFL is de kous snel af: De Islam zegt dat het einde der dagen niet bekend is (dus ook al zitten we nu in de eindtijd, zo'n datum zul je nooit weten), de Joden wachten in ieder geval nog op de Messias, en bij Christenen verschilt het natuurlijk heel erg, maar er is ook geen concrete einddatum bekend.

Wat de Maya's betreft kun je prima Maya calendar lezen, en dan lees je dat het onzin is, zoals je ook hier kunt lezen:
[..]

bron

Mijn insteek is in eerste instantie om te achterhalen wat nu precies "waar" is .... voor zover je over waarheid kan spreken. Laatst een docu gezien over de overeenkomsten tussen de wereldreligies. En dan denk ik: "Okee ik heb dit gezien en volgens mij ook andere mensen...waarom is dan het samenkomen zo moeilijk?" Of bekijk ik het te simpel??

Ben me bewust van al het zinloze leed obv religie door de eeuwen heen... maar nu nog steeds worden volgens mij de "teksten" uit de thora-bijbel-koran verkeerd geinterpreteerd.

Help ik probeer het te begrijpen......
pi_71736194
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 14:31 schreef Focus_op_NL het volgende:
Is het nu 23-12-2012 of 20-12-2012 het einde der dagen volgens de Mayas?
Laat ik het zo zeggen, er is geen enkele aanwijzing dat de Maya het einde van de wereld voorspeld hebben. Sowieso is er erg weinig overgebleven van voor de Spaanse veroveringen naast wat boeken, inscripties, beelden en wat mondelinge overleveringen over het geloof, maar in die weinige bronnen is niets te vinden over het einde van de wereld. Wel zijn er inscripties gevonden die spreken over data na 2012. (en dan gaat het over het vieren van het zoveel jaar regeren van een koning/god)

Waar het verhaal vandaan komt is een hedendaagse interpretatie van de ontstaansmythe van de Maya. De oude Maya geloofden dat voordat deze/onze wereld geschapen werd, er vier andere werelden geschapen werden, alleen met andere bewoners. Elke keer bleken die werelden niet perfect te zijn en werden deze vernietigd om een nieuwe poging te wagen. Nergens wordt vermeld dat deze (vijfde) poging, de poging met mensen dus, niet perfect zou zijn, echter in de jaren '60/'70 werd dit de basis van het mayanisme (new age geloof gestoeld op interpretaties van de Maya bronnen) en werd 2012 de dag waarop de aarde dus zou vergaan.

Waarom nu precies 21/12/2012? Elke keer dat de aarde eerder vernietigd werd was dat op een bepaald, steeds hetzelfde punt op de Maya kalender. En dat punt zou samenvallen met onze datum van 21/12/2012.

Maar nogmaals, nergens wordt vermeld dat de oude Maya ook daadwerkelijk dachten dat de wereld nogmaals vernietigd zou worden. Buiten dat is het beginpunt van de kalender, en daarmee dus ook "het einde" een geval van discussie. Dus het zou zo maar kunnen dat we allang voorbij het punt zijn, of nog verder in de toekomst ligt..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')