How how dames, ik bedoelde niet dat elke WO-er geen praktijk ervaring heeft! Maar bedrijven tegenwoordig willen 'de beste van de beste' en daarmee schakelen ze automatisch HBO-ers uit. Dat klinkt wat wrang, maar helaas is het wel zo.
Vrienden van me zitten in de HR en die zeggen 't zelf ook, voor functies waar ze eigenlijk het liefst een hbo-er vanwege meer praktijkervaring willen hebben worden ze door bovenstaande lagen gedwongen om wo-ers aan te nemen, puur omdat dat beter staat. Dat die meer theoretisch onderbouwd zijn ipv praktisch wat vaak in commerciële functies nodig is, boeit niet meer. Het gaat erom dat 't een wo-er is.
Ik heb 't zelf meerdere malen aan den lijve ondervonden. Als ik zeg dat ik een hbo-er ben met perfecte punten heeft men geen interesse, maar laat ik vallen dat ik een master doe op wo-niveau dan is men ineens een en al oor. En dan heb ik 't over traineeships als over banen. Een hbo-er moet ineens belachelijke assesments doen terwijl die wo-er gewoon leuk binnen wandelt.
Het spijt me maar na een tijdje te zoeken op de arbeidsmarkt is dat toch de situatie. En daarmee wil ik niet de wo-ers benadelen, helemaal niet. Maar een ding is zeker, hbo is veel meer praktijkgericht dan wo. Dat is nu juist het grote verschil (en ik heb ze beiden gedaan

) Veel managers leven nog met een plank voor hun hoofd en worden blind gestaard door cijfertjes, terwijl andere dingen er ook toe doen. 't Feit dat iemand juist extra-curriculaire dingen gedaan heeft spreekt net zozeer voor een hbo-er als voor een wo-er. En juist dat verschil wordt nu extra uitvergroot doordat wo-ers op een soort voetstuk geplaatst worden. Beetje het mavo / havo verhaal van vroeger is nu exact weer aan de hand.
En nogmaals ik roep 't niet alleen, maar ik hoor 't ook van vrienden van me in 't bedrijfsleven en mensen die ik ken die coachingsbureau's runnen. Zelfs uitzend- en wervingsbureau's geven 't ruiterlijk toe. Men wil momenteel gewoon meer wo-ers. Helaas maar waar. Daar ben ik niet bepaald bitter om hoor, want mijn kunstje leer je op de uni niet. Dat is puur een hbo opleiding
Ik heb trouwens digitale communicatie gedaan, da's dus geen ict opleiding zoals de meeste mensen automatisch denken, maar puur communicatief. En daarna ben ik begonnen aan mijn master communicatiewetenschappen mediacultuur, en die heb ik niet afgemaakt.ontopique: vanavond een diepvries pizza op en hij smaakte lang niet zo lekker als ik gehoopt had eigenlijk...
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss