Ik bedoel, dan blijft er toch weinig over?quote:Onveilige plaatsen
• de buurt van of onder alleenstaande bomen;
• in de buurt van of op open water;
• boven of langs een hoog gebouw, heuvel, uitzichtspunt, enz.;
• open veld;
• omheiningen (ook niet-metalen omheiningen), bedradingen of leidingen;
• een raam (ook gesloten ramen);
• in bad, douche, tijdens handen wassen;
• telefoongesprekken via het vaste net.
• een tent
Ik bedoel als 't halverwege nou echt ZO erg wordquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:38 schreef XcUZ_Me het volgende:
Gewoon niet gaan fietsen met slecht weer!
quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:38 schreef Heider00sje het volgende:
plat op de grond gaan liggen, en wachten totdat het slechte weer is overgewaaid
http://www.zowerkt.nl/natuur/weer/bliksem_schuilen.htmquote:Ga niet op de grond liggen. Als de bliksem de grond raakt in de buurt waar je ligt, gaat er een electrische stroom door de bodem die zich vanaf het inslagpunt vandaan in jouw richting beweegt. Als je op de grond ligt kan die stroom ook op je lichaam overspringen.
quote:
quote:Veel mensen denken dat het veilig is om in een auto te schuilen voor bliksem, omdat de atuo op rubber banden staat, en omdat rubber geen electriciteit geleidt. Dat is niet waar. In sterke electrische velden (zoals bij blikseminslag) zijn rubber banden zelfs prima geleiders voor electriciteit.
Doorfietsen tot de eerste de beste fatsoenlijke schuilplek. Je zit in NL, het is bijna in nergens voor meer dan een km onbewoondquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:38 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik bedoel als 't halverwege nou echt ZO erg word
wel eens van een kooi van Farraday (hopelijk goed geschreven) gehoord ? auto is echt de veiligste plek en daar hebben rubberen banden geen fuck mee te maken...quote:
Dat betwist ik dan ook niet...quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:40 schreef Klonk het volgende:
[..]
wel eens van een kooi van Farraday (hopelijk goed geschreven) gehoord ? auto is echt de veiligste plek en daar hebben rubberen banden geen fuck mee te maken...
dan wacht je tot er een auto voorbij komtquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:43 schreef Cahir het volgende:
ALS DE AUTO NOU EENS GEEN OPTIE IS WANT DIE HEB IK NIET
deze vraag stel ik puur voor als 't onderweg echt ZO erg word...
ha-ha...quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:45 schreef Rijpie het volgende:
[..]
dan wacht je tot er een auto voorbij komt
Sowieso de voorspelling goed in de gaten houden. Als een dag prachtig begint, maar er zwaar onweer voorspeld word, dat je dan je plannen er wat op aanpast.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik zou ook weleens willen weten wat ik moet doen als ik word overvallen door onweer in de bergen. Ga binnenkort mountainbiken in de bergen rondom het Gardameer. Het weer kan daar ineens flink omslaan, dus als iemand tips heeft... kom maar op dan!
In de bergen heb je volgens mij genoeg schuilplaatsen. Sowieso ben je dan nooit het hoogste punt, dus de kans dat je daar de pineut bent, is nihil. Platte, open velden, dat is het risicogebied!quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik zou ook weleens willen weten wat ik moet doen als ik word overvallen door onweer in de bergen. Ga binnenkort mountainbiken in de bergen rondom het Gardameer. Het weer kan daar ineens flink omslaan, dus als iemand tips heeft... kom maar op dan!
Dat is inderdaad wel een goede tip jaquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:50 schreef Keiichi het volgende:
[..]
Sowieso de voorspelling goed in de gaten houden. Als een dag prachtig begint, maar er zwaar onweer voorspeld word, dat je dan je plannen er wat op aanpast.
Volgens mij hebben we dat eens uitgevogeld, en het beste wat je dan kan doen is een kuil graven en daar in gaan liggen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:37 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik bedoel, dan blijft er toch weinig over?Stel je staat ergens buiten op een veldje of fietspad en het onweert vreselijk. Waar the fuck moet je dan schuilen? Volgens de bovenstaande lijst heb je niet veel keus
Ergo, je spade mee als je gaat fietsenquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we dat eens uitgevogeld, en het beste wat je dan kan doen is een kuil graven en daar in gaan liggen.
Je bent nooit het hoogste punt, maar de kans is wel dat je er echt middenin zit. Lijkt me, ook al is het in theorie niet zo gevaarlijk, toch wel een minder prettig iets.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:52 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
In de bergen heb je volgens mij genoeg schuilplaatsen. Sowieso ben je dan nooit het hoogste punt, dus de kans dat je daar de pineut bent, is nihil. Platte, open velden, dat is het risicogebied!
quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we dat eens uitgevogeld, en het beste wat je dan kan doen is een kuil graven en daar in gaan liggen.
quote:Ga niet op de grond liggen. Als de bliksem de grond raakt in de buurt waar je ligt, gaat er een electrische stroom door de bodem die zich vanaf het inslagpunt vandaan in jouw richting beweegt. Als je op de grond ligt kan die stroom ook op je lichaam overspringen.
Op de grond is het gevaarlijk, voornamelijk omdat je het hoogste punt op zo'n moment bent.quote:
Dat die banden geleiden is juist fijn, ben je de lading gewoon kwijt. En door de kooi ben je zelf beschermd.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:40 schreef Klonk het volgende:
[..]
wel eens van een kooi van Farraday (hopelijk goed geschreven) gehoord ? auto is echt de veiligste plek en daar hebben rubberen banden geen fuck mee te maken...
Maak je toch snel ff een kooi van Faradayquote:Op maandag 3 augustus 2009 13:39 schreef Cahir het volgende:
[..]
[..]
http://www.zowerkt.nl/natuur/weer/bliksem_schuilen.htm
Die site gaf als enige oplossing een auto, maar die heb ik niet!
Aangifte doen bij de politiequote:Op maandag 3 augustus 2009 13:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]...wat als je dus overvallen wordt door onweer?
En voeten bij elkaar, anders wordt je kruis geroosterd door het spanningsverschil tussen je voeten.quote:Op maandag 3 augustus 2009 19:36 schreef Heatseeker het volgende:
Op je hurken gaan zitten en zo laag mogelijk, zorg ervoor dat je weinig contact maakt met de aarde. Dus het liefst op je tenen ook.
Dit als je dus in een onweersbui terecht komt en je kunt nergens schuilen.
En nog beter is om ook je oren te bedekken.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
En voeten bij elkaar, anders wordt je kruis geroosterd door het spanningsverschil tussen je voeten.
En nog beter is dus een kuil graven en daarin op je tenen gaan zitten met je benen tegen elkaar en je handen op je oren. Zo ben je niet het hoogste punt in het veld.quote:Op maandag 3 augustus 2009 21:41 schreef Frankz0rz het volgende:
[..]
En nog beter is om ook je oren te bedekken.
Stel je zit op een heel groot veld, met daarnaast heel veel water, wat iets lager gelegen is. Een groot meer.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:52 schreef Bensel het volgende:
partytent opzetten
nee, maar mocht je echt in open veld zitten met een opkomende onweersbui, zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk wegkomt. Lukt dat niet meer, ga gehurkt zitten, of zoek een greppel op (geen sloot, water geleid best goed)
Water geleidt stroom nog beter dan grond of lucht, dus als de bliksem dan bij je in de buurt in het water inslaat ben je alsnog de pineut. Op het water ben je alleen echt veilig in een boot met een metalen kajuit (weer die kooi van faraday).quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 22:54 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Stel je zit op een heel groot veld, met daarnaast heel veel water, wat iets lager gelegen is. Een groot meer.
Kan je dan niet beter in dat meer gaan zitten, al dan niet onder water... want het water verspreidt en dan gebeurt er niets met je.
Toch komen we dus weer terug op het gehurkt zitten op een veld. En als er een bos in de buurt is b.v., kan je dan daar het beste naartoe rennen?quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 08:39 schreef Sassie het volgende:
[..]
Water geleidt stroom nog beter dan grond of lucht, dus als de bliksem dan bij je in de buurt in het water inslaat ben je alsnog de pineut. Op het water ben je alleen echt veilig in een boot met een metalen kajuit (weer die kooi van faraday).
http://www.bliksem.nl/index.php
Als je geen schuilplaats kunt vinden is het beste gewoon om uit de buurt van bomen en metalen obstakels (denk aan hekken) te blijven en je zo klein mogelijk te maken (gehurkt, voeten tegen elkaar aan) en dan maar hopen dat het onweer snel overtrekt.
http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=73
En over onweer in de bergen, zie: http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=58
nee, bomen zijn levensgevaarlijk bij onweer. het allerbelangrijkste: het is zijn hoge objecten, en als je naast een boom staat waar de bliksem inslaat ben je zo goed als dood. Em dan heb je ook nog randverschijnselen bij het onweer zoals windvelden en stevige windvlagen of erger. En dan wil je dus helemaal niet in een bos zitten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Toch komen we dus weer terug op het gehurkt zitten op een veld. En als er een bos in de buurt is b.v., kan je dan daar het beste naartoe rennen?
Maar de kans dat de bliksem inslaat bij die boom waar jij bij staat (je kiest de wat lagere bomen uit, zodat de bliksem eerder inslaat in de hogere bomen verderop) is toch waarschijnlijk kleiner, dan de kans dat de bliksem op jou slaat als je gehurkt in een veld zit (ben je immers het hoogste punt) ?quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 15:48 schreef Bensel het volgende:
[..]
nee, bomen zijn levensgevaarlijk bij onweer. het allerbelangrijkste: het is zijn hoge objecten, en als je naast een boom staat waar de bliksem inslaat ben je zo goed als dood. Em dan heb je ook nog randverschijnselen bij het onweer zoals windvelden en stevige windvlagen of erger. En dan wil je dus helemaal niet in een bos zitten.
Dat geldt altijd als je gaat reanimeren. Je stopt pas als de patient bijkomt of als iemand anders het overneemt. Of als je zelf dood neervalt.quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 18:26 schreef Bensel het volgende:
overigens, interressant weetje: als iemand geraakt word door bliksem, blijf reanimeren. Het kan gebeuren dat het lichaam pas na een 40 minuten tot een uur weer op eigen kracht verder kan. Zolang je tot die tijd maar blijft reanimeren is er dus nog een kans voor die persoon!
Onweer zoekt niet het hoogste punt maar de makkelijkste weg he.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:52 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
In de bergen heb je volgens mij genoeg schuilplaatsen. Sowieso ben je dan nooit het hoogste punt, dus de kans dat je daar de pineut bent, is nihil. Platte, open velden, dat is het risicogebied!
Maar vaak is dat wel het hoogste puntquote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:19 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Onweer zoekt niet het hoogste punt maar de makkelijkste weg he.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |