abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71562930
quote:
Onveilige plaatsen
• de buurt van of onder alleenstaande bomen;
• in de buurt van of op open water;
• boven of langs een hoog gebouw, heuvel, uitzichtspunt, enz.;
• open veld;
• omheiningen (ook niet-metalen omheiningen), bedradingen of leidingen;
• een raam (ook gesloten ramen);
• in bad, douche, tijdens handen wassen;
• telefoongesprekken via het vaste net.
• een tent
Ik bedoel, dan blijft er toch weinig over? Stel je staat ergens buiten op een veldje of fietspad en het onweert vreselijk. Waar the fuck moet je dan schuilen? Volgens de bovenstaande lijst heb je niet veel keus
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:37:32 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_71562937
Ja, dus? Zo is het nou eenmaal met bliksem .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 13:37:49 #3
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_71562943
in je auto
:')
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:38:20 #4
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_71562958
Gewoon niet gaan fietsen met slecht weer!
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_71562962
Ja want als ik fiets heb ik altijd een auto bij me .
pi_71562964
Auto
In een greppel
Huis
Gewoon doorlopen, de kans is verwaarloosbaar..
pi_71562969
plat op de grond gaan liggen, met je handen in je nek, en wachten totdat het slechte weer is overgewaaid
pi_71562970
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:38 schreef XcUZ_Me het volgende:
Gewoon niet gaan fietsen met slecht weer!
Ik bedoel als 't halverwege nou echt ZO erg word
pi_71562992
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:38 schreef Heider00sje het volgende:
plat op de grond gaan liggen, en wachten totdat het slechte weer is overgewaaid
quote:
Ga niet op de grond liggen. Als de bliksem de grond raakt in de buurt waar je ligt, gaat er een electrische stroom door de bodem die zich vanaf het inslagpunt vandaan in jouw richting beweegt. Als je op de grond ligt kan die stroom ook op je lichaam overspringen.
http://www.zowerkt.nl/natuur/weer/bliksem_schuilen.htm

Die site gaf als enige oplossing een auto, maar die heb ik niet !
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:39:32 #10
258028 3nhsCnds
zeg maar erwin :)
pi_71562993
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:37 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
in je auto
quote:
Veel mensen denken dat het veilig is om in een auto te schuilen voor bliksem, omdat de atuo op rubber banden staat, en omdat rubber geen electriciteit geleidt. Dat is niet waar. In sterke electrische velden (zoals bij blikseminslag) zijn rubber banden zelfs prima geleiders voor electriciteit.
If there was nothing wrong, there'd be nothing right...
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:39:52 #11
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_71563009
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:38 schreef Cahir het volgende:

[..]

Ik bedoel als 't halverwege nou echt ZO erg word
Doorfietsen tot de eerste de beste fatsoenlijke schuilplek. Je zit in NL, het is bijna in nergens voor meer dan een km onbewoond . En die friezen en groningers hebben gewoon pech .
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:40:00 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_71563011
schopje naar DE
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:40:56 #13
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_71563029
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:39 schreef 3nhsCnds het volgende:

[..]

[..]

wel eens van een kooi van Farraday (hopelijk goed geschreven) gehoord ? auto is echt de veiligste plek en daar hebben rubberen banden geen fuck mee te maken...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  † In Memoriam † maandag 3 augustus 2009 @ 13:42:26 #14
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_71563073
achja boeiend, de kans dat je geraakt wordt is zeer nihil
:')
pi_71563082
gewoon doorfietsen en bidden dat je er door heen komt, succes
I'm not the man you think I am!
pi_71563089
ALS DE AUTO NOU EENS GEEN OPTIE IS WANT DIE HEB IK NIET

deze vraag stel ik puur voor als 't onderweg echt ZO erg word...
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:43:39 #17
258028 3nhsCnds
zeg maar erwin :)
pi_71563108
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:40 schreef Klonk het volgende:

[..]

wel eens van een kooi van Farraday (hopelijk goed geschreven) gehoord ? auto is echt de veiligste plek en daar hebben rubberen banden geen fuck mee te maken...
Dat betwist ik dan ook niet...
If there was nothing wrong, there'd be nothing right...
pi_71563117
Ik zou ook weleens willen weten wat ik moet doen als ik word overvallen door onweer in de bergen. Ga binnenkort mountainbiken in de bergen rondom het Gardameer. Het weer kan daar ineens flink omslaan, dus als iemand tips heeft... kom maar op dan!
pi_71563151
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:43 schreef Cahir het volgende:
ALS DE AUTO NOU EENS GEEN OPTIE IS WANT DIE HEB IK NIET

deze vraag stel ik puur voor als 't onderweg echt ZO erg word...
dan wacht je tot er een auto voorbij komt
pi_71563255
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:45 schreef Rijpie het volgende:

[..]

dan wacht je tot er een auto voorbij komt
ha-ha...
pi_71563257
Misschien toch maar een huisdier aanschaffen
pi_71563258
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ik zou ook weleens willen weten wat ik moet doen als ik word overvallen door onweer in de bergen. Ga binnenkort mountainbiken in de bergen rondom het Gardameer. Het weer kan daar ineens flink omslaan, dus als iemand tips heeft... kom maar op dan!
Sowieso de voorspelling goed in de gaten houden. Als een dag prachtig begint, maar er zwaar onweer voorspeld word, dat je dan je plannen er wat op aanpast.
pi_71563262
"Von den Eichen soll man weichen, nur die Buchen soll man suchen."

Onder een beuk gaan staan dus. Alleen helaas is dat niet per se veiliger, maar dachten ze dat vroeger wel. Beuken geleiden wel iets minder naar het schijnt.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:52:32 #24
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_71563284
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:43 schreef J0kkebr0k het volgende:
In de bergen heb je volgens mij genoeg schuilplaatsen. Sowieso ben je dan nooit het hoogste punt, dus de kans dat je daar de pineut bent, is nihil. Platte, open velden, dat is het risicogebied!
pi_71563295
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:50 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Sowieso de voorspelling goed in de gaten houden. Als een dag prachtig begint, maar er zwaar onweer voorspeld word, dat je dan je plannen er wat op aanpast.
Dat is inderdaad wel een goede tip ja Had ik zelf natuurlijk ook kunnen bedenken.
Maar goed...wat als je dus overvallen wordt door onweer?
pi_71563319
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:50 schreef Cahir het volgende:

[..]

ha-ha...
geen geintje. als het echt noodweer is, dan is er vast wel iemand die je wilt helpen.
pi_71563324
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:37 schreef Cahir het volgende:

[..]

Ik bedoel, dan blijft er toch weinig over? Stel je staat ergens buiten op een veldje of fietspad en het onweert vreselijk. Waar the fuck moet je dan schuilen? Volgens de bovenstaande lijst heb je niet veel keus
Volgens mij hebben we dat eens uitgevogeld, en het beste wat je dan kan doen is een kuil graven en daar in gaan liggen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:54:28 #28
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_71563334
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:53 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Volgens mij hebben we dat eens uitgevogeld, en het beste wat je dan kan doen is een kuil graven en daar in gaan liggen.
Ergo, je spade mee als je gaat fietsen .
pi_71563347
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:52 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

In de bergen heb je volgens mij genoeg schuilplaatsen. Sowieso ben je dan nooit het hoogste punt, dus de kans dat je daar de pineut bent, is nihil. Platte, open velden, dat is het risicogebied!
Je bent nooit het hoogste punt, maar de kans is wel dat je er echt middenin zit. Lijkt me, ook al is het in theorie niet zo gevaarlijk, toch wel een minder prettig iets.
pi_71563368
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:53 schreef OldJeller het volgende:

[..]

quote:
Ga niet op de grond liggen. Als de bliksem de grond raakt in de buurt waar je ligt, gaat er een electrische stroom door de bodem die zich vanaf het inslagpunt vandaan in jouw richting beweegt. Als je op de grond ligt kan die stroom ook op je lichaam overspringen.
pi_71563397
Je moet als het onweert gewoon een stukje boven de grond gaan zweven dus .
pi_71564671
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef Cahir het volgende:

[..]

[..]

Op de grond is het gevaarlijk, voornamelijk omdat je het hoogste punt op zo'n moment bent.
Stel je staat op een grasveld, wat is dan hetgeen wat je altijd moet doen? Je zo klein mogelijk maken. Toch ben je dan nog het hoogste punt. Dus in dat geval kan je beter een kuil graven, zodat je op gelijke hoogte of zelfs lager dan het maaiveld bent.

Goed, waar je het beste kan schuilen is uiteraard ergens binnen waar ze op het dak een bliksemafleider hebben.
  maandag 3 augustus 2009 @ 15:43:25 #33
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_71566237
In een vliegtuig zitten.
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:32:14 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71569033
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:40 schreef Klonk het volgende:

[..]

Dat die banden geleiden is juist fijn, ben je de lading gewoon kwijt. En door de kooi ben je zelf beschermd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71571697
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:39 schreef Cahir het volgende:

[..]

[..]

http://www.zowerkt.nl/natuur/weer/bliksem_schuilen.htm

Die site gaf als enige oplossing een auto, maar die heb ik niet !
Maak je toch snel ff een kooi van Faraday
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:32:25 #36
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_71572243
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:53 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]...wat als je dus overvallen wordt door onweer?
Aangifte doen bij de politie en zorgen dat je niks te stelen bij je hebt

Dat zal ze leren donders nog aan toe
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:36:01 #37
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_71572336
Op je hurken gaan zitten en zo laag mogelijk, zorg ervoor dat je weinig contact maakt met de aarde. Dus het liefst op je tenen ook.

Dit als je dus in een onweersbui terecht komt en je kunt nergens schuilen.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:33:07 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71573911
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:36 schreef Heatseeker het volgende:
Op je hurken gaan zitten en zo laag mogelijk, zorg ervoor dat je weinig contact maakt met de aarde. Dus het liefst op je tenen ook.

Dit als je dus in een onweersbui terecht komt en je kunt nergens schuilen.
En voeten bij elkaar, anders wordt je kruis geroosterd door het spanningsverschil tussen je voeten.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71576298
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 20:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

En voeten bij elkaar, anders wordt je kruis geroosterd door het spanningsverschil tussen je voeten.
En nog beter is om ook je oren te bedekken.
pi_71576380
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 21:41 schreef Frankz0rz het volgende:

[..]

En nog beter is om ook je oren te bedekken.
En nog beter is dus een kuil graven en daarin op je tenen gaan zitten met je benen tegen elkaar en je handen op je oren. Zo ben je niet het hoogste punt in het veld.
  maandag 3 augustus 2009 @ 22:19:14 #41
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71577641
De beste optie is natuurlijk maken dat je wegkomt.

RUN AWAY!
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71665907
Gewoon in een antenne klimmen en hopen dat Erwin Krol of Piet Paulusma je komt redden.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_71666642
In een greppel duiken is het veiligst. Maar dan niet je fiets naast je op het standaard laten staan.
pi_71696926
partytent opzetten

nee, maar mocht je echt in open veld zitten met een opkomende onweersbui, zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk wegkomt. Lukt dat niet meer, ga gehurkt zitten, of zoek een greppel op (geen sloot, water geleid best goed )
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_71696986
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:52 schreef Bensel het volgende:
partytent opzetten

nee, maar mocht je echt in open veld zitten met een opkomende onweersbui, zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk wegkomt. Lukt dat niet meer, ga gehurkt zitten, of zoek een greppel op (geen sloot, water geleid best goed )
Stel je zit op een heel groot veld, met daarnaast heel veel water, wat iets lager gelegen is. Een groot meer.

Kan je dan niet beter in dat meer gaan zitten, al dan niet onder water... want het water verspreidt en dan gebeurt er niets met je.
pi_71697782
Ik zou hoog in een alleenstaande boom klimmen met een hele lange hooivork en mijn poten in een emmer water.
pi_71697893
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:39 schreef 3nhsCnds het volgende:

[..]

[..]

Het is al getest in topgear

Eigenlijk best wel cool om te zien.
pi_71702829
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:54 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Stel je zit op een heel groot veld, met daarnaast heel veel water, wat iets lager gelegen is. Een groot meer.

Kan je dan niet beter in dat meer gaan zitten, al dan niet onder water... want het water verspreidt en dan gebeurt er niets met je.
Water geleidt stroom nog beter dan grond of lucht, dus als de bliksem dan bij je in de buurt in het water inslaat ben je alsnog de pineut. Op het water ben je alleen echt veilig in een boot met een metalen kajuit (weer die kooi van faraday).
http://www.bliksem.nl/index.php

Als je geen schuilplaats kunt vinden is het beste gewoon om uit de buurt van bomen en metalen obstakels (denk aan hekken) te blijven en je zo klein mogelijk te maken (gehurkt, voeten tegen elkaar aan) en dan maar hopen dat het onweer snel overtrekt.
http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=73

En over onweer in de bergen, zie: http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=58
pi_71706832
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 08:39 schreef Sassie het volgende:

[..]

Water geleidt stroom nog beter dan grond of lucht, dus als de bliksem dan bij je in de buurt in het water inslaat ben je alsnog de pineut. Op het water ben je alleen echt veilig in een boot met een metalen kajuit (weer die kooi van faraday).
http://www.bliksem.nl/index.php

Als je geen schuilplaats kunt vinden is het beste gewoon om uit de buurt van bomen en metalen obstakels (denk aan hekken) te blijven en je zo klein mogelijk te maken (gehurkt, voeten tegen elkaar aan) en dan maar hopen dat het onweer snel overtrekt.
http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=73

En over onweer in de bergen, zie: http://www.bliksem.nl/index.php?c=themadetails&id=58
Toch komen we dus weer terug op het gehurkt zitten op een veld. En als er een bos in de buurt is b.v., kan je dan daar het beste naartoe rennen?
pi_71709306
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:32 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Toch komen we dus weer terug op het gehurkt zitten op een veld. En als er een bos in de buurt is b.v., kan je dan daar het beste naartoe rennen?
nee, bomen zijn levensgevaarlijk bij onweer. het allerbelangrijkste: het is zijn hoge objecten, en als je naast een boom staat waar de bliksem inslaat ben je zo goed als dood. Em dan heb je ook nog randverschijnselen bij het onweer zoals windvelden en stevige windvlagen of erger. En dan wil je dus helemaal niet in een bos zitten.
Twitch.tv/bensel15
pi_71709340
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:48 schreef Bensel het volgende:

[..]

nee, bomen zijn levensgevaarlijk bij onweer. het allerbelangrijkste: het is zijn hoge objecten, en als je naast een boom staat waar de bliksem inslaat ben je zo goed als dood. Em dan heb je ook nog randverschijnselen bij het onweer zoals windvelden en stevige windvlagen of erger. En dan wil je dus helemaal niet in een bos zitten.
Maar de kans dat de bliksem inslaat bij die boom waar jij bij staat (je kiest de wat lagere bomen uit, zodat de bliksem eerder inslaat in de hogere bomen verderop) is toch waarschijnlijk kleiner, dan de kans dat de bliksem op jou slaat als je gehurkt in een veld zit (ben je immers het hoogste punt) ?
pi_71709442
Nouja dodelijk. Ik stond ooit een meter of 15 van een boom af waar de bliksem in sloeg. Er kwam allemaal smeulend boomschors af, maar of je dood bent als je er naast staat.

Dit was trouwens in een bos, waar we werden overvallen door onweer. In 5 minuten tijd sloeg het 3 keer in, in een straal van ongeveer 25 meter om ons heen. Toen was ik wel een beetje bang .
pi_71712141
overigens, interressant weetje: als iemand geraakt word door bliksem, blijf reanimeren. Het kan gebeuren dat het lichaam pas na een 40 minuten tot een uur weer op eigen kracht verder kan. Zolang je tot die tijd maar blijft reanimeren is er dus nog een kans voor die persoon!
Twitch.tv/bensel15
pi_71733742

werkt tegen alles! Struisvogels bestaan immers ook nog steeds
To Chuck or not to Chuck
pi_71734630
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:26 schreef Bensel het volgende:
overigens, interressant weetje: als iemand geraakt word door bliksem, blijf reanimeren. Het kan gebeuren dat het lichaam pas na een 40 minuten tot een uur weer op eigen kracht verder kan. Zolang je tot die tijd maar blijft reanimeren is er dus nog een kans voor die persoon!
Dat geldt altijd als je gaat reanimeren. Je stopt pas als de patient bijkomt of als iemand anders het overneemt. Of als je zelf dood neervalt.
pi_71744415
Als je aan het hiken bent in de bergen moet je nooit gaan schuilen in een nis in de rotswand, Ook moet je oppassen met uitstekende rotspunten. Binnen een hoek van 45 graden van zo'n punt en het omliggende lagere terrein moet je niet zijn. Het beste is om bijtijds binnen te zijn in een refuge, of te schuilen in een cabane.

Maar als je het niet kan ontkomen, gehurkt gaan zitten op je rubberen ligmatje (als je die bij je hebt) uit de buurt van uitstekende rotspunten of losstaande bomen.

ps. Met een tent moet een evt tentstok met rubber goed geisoleerd zijn van de grond. En dan is ook weer het rubberen ligmatje belangrijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door barthol op 09-08-2009 22:12:09 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:19:03 #57
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_72021255
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:52 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Onweer zoekt niet het hoogste punt maar de makkelijkste weg he.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_72030552
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:19 schreef Daywalk3r het volgende:

[..]

Onweer zoekt niet het hoogste punt maar de makkelijkste weg he.
Maar vaak is dat wel het hoogste punt Maar in de bergen vind ik onweer minder fijn dan hier, want als het daar gaat onweren, dan kan het flink spoken.
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:53:35 #59
28259 twisted
wel verdraaid...........
pi_72048942
Ten slot nog nuttige tips om je voor naderend onweer te beschermen: Blijf niet op de fiets, scooter of motor rijden en houd deze bij het schuilen ook niet vast. Leg de fiets, scooter of motor minimaal vijf meter van u af. Zwemmers, surfers, vissers, golfers en andere sporters in de open lucht moeten een veilige plek zoeken en vermijd het telefoneren met een mobiel. Ga schuilen in het dichtstbijzijnde gebouw of in de auto. Mocht de auto door bliksem worden getroffen stap dan niet te snel uit, maar wacht een aantal minuten tot de lading van de carrosserie is afgevloeid. Blijf verder ook uit de buurt van hoge bomen, lantaarnpalen, hekken, enzovoorts. In het open veld moet je gehurkt gaan zitten met je voeten dicht bij elkaar en ga nooit plat op de grond liggen. Vermijd metalen voorwerpen als tentstokken, fietsen, hengels, paraplu`s e.d. Ga nooit onder een alleenstaande boom staan, langs een bosrand of in de buurt van een metalen afrastering. In huis kunt u, zeker als uw huis niet beveiligd is tegen de bliksem, beter geen bad of douche nemen en kranen, radiatoren en wasmachines niet aanraken, verder natuurlijk ramen en deuren gesloten houden. Ook is het verstandig om dure apparatuur van het stroom te halen en de kabel van uw TV en radio eruit te trekken!

Bron: Ed Aldus - KNMI - ANP - Diverse websites
Wat en gekke boel!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')