quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 21:22 schreef LXIV het volgende:En dan zijn alle immatriële kosten van immigranten niet eens meegerekend! Zo'n vrouwtje uit de een of andere volksbuurt, dat haar wijk in 30 jaar tijd volledig heeft zien verpauperen en nu niet eens meer met haar buren in het Nederlands spreken kan, dat nauwelijks nog de deur uit durft om boodschappen te doen en haar dagen slijt achter de geraniums, dat kóst natuurlijk niks. Maar is wel zuur.
Of heel West-Brabant, dat overspoeld wordt door (autochtone) Rotterdammers die vanwege de multikul Zuid-Holland ontvlucht zijn en nu met hun pauperkleding en -taalgebruik daar de dorpen verzieken! Daar mag ook wel eens iets tegen gedaan worden.
Hier in Made merk ik niets van Rotterdammers, de enige Hollander die ik hier ken ben ik zelf, en ik ben goed ingeburgerd

Wel zijn er relatief veel Polen (agrarisch gebied, he), maar daarvan heb ik tot heden geen last gehad.
Wel is er sprake van verpolisering

(of moet ik hier van Polarisering spreken?), bijv in de C1000 is een heel schap gewijd aan Poolse producten (vlees in blik, 10 soorten halve liters).
Overigens geldt in mijn straat dat bijna iedereen er als een 'pauper' uitziet, beslist ook de Brabanders, wat vandaag bijv inhoudt blote basten, crappy tattoo's (behalve de mijne natuurlijk) en sportieve kleding om een onsportief lichaam.
Maargoed, ik woon dan ook in een straat waarbij, als ik anderen vertel dat ik woon, mensen hun wenkbrauwen fronsen. "Oh, toch niet die achterbuurt?".
En da's eigenlijk vreemd, want ik merk er niks van. Ja oké, men parkeert wat slordiger en er is het omschreven uiterlijk, muziek uit auto's enz. Maar vergeleken met de buurten waar ik in de Randstad heb gewoond is het een hemel op Aarde, waar buren elkaar gedag zeggen, conflicten niet met geweld maar roddelen opgelost worden en waar iedereen er al zo lang woont, dat iedereen elkaar dus ook kent.
Waarom ik dit allemaal post? Geen idee

Ben het overigens verder eens met je post.
Vooral voor oude, armere mensen in Nederland is het drama zichtbaar. Mijn grootvader heeft altijd in een Amsterdamse arbeidersbuurt gewoond en is in zijn laatste levensjaren herhaaldelijk overvallen.
Het spreekt vanzelf dat dat in de jaren 70 nog amper voorkwam, maar nu schering en inslag is daar.