abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71516366
Stel je doet liever vrijwilligerswerk dan dat je betaald werk doet omdat je daar veel meer voldoening uit haalt. Heb je dan volgens jullie recht op een uitkering of vind je dat deze mensen maar een 'normale' baan moeten vinden terwijl ze nu toch heel nuttig werk doen voor de samenleving?
Of vind je dat de overheid hiervoor speciale subsidies moet vrijmaken? (Of doen ze dat al?)

Ik vroeg het me zomaar af en ik ben benieuwd naar jullie standpunt in deze kwestie.
Koning.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 16:04:21 #2
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71516440
Tegenwoordig zie je steeds vaker dat mensen met behoud behoud van uitkering allerlei rotbaantjes moeten gaan doen. Als jij met behoud van uitkering -voor jou- bevredigend werk kan doen, dan lijkt me daar niets mis mee.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_71516626
Als jij liever vrijwilligers werk doet dan betaald werk vind ik wel dat de overheid je bijv. een uitkering mag verstrekken. Werk is werk, of dat nu vrijwillig is of betaald maakt niet zo veel uit. Maarja, op die manier wordt het weer niet echt 'vrijwilligers' werk. Je krijgt er dan immers betaald voor.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_71516741
ligt eraan wat voor een vrijwilligerwerk dat is

als je s'avonds achter de bar staat in een af ander clubhuis dan ga je maar echt werk zoeken
pies on joe toe
pi_71516770
Ik vind dat je zelf in je eigen onderhoud moet voorzien als je daartoe in staat bent. Het is echter zeker niet zo dat vrijwilligerswerk van minder waarde is. Integendeel juist. Vrijwilligerswerk heeft vaak een grotere maatschappelijke waarde en bijdrage dan een normale baan.
pi_71516906
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 16:18 schreef bonke het volgende:
ligt eraan wat voor een vrijwilligerwerk dat is

als je s'avonds achter de bar staat in een af ander clubhuis dan ga je maar echt werk zoeken
Nee ik heb het wel over vrijwilligerswerk dat wel een echt maatschappelijk doel heeft.
En het is waar dat het dan niet meer echt 'vrijwilligerswerk' is als je ervoor betaald krijgt...
Koning.
pi_71517288
Is het hele idee van "vrijwilligerswerk" niet dat het vrijwillig, en dus onbetaald is

Daarnaast is het fijn als je er meer voldoening uit haalt dan ander werk, maar vergeet dan niet dat de mensen die "normaal" werk doen hier voor moeten betalen. Je draagt iets bij aan de organisatie waar je vrijwillig voor werkt, maar daar kunnen we geen AOW van betalen
pi_71517426
Stel je werkt liever als piloot dan als schoonmaker. Vinden jullie dan dat je gewoon schoonmaker mag worden met het salaris van een piloot?
Facts don't care about your feelings
pi_71517591
Idee van TS is denk ik, dat je hier (en terecht) veel leest over uitkeringstrekkers:

'ga een baan zoeken, al moet je paperclipsen tellen of putjesscheppen op zee!'

Maar wat als je al je tijd steekt in het voeren en verschonen van bejaarden, draai je zo ongeveer een dierenasiel in je eentje of zorg je ervoor dat daklozen een maaltijd hebben en een plek om te slapen? Mag je dan wel die uitkering 'trekken'? Of moet er een soort Vrijwilligers-Uitkering komen, dat uit een ander potje komt?
Ja doei.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 16:54:39 #10
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71517627
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 16:41 schreef Roy_T het volgende:
Is het hele idee van "vrijwilligerswerk" niet dat het vrijwillig, en dus onbetaald is

Daarnaast is het fijn als je er meer voldoening uit haalt dan ander werk, maar vergeet dan niet dat de mensen die "normaal" werk doen hier voor moeten betalen. Je draagt iets bij aan de organisatie waar je vrijwillig voor werkt, maar daar kunnen we geen AOW van betalen
Volgens mij is het idee meer dat mensen die nu -met behoud van uitkering - wasknijpers in elkaar moeten gaan zetten om aan het werk te komen. Wat is er dan op tegen dat zoiemand -met behoud van uitkering- met gehandicapten of in de thuiszorg gaat werken omdat hij daar veel meer voldoening van krijgt, en het ook meer bijdraagt aan de samenleving.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_71517717
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 16:53 schreef motorbloempje het volgende:
Idee van TS is denk ik, dat je hier (en terecht) veel leest over uitkeringstrekkers:

'ga een baan zoeken, al moet je paperclipsen tellen of putjesscheppen op zee!'

Maar wat als je al je tijd steekt in het voeren en verschonen van bejaarden, draai je zo ongeveer een dierenasiel in je eentje of zorg je ervoor dat daklozen een maaltijd hebben en een plek om te slapen? Mag je dan wel die uitkering 'trekken'? Of moet er een soort Vrijwilligers-Uitkering komen, dat uit een ander potje komt?
Ja daar dacht ik ook aan, een apart potje voor die gevallen.
Want ik denk dat veel mensen liever iets voor de maatschappij doen dan maar nutteloos werk zoals paperclips tellen (ok, slecht voorbeeld) om zo toch maar werk te hebben..
Koning.
pi_71517932
Nee is niet terecht, als dat werk zo hard nodig is dan moet er een potje komen om het betaald werk te maken.

Ik zou wel voor een constructie kunnen zijn van bijvoorbeeld 3 dagen betaald werk en 2 dagen vrijwilligerswerk. De overheid zou dat best mogen subsidiëren, beetje net als de tijdelijke WW die er nu beschikbaar is.

Maar toch blijf ik hoofdzakelijk van mening dat als het werk zo belangrijk is dat je er 5 dagen mee kan vullen, dat ik me dan afvraag waarom het niet een betaalde baan kan zijn.
pi_71520554
Ik heb een betaalde baan voor 70 % en doe gewoon daarnaast vrijwilligerswerk. Zo kan het ook.
pi_71525122
gewoon parttimer baan zoeken en daarbij naast een vrijwilligers werk doen..
Zo moet het lukken..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_71525347
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 16:00 schreef tha_dark het volgende:
Stel je doet liever vrijwilligerswerk dan dat je betaald werk doet omdat je daar veel meer voldoening uit haalt. Heb je dan volgens jullie recht op een uitkering of vind je dat deze mensen maar een 'normale' baan moeten vinden terwijl ze nu toch heel nuttig werk doen voor de samenleving?
Of vind je dat de overheid hiervoor speciale subsidies moet vrijmaken? (Of doen ze dat al?)

Ik vroeg het me zomaar af en ik ben benieuwd naar jullie standpunt in deze kwestie.
Echt niet. Als iemand zonodig vrijwilligerswerk moet doet voor een -in zijn/haar ogen- nuttig, maatschappelijk relevant doel, mag de overheid -via de belastingbetaler- daar niet voor opdraaien.
Een baan is niet alleen bedoeld om voldoening uit te halen, maar ook om in je onderhoud te voorzien. Als de vrijwilliger dat laatste niet relevant vindt, waarom zou het dan voor een ander wel relevant genoeg zijn om dit stukje voorziening over te nemen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tja... op 01-08-2009 23:14:47 ]
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 22:14:26 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_71525632
Nee. Als je in je eigen onderhoud kunt voorzien moet je dat doen. Hobbies zijn voor in je vrije tijd.

En als je zoals in de voorbeelden van motorbloempje erg nuttig bezig bent hoort dat asiel dat je runt subsidie te krijgen om je te kunnen betalen. Of bejaardenhuizen gewoon voldoende geld te krijgen om hun kontenwassers te betalen. Als je het met deze kunstgrepen gaat opvangen kom je in de situatie dat de aanwezigheid van "vrijwilligers" gewoon incalculeerd wordt in de begroting, zoals nu al veel te vaak gebeurt.
Vampire Romance O+
pi_71525669
Aan het einde van de dag moet die economie toch draaien, anders kunnen al die projectjes sowieso niet meer worden gesubsidieerd. Met vrijwilligerswerk betalen we de staatsschuld niet af.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 22:18:54 #18
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71525724
Er zijn al beloningssystemen voor de mensen met een uitkering die aan het werk gaan, vrijwilligerswerk valt hier ook onder.
Onder het mom van motivatiepremies krijg je bijvoorbeeld ook een extra bedrag van 3 nullen wanneer je na zoveel maanden in de bijstand gezeten te hebben weer aan het werk gaat en zo zijn er nog wat varianten.
Wel apart dat je geen bonus krijgt in dat systeem wanneer je juist snél weer uit de bijstand gaat, lijkt een vreemd soort stimulans voor bepaalde types.
"Nou ik blijf nog wel 3 maanden wachten tot werken, dan krijg ik die bonus nog van 2000 euro.", lijkt me niet de bedoeling.

Maar dit moet zeker niet gestimuleerd worden, wil iemand liever vrijwilligerswerk doen, doet ie dat maar vrolijk náast z'n baan, niet als hoofzaak.
Zie overigens ook zat leuke dingen op vrijwilligersvlak waar ik best m'n baan van zou willen maken, maar het lijkt me niet de bedoeling om te stimuleren om maar geen betaalde baan te nemen omdat je het vrijwilligerswerk zo leuk vind om te doen.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 22:41:15 #19
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_71526149
Uitkeringen zijn niet bedoeld voor mensen die te lui zijn om te werken. Gewoon een baan zoeken dus. Doe dat vrijwilligerswerk maar in je vrije tijd.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_71526786
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 22:41 schreef karr-1 het volgende:
Uitkeringen zijn niet bedoeld voor mensen die te lui zijn om te werken. Gewoon een baan zoeken dus. Doe dat vrijwilligerswerk maar in je vrije tijd.
Of fulltime, maar val ons niet lastig met je levensonderhoud....
pi_71527996
Naar mijn mening zou er geen vrijwillegerswerk mogen worden verricht als dit daarmee betaalde banen verdringt.

Dus werken in een bejaardenhuis o.k. maar dan wel tegen een minimale uitkering!

Werken in de sportvereniging b.v. in de kantine als die anders niet open is o.k.

Maar dat is maar mijn mening.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_71531082
Er is anders betaald werk zat in de zorg, als het je om de voldoening gaat!
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_71531135
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 22:01 schreef Tja... het volgende:

[..]

Echt niet. Als iemand zonodig vrijwilligerswerk moet doet voor een -in zijn/haar ogen- nuttig, maatschappelijk relevant doel, mag de overheid -via de belastingbetaler- daar niet voor opdraaien.
Een baan is niet alleen bedoeld om voldoening uit te halen, maar ook om in je onderhoud te voorzien. Als de vrijwilliger dat laatste niet relevant vindt, waarom zou het dan voor een ander wel relevant genoeg zijn om dit stukje voorziening over te nemen?
100% mee eens. Vrijwilligers werk heeft per definitie een heel andere werksfeer dan 'gewoon' werk. Je doet het immers vrijblijvend, minder gepush op performance etc. Dus in een rustigere omgeving werken, en betaald krijgen door de staat zodat jij lekker je voldoening krijgt? Voldoening brengt bij mij geen brood op de plank

Als je lekker je voldoening wilt halen in vrijwilligerswerk, doe je dat maar NA je baan. Ga toch niet verwachten dat ik als loonslaaf het gebeul over me verwerk zodat jij lekker je voldoening en uitkeringkje binnenhaalt.
pi_71531265
Ik ken iemand die herstellende is van een verslaving (alcohol). Hij is tijdens zijn herstel heel goed begeleid door vrijwilligers. Zo goed zelfs, dat hij zich ook is gaan inzetten voor zijn lotgenoten. Maar dan op bredere schaal dan het 1 op 1 contact. Inmiddels is hij regionaal en provinciaal aanspreekpunt voor professionals en gemeenten. Hij is ervaringsdeskundige, netwerker en pleitbezorger en de betaalde krachten weten hem maar al te goed te vinden en zijn maar wát blij met hem. Hij doet dit werk inmiddels meer dan fulltime.
Binnenkort moet hij verplicht gaan solliciteren. Niemand van die organisaties die zo blij met hem zijn hebben het lef hem een betaalde baan aan te bieden. En voor soortgelijke functies heeft hij de papieren niet en dan kom je in deze tijd nog niet eens door de papieren selectie.
Het zal er wel op uitdraaien dat hij vakken moet gaan vullen of in de plantsoenendienst aan de slag kan. Dan heeft hij veel minder tijd voor zijn vrijwilligerswerk en het netwerk zal eronder lijden. Hij maakt echt een verschil in de zorg- en dienstverlening voor mensen van zijn - vaak moeilijk bereikbare - doelgroep.

Voordat ik van zijn situatie hoorde was ik ook vóór het zoeken van een betaalde baan vs. vrijwilligerswerk. Nu zie ik dat een stuk genuanceerder. Het ene vrijwilligerswerk is het andere niet.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_71531284
quote:
Op zondag 2 augustus 2009 09:29 schreef Cat22 het volgende:
Ik ken iemand die herstellende is van een verslaving (alcohol). Hij is tijdens zijn herstel heel goed begeleid door vrijwilligers. Zo goed zelfs, dat hij zich ook is gaan inzetten voor zijn lotgenoten. Maar dan op bredere schaal dan het 1 op 1 contact. Inmiddels is hij regionaal en provinciaal aanspreekpunt voor professionals en gemeenten. Hij is ervaringsdeskundige, netwerker en pleitbezorger en de betaalde krachten weten hem maar al te goed te vinden en zijn maar wát blij met hem. Hij doet dit werk inmiddels meer dan fulltime.
Binnenkort moet hij verplicht gaan solliciteren. Niemand van die organisaties die zo blij met hem zijn hebben het lef hem een betaalde baan aan te bieden. En voor soortgelijke functies heeft hij de papieren niet en dan kom je in deze tijd nog niet eens door de papieren selectie.
Het zal er wel op uitdraaien dat hij vakken moet gaan vullen of in de plantsoenendienst aan de slag kan. Dan heeft hij veel minder tijd voor zijn vrijwilligerswerk en het netwerk zal eronder lijden. Hij maakt echt een verschil in de zorg- en dienstverlening voor mensen van zijn - vaak moeilijk bereikbare - doelgroep.

Voordat ik van zijn situatie hoorde was ik ook vóór het zoeken van een betaalde baan vs. vrijwilligerswerk. Nu zie ik dat een stuk genuanceerder. Het ene vrijwilligerswerk is het andere niet.
Maar het is onmogelijk om bij elke vrijwillger te kijken wat zijn/haar 'impact' op de samenleving heeft, om te kijken of het vrijwilligerswerk relevant genoeg is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')