Nee ik heb het wel over vrijwilligerswerk dat wel een echt maatschappelijk doel heeft.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:18 schreef bonke het volgende:
ligt eraan wat voor een vrijwilligerwerk dat is
als je s'avonds achter de bar staat in een af ander clubhuis dan ga je maar echt werk zoeken
Volgens mij is het idee meer dat mensen die nu -met behoud van uitkering - wasknijpers in elkaar moeten gaan zetten om aan het werk te komen. Wat is er dan op tegen dat zoiemand -met behoud van uitkering- met gehandicapten of in de thuiszorg gaat werken omdat hij daar veel meer voldoening van krijgt, en het ook meer bijdraagt aan de samenleving.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:41 schreef Roy_T het volgende:
Is het hele idee van "vrijwilligerswerk" niet dat het vrijwillig, en dus onbetaald is
Daarnaast is het fijn als je er meer voldoening uit haalt dan ander werk, maar vergeet dan niet dat de mensen die "normaal" werk doen hier voor moeten betalen. Je draagt iets bij aan de organisatie waar je vrijwillig voor werkt, maar daar kunnen we geen AOW van betalen
Ja daar dacht ik ook aan, een apart potje voor die gevallen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:53 schreef motorbloempje het volgende:
Idee van TS is denk ik, dat je hier (en terecht) veel leest over uitkeringstrekkers:
'ga een baan zoeken, al moet je paperclipsen tellen of putjesscheppen op zee!'
Maar wat als je al je tijd steekt in het voeren en verschonen van bejaarden, draai je zo ongeveer een dierenasiel in je eentje of zorg je ervoor dat daklozen een maaltijd hebben en een plek om te slapen? Mag je dan wel die uitkering 'trekken'? Of moet er een soort Vrijwilligers-Uitkering komen, dat uit een ander potje komt?
Echt niet. Als iemand zonodig vrijwilligerswerk moet doet voor een -in zijn/haar ogen- nuttig, maatschappelijk relevant doel, mag de overheid -via de belastingbetaler- daar niet voor opdraaien.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 16:00 schreef tha_dark het volgende:
Stel je doet liever vrijwilligerswerk dan dat je betaald werk doet omdat je daar veel meer voldoening uit haalt. Heb je dan volgens jullie recht op een uitkering of vind je dat deze mensen maar een 'normale' baan moeten vinden terwijl ze nu toch heel nuttig werk doen voor de samenleving?
Of vind je dat de overheid hiervoor speciale subsidies moet vrijmaken? (Of doen ze dat al?)
Ik vroeg het me zomaar af en ik ben benieuwd naar jullie standpunt in deze kwestie.
Of fulltime, maar val ons niet lastig met je levensonderhoud....quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:41 schreef karr-1 het volgende:
Uitkeringen zijn niet bedoeld voor mensen die te lui zijn om te werken. Gewoon een baan zoeken dus. Doe dat vrijwilligerswerk maar in je vrije tijd.
100% mee eens. Vrijwilligers werk heeft per definitie een heel andere werksfeer dan 'gewoon' werk. Je doet het immers vrijblijvend, minder gepush op performance etc. Dus in een rustigere omgeving werken, en betaald krijgen door de staat zodat jij lekker je voldoening krijgt? Voldoening brengt bij mij geen brood op de plankquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:01 schreef Tja... het volgende:
[..]
Echt niet. Als iemand zonodig vrijwilligerswerk moet doet voor een -in zijn/haar ogen- nuttig, maatschappelijk relevant doel, mag de overheid -via de belastingbetaler- daar niet voor opdraaien.
Een baan is niet alleen bedoeld om voldoening uit te halen, maar ook om in je onderhoud te voorzien. Als de vrijwilliger dat laatste niet relevant vindt, waarom zou het dan voor een ander wel relevant genoeg zijn om dit stukje voorziening over te nemen?
Maar het is onmogelijk om bij elke vrijwillger te kijken wat zijn/haar 'impact' op de samenleving heeft, om te kijken of het vrijwilligerswerk relevant genoeg is.quote:Op zondag 2 augustus 2009 09:29 schreef Cat22 het volgende:
Ik ken iemand die herstellende is van een verslaving (alcohol). Hij is tijdens zijn herstel heel goed begeleid door vrijwilligers. Zo goed zelfs, dat hij zich ook is gaan inzetten voor zijn lotgenoten. Maar dan op bredere schaal dan het 1 op 1 contact. Inmiddels is hij regionaal en provinciaal aanspreekpunt voor professionals en gemeenten. Hij is ervaringsdeskundige, netwerker en pleitbezorger en de betaalde krachten weten hem maar al te goed te vinden en zijn maar wát blij met hem. Hij doet dit werk inmiddels meer dan fulltime.
Binnenkort moet hij verplicht gaan solliciteren. Niemand van die organisaties die zo blij met hem zijn hebben het lef hem een betaalde baan aan te bieden. En voor soortgelijke functies heeft hij de papieren niet en dan kom je in deze tijd nog niet eens door de papieren selectie.
Het zal er wel op uitdraaien dat hij vakken moet gaan vullen of in de plantsoenendienst aan de slag kan. Dan heeft hij veel minder tijd voor zijn vrijwilligerswerk en het netwerk zal eronder lijden. Hij maakt echt een verschil in de zorg- en dienstverlening voor mensen van zijn - vaak moeilijk bereikbare - doelgroep.
Voordat ik van zijn situatie hoorde was ik ook vóór het zoeken van een betaalde baan vs. vrijwilligerswerk. Nu zie ik dat een stuk genuanceerder. Het ene vrijwilligerswerk is het andere niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |