Heb je het geld niet voor.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:54 schreef marcosta het volgende:
ja hoor!
fuck!
die gozer is dus 13 jaar en 9 maanden...
geen wonder dat die pa zo makkelijk was met formulieren invullen.
toch laat ik het er niet bij zitten.
't word een erezaak! tot aan het europese hof wat mij betreft
volgens mij ook ja...quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:59 schreef swarmahoer het volgende:
zijn ouders hiervoor dan niet aansprakelijk
Ik.quote:
hij reed dus op een fiets...quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:59 schreef klusfoobje het volgende:
Ja leuk en aardig dat die jongen niet aansprakelijjk kan worden gesteld... maar dan gaat die aansprakelijkheid toch mooi over op de ouders?
Waar rijd dat jong oveirgens op of in ??
Dat dus.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:01 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik.
En trouwens, 14 jarigen zijn niet aansprakelijk. Het is een wet. Wil je een rechtzaak tegen een regel beginnen?
principes zijn net vrouwen... ze kosten meer dan ze opbrengen...quote:
omdat je datquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:02 schreef GGMM het volgende:
Waarom ben je trouwens niet gewoon achteruit gereden?
zijn wij de enige hier denk ikquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:01 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
volgens mij ook ja...
als het buurjochie van 12 hier morgen besluit mijn auto met een spijker van striping te voorzien dan kun je er zeker van zijn dat ik eea kom claimen bij paps en mams hiernaast hoor!
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:04 schreef TeringHenkie het volgende:
TS moet een civielrechtelijke zaak starten tegen de ouders, lijkt me?
Ik stond er zelf ook verbaast van kan ik je vertellen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:21 schreef Maeghan het volgende:
Ten eerste vraag ik me af hoe een kind op een fiets 2250 euro schade kan veroorzaken...
Ten tweede zou ik het heel raar vinden als het idd zo is dat hij/zijn ouders niet aansprakelijk zijn. Kinderen mogen op veertienjarige leeftijd niet meer op de stoep fietsen, dus dan vind ik dat ze verder ook gewoon als alle verkeersdeelnemers behandeld moeten worden. Zou wel heel krom zijn.
quote:
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:02 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat dus.
Dat soort mensen zijn er altijd. Mensen die rechtzaken starten of gewoon uberhaupt gaan zitten zeiken omdat ze het uit principe niet eens zijn met een wet.
Wat een hoop onzin allemaalquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:01 schreef Cahir het volgende:
[..]
Ik.
En trouwens, 14 jarigen zijn niet aansprakelijk. Het is een wet. Wil je een rechtzaak tegen een regel beginnen?
Bij kind onder de veertien jaar gewoon de ouders aansprakelijk stellen. Gevalletje van art. 6:169 BW. Alleen je hebt wel het gevalletje automobilist vs fietser. Alleen dat is een hele andere vraag.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:54 schreef marcosta het volgende:
ja hoor!
fuck!
die gozer is dus 13 jaar en 9 maanden...
geen wonder dat die pa zo makkelijk was met formulieren invullen.
toch laat ik het er niet bij zitten.
't word een erezaak! tot aan het europese hof wat mij betreft
En daarbij ben je als automobilist de lul.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:29 schreef Space-Chinees het volgende:
Alleen je hebt wel het gevalletje automobilist vs fietser. Alleen dat is een hele andere vraag.
Klopt. Vreemd dat de rechtsbijstand deze zaak afwijst, of heb je alleen verkeersdekking?quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:21 schreef Cortax het volgende:
Ouders zijn aansprakelijk op grond van artikel 6:169 BW. Voor meer (nuttige) info, PB me maar even.
Klopt volledig bij 'gewone' schade, als de bal door de ruit gaat bijvoorbeeld, of als ze een rieten dak in de fik steken met een sterretje.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:29 schreef Space-Chinees het volgende:
Wat een hoop onzin allemaal. Lees de wet er nog maar eens op na. 14 jarigen kunnen aansprakelijk worden gesteld. Het is alleen maar de vraag of het zinvol is. Aangezien de meeste veertien en vijftienjarigen niet kapitaalkrachtig zijn. Daarom geldt er een soort van bijkomende risico-aansprakelijkheid van ouders, mits disculpatieregel.
[..]
Bij kind onder de veertien jaar gewoon de ouders aansprakelijk stellen. Gevalletje van art. 6:169 BW.
De Hoge Raad heeft vaste jurisprudentie in het kader van art. 185 Wegenverkeerswet (en de reflexwerking daarvan op de onrechtmatige daad).quote:Alleen je hebt wel het gevalletje automobilist vs fietser. Alleen dat is een hele andere vraag.
Autsj voor TS danquote:Op maandag 3 augustus 2009 16:27 schreef Pool het volgende:
De Hoge Raad heeft vaste jurisprudentie in het kader van art. 185 Wegenverkeerswet (en de reflexwerking daarvan op de onrechtmatige daad).
*knip*
quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:27 schreef Pool het volgende:
De Hoge Raad heeft vaste jurisprudentie in het kader van art. 185 Wegenverkeerswet (en de reflexwerking daarvan op de onrechtmatige daad).
Waarschijnlijk wel ja, hoewel ik niet precies weet hoe het zit op een niet-openbaar campingterrein. En of het nog iets uitmaakt of dat kind verzekerd is tegen aansprakelijkheid.quote:
Het heet de "100%-regel", vanwege het feit dat de automobilist alles moet dokken bij schade bij kinderen onder de 14 jaar.quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:35 schreef Cortax het volgende:
[..]
interessant, welk arrest gaat het om?
Voor zover ik weet was het lang zo dat bij schade bij de automobilist en een verzekerd kind onder de 14 dat de automobilist alsnog altijd minimaal 50% van zijn eigen schade zal moeten dragen, tenzij er natuurlijk sprake is van het (zeldzame) geval van opzet/bewuste roekeloosheid van het kind. Er is nu een recenter arrest waaruit blijkt dat dit (het percentage van 50%) niet per definitie het geval hoeft te zijn, maar ik kan dit arrest niet zo één-twee-drie vinden. Ik zal er morgen nog eens naar kijkenquote:Op maandag 3 augustus 2009 16:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Het heet de "100%-regel", vanwege het feit dat de automobilist alles moet dokken bij schade bij kinderen onder de 14 jaar.
De regel is geformuleerd in o.a.:
HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720 (Ingrid Kolkman).
HR 31 mei 1991, NJ 1991, 721 (Marbeth van Uitregt).
Maar in die arresten ging het dus om de (letsel)schade bij het kind.
Over de 'reflexwerking' (dus schade bij de automobilist):
HR 6 februari 1987, NJ 1988, 57 (Saskia Mulder)
Maar ik weet niet precies hoe het nu zit met de 100%-regel in zaken met reflexwerking en bij een verzekerd kind van onder de 14, dat mag de volgende uitzoeken.
Wauw, dus het kind kan 2250 euro schade aan de auto van TS toebrengen door roekeloos gedrag zonder dat er voor het kind enige gevolgen aan vast zitten en TS met een schade van 2250 euro blijft zitten?quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Het heet de "100%-regel", vanwege het feit dat de automobilist alles moet dokken bij schade bij kinderen onder de 14 jaar.
De regel is geformuleerd in o.a.:
HR 1 juni 1990, NJ 1991, 720 (Ingrid Kolkman).
HR 31 mei 1991, NJ 1991, 721 (Marbeth van Uitregt).
Maar in die arresten ging het dus om de (letsel)schade bij het kind.
Over de 'reflexwerking' (dus schade bij de automobilist):
HR 6 februari 1987, NJ 1988, 57 (Saskia Mulder)
Maar ik weet niet precies hoe het nu zit met de 100%-regel in zaken met reflexwerking en bij een verzekerd kind van onder de 14, dat mag de volgende uitzoeken.
Nou, als het kind zelf 2250 euro letselschade zou hebben gehad, dan had de automobilist die in elk geval voor 100% moeten dokken. Maar ik weet dus niet helemaal hoe het andersom zit, dus als het kind de auto schade toebrengt. De ouders van het kind zullen nooit de volle mep hoeven te betalen, maar ik weet niet helemaal zeker of ze niets hoeven te betalen (juridisch: ik weet niet of de 100%-regel ook geldt bij reflexwerking en bij een verzekerd kind).quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:37 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Wauw, dus het kind kan 2250 euro schade aan de auto van TS toebrengen door roekeloos gedrag zonder dat er voor het kind enige gevolgen aan vast zitten en TS met een schade van 2250 euro blijft zitten?
Er zal ongetwijfeld goed nagedacht zijn over deze jurisprudentie, maar ik krijg er toch een beetje een raar gevoel bij qua rechtvaardigheid.
Je vindt het als ouder onrechtvaardig als je aangesproken wordt vanwege schade die je kind maakt door roekeloos gedrag? (Ja, fietsen terwijl je achterom kijkt vind ik roekeloos gedrag...). Je bent sowieso aansprakelijk voor de schade die je kind maakt, BEHALVE in het verkeer. (als ik het goed begrepen heb...).quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:21 schreef _Flash_ het volgende:
Ik vind het wel logisch hoor. Je kan een kind nog zo goed opvoeden, maar zo iets kan altijd gebeuren. Als ouder zou ik het ook onrechtvaardig vinden om voor zo'n schade te worden aangesproken.
Ik vind het belachelijk dat de rechterlijke macht bepaald heeft dat er een groep binnen de bevolking is, die schade kan veroorzaken zonder ter verantwoordling geroepen te worden.quote:Had dan als automobilist een allrisk afgesloten.
De vriendin heeft een paar keer geroepen dat hij uit moest kijken. En zomaar achteruit rijden is niet altijd een optie.quote:Je vriendin had toch ook kunnen toeteren of achteruit rijden?
Door de wetgever is er wel wat langer over nagedacht dan jij nu doet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:40 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Je vindt het als ouder onrechtvaardig als je aangesproken wordt vanwege schade die je kind maakt door roekeloos gedrag? (Ja, fietsen terwijl je achterom kijkt vind ik roekeloos gedrag...). Je bent sowieso aansprakelijk voor de schade die je kind maakt, BEHALVE in het verkeer. (als ik het goed begrepen heb...).
[..]
Ik vind het belachelijk dat de rechterlijke macht bepaald heeft dat er een groep binnen de bevolking is, die schade kan veroorzaken zonder ter verantwoordling geroepen te worden.
[..]
Nee, roepen in een auto is handig. Of had ze een cabrio?quote:De vriendin heeft een paar keer geroepen dat hij uit moest kijken. En zomaar achteruit rijden is niet altijd een optie.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:40 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Je vindt het als ouder onrechtvaardig als je aangesproken wordt vanwege schade die je kind maakt door roekeloos gedrag? (Ja, fietsen terwijl je achterom kijkt vind ik roekeloos gedrag...). Je bent sowieso aansprakelijk voor de schade die je kind maakt, BEHALVE in het verkeer. (als ik het goed begrepen heb...).
[..]
Ik vind het belachelijk dat de rechterlijke macht bepaald heeft dat er een groep binnen de bevolking is, die schade kan veroorzaken zonder ter verantwoordling geroepen te worden.
[..]
De vriendin heeft een paar keer geroepen dat hij uit moest kijken. En zomaar achteruit rijden is niet altijd een optie.
Dan moet je beginnen bij de vraag hoe een kind door niet op te letten 2250 euro schade kan veroorzaken. Dat komt vooral omdat iemand een hele tere laklaag en blikwerk bewust in riskante situaties manouvreert. Ik kan ook met een doos slecht ingepakt Venetiaans glas door een drukke winkelstraat gaan lopen, en als iemand mij dan aanstoot is de schade duizenden euro's.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 07:37 schreef Snapcount2 het volgende:
Wauw, dus het kind kan 2250 euro schade aan de auto van TS toebrengen door roekeloos gedrag zonder dat er voor het kind enige gevolgen aan vast zitten en TS met een schade van 2250 euro blijft zitten?
Er zal ongetwijfeld goed nagedacht zijn over deze jurisprudentie, maar ik krijg er toch een beetje een raar gevoel bij qua rechtvaardigheid.
Een auto, die bedoeld is voor vervoer, gaan vergelijken met Venetiaans glas. Ja hoor.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dan moet je beginnen bij de vraag hoe een kind door niet op te letten 2250 euro schade kan veroorzaken. Dat komt vooral omdat iemand een hele tere laklaag en blikwerk bewust in riskante situaties manouvreert. Ik kan ook met een doos slecht ingepakt Venetiaans glas door een drukke winkelstraat gaan lopen, en als iemand mij dan aanstoot is de schade duizenden euro's.
Iemand moet misschien beter uitkijken, maar de grootte van de schade is het gevolg van mijn keuzes, niet van degene die mij aanstoot, dat soort dingen gebeuren. Prima verder als ik met dat glaswerk over straat wil, of met een tere laklaag, maar mag ik dan ook zelf de verzekeringspremie betalen?
Hij vervoert toch nog steeds? Daar is geen schade aan toegebracht.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:11 schreef Snapcount2 het volgende:
Een auto, die bedoeld is voor vervoer, gaan vergelijken met Venetiaans glas. Ja hoor.
Enerzijds heb je degene die schade veroorzaakt, anderzijds heb je de hoogte van de schade. Als jij je dan met een ontzettend kwetsbare laklaag voor de mooi in situatie begeeft waar iets daarmee in contact kan komen, is het dan fair dat een ander voor de kosten moet opdraaien? De fietser veroorzaakt de situatie, maar de automobilist zorgt met zijn keuzes voor de 3 nullen in het schadebedrag. Moet een ander opdraaien voor jouw keuzes, of moet je gewoon je eigen auto verzekeren als je het zo belangrijk vindt om met een blinkende laklaag gezien te worden?quote:De mevrouw in kwestie zag het ongeluk aankomen en kwam tot stilstand. Het kind fietste terwijl het achterom keek en sloeg geen acht op de waarschuwing van mevrouw.
Dat is echt PRECIES hetzelfde als met een doos slecht ingepakt Venetiaans glas door een drukke winkelstraat gaan lopen....
Als mevrouw met Venetiaans glas over de stoep had gelopen en aangereden was door het kind dat fietste terwijl hij achterom keek, dan had de mevrouw volgens mij in haar recht gestaan om de ouders van het kind aansprakelijk te stellen.
In dergelijke situaties wordt zelden overmacht aangenomen. Je hoort dan op te letten en te anticiperenop de handelingen van (in dit geval) kinderen in het verkeer. Op het moment dat jouw vriendin de fietser aan zag komen hoorde zij er rekening mee te houden dat de fietser op die manier wel eens tegen haar aan zou kunnen fietsen (dus niet onwaarschijnlijk) en had daar dus rekening mee moeten houden door, zoals al eerder geopperd, te gaan claxoneren of iets dergelijks.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 12:05 schreef marcosta het volgende:
[..]
Hier de TS nog even met een update.
Vandaag een brief gekregen van de rechtsbijstand dat ze de ouders aansprakelijk hebben gesteld voor de geleden schade (WA).
Er is maar 1 mogelijkheid om je schade te verhalen en dat is las je kunt aantonen dat er sprake is van overmacht.
je moet dan aantonen dat jou niets te verwijten valt en dat de fietser die de fout gemaakt heeft ,zo onwaarschijnlijk is dat jij er geen rekening mee kon en hoefde te houden.
nouja laten we wel zijn ,een fietser die achteromkijkend op een stilstaande auto botst is toch wel iets wat behoorlijk onwaarschijnlijk is en waar je geen rekening mee had kunnen houden.
achteruit rijden was geen optie omdat er auto's achter haar stonden.
Wordt vervolgd!
En zelfs dan maak je geen schijn van kans kan ik vertellen uit eigen ervaring.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 15:45 schreef Maharbal het volgende:
[..]
...
Met de zinsnede "zo onwaarschijnlijk dat je er geen rekening mee hoeft te houden" doelt men op zeer extreme gevallen, zoals iemand die op een onverlichte weg, zonder zelf verlichting te voeren, met donkere kleding en op de verkeerde kant van die weg aan het fietsen is.
.....
Ja heerlijke redenatie. Er rijdt iemand tegen je auto aan en veroorzaakt 2250 euro schade en er wordt tegen je gezegd "Jammer joh, had je maar een goedkopere auto moeten gaan rijden, dan was de schade namelijk een stuk minder geweest....".quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 13:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij vervoert toch nog steeds? Daar is geen schade aan toegebracht.
[..]
Enerzijds heb je degene die schade veroorzaakt, anderzijds heb je de hoogte van de schade. Als jij je dan met een ontzettend kwetsbare laklaag voor de mooi in situatie begeeft waar iets daarmee in contact kan komen, is het dan fair dat een ander voor de kosten moet opdraaien? De fietser veroorzaakt de situatie, maar de automobilist zorgt met zijn keuzes voor de 3 nullen in het schadebedrag. Moet een ander opdraaien voor jouw keuzes, of moet je gewoon je eigen auto verzekeren als je het zo belangrijk vindt om met een blinkende laklaag gezien te worden?
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:52 schreef admiraal_anaal het volgende:
En het klopt dus wel helaas
De 100%-regel reflecteert niet. Dat betekent dat TS in dit geval ´gewoon´ dient te vorderen obv 6:162 jo 6:169 (risicoaansprakelijkheid ouders). De reflexwerking van 185 WVW houdt in dit geval ´slechts´ in dat TS overmacht moet bewijzen voor een volledige vergoeding van zijn schade. Zal hij niet in slagen nu de tegenpartij nog geen veertien was. Overmacht of daaraan grenzende roekeloosheid krijg je doorgaans niet bewezen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 16:45 schreef Pool het volgende:
Das mooi om te horen. Waarschijnlijk hadden de ouders v/h kind schuld erkend of iets dergelijks.quote:Op maandag 21 september 2009 12:58 schreef marcosta het volgende:
TS was dit topic helemaal vergeten aangezien de rechtsbijstand best lang heeft geduurt!
Maar het mooie is dat alles is uitbetaald en zelfs met de wettelijke rente erbij verhoogd en is er ruim 2350 euro overgemaakt aan ons
In de brief van onze rechtsbijstand stond niks over de procedure die ze heeft gevolgd maar alleen dat ze succesvol de schade had geclaimed.
geld is dus pas vorige week donderdag overgemaakt maar wij zijn erg blij!
Lang leve Achmea rechtsbijstand!
Ik denk dat verzekeraars eerder geneigd zijn om te gaan weigeren / procederen als het gaat om schades die loopt in de tonnen/miljoenen (als bij genoemde zaken waarbij veel letselschade aanwezig was).quote:Op dinsdag 22 september 2009 17:42 schreef marcosta het volgende:
dat hadden ze al op het aanrijdingsformulier gedaan maar dat veranderde niets aan de rechtspraak volgens de algehele publieke opinie
Gelukkig is het anders gebleken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |