abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:17:50 #1
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71504390
Tijd geleden nieuw huis gekocht , en met de aannemer wezen kijken om te vertellen wat er allemaal moest gebeuren. Ik en m'n vriendin hadden buiten de keuken , tegels en badkamer een bouwdepot van 15000 euro afgesloten voor de verbouwing.
Hij wist niet of het allemaal zou gaan lukken voor dat geld , maar dat hij een end zou komen.
Begin maart is hij eindelijk begonnen (zou eigenlijk halverwege januari beginnen) en na een week of 2 begon hij al dat het niet helemaal ging lukken voor die 15000 euro.
We hebben toen afgesproken om de onderverdieping (hal , gang en tuinkamer) te laten voor wat het was. (plan was om de vloer helemaal opnieuw te betegelen en de muren en plafonds opnieuw te stuken).
Een paar weken verder had ik van m'n oude huis , de zolderkamer aan m'n bovenburen verkocht voor ¤ 15.000,00 , waarvan we ¤ 10.000,00 hebben gebruikt om nieuwe meubels te kopen en ¤ 5.000,00 opzij hebben gelegd voor als we dat nog nodig zouden hebben.
En ja hoor , de aannemer kwam weer dat het allemaal weer duurder werd.
Nu zag ik wel dat er heel wat werk was verricht en dat er dingen tevoorschijn waren gekomen waar we niet op gerekend hadden.
Ik heb toen met hem afgesproken dat ik tot +/- ¤19.500 kon gaan en dat het dan wel zo langzamerhand wel een beetje op was. Dat was prima , tot op een gegeven moment toen het bijna allemaal klaar was (moesten nog 2 plafonds gestuukt worden , wat elektra , radiator moest nog opgehangen worden etc etc ) en er vrijwel niks meer gebeurden.
Ik heb hem toen maar eens gebeld om te vragen wanneer nou weer eens verder ging , want we wilden eigen wel een keer na 5 maanden over in ons nieuwe huis en ik had een huurder voor m'n oude huis.
Blah , blah , blah hij had het druk en er moest nog wat geld bij want hij redde het niet.
Ikheb toen gezegd dat ik dat geld niet heb en ook al had ik dat wel, het niet van plan was om het te betalen , want dat hadden we niet afgesproken .
Ik (of eigenlijk de bank )heb +/- ¤ 14.500,00 tot nu toe , we hebben de rest wat nog moest geuberen door andere mensen laten doen , anders korden we er nu nog niet wonen.
Vanmorgen kwam hij langs op m'n werk , om te vragen wanneer ik de rest ging betalen.
Ik heb gezegd , dat als ik alle rekeningen heb van de andere mensen die alles af hebben gemaakt , ik zou berekenen hoeveel er nog over zou zijn.
Volgens hem moet ik nog iets van ¤ 7200,00 betalen aan hem , ik heb hem toen gezegd dat hij blij mag zijn als ik nog ¤ 2000 overhoud voor hem.
Daar was hij het niet mee eens , want de tegelzetter had zoveel gekost en de stukadoor zoveel.
Ik heb toen gezegd , dat ik met hun niet zoveel te maken heb aangezien ik met hem een afspraak heb en niet met 'zijn' stukadoor en tegelzetter.
Hij zei toen dat hij me gematst had en een lager uurloon had berekend omdat ik een bekende van hem ben.
Maar omdat ik die ¤ 7200,00 niet wil betalen hij een officieel factuur gaat sturen , waardoor het nog duurder gaat worden en als ik die niet zou betalen dat hij het dan voor zou laten komen.
Ik zei toen dat ik niks getekend heb bij hem heb en dat hij z'n best maar moest doen.
Hij zei dat we een mondelinge overeenkomst hadden en dat die ook rechtsgeldig zijn.
Dat laatste klopt ook wel , maar niet voor het bedrag wat hij noemde.

Mijn vraag : Moe ik me zorgen gaanmaken mocht het tot een rechtszaak komen of niet.
Mijn vriendin was er trouwens bij het gesprek met hem toen we die +/- ¤ 19.500 afspgesproken hadden , trouwens ook bij het gesprek van die ¤ 15.000.

Alvast bedankt
Ik ben inmiddels overleden
  PR/Manusje van alles vrijdag 31 juli 2009 @ 23:21:23 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71504481
er staat niets op papier?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:21:53 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71504493
Niks vastgelegd natuurlijk,... Dan gaat het bekvechten worden. En dan is iedereen opeens vergeten wat hem/haar niet best past.
En natuurlijk zal de aannemer op regiebasis gaan factureren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:26:57 #4
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71504612
Iemand de vrije hand laten en 15.000 euro geven en kijken hoever hij daarmee komt
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_71504645
Ik ben een leek maar waarom heb je het niet van te voren op papier laten zetten ?
  Forum Admin vrijdag 31 juli 2009 @ 23:28:47 #6
35723 crew  GGMM
pi_71504667
Ik denk persoonlijk, maar misschien zeg ik nu iets vreemds hoor, maar ik denk zelf dat je beter iets op papier had kunnen zetten.
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  PR/Manusje van alles vrijdag 31 juli 2009 @ 23:30:31 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71504724
het is toch normaal dat je sowieso bij meerdere aannemers een offerte aanvraagt..... Als jij dat niet doet en dan ook nog eens zonder contract een aannemer zijn gang laat gaan, vraag je er om om genaaid te worden.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:33:44 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71504817
Allemaal waar. Maar daar heeft TS nu niks aan.
Hoogstens een wijze les voor de toekomst. Vraag is nu alleen hoe sterk staat de aannemer en hoe sterk staat TS?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:33:56 #9
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71504825
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:30 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
het is toch normaal dat je sowieso bij meerdere aannemers een offerte aanvraagt..... Als jij dat niet doet en dan ook nog eens zonder contract een aannemer zijn gang laat gaan, vraag je er om om genaaid te worden.
Het is een bekende van me , klant van m'n werk , ken hem al iets van 15 jaar of zo , dat maakt het helemaal triest
pi_71504938
Daarom altijd een vaste prijs afpreken met een aannemer, en altijd alles op papier laten zetten. Zeker als het gaat om zoveel geld, en zeker als het gaat om een aannemer. En zeker ook in economisch moeilijke tijden, dan grijpen ze alles aan om nog maar wat extra centen te kunnen vangen.

Was er ook nog een onafhankelijke getuige bij toen je die mondelinge afspraken maakte?
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:41:29 #11
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71505031
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:38 schreef Antaresje het volgende:
Daarom altijd een vaste prijs afpreken met een aannemer, en altijd alles op papier laten zetten. Zeker als het gaat om zoveel geld, en zeker als het gaat om een aannemer. En zeker ook in economisch moeilijke tijden, dan grijpen ze alles aan om nog maar wat extra centen te kunnen vangen.

Was er ook nog een onafhankelijke getuige bij toen je die mondelinge afspraken maakte?
Alleen m'n vriendin en ik waren daar
pi_71505081
Amsterdammers, onbetrouwbaar volk
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:43:47 #13
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71505095
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:43 schreef Weazer het volgende:
Amsterdammers, onbetrouwbaar volk
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:47:15 #14
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_71505179
Wij Marokkanen hebben het volgende gezegde:"Je moet schrijven als je vrienden bent en oplezen als je ruzie hebt. "

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:49:05 #15
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71505233
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:47 schreef BansheeBoy het volgende:
Wij Marokkanen hebben het volgende gezegde:"Je moet schrijven als je vrienden bent en oplezen als je ruzie hebt. "

²
Ik ben gelukkig geen Marokkaan
pi_71505251
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:41 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Alleen m'n vriendin en ik waren daar
Onder het motto, wie niet waagt, wie niet wint:

Wat je kunt proberen is om hem een brief te sturen waarin je hem herinnert aan de mondelinge afspraak, en het bedrag wat daarbij is afgesproken. Vraag daarin waarom hij ondanks het afgesproken bedrag nu ineens toch een prijs berekent die hoger ligt. Hou de toon wel vriendelijk, ga niet dreigen.

Met een beetje geluk krijg je een brief terug waarin hij de mondelinge afspraak bevestigt om vervolgens vriendelijk uit te leggen waarom hij denkt dat je meer moet betalen. Kans is waarschijnlijk niet groot dat het werkt, maar mocht het lukken dan sta je denk ik een stuk sterker.

Hebben jij en/of je vriendin iets van rechtsbijstand? Misschien dat je daar advies kunt inwinnen.
pi_71506096
Afspraak, afspraak...

Wat IS de afspraak eigenlijk?
De aannemer heeft al bij het begin aangegeven dat die 15K niet voldoende zou zijn, maar dat hij 'een heel eind zou komen'.

Bij die geweldige vage toezegging moest ik dus hard lachen. Want dat is een recept voor ellende.
Nu wordt de ellende volgens bestelling geleverd, en dan is het ineens niet goed.

Of laat ik het anders zeggen. Eerst geef je de aannemer de vrije hand en dan reageer je verongelijkt als hij over je budget heen gaat.
Daarna geef je hem een budget-limiet en reageer je gepikeerd als het werk stil komt te liggen.

Klinkt alsof het werk dat er moet gebeuren gewoon méér kost dan jij bereid bent uit te geven, en dat jij daar te laat achterkomt.
Ik krijg niet echt de indruk dat die aannemer de zaak aan het belazeren is of stiekum duurder maakt.
Ik krijg eerder de indruk dat jij vooral hoorde wat je wilde horen toen die 'afspraken' gemaakt werden.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:53:32 #18
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_71506660
wat mgerben zegt, je hebt gekregen waar je om vroeg.

Stomste wat je kunt doen, een aannemer laten starten na de opmerking, ik zal kijken hoever ik met dat bedrag kom. Dan kun je net zogoed direct je creditcard bij hem inleveren.

Vervolgens meld je hem ook nog doodleuk dat je niet meer hebt dan 19,5k. Dan kun je toch op je klompen aanvoelen dat hij niet meer probeert bij die 15k te blijven, maar bij die 19k te komen ?

Een goede aannemer kan je prima vertellen wat het gaat kosten en wat je daarvoor krijgt met welke materialen. Een aannemer die dat niet kan, probeert indirect zijn onkunde op jou rekening weg te boeken...

Kortweg, je bent de sjaak.... Als het voorkomt en hij kan een reele voorstelling maken van de ksoten bijd e rechter heeft die geen enkele reden om het van tafel te vegen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 07:41:45 #19
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_71508819
Bedankt allemaal voor jullie reacties. (vooral die van Bansheeboy )
Heb me door iemand anders laten informeren en die heeft gezegd , mocht het tot een rechtszaak komen dat ik me aan die ¤ 15.000,00 moet gaan houden en niet over hebben dat hij heeft gezegd dat hij wel zal kijken tot hoe ver hij zou kunnen komen en dat ik daar eventueel mee akkoord gegaan ben.
Het leek hem ook verstandig om zodra ik de (eerste) extra factuur binnen heb om gelijk zelf stappen te ondernemen.
Dat hij bonnen heeft waar hij kan aantonen hoeveel zijn stukadoor , tegelzetter , etc etc heeft gekost schijn tniet echt relevant te zijn , aangezien ik met hun geen afspraken gemaakt.
Verder is me verteld , dat ik ook vol moet houden dat hij voor die ¤ 15.000,00 de onderverdieping mee zou nemen.
Kort samengevat , ik me moet dus gewoon aan die ¤ 15.000,00 vasthouden (incl onderverdieping (waar ik ook nog eens kan aantonen dat daar helemaal niks gebeurd is)) en nooit over hebben van dat wij er mee akkoord zijn gegaan dat hij maar moest kijken tot hoever hij kon komen.
pi_71509858
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 07:41 schreef Enchanter het volgende:

Kort samengevat , ik me moet dus gewoon aan die ¤ 15.000,00 vasthouden (incl onderverdieping (waar ik ook nog eens kan aantonen dat daar helemaal niks gebeurd is)) en nooit over hebben van dat wij er mee akkoord zijn gegaan dat hij maar moest kijken tot hoever hij kon komen.
Dus je begint eerst met onkunde en probeert dat nu te verbloemen door de kluit te belazeren...heel fraai.
wat een drama toch....
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 10:12:07 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_71509869
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 07:41 schreef Enchanter het volgende:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. (vooral die van Bansheeboy )
Heb me door iemand anders laten informeren en die heeft gezegd , mocht het tot een rechtszaak komen dat ik me aan die ¤ 15.000,00 moet gaan houden en niet over hebben dat hij heeft gezegd dat hij wel zal kijken tot hoe ver hij zou kunnen komen en dat ik daar eventueel mee akkoord gegaan ben.
Het leek hem ook verstandig om zodra ik de (eerste) extra factuur binnen heb om gelijk zelf stappen te ondernemen.
Dat hij bonnen heeft waar hij kan aantonen hoeveel zijn stukadoor , tegelzetter , etc etc heeft gekost schijn tniet echt relevant te zijn , aangezien ik met hun geen afspraken gemaakt.
Verder is me verteld , dat ik ook vol moet houden dat hij voor die ¤ 15.000,00 de onderverdieping mee zou nemen.
Gaat een wellus-nietus verhaal worden dus. Zoals gezegd: afspraken en toezeggingen die niet van pas komen, worden nu opeens afgedaan met "daar weet ik niets van" of "hebben we het nooit over gehad".
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:33 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Het is een bekende van me , klant van m'n werk , ken hem al iets van 15 jaar of zo , dat maakt het helemaal triest
En dat zal deze relatie er wel niet beter op maken.

Hoe dan ook: succes. Ook met het verder klussen.
pi_71509991
Dat je niks op papier hebt gezet is geen reden om daarmee door te gaan, integendeel. Ik denk dat je in ieder geval alvast aan dossiervorming kunt doen, je moet een rechtszaak vermijden door erop te anticiperen. Als je er goed op anticipeert sta je sterk, waardoor een rechtszaak voor de wederpartij minder aantrekkelijk wordt.

Dus ik zou een briefwisseling met hem aangaan om eruit te komen, waarbij je de afspraken reconstrueert, terwijl je ook voor jezelf alle afspraken en de data daarvan zoveel mogelijk op een rijtje zet. Dik kans dat hij dan een aantal dingen niet betwist, waarmee ze dan min of meer vast komen te staan, en dik kans dat er dan uit wat hij wel aangeeft een logisch verhaal valt te destilleren wat jouw standpunt onderschrijft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 10:59:54 #23
3542 Gia
User under construction
pi_71510455
Wij hebben iets dergelijks meegemaakt, alleen stond er bij ons wel wat op papier, zoals het plaatsen van 6 spotjes + aanleg bedrading daarvoor à 1500 euro. Aangezien we vantevoren al behoorlijk woorden hadden gehad met die aannemer, ook over zaken als niet op komen dagen, belachelijke bedragen voor onvoorziene zaken (dichtmetselen van een deur 800 euro!!, hebben we besloten om hem gewoon te ontslaan. De electra was nog niet aangelegd, dus die 1500 euro hebben we niet meer betaald.

Daar was hij flink pissig over, maar aangezien het deels zwart was, had hij geen poot om op te staan.

Een oom van me heeft die spots aangelegd, kosten: Nog geen 100 euro.
pi_71511433
Hmz, ik vrees dat dit een moeilijke zaak zal worden.
Wij hebben met een aannemer een offerte getekend en zelfs die zijn factuur zit torenhoog boven zijn offerte en ik vrees dat we er niet echt onderuit zullen kunnen.

Heb je eigenlijk bij iemand anders nagevraagd hoeveel het precies zou kosten of heb je gewoon vertrouwd op de mening van die ene aannemer (die graag het werk zou hebben en dus zeker niet het maximumbedrag zal vermelden)? Als je enkel dat laatste hebt gedaan, zit je volgens mij in de miserie.
Het gaat ten eerste om verbouwingen en als je bij nieuwbouw al heel moeilijk kunt bepalen hoeveel iets zal kosten, dan kun je er vanop aan dat je het bij verbouwingen zeker niet goed kunt. Zoals ze bij ons zeggen: er vallen altijd lijken uit de kasten waardoor je bepaalde meerprijzen hebt. Dat moet je toch zelf ook beseft hebben?

Ik ben wel van het principe: als het werk uitgevoerd is en je bent er tevreden over dan heb je het maar te betalen. Of je nu boven je budget gaat of niet. Zeker aangezien je helemaal niets, nadda op papier hebt staan. Je begrijpt toch best dat die stucadoor en tegelzetter gewoon moeten betaald worden? Ze hebben werk geleverd Jij krijgt toch ook graag op het einde van de maand jouw loon als je gewerkt hebt? Of werk je ook graag gratis en voor niets?
Of heb je liever dat ze hun werk ongedaan maken en dat je dan gewoon een ander moet betalen om het nog eens uit te voeren?

Het lijkt me heel kl*te (ik weet waarover ik spreek, wij zitten met een 'extra' factuur van boven de 12k, deels door ons eigen fout omdat we niet genoeg op papier hebben laten zetten) maar om nu te zeggen dat die aannemer jou probeert op te lichten, dat lijkt me toch ver gaan.
Je geeft geen duidelijk eindbudget aan (ja, echt, mondelinge afspraken betekenen in deze wereld niet zo veel), houdt in mijn ogen heel weinig budgetcontrole tijdens de werken (of daar heb ik dan toch over gelezen) en wil blijkbaar geen rekening houden met het feit dat het om verbouwingen gaat en je dus altijd hoger uitkomt dan verwacht.
Ik snap ook niet waarom je nu opeens persé aan die 15k wilt vasthouden. Je zit zo te gooien met het argument dat je mondelinge afspraken hebt gemaakt, maar voor zover ik het begrepen heb, was jouw laatste afspraak 19.5k
En nogmaals: goed uitgevoerde werken moeten in mijn ogen betaald worden, daar moet je eigenlijk niet over zeveren
pi_71514687
Volgens mij sta je erg sterk. Er is afgesproken 19.5k all in, mondelinge afspraak. Hij heeft bepaalde zaken niet geleverd volgens mondelinge afspraak waardoor jij gedwongen was een derde in te schakelen. Redelijkerwijs mag de daarvoor minderkosten in rekening brengen.

Aannemer heeft verziumd offerte op papier te maken met verrekenprijzen en wat onderdeel van de prijs was, dus het zal voor hem nogal lastig worden aan te tonen dat hij in zijn recht staat.
Komt nog bij dat de aannemer dit waarschijnlijk niet helemaal wit dus en dus niet zit te wachten op een rechtzaak, jij mocht er natuurlijk vanuit gaan dat zijn mondelinge offerte, all-in was en helemaal wit.

Ik denk dat hij hem meer zou moeten knijpen dan jij. Immers: hij moet nog maar geld van je zien te krijgen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')