abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76342445
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 22:36 schreef Ori het volgende:
In het scherm met 'Loon en dergelijke' bij 'loon', moet je daar het bruto of fiscaal loon invullen? Op mijn laatste loonstrook bij de cumulatieve jaartotalen staan beide vermeld.
Fiscaal loon natuurlijk. Het woord zegt het al.
pi_76342509
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 23:52 schreef Renesite het volgende:
Wachten op mijn jaaropgave hi ha ho
en dan moeten we de fiscus betalen hi ha ho ehmm
pi_76342680
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:12 schreef sanger het volgende:
Tvp
sig verwijderd door FA
pi_76343472
TerugVindPrimitieveaanslag
  zondag 3 januari 2010 @ 00:37:15 #205
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76345125
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 22:59 schreef HarryP het volgende:
Mijn jaaropgave nog niet.
Maar ik heb nog zorgtoeslag en kindgebondenbudget van de belastingdienst tegoed van 2009.
Voor 2010 weet ik nog niet wat mijn toetsingsinkomen is voor die toeslagen kan ik gewoon iets "schatten" en krijg ik aan het einde van het jaar een afrekening (ook als ik tehoog schat en nog geld van de belastingdienst zou moeten krijgen)?
Op basis van je aangifte van 2009 wordt er alsnog gekeken of je teveel of te weinig als voorschot hebt ontvangen. Voor het verschil ontvang je alsnog een aanslag.
Gewoon een zo goed mogelijke schatting maken. Meer kun je op dit moment niet doen.
quote:
Is er al bekend hoeveel belastingkorting je krijgt bij ouderschapsverlof?
Ja, dit is al bekend.
De ouderschapsverlofkorting is ¤ 3,99 per verlofuur.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_76348043
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?

Als ik het programma dan goed begrijp mag ik nu al mijn studiekosten die ik de afgelopen jaren gemaakt heb opgeven als aftrekpost. Uiteraard ben ik zo stom geweest om amper bonnetjes te bewaren (ja stom...) en zit ik nu met een bewijslast probleem. Wat gaat de belastingdienst accepteren als aftrekpost zonder bon? Bijvoorbeeld:
- Is een bankafschrift waarop het collegegeld word afgeschreven genoeg bewijs?
- Kan ik een verplichte boekenlijst als bewijs opvoeren?
- Hoe zit het met de pinbetalingen die ik bij de studieboekwinkel heb gedaan?

Iemand nog andere ideeën om gemaakte studiekosten te bewijzen?

Sowieso vind ik het een beetje een rare regeling. Ik faal met studeren en de overheid beloond dat met een aftrekpost...
eten!!!
pi_76348280
quote:
Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?

Als ik het programma dan goed begrijp mag ik nu al mijn studiekosten die ik de afgelopen jaren gemaakt heb opgeven als aftrekpost. Uiteraard ben ik zo stom geweest om amper bonnetjes te bewaren (ja stom...) en zit ik nu met een bewijslast probleem. Wat gaat de belastingdienst accepteren als aftrekpost zonder bon? Bijvoorbeeld:
- Is een bankafschrift waarop het collegegeld word afgeschreven genoeg bewijs?
Ja, dat is vaak voldoende.
quote:
- Kan ik een verplichte boekenlijst als bewijs opvoeren?
Bij een controle wil de inspecteur bewijs dat je betaald hebt maar als de rest wel in orde is en je daadwerkelijk geen afschriften hebt of aankoopbewijs dan wil men nog wel eens coulant zijn vooral als het 1-op-1 loopt met de aangifte. Al moet ik zeggen dat het wel lastig zal zijn om de oude prijzen te onderbouwen die je betaald hebt in het verleden als je geen aankoopbewijs hebt.
quote:
- Hoe zit het met de pinbetalingen die ik bij de studieboekwinkel heb gedaan?
Heb je geen afschriften met omschrijving "boekenwinkel X" komt dan wel ver maar weer afhankelijk van hoeveel andere gaten er zijn en mits redelijk.
quote:
Iemand nog andere ideeën om gemaakte studiekosten te bewijzen?

Sowieso vind ik het een beetje een rare regeling. Ik faal met studeren en de overheid beloond dat met een aftrekpost...
Er wordt niets beloond. Je krijgt een last doordat je faalt en je kan die last aftrekken van de belasting zodat je iets minder faalt. Iemand die slaagt die kreeg in feite gratis geld en wordt dus beloond.
pi_76349878
pi_76349927
Krijg je na het opgeven van de inkomstenbelasting 2009 automatisch een definitieve vaststelling van de kinderopvangtoeslag van 2009?
pi_76349987
TVP voor mijn aangifte in september of zo...

Dit blijft een van de betere initiatieven in WGR.
Goeie belangenloze zinvolle adviezen waar ook nog over gediscussieerd kan worden zonder dat je gelijk iemand moet gaan bellen op een 0900 nummer.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 3 januari 2010 @ 10:20:26 #211
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76350300
quote:
Op zondag 3 januari 2010 09:54 schreef willempjewever het volgende:
Krijg je na het opgeven van de inkomstenbelasting 2009 automatisch een definitieve vaststelling van de kinderopvangtoeslag van 2009?
Ja.
  zondag 3 januari 2010 @ 10:22:21 #212
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76350324
quote:
Op zondag 3 januari 2010 10:00 schreef JumpingJacky het volgende:
TVP voor mijn aangifte in september of zo...
Ohhh, dan ben je te laat. Dan krijg je boetes en rente. En als je niet oppast ook nog een inspecteur die 10 jaar terug gaat om te kijken of je niet iets hebt te verbergen in een belastingparadijs!

Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 3 januari 2010 @ 10:24:37 #213
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_76350368
quote:
Op zondag 3 januari 2010 10:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja.
als je tenminste een toeslag kreeg in 2009.
Of een aanvraag had ingediend.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 3 januari 2010 @ 10:27:38 #214
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76350417
quote:
Op zondag 3 januari 2010 10:24 schreef Nizno het volgende:

[..]

als je tenminste een toeslag kreeg in 2009.
Of een aanvraag had ingediend.
Uiteraard maar daar ga ik voor het gemak vanuit als er gevraagd wordt om een definitieve vaststelling.
(Impliceert volgens mij dat er al een voorschot is ontvangen.)
pi_76354137
quote:
Op zondag 3 januari 2010 03:01 schreef Fokski het volgende:

[..]

Ja, dat is vaak voldoende.
[..]

Bij een controle wil de inspecteur bewijs dat je betaald hebt maar als de rest wel in orde is en je daadwerkelijk geen afschriften hebt of aankoopbewijs dan wil men nog wel eens coulant zijn vooral als het 1-op-1 loopt met de aangifte. Al moet ik zeggen dat het wel lastig zal zijn om de oude prijzen te onderbouwen die je betaald hebt in het verleden als je geen aankoopbewijs hebt.
[..]

Heb je geen afschriften met omschrijving "boekenwinkel X" komt dan wel ver maar weer afhankelijk van hoeveel andere gaten er zijn en mits redelijk.
[..]
Dank je voor de antwoorden. Alleen de eerste vraag staat nog open misschien weet MAW hier een antwoord op?
quote:
En wat is de beste manier van handelen? Aangifte doen met een zo goed mogelijke maar beperkt onderbouwde schatting. En op het moment dat de belasting inspecteur vragen heeft kijken met welke kosten hij wel en niet akkoord gaat? Of kan ik beter alle discutabele kosten weg laten?
quote:
Er wordt niets beloond. Je krijgt een last doordat je faalt en je kan die last aftrekken van de belasting zodat je iets minder faalt. Iemand die slaagt die kreeg in feite gratis geld en wordt dus beloond.
Zoals het er nu naar uitziet zou ik een aftrekpost van rond de 10.000 euro hebben(5 jaar studie a +- 2000 euro normbedrag). Het afronden van een studie zou een kwijtschelding van een gift ter hoogte van 12*5*E220=E10560 opleveren. Het principe prestatiebeurs word hiermee wel erg onder druk gezet.
eten!!!
pi_76354392
slagen = 10.000 kwijtschelding
falen = lening van 10.000 waarvan 30-40% via de belasting terug kan worden gekregen indien de studiekosten zijn gemaakt = 6.000 lening.

+10.000 of -6.000 is toch een verschil van 16.000 EUR in jouw geval. Toch een aardig gat tussen op tijd slagen en niet.
pi_76355382
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:53 schreef Fokski het volgende:
slagen = 10.000 kwijtschelding
falen = lening van 10.000 waarvan 30-40% via de belasting terug kan worden gekregen indien de studiekosten zijn gemaakt = 6.000 lening.

+10.000 of -6.000 is toch een verschil van 16.000 EUR in jouw geval. Toch een aardig gat tussen op tijd slagen en niet.
Je vergeet dat ik die 10000 E natuurlijk al wel heb gehad. In mijn geval krijg ik dus 14000 en moet ik er 10000 terug betalen.Nu hou ik dus 4000 over ipv 10000 bij het afronden van een studie.
eten!!!
  zondag 3 januari 2010 @ 13:50:27 #218
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76356507
quote:
Je krijgt bericht van IBG wanneer een beurs tot een lening is omgezet. Van dat moment moet je uitgaan.
  zondag 3 januari 2010 @ 13:52:48 #219
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76356611
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:47 schreef janatwork het volgende:

[..]

Zoals het er nu naar uitziet zou ik een aftrekpost van rond de 10.000 euro hebben(5 jaar studie a +- 2000 euro normbedrag). Het afronden van een studie zou een kwijtschelding van een gift ter hoogte van 12*5*E220=E10560 opleveren. Het principe prestatiebeurs word hiermee wel erg onder druk gezet.
Heb je de kosten van de vijf jaar studie allemaal in één keer betaald? Want je kunt geen studiekosten van vijf jaar in één jaar aftrekken als je deze niet in dat jaar betaald hebt.
pi_76357467
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:52 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Heb je de kosten van de vijf jaar studie allemaal in één keer betaald? Want je kunt geen studiekosten van vijf jaar in één jaar aftrekken als je deze niet in dat jaar betaald hebt.
Ik baseer mij ook alleen maar op wat de help functie van het aangifte programma mij zegt:
quote:
Uw situatie:
B Is in 2009 deze rentedragende lening over een eerder jaar definitief niet omgezet in een gift?

Wat kunt u doen?
U kunt in 2009 alsnog het bedrag aftrekken dat u in dat eerdere jaar niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
Ik heb mijn kosten over 5 jaar gemaakt. Maar volgens het aangifte programma zou ik die in het jaar dat ik definitief een lening heb gekregen af mogen trekken.
eten!!!
  zondag 3 januari 2010 @ 14:21:32 #221
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76357714
Even herlezen,...

Gedaan en zie hieronder. Pas als je definitief bericht hebt gekregen dat je lening niet is omgezet in een gift kom je uit bij B.

[ Bericht 89% gewijzigd door ManAtWork op 03-01-2010 14:27:38 ]
  zondag 3 januari 2010 @ 14:26:10 #222
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76357901
quote:
Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden.
Dit haal ik uit je oorspronkelijke vraag.
Hier is dus niet de optie B van toepassing maar de optie A.
quote:
Is in 2009 uw prestatiebeurs over een eerder jaar omgezet in een rentedragende lening?
Met als gevolg:
quote:
Uw aftrek studiekosten voor de jaren waarop de prestatiebeurs betrekking had, hoeft niet aangepast te worden.
pi_76358856
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dit haal ik uit je oorspronkelijke vraag.
Hier is dus niet de optie B van toepassing maar de optie A.
[..]

Met als gevolg:
[..]
Het is mij denk ik duidelijk. Mijn prestatiebeurs is momenteel een lening dus voor 2009 zijn mijn eerder gemaakte studiekosten niet aftrekbaar. Op het moment dat mijn prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift mag ik de kosten van de jaren daarvoor gaan aftrekken.

De vraag blijft dan natuurlijk wanneer de IBG mij dit gaat mededelen en of de regels dan niet al veranderd zijn. Maar hier zal ik de IBG wel even over bellen.
eten!!!
pi_76359014
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:19 schreef janatwork het volgende:

[..]

Je vergeet dat ik die 10000 E natuurlijk al wel heb gehad. In mijn geval krijg ik dus 14000 en moet ik er 10000 terug betalen.Nu hou ik dus 4000 over ipv 10000 bij het afronden van een studie.
Ik heb het inderdaad mis maar jij moet het ook anders zien. Je hebt 10.000 EUR kosten gemaakt, je hebt 10.000 EUR beurs gekregen. Indien de beurs een lening blijft heb je het zelf moeten betalen en krijg je van de 10.000 EUR kosten 4.000 EUR terug via de belasting en heb je een lening van 10.000 EUR open staan die wegvalt tegen de 10.000 beurs die je hebt ontvangen. Oftewel je hebt kortgezegd 6.000 EUR aan kosten gemaakt. Wordt de lening kwijtgescholden dan zijn de 10.000 EUR kosten gedekt door 10.000 EUR beurs en heb je dus niets hoeven betalen. Je moet dit niet zozeer vanuit de ingaande kant zien maar vanuit de uitgaande kant. Iemand die slaagt maakt geen kosten daar waar jij 6.000 EUR aan kosten maakt en dan ook nog zonder diploma zit.
  zondag 3 januari 2010 @ 14:56:53 #225
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76359196
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:48 schreef janatwork het volgende:

[..]

Het is mij denk ik duidelijk. Mijn prestatiebeurs is momenteel een lening dus voor 2009 zijn mijn eerder gemaakte studiekosten niet aftrekbaar. Op het moment dat mijn prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift mag ik de kosten van de jaren daarvoor gaan aftrekken.
quote:
De vraag blijft dan natuurlijk wanneer de IBG mij dit gaat mededelen en of de regels dan niet al veranderd zijn. Maar hier zal ik de IBG wel even over bellen.
Lijkt me inderdaad het meest handige. Denk niet dat we je dat hier kunnen gaan vertellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')