Misschien lukt dat niet meer zo na je CVAquote:
Goed mogelijk, maar wat als je artritis hebt of een andere spierziekte? Je bent niet voor niets bejaard... de oog-hand coördinatie is op z'n minst niet meer wat het was (en het is en blijft een filosofisch onderwerp, waarbij niet alle huidige hobby's bij voorbaat dezelfde zijn als wanneer je oud bent).quote:
Ik maak elke week een paar dagen intensief dat hoogbejaard zijn mee (met alle kwalen en hulpbehoevend zijn), en ik denk er toch regelmatig over na hoe dat is als ik uiteindelijk zelf in zo'n situatie zou komen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 02:59 schreef Paginabeheerder het volgende:
Gelukkig is het nog ver weg voor de gemiddelde Fokker, maar ooit zal het voor de meesten van ons toch gebeuren... we worden bejaard. De gebreken komen, en met wat pech worden we aan huis gebonden of aan hulp.
De botten en spieren werken niet meer mee, we zullen meer of minder hulpbehoevend zijn (in deze aanname). De seksdrive is verdwenen, we schuifelen van onze kamer in de bejaardenflat naar de centrale ruimte, krijgen onze drie maaltijden per dag. De kinderen en kleinkinderen komen eens per week een uurtje op bezoek en we hebben (aangenomen) zo'n 1500 euro per jaar vrij te besteden.
Waaraan zouden jullie dit geld besteden om toch nog het idee te hebben van een relatief leuke oude dag?
Suggesties; ( goede doelen, reizen, kinderen en kleinkinderen, uit eten, extra thuishulp ipv bejaardentehuis, een laatste levensreis lang belangrijke plekken uit je jeugd, hobby's, materiële dingen, boeken of misschien heel iets anders?).
Kortom, wat zou jouw leven wanneer je bejaard bent (en je niet meer kunt doen wat je nu kunt) kunnen veraangenamen?
Er is geen fout antwoord, maar op termijn wil ik deze antwoorden wel vergelijken met 'hoe bejaarden in hun positie hierover denken.'
Verklaar je nader?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:13 schreef HugoBaas het volgende:
Ik wordt niet bejaard, dat haal ik nooit.
Gewoon een gevoelquote:
Beste Barthol, het eerste dat bij me opkomt is nierdialyse... al hoop ik van niet voor je.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 03:33 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik maak elke week een paar dagen intensief dat hoogbejaard zijn mee (met alle kwalen en hulpbehoevend zijn), en ik denk er toch regelmatig over na hoe dat is als ik uiteindelijk zelf in zo'n situatie zou komen.
Ik heb geen kinderen (en dus iook geen kleinkinderen) waarop ik evt een beroep kan doen, en of de thuiszorg tegen die tijd (in het algeneen) nog te betalen is....? Sowieso kan de thuiszorg niet alles doen. Maar aan de andere kant denk ik dat ik zelf niet zo oud zal worden. Geld is eigenlijk het laatste waar ik aan denk.
Het leven bestaat uit meer dan materiële dingen, misschien zou je iets met de familie willen doen buiten het bejaarden/ verzorgingstehuis? Maar geld besteden aan kinderen en kleinkinderen is natuurlijk ook goed.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:00 schreef Sipix het volgende:
Ik denk dat ik het vooral aan mijn kinderen en kleinkinderen zou besteden.
Om daar leuke dingen mee te doen, hen dingen te geven die ze graag willen.
Ik veronderstel dan ook dat ik op die leeftijd alle materiele dingen die ik ooit wou, ook ooit gekregen heb.
Mooi antwoord... en om niet dement te geraken; two cups of coffee a day takes forgetting away.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:24 schreef vaarsuvius het volgende:
Boeken lezen
Nog meer Boeken lezen
Had ik Boeken lezen al vermeld?
Verder: zolang ik de lichamelijke vermogens heb: Tuinieren en in het bos en duin wandelen.
zolang ik de geestelijke vermogens heb: Gamen (je hebt ook rustige games, die niet over snelle reacties gaan, denk aan strategy en puzzelgames
Het internet zal overal in huis ingebouwd zijn, dus je kan continue in verbinding staan met vrienden en familie ook als ze in Nieuw Zeeland wonen.
Al mijn grootouders zijn 82-93 geworden (sommige leven nog) zonder dement te raken, dus ik heb goede hoop dat ik ook gezond oud zal worden.
Verder rustig berusten dat je wereld steeds kleiner wordt. Je hoeft er niet zo nodig meer op uit (buiten de tuin en buurtwandeling) Je kijkt tevreden naar Lingo
Mogelijk, maar dan komt een kredietcrisis en moet je langer doorwerken.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:16 schreef Antaresje het volgende:
Hard werken, slim met je geld om gaan en met je 50e met pensioen gaan zodat je nog kunt genieten van je vrije tijd voordat je aftakelt.
Als puber leek mij de leeftijd van 30 prima, maar toen ik rond de 30 werd schoof ik het naar de 40.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:24 schreef HugoBaas het volgende:
[..]
Gewoon een gevoel![]()
Sowieso hoeft dat van mij allemaal niet.
65-70 vind ik prima
Nee hoor. Dat vind je slechts nu. Als je straks 65 bent en met de dan geldende gezondheidszorg nog net zo kwiek als de 50ers nu, dan wil je nog wel een kwart eeuw hoor.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:24 schreef HugoBaas het volgende:
Gewoon een gevoel![]()
Sowieso hoeft dat van mij allemaal niet.
65-70 vind ik prima
Ook dit is slechts tijdelijk. Jouw pa en ma en die generatie zullen de machtigste oudjes zijn ooit. De huidige ouwetjes hebben het land opgebouwd na de oorlog en zijn nog 'ouderwetsch' oud en versleten. De opkomende generatie oudjes zijn rijk, stinkend rijk. Ik voorspel dat de samenleving significante wijzigingen gaat ondergaan de komende 20 jaar in het voordeel van de nieuwe bejaarden. Infrastructurele veranderingen, winkelaanbod en allerlei diensten die meer op ouderen worden gericht dan op jongeren. als ik even doorsla zie ik het er nog wel van komen dat er een 30ers pas komt waarmee je korting krijgt. De 65+ pas geldt dan niet meerquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 04:03 schreef Paginabeheerder het volgende:
Bejaarden tellen nu amper mee in de maatschappij, maar ooit zullen de meesten van ons het zelf zijn... worden we door verzorgers als halve imbecielen worden toegesproken door mensen met weinig levenservaring, alsof we kleine kinderen zijn....
Je hebt waarschijnlijk nog wel gelijk ook. Mijn ouders lopen rap naar de 70 (helaas door een paar domme investeringen niet echt rijk meer) maar wel welvarend en goed opgeleid. Die zullen nog wel even blijven reizen en ze kunnen beiden min of meer hun weg op het internet vinden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ook dit is slechts tijdelijk. Jouw pa en ma en die generatie zullen de machtigste oudjes zijn ooit. De huidige ouwetjes hebben het land opgebouwd na de oorlog en zijn nog 'ouderwetsch' oud en versleten. De opkomende generatie oudjes zijn rijk, stinkend rijk. Ik voorspel dat de samenleving significante wijzigingen gaat ondergaan de komende 20 jaar in het voordeel van de nieuwe bejaarden. Infrastructurele veranderingen, winkelaanbod en allerlei diensten die meer op ouderen worden gericht dan op jongeren. als ik even doorsla zie ik het er nog wel van komen dat er een 30ers pas komt waarmee je korting krijgt. De 65+ pas geldt dan niet meer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |