quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 01:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:[..]
Dat bedoel ik ook niet!
[..]
En dat zeg ik ook niet!
Misschien zou je na uitgebreid te hebben gedefinieerd wat volgens jou onwenselijk is, uitgebreider dan in je OP kunnen definiėren wat volgens jou wenselijk is.
'Vergroting van collectief bewustzijn' is denk ik bijvoorbeeld niet echt inhoudelijk. Collectief bewustzijn van wat? Van welke waarden en normen? Wat zie jij voor je als ideale wereld waarin mensen tezamen leven (want daar hebben we het eigenlijk over, toch?). Wat voor leefstijlen? Cultuur?
'Meer in evenwicht met de dieren en planten' is denk ik een goed streven. Maar hoe gaan we dat in de praktijk aanpakken.
Hoe krijg je mensen zover dat ze zelf bepaalde opofferingen willen maken (ik denk dat hetgene is wat je text impliceert, correct me if i'm wrong), zonder dat je ze manipuleert of brainwashed.
Dus waar dienen we wel heen te gaan en hoe gaan we dat in de praktijk doen, of als individu aan bijdragen, denk je? Hoe gaan we 'geluk', wat dat ook is, realiseren?
Sorry je hebt gelijk!, Je hebt ook helemaal gelijk als je zegt dat ik nog niet echt inhoud geef aan wat ik dan met ''het collectieve bewustzijn'' bedoel. Vind ik eerlijk gezegd ook best moeilijk om te duiden in een enkele zin of samenvatting. Het is immers ook een verschrikkelijk breed begrip dat per samenleveing/cultuur verschilt maar ook overlapt. Wellicht zou ik het terug kunnen brengen naar een aantal normen en waarden. Of, bepaalde gewoontes & gedragingen, die wij alle delen en als normaal beschouwen.
Hoe krijg je mensen zo ver? Om niet meer naar de MacDonalds te gaan, op de fiets te stappen of niet die nieuwe tv te kopen..
Dat antwoord heb ik niet, niet in zijn geheel. Wel staat voor mij vast dat bijvoorbeeld een tv programma als ''My sweet 16'' gewoonweg verderfelijk is. Hier noem ik maar wat!. Want dergelijk wanstaltige mediale uitingen zijn in mijn ogen voor een deel schuldig aan het vervuilen van ons collectieve bewustzijn. Ik hoor nu een aantal mensen denken. Ja nou, mooi voor je daar heb je afstandbediening voor. Dat is ook zo. Helaas zijn te veel ouders vandaag de dag te druk bezig met hunzelf om zich van enig kwaad bewust te zijn.
Moeten we dan dingen gaan verbieden? Moeten we dan een systeem opstellen om te bepalen wat moreel acceptabel is?
Ik besef dat ook dat nagenoeg onbegonnen werk is.
Echter is dit voor mij geen reden om wat voor een dialoog hierover te staken! (zegt niemand weet ik)
Hoe meer mensen zich mengen in een dergelijke dialoog, des te groter word ons (collectieve) bewustzijn hierin! Noem me een idealist, noem het een utopie.
Ik zie het als onze verantwoordelijkheid dat we elkaar helpen tot in ieder geval een klein beetje meer inzicht te komen...
@ ali, Wat ik zie als ideale wereld.. Ik heb een aantal gedachten daarover en die ga (vanvond?) ik zeker met jullie delen
[ Bericht 38% gewijzigd door Symo op 31-07-2009 13:30:29 ]