abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71469486
Ik vroeg me af wat verschillende mensen denken dat er buiten het heelal is. Of anders: Waar en hoe stopt het heelal?

Misschien is nu de eerste conclusie direct: "Er is niets buiten het heelal, want deze is oneindig", maar aangezien eigenlijk niets echt oneindig is, moet er dus ook iets buiten het heelal zijn of moet er een soort grens zijn waar het stopt, toch?

Het blijft waarschijnlijk altijd speculeren wat er werkelijk is, omdat we nog niet eens als mensheid in staat zijn om fatsoenlijk een ECHT lange afstand door de ruimte af te leggen, maar ben gewoon benieuwd wat andere mensen hier nu van denken...

(Misschien vreemd topic, maar ben 100% nuchter hoor!) :-)
Hard work never killed anybody, but why take a chance?
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:29:44 #2
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_71469574
In zekere zin is heelal oneindig. Er is namelijk niks buiten wat bestaat. En dat kennen wij als heelal. Ga eerst maar natuurkunde studeren.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_71469577
Omdat alles op aarde eindig is kun je oneindigheid niet bevatten.
Opgelost, slotje.
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_71469835
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef Quir het volgende:
Omdat alles op aarde eindig is kun je oneindigheid niet bevatten.
Opgelost, slotje.
Niet alles op aarde is eindig, want bijvoorbeeld tijd, zoals wij het gebruiken, zal altijd oneindig door kunnen blijven gaan. Zelfs al zou de aarde bijvoorbeeld vergaan, zou er altijd nog gezegd kunnen worden van... De aarde is nu een week geleden vergaan.
pi_71469903
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:37 schreef Leer2eK het volgende:

[..]

Niet alles op aarde is eindig, want bijvoorbeeld tijd, zoals wij het gebruiken, zal altijd oneindig door kunnen blijven gaan. Zelfs al zou de aarde bijvoorbeeld vergaan, zou er altijd nog gezegd kunnen worden van... De aarde is nu een week geleden vergaan.
tijd is niet op aarde maar in je hoofd
You dream it, I live it.
pi_71470065
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:38 schreef Meddo het volgende:

[..]

tijd is niet op aarde maar in je hoofd
Klopt, maar het was maar een voorbeeld. Oneindigheid van het heelal is dan ook alleen maar in je hoofd, omdat het zo geleerd is en men er nog niet uit is of er iets buiten is.
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:55:30 #7
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_71470463
wat er buiten het heelal is kunnen wij alleen calculeren adh van bij ons bekende natuurwetten en afwijkende patronen die ons kunnen leren hoe een bepaald waarneembaar effect plaats heeft kunnen vinden.

Het heelal is een continue uitdijend geheel maar in theorie kan ons heelal weer een geheel zijn van een stelsel.
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:58:25 #8
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_71470575
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef klaasdj het volgende:
In zekere zin is heelal oneindig. Er is namelijk niks buiten wat bestaat. En dat kennen wij als heelal.
Dat dus. Ik zou geen concrete uitleg kunnen geven van hoe de "buitenrand" van het heelal er dan uitziet, maar aangezien daarbuiten 'niks' is vind ik dat ook niet relevant. Dit vind ik dezelfde vraag als wat er gebeurt nadat je doodgaat. Nou, niks. Ik geloof niet in een afterlife.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:58:30 #9
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_71470577
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef Buschetta het volgende:
wat er buiten het heelal is kunnen wij alleen calculeren adh van bij ons bekende natuurwetten en afwijkende patronen die ons kunnen leren hoe een bepaald waarneembaar effect plaats heeft kunnen vinden.

Het heelal is een continue uitdijend geheel maar in theorie kan ons heelal weer een geheel zijn van een stelsel.
Niet aan de hand van de big bang theorie. En ook niet waarschijnlijk. Eerder omgekeerd evenredig.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  donderdag 30 juli 2009 @ 20:58:33 #10
181657 LordNemephis
computer says no
pi_71470579
Pff ik had beter op moeten letten in het restaurant @ the end of the galaxy destijds. Maar ik werd nogal afgeleid.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 30 juli 2009 @ 20:59:52 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71470618
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:58 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dat dus. Ik zou geen concrete uitleg kunnen geven van hoe de "buitenrand" van het heelal er dan uitziet, maar aangezien daarbuiten 'niks' is vind ik dat ook niet relevant. Dit vind ik dezelfde vraag als wat er gebeurt nadat je doodgaat. Nou, niks. Ik geloof niet in een afterlife.
En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_71470679
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef Buschetta het volgende:
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?

Zelf heb ik me wel eens afgevraagd:
Aangezien alles uit moleculen/stoffen bestaat welke voor ons bijna onmeetbaar en onwaarneembaar zijn en welke overal in aanwezig zijn, ook in lucht etc. Zou het dan niet kunnen zijn, dat wij als mensheid of heelal ook weer van een compleet andere grote wereld onderdeel zijn en dat wij daar zelf de bouwstoffen zijn?
(Gaat misschien wel erg ver, maar ben gewoon benieuwd naar wat anderen denken)
pi_71470728
Misschien is het heelal niet oneindig, Dus wel eindig, alleen onbegrensd.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:06:51 #14
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_71470861
Gezien de snelheid waarmee het heelal uitdijt, is het bijna onmogelijk te bepalen waar het einde van het heelal is.
Naar alle waarschijnlijkheid is er buiten ons heelal niets, maar voor hetzelfde geld zijn er talloze andere.
pi_71470881
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?

Aangezien alles uit moleculen/stoffen bestaat welke voor ons bijna onmeetbaar en onwaarneembaar zijn en welke overal in aanwezig zijn, ook in lucht etc. Zou het dan niet kunnen zijn, dat wij als mensheid of heelal ook weer van een compleet andere grote wereld onderdeel zijn en dat wij daar zelf de bouwstoffen zijn?
Misschien kun je eens wat lezen over de snaartheorie..
http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory
Minimum for the maximum
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:19:45 #16
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_71471270
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:59 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?
Niet, maar ik mag toch wel hopen dat ik inmiddels niet overal "ik vind" voor hoef te zetten. Ik geloof niet in meer dan het heelal, of in ieder geval zal de mensheid het voor een heeeeeeeele lange tijd, misschien wel nooit, niet weten dus heb ik voor mezelf besloten dat er niet meer is.

Net zoals ik niet in een god geloof. Weet ik dat zeker? Nee, maar zolang er geen wetenschappelijk bewijs is dat er wel een is ga ik er vanuit dat er niks is.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:21:21 #17
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_71471315
quote:

[..]

Ja er zijn ook mensen die geloven dat atomen weer een grote groep of een 'heelalletje' van kleine alien spaceships zijn. Het is mogelijk, of je er in gelooft moet je zelf weten.
pi_71471990
quote:

[..]

- Big Bounce ( Big Bang + Big Crunch maar dat ons huidige universum is ontstaan door het in elkaar klappen van een vorige, het ineendrukken van al het massa in het vorige universum veroozaakte weer een big bang)
- Multiverse (http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse)

dit zijn iig de meest gangbare theorieën die ik zo kan bedenken die al een tijdje rondgaan. maar er zullen vast meer meer zijn.. (en dan bedoel ik niet het creationist argument GOD did it. )
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:05:21 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_71472794
Er is geen "buiten het heelal", want het heelal is per definitie alles. Als er meer is, dan is dat niet in onze dimensie.
pi_71476381
De tijd is ook eindig, in een zwart gat bijvoorbeeld. En buiten het heelal is inderdaad niks, ook geen tijd.. altans zo heb ik het altijd begrepen, heb er laatst trouwens nog een stuk boek over gelezen.
pi_71482000
Weet je nog welk boek dat was?
pi_71491455
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 20:27 schreef Leer2eK het volgende:
Misschien is nu de eerste conclusie direct: "Er is niets buiten het heelal, want deze is oneindig", maar aangezien eigenlijk niets echt oneindig is, moet er dus ook iets buiten het heelal zijn of moet er een soort grens zijn waar het stopt, toch?
Nee.

Het is geen "buiten het heelal", zo'n plaats is er niet. Het heelal is per definitie alle ruimte die er bestaat. "Buiten het heelal" heeft net zo weinig betekenis als "10km ten noorden van de Noordpool".

Daaruit volgt echter absoluut niet dat het heelal oneindig groot is. Het heelal kan prima eindig zijn (wat betreft de grootte/inhoud), en toch geen grens of rand hebben of ergens stoppen.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_71492762
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:06 schreef DrDarwin het volgende:
Gezien de snelheid waarmee het heelal uitdijt, is het bijna onmogelijk te bepalen waar het einde van het heelal is.
Waarom?
pi_71498251
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 09:39 schreef Leer2eK het volgende:
Weet je nog welk boek dat was?
"The universe in a nutshell", van Stephen Hawking.
pi_71500905
Tijd is in principe eindig, omdat als alles stopt met bewegen (energie is niet oneindig), er niks meer gebeurt en dus eigenlijk de tijd stilstaat. Maar dit gaat alleen op als natuurkundige regels gelden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')