Niet alles op aarde is eindig, want bijvoorbeeld tijd, zoals wij het gebruiken, zal altijd oneindig door kunnen blijven gaan. Zelfs al zou de aarde bijvoorbeeld vergaan, zou er altijd nog gezegd kunnen worden van... De aarde is nu een week geleden vergaan.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef Quir het volgende:
Omdat alles op aarde eindig is kun je oneindigheid niet bevatten.
Opgelost, slotje.
tijd is niet op aarde maar in je hoofdquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:37 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Niet alles op aarde is eindig, want bijvoorbeeld tijd, zoals wij het gebruiken, zal altijd oneindig door kunnen blijven gaan. Zelfs al zou de aarde bijvoorbeeld vergaan, zou er altijd nog gezegd kunnen worden van... De aarde is nu een week geleden vergaan.
Klopt, maar het was maar een voorbeeld. Oneindigheid van het heelal is dan ook alleen maar in je hoofd, omdat het zo geleerd is en men er nog niet uit is of er iets buiten is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:38 schreef Meddo het volgende:
[..]
tijd is niet op aarde maar in je hoofd
Dat dus. Ik zou geen concrete uitleg kunnen geven van hoe de "buitenrand" van het heelal er dan uitziet, maar aangezien daarbuiten 'niks' is vind ik dat ook niet relevant. Dit vind ik dezelfde vraag als wat er gebeurt nadat je doodgaat. Nou, niks. Ik geloof niet in een afterlife.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef klaasdj het volgende:
In zekere zin is heelal oneindig. Er is namelijk niks buiten wat bestaat. En dat kennen wij als heelal.
Niet aan de hand van de big bang theorie. En ook niet waarschijnlijk. Eerder omgekeerd evenredig.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef Buschetta het volgende:
wat er buiten het heelal is kunnen wij alleen calculeren adh van bij ons bekende natuurwetten en afwijkende patronen die ons kunnen leren hoe een bepaald waarneembaar effect plaats heeft kunnen vinden.
Het heelal is een continue uitdijend geheel maar in theorie kan ons heelal weer een geheel zijn van een stelsel.
En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:58 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat dus. Ik zou geen concrete uitleg kunnen geven van hoe de "buitenrand" van het heelal er dan uitziet, maar aangezien daarbuiten 'niks' is vind ik dat ook niet relevant. Dit vind ik dezelfde vraag als wat er gebeurt nadat je doodgaat. Nou, niks. Ik geloof niet in een afterlife.
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef Buschetta het volgende:
Het heelal is een continue uitdijend geheel maar in theorie kan ons heelal weer een geheel zijn van een stelsel.
Misschien kun je eens wat lezen over de snaartheorie..quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?
Zelf heb ik me wel eens afgevraagd:
Aangezien alles uit moleculen/stoffen bestaat welke voor ons bijna onmeetbaar en onwaarneembaar zijn en welke overal in aanwezig zijn, ook in lucht etc. Zou het dan niet kunnen zijn, dat wij als mensheid of heelal ook weer van een compleet andere grote wereld onderdeel zijn en dat wij daar zelf de bouwstoffen zijn?
(Gaat misschien wel erg ver, maar ben gewoon benieuwd naar wat anderen denken)
Niet, maar ik mag toch wel hopen dat ik inmiddels niet overal "ik vind" voor hoef te zetten. Ik geloof niet in meer dan het heelal, of in ieder geval zal de mensheid het voor een heeeeeeeele lange tijd, misschien wel nooit, niet weten dus heb ik voor mezelf besloten dat er niet meer is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?
Ja er zijn ook mensen die geloven dat atomen weer een grote groep of een 'heelalletje' van kleine alien spaceships zijn. Het is mogelijk, of je er in gelooft moet je zelf weten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?
Aangezien alles uit moleculen/stoffen bestaat welke voor ons bijna onmeetbaar en onwaarneembaar zijn en welke overal in aanwezig zijn, ook in lucht etc. Zou het dan niet kunnen zijn, dat wij als mensheid of heelal ook weer van een compleet andere grote wereld onderdeel zijn en dat wij daar zelf de bouwstoffen zijn?
quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Nee.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:27 schreef Leer2eK het volgende:
Misschien is nu de eerste conclusie direct: "Er is niets buiten het heelal, want deze is oneindig", maar aangezien eigenlijk niets echt oneindig is, moet er dus ook iets buiten het heelal zijn of moet er een soort grens zijn waar het stopt, toch?
Waarom?quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:06 schreef DrDarwin het volgende:
Gezien de snelheid waarmee het heelal uitdijt, is het bijna onmogelijk te bepalen waar het einde van het heelal is.
"The universe in a nutshell", van Stephen Hawking.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:39 schreef Leer2eK het volgende:
Weet je nog welk boek dat was?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |