abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71455999
Ik zit een beetje in dubio. Ik wil het woord Godverslaafd als een rode draad in een verhaal terug laten komen. Als verbastering op gokverslaafd kan ik me voorstellen dat gelovigen het negatief vinden klinken, en het woord zelf nooit zouden gebruiken. Ik vind het zelf wel een woord met kracht, een woord van deze (arie boomsma) tijd die precies zegt waar het voor staat.
Ik ben wel benieuwd wat jullie (gelovig al dan niet gelovig) van het woord vinden. Wanneer iemand godverslaafd is, is dat dan iemand die beangstigend hard in God gelooft of iemand die dit vol gezonde passie doet. Ik zou persoonlijk graag zien dat elke gelovige zich zonder blikken of blozen kan identificeren met het woord Godverslaafd, maar wellicht is het woord in de kerk een sneer naar iemand die doorslaat qua religie.

Dus
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:08:32 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_71456239
Dus

Maar effe ontopic: Ben je een opstel aan het maken ofzo?
Lang leve mij! *O*
pi_71456317
Stap 1 is onderkennen dat je godverslaafd bent.
Op dinsdag 7 juli 2009 @ 09:30 schreef iemand het volgende:
Dan moet je het wel goed uitleggen. Als "je" naar de persoonvorm komt krijgt de uitgang alleen geen "t" als het jij betekent. ;)
pi_71456532
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:08 schreef Echo99 het volgende:
Dus

Maar effe ontopic: Ben je een opstel aan het maken ofzo?
Zoiets.. alleen dan zonder stickertje als ik het goed gedaan heb
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:23:39 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_71456655
Ik vind het een beetje negatief klinken zelf.
Lang leve mij! *O*
pi_71457247
Negatief, bij Godverslaafd denk ik aan iemand die allerlei dingen doet, zegt en roept uit naam van zijn/haar geloof ondanks dat het niks met religie te maken heeft.
;)
pi_71457353
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:23 schreef Echo99 het volgende:
Ik vind het een beetje negatief klinken zelf.
Ik vind het wel positief. Onderkennen dat je een probleem hebt is namelijk zoals hierboven al gemeld werd de eerste stap naar genezing.
"All proofs inevitably lead to propositions which have no proof. All things are known because we want to believe in them." -- Bene Gesserit precept
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:48:19 #8
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_71457389
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:46 schreef LetoII het volgende:

[..]

Ik vind het wel positief. Onderkennen dat je een probleem hebt is namelijk zoals hierboven al gemeld werd de eerste stap naar genezing.
Er vanuit gaande dat je genezing nodig hebt / genezen wil worden
Lang leve mij! *O*
pi_71457441
Godverslaafd impliceert dat je wil overgeleverd is aan God, je onder zijn controle staat en er bijna niet meer uitkomt. In de praktijk is dit niet het geval: je hebt altijd de keuze om te doen wat je wil. Dus Godverslaving is niet het goede woord. Eerder hele sterke oprechte liefde.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:54:31 #10
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_71457605
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Godverslaafd impliceert dat je wil overgeleverd is aan God, je onder zijn controle staat en er bijna niet meer uitkomt. In de praktijk is dit niet het geval: je hebt altijd de keuze om te doen wat je wil. Dus Godverslaving is niet het goede woord. Eerder hele sterke oprechte liefde.
Toch ken ik mijn omgeving ook Godverslaafden.
Lang leve mij! *O*
pi_71457623
Als ik denk aan het woord Godverslaafd denk ik inderdaad aan iemand die een (ongezonde!) adoratie heeft voor god. Elk moment van de dag wil bidden, constant aan god denken, vrienden laten vallen om naar de kerk/ moskee/ ... te gaan, ...
pi_71457701
Misschien ligt het wat betreft God en het geloof wat gevoelig. Maar over het algemeen wordt het woord verslaafd (behalve bij gokken dan) vaak gebruikt om aan te geven dat je ergens gek van bent. Ik kan met gemak toegeven,dat ik fitnessverslaafd, gameverslaafd, k3verslaafd of seksverslaafd ben (of welke verslaving dan ook heb). Door dit te zeggen in mijn intentie niet om te impliceren dat ik een groot probleem heb, het is meer om aan te geven, dat ik iets graag doe of een lichte dwang ontwikkeld heb om iets te doen, maar het is op vrijwillige basis.

Ik wil Godverslaafd niet als stempel gebruiken, maar meer als uitdrukking zoals iedereen wel een verslaving heeft (terwijl het officieel geen verslaving hoeft te zijn).

[ Bericht 0% gewijzigd door dolledingo op 30-07-2009 14:03:51 ]
pi_71457831
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:57 schreef dolledingo het volgende:
Misschien ligt het wat betreft God en het geloof wat gevoelig. Maar over het algemeen wordt het woord verslaafd (behalve bij gokken dan) vaak gebruikt om aan te geven dat je ergens gek van bent. Ik kan met gemak toegeven,dat ik fitnessverslaafd, gameverslaafd, k3verslaafd of seksverslaafd ben (of welke verslaving dan ook heb). Door dit te zeggen in mijn intentie niet om te impliceren dat ik een groot probleem heb, het is meer om aan te geven, dat ik iets graag doe of een lichte dwang ontwikkeld heb om iets te doen, maar het is op vrijwillige baas.

Ik wil Godverslaafd niet als stempel gebruiken, maar meer als uitdrukking zoals iedereen wel een verslaving heeft (terwijl het officieel geen verslaving hoeft te zijn).
quote:
Van Dale:

]U hebt gezocht op het woord: verslaafd.
RESULTAAT
 ver·slaafd bn niet in staat los te komen vd genoemde gewoonte
Het is juist niet vrijwillig want je kan er niet vanaf komen. Anders is het geen verslaving.

(trouwens: vrijwillige baas )
pi_71457870
hmpf, quote knop
pi_71457884
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:57 schreef dolledingo het volgende:
Misschien ligt het wat betreft God en het geloof wat gevoelig. Maar over het algemeen wordt het woord verslaafd (behalve bij gokken dan) vaak gebruikt om aan te geven dat je ergens gek van bent. Ik kan met gemak toegeven,dat ik fitnessverslaafd, gameverslaafd, k3verslaafd of seksverslaafd ben (of welke verslaving dan ook heb).
Volgens mij ligt het toch aan het woord 'verslaving'. Dat is persoonlijk met negatieve zaken associeer.
Definitie : Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Gaat in mijn ogen verder dan 'gek zijn van'.
Afhankelijk betekent dat je zonder iets niet direct normaal kan functioneren.
Zou dit bij jou ook zo zijn zonder fitness, games, K3?
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:05:42 #16
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_71457947
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:43 schreef Ms_Furious het volgende:
Negatief, bij Godverslaafd denk ik aan iemand die allerlei dingen doet, zegt en roept uit naam van zijn/haar geloof ondanks dat het niks met religie te maken heeft.
Maar die heten al woestijn nazi's
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:06:51 #17
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_71457975
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 14:05 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Maar die heten al woestijn nazi's
GMTA
Lang leve mij! *O*
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:07:39 #18
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_71458002
Net zoals verslaafden van drugs moeilijk kunnen toegeven dat ze verslaafd zijn, zullen gelovigen al helemaal niet snel toegeven dat ze Godsverslaafd zijn.
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_71458059
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:59 schreef dolledingo het volgende:
Ik zou persoonlijk graag zien dat elke gelovige zich zonder blikken of blozen kan identificeren met het woord Godverslaafd, maar wellicht is het woord in de kerk een sneer naar iemand die doorslaat qua religie.

Dus
Ook hier zit denk ik een probleem.
Je kan wel gelovig zijn, maar ben je daarom dan ook direct godverslaafd?
M.a.w. is elke gelovige volgens jouw definitie godverslaafd?
pi_71458084
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 14:03 schreef Sipix het volgende:

[..]

Afhankelijk betekent dat je zonder iets niet direct normaal kan functioneren.
Zou dit bij jou ook zo zijn zonder fitness, games, K3?
Tuurlijk kan ik dan nog goed functioneren. Het is een stuk zelfspot. Ik zou kunnen zeggen dat ik elke dag wel even naar een liedje van K3 luister, ik zou ook kunnen zeggen dat ik K3-verslaafd ben en dan weet je direct wel dat ik graag naar K3 luister (en misschien wel meer). Ik vind het namelijk niet erg om het woord verslaving te hoeven gebruiken. Er zullen natuurlijk goedgelovige mensen zijn die denken dat ik daadwerkelijk niet zonder K3 kan, maar dat is natuurlijk niet mijn probleem. Ik ben niet verplicht te nuanceren.
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:11:03 #21
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_71458108
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 14:10 schreef dolledingo het volgende:

[..]

Tuurlijk kan ik dan nog goed functioneren. Het is een stuk zelfspot. Ik zou kunnen zeggen dat ik elke dag wel even naar een liedje van K3 luister, ik zou ook kunnen zeggen dat ik K3-verslaafd ben en dan weet je direct wel dat ik graag naar K3 luister (en misschien wel meer). Ik vind het namelijk niet erg om het woord verslaving te hoeven gebruiken. Er zullen natuurlijk goedgelovige mensen zijn die denken dat ik daadwerkelijk niet zonder K3 kan, maar dat is natuurlijk niet mijn probleem. Ik ben niet verplicht te nuanceren.
Een 'echte' verslaving is het toch pas als het je dagelijks functioneren beinvloedt...
Lang leve mij! *O*
pi_71458255
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 14:11 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Een 'echte' verslaving is het toch pas als het je dagelijks functioneren beinvloedt...
Ja, de vraag is daarom ook niet wat een verslaving is.

Kan een gelovige zijn geloof in god kracht bijzetten door te zeggen dat hij Godverslaafd is, zonder dat men er direct vanuit gaat dat hij een echt verslavingsprobleem heeft?
Het ligt dus voornamelijk aan wat je associaties zijn met verslaving, ik neem het niet al te letterlijk, en kan het gebruiken om aan te geven dat ik iets (al dan niet dwangmatig) graag doe. Verslaving in de religie zal vaak een negatieve bijsmaak opleveren.
pi_71458385
ehm.. ken dit woord helemaal niet? maar een verslaving is niet goed dus deze ook niet lijkt mij..
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:30:04 #24
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_71458732
"Verslaafd" is per definitie een negatief woord natuurlijk.
Het impliceert verloren keuzevrijheid.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_71458810
1ste indruk negatief, omdat 'verslaafd' negatief is, drugsverslaafd, gokverslaafd, nicotineverslaafd...

Ik denk dat het onmogelijk is om die 1ste indruk te vermijden en zou iets anders verzinnen als je insteek is om het positief te gebruiken.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')