bronquote:'Paspoortcontrole binnenkort vanuit huis'
Vliegreizigers moeten binnenkort al thuis hun paspoort- en ticketgegevens doorgeven aan de marechaussee voor ze naar Schiphol komen. Dat wil de marechaussee.
(Novum) - Vliegreizigers moeten binnenkort al thuis hun paspoort- en ticketgegevens doorgeven aan de marechaussee voor ze naar Schiphol komen. De grensbewakers willen daarmee vooraf een selectie maken van mogelijk verdachte passagiers, zodat niet iedereen meer hoeft te worden gecontroleerd. Dat meldt De Telegraaf donderdag.Met de gegevens kan tijdig een risicoanalyse worden gemaakt, zodat kan worden bepaald wie er uit de rij worden gepikt voor een volledige controle. De informatie wordt opgeslagen in een nog te vormen databank. Welke gegevens daarin komen te staan, wil commandant Rob Veltman van de marechaussee op de luchthaven nog niet kwijt. Volgens de krant wordt gedacht aan informatie van politie, justitie, douane en luchtvaartmaatschappijen. Door de nieuwe werkwijze zullen passagiers sneller langs de paspoortcontrole gaan. Dat is nodig omdat Schiphol na de economische recessie tegen fysieke grenzen aanloopt, zegt Veltman. Voor meer balies is geen plaats meer. Negentig procent van de reizigers zou zo kunnen doorlopen als de gegevens vooraf bekend zijn. "We hebben dan meer tijd voor politie- en rechercheonderzoek naar de tien procent waar iets bijzonders mee is."
Dat idee heb ik ook al jaren en het wordt alleen maar erger lijkt het.. Ik wil niet paniekerig doen, maar het valt me gewoon op. Wat dat betreft past dit weer thuis in het topic wat Oldjeller in zijn ondertitel heeft staan.. jammer maar waarquote:Op donderdag 30 juli 2009 12:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Ik persoonlijk wil anders best wat langer wachten voor een balie, ik heb helemaal geen behoefte aan extra databanken en administratieve rompslomp over het internet. Volgens mij word de 'terrorisme risico' kaart wel erg vaak gespeeld om privacy in te perken tot een minimum.
Ja, dat zijn ze!quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:55 schreef OldJeller het volgende:
De marechaussee, dat clubje wat vaak in het nieuws kwam doordat medewerkers aan drugshandel participeerden?
quote:'Paspoortcontrole binnenkort vanuit huis'
ID kaarten met chips, volgbare mobiele telefoons, databanken voor vluchten, persoonlijke OV chip-kaarten, centraal medische dossiers en ga zo maar door. Je kan geen scheet meer laten zonder dat de AIVD en de regering er wat van af weet.quote:Op donderdag 30 juli 2009 13:49 schreef RvLaak het volgende:
Hmm, weer een stukje controle erbij. Ben benieuwd wat er verder met die gegevens gebeurt, dat verteld het verhaalt zoals gewoonlijk niet.
perciesquote:Op donderdag 30 juli 2009 14:07 schreef Whiskey_Tango het volgende:
ID kaarten met chips, volgbare mobiele telefoons, databanken voor vluchten, persoonlijke OV chip-kaarten, centraal medische dossiers en ga zo maar door. Je kan geen scheet meer laten zonder dat de AIVD en de regering er wat van af weet.
Geef me dan maar meteen een enkelband met zender als 't zo moet
Begint je nu pas op te vallen?quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Ik persoonlijk wil anders best wat langer wachten voor een balie, ik heb helemaal geen behoefte aan extra databanken en administratieve rompslomp over het internet. Volgens mij word de 'terrorisme risico' kaart wel erg vaak gespeeld om privacy in te perken tot een minimum.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:55 schreef OldJeller het volgende:
De marechaussee, dat clubje wat vaak in het nieuws kwam komt doordat medewerkers aan drugshandel participeerden?
En dan is het al te laat. Regelgeving die ingevoerd wordt gaat echt niet meer teruggedraait worden.quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:47 schreef LoggedIn het volgende:
En helaas zal het nog vele jaren duren voor er een politieke partij komt in Nederland die privacy belangrijk vindt..
http://en.wikipedia.org/w(...)to_the_United_Statesquote:Op donderdag 30 juli 2009 18:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Word trouwens leuk als je als onschuldige burger ten onrechte op een zwarte lijst komt te gaan. Als je profiel opeens op die van een terrorist lijkt.
We gaan een fijne toekomst tegemoet...........
Het dreigt steeds Kafkaësker te worden.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:57 schreef Revolution-NL het volgende:
Word trouwens leuk als je als onschuldige burger ten onrechte op een zwarte lijst komt te gaan. Als je profiel opeens op die van een terrorist lijkt.
1984 komt steeds dichter bij .....quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:54 schreef Revolution-NL het volgende:
En weer een touwtje erbij gespannen door de overheid.
[ afbeelding ]
Privacy? Kan je dat eten!?
Het gaat hier al niet meer om risico, maar om meer winst:quote:Op donderdag 30 juli 2009 12:52 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Terrorisme is het argument dus al niet meerquote:Door de nieuwe werkwijze zullen passagiers sneller langs de paspoortcontrole gaan. Dat is nodig omdat Schiphol na de economische recessie tegen fysieke grenzen aanloopt, zegt Veltman.
Dat bespaart je ook nog een hoop geld ookquote:Op donderdag 30 juli 2009 19:16 schreef kawotski het volgende:
Ik stap wel op in Duitsland of Belgie voortaan..
Dat is mij al overkomen. Mijn achternaam klinkt voor een Nederlander misschien Baskisch, ik vloog indirect naar Mallorca via Madrid en ik ging op Schiphol na bagage te hebben ingecheckt nog even met handbagage naar panorama restaurant... genoeg om door de Marechaussee een kwartier te worden ondervraagd.quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:57 schreef Revolution-NL het volgende:
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 01:31 schreef Perico het volgende:
[..]
Dat is mij al overkomen. Mijn achternaam klinkt voor een Nederlander misschien Baskisch, ik vloog indirect naar Mallorca via Madrid en ik ging op Schiphol na bagage te hebben ingecheckt nog even met handbagage naar panorama restaurant... genoeg om door de Marechaussee een kwartier te worden ondervraagd.
Teneur van het gesprek: "U doet verdacht, heeft verdachte looproutes, kunt U wel uw naam uitspreken? U doet verdacht, waarom vliegt U niet direct... voelt U zich wel lekker? U doet heel verdacht."
Ik hoefde eigenlijk alleen maar te bekennen dat ik kwaad in de zin had. Dit zit me echt helemaal niet lekker, heeft best een grote psychische impact, als rechtschapen burger. Straks gaan ze als de Stasi iedereen merken als risico, van autist tot arbeidsongeschikt. In Spanje, waar de terreurdreiging vele malen hoger is, heeft nog nooit iemand mij halt gehouden.
Ze zijn hier echt aan het doordraaien, waarschijnlijk omdat er weinig te doen is en ze iedere dag 300 controle personen eruit moeten halen, die door hun bazen eropuit worden gestuurd om de marechaussee te testen.
afiica??quote:Op vrijdag 31 juli 2009 02:40 schreef edcetera het volgende:
[..]
Als je niet van A naar B vliegt, ben je tegenwoorgig al verdacht. Ik had al gezeik met inchecken, omdat ik vanuit Zuid Africa naar Dusseldorf vloog en Nederlander ben: ik ga lekker 2 uur rijden als Limbo naar Schiphol, als ik binnen 45 min naar Dusseldorf kan gaan. Ok, het was snel opgelost (lang leve afiica) maar nog, die IATA met al die belachelijke regels (vloeistoffen shit enzo, terwijl een terrorist wel een ander truukje heeft en je met stinkende personen naast je kunt zitten). Vliegen is een ramp helaas tegenwoordig!
Ik vlieg binnen Europa gelukkig via Eindhoven: Beleeft, maar correct beveilgingspersoneel (doe mijn tas maar open, maar met een duidelijk argument)
Natuurlijk. Als je kwaad in de zin hebt en enigszins kan nadenken dan kan je met gemak iets uithalen met een vliegtuig. Totale veiligheid bestaat niet en dat nastreven zorgt alleen maar voor negatieve effecten (kijk maar naar de indamming van de privacy).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
afiica??
Er was laatst op TV een stuk over het hele beveiligingsgebeuren op vliegvelden. In Radar, als ik het mij goed herinner. Het kwam er op neer dat je met 100ml per fles makkelijk een springstof kan maken die het hele vliegtuig opblaast. De chemicus in het programma liet het ook ff zien (niet alle stappen natuurlijk).
De conclusie was dat de maatregelen onzinnig zijn, aangezien je die heel makkelijk kan omzeilen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |