abonnement Unibet Coolblue
pi_71435395
'Dutchbat deed zijn best in Srebrenica'
Uitgegeven: 29 juli 2009 16:52
Laatst gewijzigd: 29 juli 2009 16:52

DEN HAAG - De Nederlandse VN-militairen van Dutchbat hebben in 1995 in Srebrenica hun best gedaan onder moeilijke omstandigheden. Dit stelt Radovan Karadzic, toenmalig president van Republika Srpska.

© ANPVolgens Karadzic was het ''noodzakelijk'' voor het Bosnisch-Servische leger om in actie te komen tegen de voortdurende aanvallen van Bosnische moslims vanuit de enclave Srebrenica op omliggende Servische dorpen: ''Zij doodden honderden burgers en trokken zich dan terug in de veiligheid van de 'veilige zone'.''

Het Bosnisch-Servische leger onder opperbevel van Karadzic veroverde de moslimenclave Srebrenica op 11 juli 1995. ''De tragische sterfgevallen die daarop volgden, waren noch voorzien noch gepland'', aldus Karadzic.




Joegoslavië-Tribunaal

Volgens de aanklagers van het Joegoslavië-Tribunaal moet Karadzic zich verantwoorden wegens volkerenmoord, waarvan duizenden moslims het slachtoffer werden.

Volgens Karadzic waren er ''verscheidene verrassingen'' voor de Bosnische Serviërs na de val van de enclave.


Vechten

''Wij hadden niet voorzien dat de bewoners hun huis zouden willen verlaten en dat een groot aantal mannen zou weigeren hun wapens in te leveren, zoals hun civiele leiders hadden afgesproken, en in plaats daarvan gewapend het gebied zouden verlaten en doorgaan met vechten in de omgeving van Srebrenica'', aldus Karadzic.


Dutchbat

Volgens Karadzic is Dutchbat aan ''oneerlijke'' kritiek blootgesteld voor de gebeurtenissen in Srebrenica: ''Gelet op de geringe omvang van de strijdmacht die naar Srebrenica is gestuurd, was het een missie die gedoemd was te mislukken.''

Toen de Nederlanders naar Srebrenica werden uitgezonden, ''was het bij de Verenigde Naties alom bekend dat Srebrenica geen neutraal veilig gebied was, maar een bolwerk van het Bosnische moslimleger, met een roekeloze crimineel aan het roer in de persoon van Naser Oric''.


Oric

Oric viel niet alleen omliggende Servische dorpen aan: de Bosnisch moslimmilitairen ''vergrootten ook het lijden van de eigen mensen in de enclave door woekerhandel en gesjacher'' met humanitaire hulpgoederen.

Volgens Karadzic is goed gedocumenteerd dat Oric en zijn mannen wapens kregen van buiten de enclave. ''De Bosnische moslims waren de lievelingen van de Amerikanen, die samen met de Iraniërs wapenleveranties bevorderden in weerwil van het VN-wapenembargo.''


Mandaat

Dutchbat had ''noch de menskracht noch het politieke mandaat'' om deze problemen op te lossen. ''Ik hoop dat door mijn proces het Nederlandse publiek de waarheid over deze gebeurtenissen zal ontdekken en zal begrijpen dat hun jongens hun best deden in moeilijke omstandigheden.''


Gecensureerd

Het Joegoslavië-Tribunaal staat om veiligheidsredenen slechts schriftelijke interviews toe, die door de griffie worden gecontroleerd voor publicatie. Karadzic' juridisch adviseur Peter Robinson bevestigt dat het antwoord niet is gecensureerd. Karadzic heeft er zelf voor gekozen alleen in te gaan op zijn kijk op de rol van Dutchbat.

Vragen over massagraven en het uitbreken van de oorlog in Bosnië liet hij onbeantwoord.

© ANP

Vraag me af of het binnen Nederland nou ook eindelijk gedaan is met het gedoe over Srebrenica. (de schadeclaims en dergelijke) Wat mij betreft zouden publieke excuses van de media aan de Nederlandse strijdkrachten op zijn plek zijn, maar dat is natuurlijk een illusie...
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 29 juli 2009 @ 18:32:24 #2
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_71435663
...wacht even, Dutchbat wordt verdedigd door een afschuwelijke oorlogsmisdadiger en genocide-pleger die tot de dag van vandaag ontkent dat hij eigenlijk iets misdaan heeft?

Dat is zoiets als Eichmann die opkomt voor de SS! * )
How the fuck suggereert dit "eerherstel"?

* ) Ongemakkelijke vergelijking, achteraf: natuurlijk is Dutchbat niet vergelijkbaar met de SS. Maar Karadzic zeker wel met Eichmann, en dat was eigenlijki de bedoeling van mijn vergelijking,
Dat de op z'n ergst stupiditeit en lafheid, of op z'n allerminst de naïveteit van Karremans en consorten velen het leven heeft gekost is al vele, vele malen geanalyseerd en bevestigd, en blijft een heel zwarte bladzijde in de geschiedenis van de VN, maar dat maakt ze uiteraard géén SS!

[ Bericht 29% gewijzigd door Pundit_wannabe op 29-07-2009 18:41:55 (Verheldering) ]
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
pi_71440018
Ach, kom op, zo ongeveer ieder rapport heeft dutchbat ondertussen vrijgesproken, zowel nationaal als internationaal. Nu geeft zelfs de agressor zelf toe dat dutchbat kansloos was en het beste ervan heeft gemaakt.

Wie moet er nou nog spreken? Wat moet er nog gebeuren om dit eindelijk eens recht te zetten? Ja, de wereld heeft gefaald door daar niet hard in te grijpen, maar hoe kan dat nou ooit de schuld van de Nederlandse soldaten daar zijn? Ik weet dat we in Nederland goed zijn in het zoeken van zondebokken, maar er mag ook wel eens toegegeven worden dat het NIET de schuld van de Nederlanders was. De rest van de wereld heeft het al toegegeven, nou wij zelf nog.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 30 juli 2009 @ 00:07:51 #4
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_71446217
Er is geen enkel rapport dat Dutchbat heeft "vrijgesproken".
Er *valt* niks vrij te spreken, want Dutchbat heeft niets gedaan.
Letterlijk.

De vraag waar iedereen nog steeds mee worstelt is wat Dutchbat *had KUNNEN doen*.
Daar zijn de meningen ten sterkste over verdeeld.
Karremans heeft volstrekt binnen het mandaat gehandeld.
Helaas was het mandaat ten zeerste onvoldoende en was de politieke wil (inzet luchtsteun, met name, en vrij vuur) afwezig.

En dan gaat het verhaal twee kanten op die beide begrijpelijk zijn: de ene kant zegt "bevel is bevel, en Karremans heeft gedaan wat hij mocht" (i.e. de letter van de wet (lees: het mandaat) is gevolgd).
De andere kant, die veel meer mijn sympathie heeft, zegt dat er geen ENKELE twijfel was -de tolken en oogetuigen- wat er met de slachtoffers zou gaan gebeuren, en dat Karremans, met de discretionaire bevoegdheid van de bevelhebber te velde, het desalniettemin heeft *laten* gebeuren.

Wat er *gebeurd* zou zijn als Karremans het vuur had laten openen zal natuurlijk eeuwig de vraag blijven.
Het gaat mij er ook niet om om een schuldvraag neer te leggen.
Ik vind alleen termen als "eerherstel" (helemaal door een opmerking van een monster als Karadzic) buitengewoon ongepast gekozen.
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
  Moderator donderdag 30 juli 2009 @ 01:02:08 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_71447339
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 00:07 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Er is geen enkel rapport dat Dutchbat heeft "vrijgesproken".
Er *valt* niks vrij te spreken, want Dutchbat heeft niets gedaan.
Letterlijk.
nou dan heb je geen enkel rapport gelezen ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_71452922
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 00:07 schreef Pundit_wannabe het volgende:
Er is geen enkel rapport dat Dutchbat heeft "vrijgesproken".
Er *valt* niks vrij te spreken, want Dutchbat heeft niets gedaan.
Letterlijk.

De vraag waar iedereen nog steeds mee worstelt is wat Dutchbat *had KUNNEN doen*.
Daar zijn de meningen ten sterkste over verdeeld.
Karremans heeft volstrekt binnen het mandaat gehandeld.
Helaas was het mandaat ten zeerste onvoldoende en was de politieke wil (inzet luchtsteun, met name, en vrij vuur) afwezig.

En dan gaat het verhaal twee kanten op die beide begrijpelijk zijn: de ene kant zegt "bevel is bevel, en Karremans heeft gedaan wat hij mocht" (i.e. de letter van de wet (lees: het mandaat) is gevolgd).
De andere kant, die veel meer mijn sympathie heeft, zegt dat er geen ENKELE twijfel was -de tolken en oogetuigen- wat er met de slachtoffers zou gaan gebeuren, en dat Karremans, met de discretionaire bevoegdheid van de bevelhebber te velde, het desalniettemin heeft *laten* gebeuren.

Wat er *gebeurd* zou zijn als Karremans het vuur had laten openen zal natuurlijk eeuwig de vraag blijven.
Het gaat mij er ook niet om om een schuldvraag neer te leggen.
Ik vind alleen termen als "eerherstel" (helemaal door een opmerking van een monster als Karadzic) buitengewoon ongepast gekozen.
Zoals Sp3c ook zegt... misschien moet je dan eens wat rapporten lezen.

Dutchbat heeft niets gedaan nee. Onder orders niets gedaan wel te verstaan. Ik heb veel meer symphatie voor de andere kant van het verhaal, namelijk dat hij heeft gedaan wat mocht, en meer. Dat hij vervolgens door de politiek wordt teruggefloten die besluiten geen crisis te riskeren ten koste van Srebrenica valt niemand behalve de politiek te verwijten.

Er waren geen zware wapens, de gevraagde steun werd geweigerd en vanuit de top kwam de order om geen tegenstand te bieden. En dan had Karremans dus, tegen dat alles in, zijn mannen moeten opofferen om een statement te maken? Bullshit, niemand gooit zijn leven zomaar weg. Jij was wel voor een servische tank gaan staan met je wapen?
Ja, ik generaliseer.
  Moderator donderdag 30 juli 2009 @ 11:26:51 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_71453254
er is wel gevochten
op kleine schaal dan en op die manier had het idd geen zin, dat was de levens die het zou gaan kosten gewoon niet waard.

daarnaast had je 20.000 (vrouwen en kinderen vooral) vluchtelingen in en vooral om de compound in Potocari (srebrenica was toen al gevallen), als je daar was gaan vechten dan heb je een veelvoud aan burgerdoden naast de Dutchbatters zonder een poot om op te staan juridisch gezien
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_71454024
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:26 schreef sp3c het volgende:
er is wel gevochten
op kleine schaal dan en op die manier had het idd geen zin, dat was de levens die het zou gaan kosten gewoon niet waard.

daarnaast had je 20.000 (vrouwen en kinderen vooral) vluchtelingen in en vooral om de compound in Potocari (srebrenica was toen al gevallen), als je daar was gaan vechten dan heb je een veelvoud aan burgerdoden naast de Dutchbatters zonder een poot om op te staan juridisch gezien
Dat bedoelde ik met "en meer". Een nederlandse dode, een paar bommen van F16's... maar als dan blijkt dat de VN-top niet bereid is om echt door te zetten heeft dat ook geen zin meer. En dat werd al snel duidelijk.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 30 juli 2009 @ 14:31:48 #9
120774 Pundit_wannabe
Pretentious? Moi?
pi_71458785
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:16 schreef Northside het volgende:

[..]

Zoals Sp3c ook zegt... misschien moet je dan eens wat rapporten lezen.
*zucht*
En op welke "beschuldiging" is Dutchbat dan "vrijgesproken"?
Waar zijn ze precies voor aangeklaagd?
O ja. Niks.

Er is een onderzoek geweest naar de ROL van Dutchbat.
In dat onderzoek is (al lang geleden) geconstateerd dat Karremans zijn orders heeft opgevolgd.
Daar zijn we het ook allemaal over eens.
Dat dat tot direct gevolg heeft gehad dat duizenden mensen in koelen bloede zijn vermoord, doet niets af aan het feit dat Karremans binnen zijn mandaat handelde....en het is juist vanaf DAT punt dat de discussie -een ethische discussie- verder gaat.

Het is een ethische discussie.
Nit een juridische.
Termen als "eerherstel" en "vrijspraak" betekenen daarom niets.
Ik vind ook de vraag of jij of ik voor een tank zouden springen wat raar: dit waren soldaten van een peace-keeping force in oorlogsgebied. Daar verwacht ik stomweg wat anders van dan van twee burgertjes zoals jij en ik. Is dat vreemd?

Hoe dan ook, wat ik het liefste zou zien, eerder dan voorspraak van een genocidale oorlogsmisdadiger, was een politieke wil om een onderzoek naar de rol en verantwoordelijkheid van Janvier, Nicolai en Akashi in te stellen (die m.i. hoofdelijk verantwoordelijk waren voor de tragedie). Totdat hun koppen publiekelijk rollen zal het alleen Dutchbat zijn en blijven die een donkere wolk boven zich zal blijven zien hangen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Pundit_wannabe op 30-07-2009 14:53:48 ]
Exterminieren! Exterminieren! Halt! Sonst werden wir Sie exterminieren! Sie sind jetzt ein Gefangener der Daleks!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')