Klopt dit?quote:Op woensdag 29 juli 2009 @ 11:33 schreef Meddo het volgende:
De overheid betaald al 2/3 van de kosten.
Nee, het moet "betaalt" zijn.quote:
Welke markt?quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:25 schreef McDucky het volgende:
NS huurt dit netwerk en betaalt hiervoor een marktconforme vergoeding aan ProRail.
Raad eens wie 100% aandeelhouder is? En nogmaals, welke markt?quote:NS is een privaat bedrijf en vraagt gewoon marktconforme bedragen voor haar treinkaartjes.
Onze Nederlanse openbaar vervoer markt is op voorpsraak van Europese regelgeving geliberaliseerd, en dat had voor de NS tot gevolg dat ze eigenlijk geprivatiseerd zou worden. Dit is niet gedaan en de NS blijft een publieke NV. Ze wekren gewoon als een "normaal" bedrijf. De invloed van de overheid zou dan ook beperkt moeten zijn, maar omdat dit nogal gevoelig blijft is er geregeld gedoe over onder meer de hoogte van de prijskaartjes.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:28 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Welke markt?
[..]
Raad eens wie 100% aandeelhouder is? En nogmaals, welke markt?
ProRail staat los van de NS, maar je zou kunneen stellen dat de NS daardoor lagere tarieven doorberekent krijgt dan anders het geval zou zijn zonder deze subsidie voor ProRail.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:31 schreef Darrus het volgende:
De jaarverslagen van de NS en Prorail zijn gewoon in te zien.
NS opbrengsten: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)taten#opbrengsten-id
Prorail: http://www.prorail.nl/Ove(...)20ProRail%202008.pdf
( bladzijde 73 voor de opbrengsten).
Volgens mij kun je ervan afleiden dat de NS geen subsidie krijgt van het rijk en 4.253 aan opbrengsten heeft. Prorail krijgt een exploitatiebijdrage van 882 miljoen. Volgens mij krijg de NS dus indirect een subsidie van 882 miljoen omdat zij het onderhoud onder de kostprijs doen.
Geen privaat bedrijf dus.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:36 schreef McDucky het volgende:
Onze Nederlanse openbaar vervoer markt is op voorpsraak van Europese regelgeving geliberaliseerd, en dat had voor de NS tot gevolg dat ze eigenlijk geprivatiseerd zou worden. Dit is niet gedaan en de NS blijft een publieke NV. Ze wekren gewoon als een "normaal" bedrijf. De invloed van de overheid zou dan ook beperkt moeten zijn, maar omdat dit nogal gevoelig blijft is er geregeld gedoe over onder meer de hoogte van de prijskaartjes.
Hoge kosten, lage opbrengsten, in de spits? In de spits zitten treinen toch meestal vol, terwijl ze in de daluren bijna uitgestorven zijn? Ja, in de spits moeten ook vaak meer treinen en bussen rijden, maar het lijkt me dat twee volle treinen netto meer opleveren dan één bijna lege.. Kan iemand dit uitleggen?quote:Op woensdag 29 juli 2009 15:55 schreef Meddo het volgende:
[ afbeelding ]
Kostendekkingsgraad naar tijdvak in het streekvervoer in 1992
Bron: Auditcommissie Stads- en Steekvervoer 1994
Exact, Prorail ontvangt 219 miljoen aan gebruiksvergoedingen. De subsidie die prorail krijgt voor de exploitatie is 826 miljoen, bijna 4 keer zo hoog dus.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:38 schreef McDucky het volgende:
[..]
ProRail staat los van de NS, maar je zou kunneen stellen dat de NS daardoor lagere tarieven doorberekent krijgt dan anders het geval zou zijn zonder deze subsidie voor ProRail.
studentjesquote:Op woensdag 29 juli 2009 16:49 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Hoge kosten, lage opbrengsten, in de spits? In de spits zitten treinen toch meestal vol, terwijl ze in de daluren bijna uitgestorven zijn? Ja, in de spits moeten ook vaak meer treinen en bussen rijden, maar het lijkt me dat twee volle treinen netto meer opleveren dan één bijna lege.. Kan iemand dit uitleggen?
Buiten de piekuren kun je met 1 bus af en constant op en neer pendelen. Laten we zeggen: 14 keer.quote:Op woensdag 29 juli 2009 16:49 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Hoge kosten, lage opbrengsten, in de spits? In de spits zitten treinen toch meestal vol, terwijl ze in de daluren bijna uitgestorven zijn? Ja, in de spits moeten ook vaak meer treinen en bussen rijden, maar het lijkt me dat twee volle treinen netto meer opleveren dan één bijna lege.. Kan iemand dit uitleggen?
Deze lijnen zijn dan vaak ook niet door de NS geexploiteerd. NS heeft concessie op hoofdrailnet, met name in Friesland en Groningen rijden er andere bedrijven. Maar ook vanaf station Dordrecht vertrekken treinen van Arriva (meen ik).quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:18 schreef en_door_slecht het volgende:
Daarnaast ontvangen veel vervoerders subsidie bij het aangaan van een concessie. Het gaat dan altijd om onrendabele lijnen die door gemeenten en provincies gesteund worden. Het is dus niet alleen het geld dat naar ProRail gaat.
Klopt, maar ook die bedrijven betalen een infraheffing.quote:Op woensdag 29 juli 2009 17:42 schreef McDucky het volgende:
[..]
Deze lijnen zijn dan vaak ook niet door de NS geexploiteerd. NS heeft concessie op hoofdrailnet, met name in Friesland en Groningen rijden er andere bedrijven. Maar ook vanaf station Dordrecht vertrekken treinen van Arriva (meen ik).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |