abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71430899
Het volgende heb ik wel vaker gelezen over gehoord als het om treinkaartjes gaat:
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 @ 11:33 schreef Meddo het volgende:
De overheid betaald al 2/3 van de kosten.
Klopt dit?
Kost een treinkaartje eigenlijk b.v. 30 euro, maar door subsidiëring door de overheid kost het vervolgens 10 euro voor de consument?
Bronnen?
pi_71430953
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:40 schreef OldJeller het volgende:
Klopt dit?
Nee, het moet "betaalt" zijn.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71431040
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:41 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nee, het moet "betaalt" zijn.
^ 100
pi_71431167
Ik heb altijd geljk
You dream it, I live it.
pi_71431226
Ik vroeg het me ook al af.. het kan toch niet zo zijn dat mijn ritje van een uurtje éigenlijk 30 euro had moeten opbrengen

En als je gepakt word als zwartrijder.. krijg je dan ook subsidie op het kaartje wat je alsnog moet kopen als je gepakt word ?
pi_71431375


Kostendekkingsgraad naar tijdvak in het streekvervoer in 1992
Bron: Auditcommissie Stads- en Steekvervoer 1994
You dream it, I live it.
pi_71431656
Dit gaat dus over het stad- en streekvervoer. Of het bij de NS ook zo is weet ik dus niet
Alhoewel overheidsbedrijf prorail een hoop kosten op zich neemt.
You dream it, I live it.
pi_71431927
Naar Prorail gaat iig ruim 2 miljard per jaar.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_71432279
Als ik hte goed heb gaat de subsidie naar ProRail, aangezine ProRail nog van de overheid is en tevens eigenaar van het spoorwegnetwerk. NS huurt dit netwerk en betaalt hiervoor een marktconforme vergoeding aan ProRail. NS is een privaat bedrijf en vraagt gewoon marktconforme bedragen voor haar treinkaartjes. Als ik goed heb opgelet zit hier geen overheidssubsidie meer bij. Voor het stads-en streekvoervoer geldt inderdaad wel dat er bijna 70% subsidie bij moet.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 16:28:24 #10
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71432382
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:25 schreef McDucky het volgende:
NS huurt dit netwerk en betaalt hiervoor een marktconforme vergoeding aan ProRail.
Welke markt?
quote:
NS is een privaat bedrijf en vraagt gewoon marktconforme bedragen voor haar treinkaartjes.
Raad eens wie 100% aandeelhouder is? En nogmaals, welke markt?
Carpe Libertatem
pi_71432465
De jaarverslagen van de NS en Prorail zijn gewoon in te zien.

NS opbrengsten: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)taten#opbrengsten-id

Prorail: http://www.prorail.nl/Ove(...)20ProRail%202008.pdf
( bladzijde 73 voor de opbrengsten).

Volgens mij kun je ervan afleiden dat de NS geen subsidie krijgt van het rijk en 4.253 aan opbrengsten heeft. Prorail krijgt een exploitatiebijdrage van 882 miljoen. Volgens mij krijg de NS dus indirect een subsidie van 882 miljoen omdat zij het onderhoud onder de kostprijs doen.
pi_71432631
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:28 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Welke markt?
[..]

Raad eens wie 100% aandeelhouder is? En nogmaals, welke markt?
Onze Nederlanse openbaar vervoer markt is op voorpsraak van Europese regelgeving geliberaliseerd, en dat had voor de NS tot gevolg dat ze eigenlijk geprivatiseerd zou worden. Dit is niet gedaan en de NS blijft een publieke NV. Ze wekren gewoon als een "normaal" bedrijf. De invloed van de overheid zou dan ook beperkt moeten zijn, maar omdat dit nogal gevoelig blijft is er geregeld gedoe over onder meer de hoogte van de prijskaartjes.

Daarbij komt dat NS de concessie voor het hoofdspoorwegnet maar heeft voor 15 jaar, daarna is er een nieuwe aanbestedingsronde met geinteresseerde partijen. En in delen van Nederland is de NS sowieso al niet de aanbieder van het OV over spoor.

[ Bericht 5% gewijzigd door McDucky op 29-07-2009 16:41:56 ]
pi_71432671
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:31 schreef Darrus het volgende:
De jaarverslagen van de NS en Prorail zijn gewoon in te zien.

NS opbrengsten: http://www.ns.nl/cs/Satel(...)taten#opbrengsten-id

Prorail: http://www.prorail.nl/Ove(...)20ProRail%202008.pdf
( bladzijde 73 voor de opbrengsten).

Volgens mij kun je ervan afleiden dat de NS geen subsidie krijgt van het rijk en 4.253 aan opbrengsten heeft. Prorail krijgt een exploitatiebijdrage van 882 miljoen. Volgens mij krijg de NS dus indirect een subsidie van 882 miljoen omdat zij het onderhoud onder de kostprijs doen.
ProRail staat los van de NS, maar je zou kunneen stellen dat de NS daardoor lagere tarieven doorberekent krijgt dan anders het geval zou zijn zonder deze subsidie voor ProRail.
  † In Memoriam † woensdag 29 juli 2009 @ 16:45:44 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71432900
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:36 schreef McDucky het volgende:
Onze Nederlanse openbaar vervoer markt is op voorpsraak van Europese regelgeving geliberaliseerd, en dat had voor de NS tot gevolg dat ze eigenlijk geprivatiseerd zou worden. Dit is niet gedaan en de NS blijft een publieke NV. Ze wekren gewoon als een "normaal" bedrijf. De invloed van de overheid zou dan ook beperkt moeten zijn, maar omdat dit nogal gevoelig blijft is er geregeld gedoe over onder meer de hoogte van de prijskaartjes.
Geen privaat bedrijf dus.
Carpe Libertatem
pi_71432989
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:45 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Geen privaat bedrijf dus.
Klopt, foutje van mijn kant
  woensdag 29 juli 2009 @ 16:49:30 #16
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_71433016
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:55 schreef Meddo het volgende:
[ afbeelding ]

Kostendekkingsgraad naar tijdvak in het streekvervoer in 1992
Bron: Auditcommissie Stads- en Steekvervoer 1994
Hoge kosten, lage opbrengsten, in de spits? In de spits zitten treinen toch meestal vol, terwijl ze in de daluren bijna uitgestorven zijn? Ja, in de spits moeten ook vaak meer treinen en bussen rijden, maar het lijkt me dat twee volle treinen netto meer opleveren dan één bijna lege.. Kan iemand dit uitleggen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_71433299
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:38 schreef McDucky het volgende:

[..]

ProRail staat los van de NS, maar je zou kunneen stellen dat de NS daardoor lagere tarieven doorberekent krijgt dan anders het geval zou zijn zonder deze subsidie voor ProRail.
Exact, Prorail ontvangt 219 miljoen aan gebruiksvergoedingen. De subsidie die prorail krijgt voor de exploitatie is 826 miljoen, bijna 4 keer zo hoog dus.

Zonder deze subsidie zou prijs van de trein kaartjes absoluut een stuk hoger uitvallen.

Verder denk ik absoluut niet dat je hier van een vrije markt kunt spreken. De tarieven van de NS kunnen veel lager gehouden worden dan die van de concurrentie doordat zij veel vastgoed in beheer heeft wat verantwoordelijk is voor bijna de helft van de inkomsten.
pi_71433566
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:49 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoge kosten, lage opbrengsten, in de spits? In de spits zitten treinen toch meestal vol, terwijl ze in de daluren bijna uitgestorven zijn? Ja, in de spits moeten ook vaak meer treinen en bussen rijden, maar het lijkt me dat twee volle treinen netto meer opleveren dan één bijna lege.. Kan iemand dit uitleggen?
studentjes
You dream it, I live it.
pi_71433827
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 16:49 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Hoge kosten, lage opbrengsten, in de spits? In de spits zitten treinen toch meestal vol, terwijl ze in de daluren bijna uitgestorven zijn? Ja, in de spits moeten ook vaak meer treinen en bussen rijden, maar het lijkt me dat twee volle treinen netto meer opleveren dan één bijna lege.. Kan iemand dit uitleggen?
Buiten de piekuren kun je met 1 bus af en constant op en neer pendelen. Laten we zeggen: 14 keer.
In de spits heb je daarnaast een tweede bus nodig. Die mag dan wel vol zitten, je kunt hem maar voor twee ritjes per dag gebruiken. Dat maakt piekrijden duur.

Verder ligt de dekkingsgraad bij de NS veel hoger dan bij de stad- en streekvervoerders. Met name het hoofdrailnet doet het goed, met hele stukken die een dekkingsgraad hebben boven de 100%.
Die infraheffing wordt al jaren stapje voor stapje verder doorberekend aan de gebruikers (NS, Railion, ACTS, Syntus, etc) en zal de aankomende jaren nog verder oplopen.

Overigens is de dekkingsgraad dankzij de liberalisering ook bij de busboeren onhoog gegaan en ligt nu ergens tussen de 40% en 50%.
pi_71433891
Daarnaast ontvangen veel vervoerders subsidie bij het aangaan van een concessie. Het gaat dan altijd om onrendabele lijnen die door gemeenten en provincies gesteund worden. Het is dus niet alleen het geld dat naar ProRail gaat.
pi_71434488
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:18 schreef en_door_slecht het volgende:
Daarnaast ontvangen veel vervoerders subsidie bij het aangaan van een concessie. Het gaat dan altijd om onrendabele lijnen die door gemeenten en provincies gesteund worden. Het is dus niet alleen het geld dat naar ProRail gaat.
Deze lijnen zijn dan vaak ook niet door de NS geexploiteerd. NS heeft concessie op hoofdrailnet, met name in Friesland en Groningen rijden er andere bedrijven. Maar ook vanaf station Dordrecht vertrekken treinen van Arriva (meen ik).
pi_71439569
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 17:42 schreef McDucky het volgende:

[..]

Deze lijnen zijn dan vaak ook niet door de NS geexploiteerd. NS heeft concessie op hoofdrailnet, met name in Friesland en Groningen rijden er andere bedrijven. Maar ook vanaf station Dordrecht vertrekken treinen van Arriva (meen ik).
Klopt, maar ook die bedrijven betalen een infraheffing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')