Dus jij bent helemaal diegene die je wilt zijn?quote:
Ten eerste ligt verandering niet alleen aan jouw persoonlijkheid, maar ook aan de omgeving waar jij je in bevindt. Daarnaast ben je ook deels vatbaar van hoe je veranderd door je genen. Deze factoren zorgen samen voor of jij vatbaar bent voor verandering. Als je een extravert persoon bent en je wilt veranderen, (bijvoorbeeld met meer mensen om gaan) gaat dat gemakkelijker af dan als je introvert bent.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:17 schreef Siddartha het volgende:
'Sommige mensen zijn geboren leiders, andere zijn geboren om geleid te worden.'
Ik worstel hier nu al een tijdje mee. Worden mensen geboren zoals ze zijn of is er toch iets van keuze?
Nou ben ik zelf iemand die niet in vrije wil (keuze) gelooft, maar ik vind dat die wetenschap geen excuus mag vormen om niet te handelen. Daarom vraag ik me af of je , binnen het gebied van zogenaamde vrije keuze, wel jezelf kan vormen.
Kan een lui iemand een actief iemand worden als hij maar wil?
Kan een schuw iemand een sociaal persoon worden?
Freud (nu begeef ik me op glad ijs, mijn kennis van Freud is heel beperkt) beschreef het ego en het superego. Kan je het super-ego (in mate) bereiken en wat gebeurt er dan met het super-ego?
Kan iemand dus anders worden, op een andere manier gaan leven?
Ik ben al een tijdje het denken om die vraag in een experimentje te verwerken, details moet ik nog uitwerken.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Freud zou ik misschien maar niet doen. Ondanks dat hij veel invloed heeft gehad in de psychologie waren de meeste therieen van Freud circelredeneringen e.d. en dus onweerlegbaar maar ook oninformatief.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:17 schreef Siddartha het volgende:
'Sommige mensen zijn geboren leiders, andere zijn geboren om geleid te worden.'
Ik worstel hier nu al een tijdje mee. Worden mensen geboren zoals ze zijn of is er toch iets van keuze?
Nou ben ik zelf iemand die niet in vrije wil (keuze) gelooft, maar ik vind dat die wetenschap geen excuus mag vormen om niet te handelen. Daarom vraag ik me af of je , binnen het gebied van zogenaamde vrije keuze, wel jezelf kan vormen.
Kan een lui iemand een actief iemand worden als hij maar wil?
Kan een schuw iemand een sociaal persoon worden?
Freud (nu begeef ik me op glad ijs, mijn kennis van Freud is heel beperkt) beschreef het ego en het superego. Kan je het super-ego (in mate) bereiken en wat gebeurt er dan met het super-ego?
Kan iemand dus anders worden, op een andere manier gaan leven?
Ik ben al een tijdje het denken om die vraag in een experimentje te verwerken, details moet ik nog uitwerken.
Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken.
Klopt, het heeft meestal te maken met introspectie en de studies van Freud waren vooral casestudies bij oude rijkere vrouwen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:26 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Freud zou ik misschien maar niet doen. Ondanks dat hij veel invloed heeft gehad in de psychologie waren de meeste therieen van Freud circelredeneringen e.d. en dus onweerlegbaar maar ook oninformatief.
Onder zijn vat ik in dit geval vooral hoe iemand leeft, zijn normen en waarden.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:26 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Freud zou ik misschien maar niet doen. Ondanks dat hij veel invloed heeft gehad in de psychologie waren de meeste therieen van Freud circelredeneringen e.d. en dus onweerlegbaar maar ook oninformatief.
Wat al lang bekend is dat menselijk gerag meestal een interactie is van "persoonlijkheid" en context . Luie mensen zijn niet altijd lui, extraverten niet altijd extravert.
Wat ook bekend is dat biologische feedback deel van je gemoed bepaalt. Als mensen moeten fronzen tijdens het lezen van grappen vinden ze ze minder leuk, als ze hun mond open houden alsof ze moeten lachen vinden ze ze leuker. Als je je vrolijker gedraagt wordt je ook vrolijker.
Op dit moment snap ik nog niet precies wat je vraag is aangezien je een aantal termen niet echt hebt gedefinieerd. Voornamelijk wat bedoel je met worden, en dus zijn, aangezien niemand permanent een karaktertrek is.
dit vind ik een beetje tegenstrijdigquote:Op woensdag 29 juli 2009 13:24 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Dus jij bent helemaal diegene die je wilt zijn?
(Wat niet hetzelfde is als tevreden met jezelf zijn)
Ik heb het wel over reele punten. Dat we niet allemaal goede zangers of iets dergelijks kunnen worden is uiteraard zo. Ik heb het in de zin van zijn meer over waardes, wat je belangrijk vind, en daar naar leven.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:39 schreef unox1983 het volgende:
[..]
dit vind ik een beetje tegenstrijdig
Hoe bepaal je dan of je helemaal diegene bent die je wilt zijn ?
En niemand is perfect dus zullen er altijd punten zijn waaraan je wilt werken...
Ik denk dat als je te vreden met jezelf kan zijn je het ultieme doel bereikt heb...
Dit gaat misschien hard aankomen...quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:38 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Onder zijn vat ik in dit geval vooral hoe iemand leeft, zijn normen en waarden.
Ik merk dat ik wel door te denken mijn waarden kan bijstellen, maar ernaar leven is moeilijker.
Zo weet ik wel dat ik beter kan leren dan mijn tijd verdoen door op fok wat rond te kijken, maar toch is het moeilijk.
Als ik nadenk over hoe ik mijn tijd zou moeten indelen, kom ik op iets heel anders uit dan wat ik normaal doe. Toch is het moeilijk om 'gewoon' te veranderen.
Als ik snap zeg je dus dat ik gewoon moet zorgen dat mijn prioriteiten veranderen,quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:45 schreef unox1983 het volgende:
[..]
Dit gaat misschien hard aankomen...
Als je FOK! belangrijker vind dan je studie... waarom doe je die studie dan ?
Even mezelf als voorbeeld.
Ik ben een PC freak.. kan de dingen bouwen, installeren enz.
Hier ligt mijn interesse...
Wat ik heel sterk aan mezelf merk de laatste tijd is dat als ik er voordeel bij heb of andere mensen er mee helpen kan ik het heel graag doe. (hier zit dus mijn drive) andere dingen die volgens 'iedereen' belangrijk zijn zoals bijv een studie of bijv werk zoeken. Doe ik dan niet.
Bij mij ligt de prio dus bij computers ipv de dagelijkse dingen.
In bepaalde gevallen weet je stiekum wel dat het niet de juiste weg is, alleen verander je het niet.
Zoals jou voorbeeld met fok en de studie.
De enigste manier om dit aan te passen is om fok minder leuk te maken dan je studie..
Stel: je heb steeds last van een uitvallende verbinding, of je pc crasht om de 5 min.
Dan ga je niet meer fokken en vervalt de fok prioriteit.
Waardoor je mogelijk wel terug valt op de studie...
Snap je waar ik heen wil ?
Ik snap wat je wilt.quote:Op woensdag 29 juli 2009 13:57 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Als ik snap zeg je dus dat ik gewoon moet zorgen dat mijn prioriteiten veranderen,
oftewel,
dat ik moet veranderen.
Dat is juist mijn vraag, kan je zo veranderen en wat is ervoor nodig.
Ik denk dat je eerst je prioriteiten moet vaststellen ( studie belangrijker dan fok)
Dan kan je pas jezelf gaan veranderen, of de manier waarop je je tijd indeelt (minder fokken, meer studeren).
Nu is fokken<->studie een simpel voorbeeld, maar kan je dit ook als het om bijna alles gaat?
Laat ik het zo zeggen,
zou ik mijn dagen naar eigen idee kunnen inrichten, zo dat ik alles doe wat ik belangrijk vind?
Bijvoorbeeld studeren, sociaal contact, gamen, lezen, etc. Zonder 'tijdverlies' met randzaken zoals bijvoorbeeld rondstruinen op fok, of bijvoorbeeld teveel tijd besteden aan de minder belangrijke zaken zoals gamen.
Daar zou ook mijn 'experiment' over gaan.
Wat ik in gedachte had was het volgende:
Ik bepaal van tevoren wat ik belangrijk vind, de dingen waar ik mijn tijd aan wil besteden.
Ik bepaal wat ik wel moet doen, ongeacht of ik die belangrijk of leuk vind.
Dan richt ik alles in zodat ik ook alleen maar die dingen kan doen.
Dat probeer ik dan een maand vol te houden, dus me gedisciplineerd bezig houden met de dingen die ik belangrijk vind.
In mijn geval zou dat zo uitzien:
Dingen die ik belangrijk vind:
-Studeren
-Boeken lezen
-Sociaal contact
-Gamen (beperkt!)
Dingen die moeten:
-Werken
Dit zijn dus de hoofdzaken van wat ik (op dit moment kan bedenken) belangrijk vind. Daar zou ik me dan een hele maand alleen maar op moeten toeleggen.
Achteraf kan ik dan bepalen of ik me daarbij juist beter voelde dan zoals ik nu leef en of ik veranderd ben.
Ah, we zitten op dezelfde bladzijdequote:Op woensdag 29 juli 2009 14:06 schreef unox1983 het volgende:
[..]
Ik snap wat je wilt.
Het is allemaal een mate van prios stellen..
Prio word meestal bepaald aan de mate van leukheid en belangrijkheid.
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar je hebt vast wel eens een moment dat het allemaal te veel word en je naar je manager/begeleider loopt om te vragen hoe het allemaal op te lossen?
Dan stelt hij de prios voor je in.
Als bovenstaand is wat je wilt, ga je je er zeker beter door voelen.
Want je doet immers waaraan je zin hebt, of zoals jij denkt dat je het goed doet.
Maar denk hier wel aan dat als het niet lukt je heel snel weer terugvalt in je oude gewoonte en je dus je hele project voor niks hebt gedaan.
Begin met kleine stappen, je moet niet te veel willen.
Je kunt beter eerst een makkelijk doel voor ogen hebben en die halen, bijv elke ochtend 30min studeren.
Als je dat lukt voor bijv een week, heb je meer kracht/zelfvertrouwen dat je meer kunt doen om te veranderen en kun je ook steeds meer veranderen (je gelooft dan in je zelf)
Faal je, dan zal dit afnemen en ben je geneigd te denken, zie, ik kan dit niet...
Snap je?
Vooral persoonlijk , waar de uitkomst natuurlijk een verbreding van mijn kennis kan zijn.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:19 schreef oompaloompa het volgende:
Het merendeel van gedrag wordt bepaald door context. Verander je context en je verandert je gedrag.
(geen lang verhaald maar volgens mij wel het punt. Thuis zit je op fok, ga in de bieb leren en opeens leer je wel hard).
Wat is de bedoeling van je "experiment" kijken voor je zelf of je je gedrag kunt veranderen of iets aantonen wat algemeen genomen kan worden/ Dat je je gedrag aan kunt passen door de context te veranderen is al lang bekend toch?
Is het een persoonlijk experiment naar jezelf of is het een verbreding van kennis?
Mooizo :d das belangrijk.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:13 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Ah, we zitten op dezelfde bladzijde![]()
Kleine stapjes zetten, ik weet het niet.
Aan de ene kant sprak het experiment me wel aan, gewoon om te zien of ik het kan volhouden en wat het me zou opleveren.
Maar ook omdat kleine stapjes zijn wat ze zijn: Klein. Bovendien ken ik mezelf en ik zal mezelf echt moeten dwingen om te veranderen, wil ik ook echt veranderen en me niet tijdelijk anders gedragen. Dat lijkt tegenstrijdig, maar juist met kleine stapjes zie ik het gevaar van terugvallen groter.
Hmm, je brengt me erg aan het twijfelen.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:23 schreef unox1983 het volgende:
[..]
Mooizo :d das belangrijk.
Je geeft aan dat je kleine stappen niet ziet zitten.. waarom niet?
als ze falen wil je schijnbaar niet?
Of de methode werkt natuurlijk niet
Dan moet je een andere methode bedenken.
De geest is een tricky person die je altijd zal proberen te verleiden in andere dingen te doen.
Als je voor jezelf het gevoel hebt nu niet de kracht te hebben om kleine stappen te ondernemen.
Dan moet je of die kracht vinden, of je gedachte gang aanpassen.
Voor mijn gevoel ben jij een persoon die het liefste 1 stap zet en gelijk de hele wereld verandert...
Helaas is dit niet zo en heeft alles zijn tijd nodig.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd...
Dan heb je nog de optie om het fok/studie voorbeeld er ff bij te pakken.
Fokken minder interesant te maken.
Ik zit nu zelf ook in een dilemma... voor mijn gedachte gang hou jij me van mijn huishouding af.
Echter ligt die keuze bij mij en kan ik ook gewoon de pc uit doen en doorgaan.
Mijn gedachtes denken nu echter, ach het kan nog wel even je hebt vrij dus neem je tijd.
Dit is tricky...
Ik heb daarom het volgende bedacht.
Prio's
ik wil fokken
ik moet huishouding.
Voorkeur is altijd het leuke en dat is fokken.
huishouding moet gebeuren maar is minder leuk en minder hoge prio.
Ik kan na het typen van dit bericht ff de stofzuiger pakken en ff gaan stofzuigen.
Ik ben dan met 10 - 20 min terug en kan dan de reacties lezen en weer ff reageren.
Dan bijv ff de afwas en dan weer reageren.
Zo combineer ik het toch enigsinds...
Zo zou je het ook met je studie kunnen doen.
Reactie op fok plaatsen
30 min studeren en weer ff fokken
Nou is het voor studie in dit geval niet een goed voorbeeld, maar bij wijze van spreke...
Nou thuis leren zou dus veel moeilijker zijn om te doen dan gewoon jezelf ergens anders neerzetten waar het beter gaatquote:Op woensdag 29 juli 2009 14:23 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Vooral persoonlijk , waar de uitkomst natuurlijk een verbreding van mijn kennis kan zijn.
Je voorbeeld van thuis-fok, bieb-leren klopt. Het punt is juist om naar de bieb te gaan of nog beter: Zorgen dat thuis-leren word.
Weet je toevallig nog een goed boek over gedrag en context?
Je idee is goed, maar ik denk dat je het anders moet aanpakken...quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:35 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Hmm, je brengt me erg aan het twijfelen.
Zoals ik zei ben ik bang dat ik met te kleine stapjes uiteindelijk 'vergeet' waar ik mee bezig ben. Als ik bijvoorbeeld afspreek dat ik nog maar een uurtje per dag achter de pc zit, ga ik al snel denken:'Ach, wat maakt het nou uit dat ik een half uurtje langer ben het gamen.' En van het een komt het ander.
Maar misschien kan ik wel met kleinere periodes beginnen. Bijvoorbeeld een week.
Uiteraard zal ik even moeten proberen wat het beste voor mij werkt: Strikt een uur dit doen, een uur dat doen, of moet ik toch wat onnauwkeuriger zijn.
Ik vind dit heel interresant, omdat het eens niet helemaal puur theoretisch is en omdat het natuurlijk over mezelf gaat.
Ok, waarschijnlijk heb je gelijk.quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:43 schreef unox1983 het volgende:
[..]
Je idee is goed, maar ik denk dat je het anders moet aanpakken...
Als je vergeet waarmee je bezig bent, dan moet je het opschrijven (=doel)
Ik heb zelf een hele tijd in een depri fase gezeten.
Ik heb me hier uit gehaald door op een blaadje een aantal positieve dingen over mezelf te zetten en die elke ochtend voor te lezen voor de spiegel.
Klinkt heel stom, maar heeft me wel geholpen.
en begin met iets kleins...
ga niet gelijk fok helemaal afkappen en je 100% op je studie storten
maar minder bijv met fok
en gebruik die tijd die je overhoud voor iets anders leuks
het leuke en het niet leuke moet je in balans houden
Ik heb nou net de afwas gedaan...
Afwas vind ik echt helemaal niks aan.
Maar zet er altijd mijn favoriete muziek bij aan en denk dan meer aan de muziek terwijl ik de afwas doe.
Waardoor het negatieve afwas al wat minder erg is. en terwijl ik er mee bezig ben, denk ik aan de leuke dingen die ik dan straks kan doen...
snappie?
in 1 woord precies (Y)quote:Op woensdag 29 juli 2009 14:50 schreef Siddartha het volgende:
[..]
Ok, waarschijnlijk heb je gelijk.
Ik zal met kleine dingen beginnen, ik schrijf ze op en zal ze elke dag een keer lezen.
Het is iets heel raars om te bedenken dat dat wat je bent het doen, niet hoeft te zijn wat je moet doen.
Dat klinkt heel raar, maar ik geloof dat ze zoiets bewust worden noemen.
Alvast heel erg bedankt, ik hoop dat ik eruit kom.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |