abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 31 juli 2009 @ 11:56:28 #151
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_71485706
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:46 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Uit hoeveel blokken bestaat jullie jaar? Als je hier in Nijmegen de eerste 3 jaar alle boeken koopt ben je ongeveer ¤2000 kwijt. Wen er maar aan
5 blokken geloof ik Is het gebruikelijk dat je alles aanschaft? Ik heb wel eens gelezen dat veel dat niet doen maar hoe moet ik weten welke wel of niet
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  vrijdag 31 juli 2009 @ 12:20:33 #152
208890 June.
Seriously?
pi_71486439
quote:

[..]

Uit hoeveel blokken bestaat jullie jaar? Als je hier in Nijmegen de eerste 3 jaar alle boeken koopt ben je ongeveer ¤2000 kwijt. Wen er maar aan
Als het al niet meer is..
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:56 schreef fusionfake het volgende:

[..]

5 blokken geloof ik Is het gebruikelijk dat je alles aanschaft? Ik heb wel eens gelezen dat veel dat niet doen maar hoe moet ik weten welke wel of niet
Heb ik wel gedaan, maar dat was niet zo slim. Ik heb namelijk redelijk wat boeken waar ik maar een paar bladzijden uit heb gelezen.. Hebben jullie niet een forum, waar je aan hogerejaars kunt vragen welke boeken je vaak gebruikt?
Shine bright like a diamond.
pi_71486996
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:14 schreef MindVision het volgende:
GNK aan de VU, kernboekenlijst zojuist ontvangen.
Mag echter zelf een anatomische atlas kiezen..
Sobotta doen?
Nee, veel te duur en geen netterkwaliteit.
pi_71491513
Ik heb niet eens een anatomie atlas
pi_71493883
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 11:41 schreef fusionfake het volgende:

[..]

[..]

Wordt die niet geleverd bij je studievereniging?

http://mediboek.nl/ (zoekt op paar sites)
www.geneeskundeboek.nl/
www.bol.com

Overigens, bij de uva kreeg je een boekenlijst, waar op staat dat je ze kan afhalen tijdens je introductieweek waar ik dus niet naartoe kan. En 280 euro aan boeken voor het eerste blok?
Oh, valt mee, ik kreeg vorig jaar voor de introductieweek een brief dat ik geacht werd voor 540 euro aan boeken aan te schaffen, voor alleen het eerste blok
Als je je lijstje even overtikt kan ik wel zeggen welke boeken handig en minder handig zijn

En de boekenservice van de MFAS is elke dinsdag, woensdag en donderdag van 12 tot 1 (ofzo) open, en de 1e week van een nieuw blok ook op maandag. Dan kun je altijd nog alles halen, hoewel je in de introductieweek veel minder lang hoeft te wachten
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:36:17 #156
157826 Heinekenner
je bent wat je weet
pi_71495106
Ervaring leert mij dat je gemakkelijk toetsen kan halen zonder in een boek te kijken. En waarschijnlijk zijn er altijd boeken beschikbaar in de UB als je ze nodig hebt.
Dus misschien kan Merel je nog redelijk goed adviseren over welke boeken wel of niet handig zijn.
haat het niet dan schaad het niet...
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:51:26 #157
206679 Laertes
Everybody lies
pi_71495433
mijn boekenlijst :

Essential Cell Biology (B. Alberts) 2004

Klinische anatomie en embryologie (Donkelaar)

Recepten voor een goed gesprek Deel 1 (WTF IS DIT? van Esch)

Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease (Kumar, Abbas....)

The Immune system (Parham)

Human Histology (Stevens, Lowe)

Human Physiology: The mechanisms of body function (Widmaier, Vander)

Voor friggin' 300 euro heb je er 4 boeken bij die je in het verdere jaar nodig schijnt te hebben... Namelijk:

Zakwoordenboek van Coelho

Neurologie. Stuctuur, functie en dysfunctie van het zenuwstelsel (Wolters, Groenewegen)

Farmacologie (Sitsen)

Anamnese en lichamelijk onderzoek (Meer, Laar)
"What do you think? Is he seizing or dancing?"
  vrijdag 31 juli 2009 @ 17:52:22 #158
208890 June.
Seriously?
pi_71495452
Coelho heb ik ook, maar ik zou die niet kopen. Lang leve internet.
pi_71495532
quote:

[..]

ik moet als instromer de boeken van 1e en 2e jaar kopen
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:04:11 #160
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_71497068
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 16:42 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Oh, valt mee, ik kreeg vorig jaar voor de introductieweek een brief dat ik geacht werd voor 540 euro aan boeken aan te schaffen, voor alleen het eerste blok
Als je je lijstje even overtikt kan ik wel zeggen welke boeken handig en minder handig zijn

En de boekenservice van de MFAS is elke dinsdag, woensdag en donderdag van 12 tot 1 (ofzo) open, en de 1e week van een nieuw blok ook op maandag. Dan kun je altijd nog alles halen, hoewel je in de introductieweek veel minder lang hoeft te wachten
Hier heb ik echt wat aan, thanks

Mijn boekenlijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_71497396
de jong en grundmeijer zijn rukboeken
I feel kinda Locrian today
pi_71497438
De Jong vond ik wet nuttig. Grundmeijer heb je inderdaad nitets aan.
pi_71497768
Vind De Jong ook wel aardig (ondanks dat ik er nooit in kijk ) voor die kleine huisartsdingetjes etc. Die Netter is natuurlijk perfect. Martini schijnt ook een pauperboek te zijn.

Woordenboek moet je ook laten liggen, heb je geen zak aan en meestal zijn die dingen redelijk duur.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 19:38:51 #164
206679 Laertes
Everybody lies
pi_71497947
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:51 schreef Laertes het volgende:
mijn boekenlijst :

Voor friggin' 300 euro heb je er 4 boeken bij die je in het verdere jaar nodig schijnt te hebben... Namelijk:

Neurologie. Stuctuur, functie en dysfunctie van het zenuwstelsel (Wolters, Groenewegen)

Farmacologie (Sitsen)

En die van mijhij? Kan iemand mijn boeken van een keurmerk voorzien?
"What do you think? Is he seizing or dancing?"
pi_71498311
Alberts, onwijs droog kutboek, maar dat komt ook omdat het veel te ingewikkeld en vooral saai is.
Donkelaar ken ik niet
Esch klinkt kut
Robbins, best aardig boek. Heel dik, wel duidelijk, maar meer een moetje. Niet zulke boeiende stof imo.
Parham, vrijwel niet gebruikt. Heb daar geen apart boek voor nodig.
Stevens ook niet bekend
Widmaier ook niet bekend.

Coelho of Pinkhof niet doen, puur zonde van je geld. Woordenboek heb je echt niet nodig.
Neurologie ken ik niet, ikzelf heb Hijdra. Vind ik wel prima.
Sitsen staat hier nog in het plastic, heb je ook niet nodig.
vd Meer. Topboek, onmisbaar en duidelijk.

Maar ik weet natuurlijk niet wat jullie wel en niet nodig hebben, misschien besteden ze bij jullie ergens wel heel veel aandacht aan en heb je dat boek toch nodig oid?
pi_71498449
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef Repeat het volgende:
Alberts, onwijs droog kutboek, maar dat komt ook omdat het veel te ingewikkeld en vooral saai is.
Donkelaar ken ik niet
Esch klinkt kut
Robbins, best aardig boek. Heel dik, wel duidelijk, maar meer een moetje. Niet zulke boeiende stof imo.
Parham, vrijwel niet gebruikt. Heb daar geen apart boek voor nodig.
Stevens ook niet bekend
Widmaier ook niet bekend.

Coelho of Pinkhof niet doen, puur zonde van je geld. Woordenboek heb je echt niet nodig.
Neurologie ken ik niet, ikzelf heb Hijdra. Vind ik wel prima.
Sitsen staat hier nog in het plastic, heb je ook niet nodig.
vd Meer. Topboek, onmisbaar en duidelijk.

Maar ik weet natuurlijk niet wat jullie wel en niet nodig hebben, misschien besteden ze bij jullie ergens wel heel veel aandacht aan en heb je dat boek toch nodig oid?
Qua Alberts, Parham, woordenboeken en van de Meer met je eens, rest ken ik niet.
pi_71498880
Alberts is echt zo'n boek dat je het gevoel hebt dat je nog steeds niets weet als je em uit hebt
pi_71499154
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:11 schreef EricT het volgende:
Alberts is echt zo'n boek dat je het gevoel hebt dat je nog steeds niets weet als je em uit hebt
Inderdaad, behalve dat Golgi apparatus een cool woord is.
pi_71499290
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 20:21 schreef starla het volgende:

[..]

Inderdaad, behalve dat Golgi apparatus een cool woord is.
Al die verdomde pathways (Wnt Frizzled, Delta Notch, G protein coupled blabla). Maar ik weet niet in hoeverre geneeskunde dit boek gebruikt.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 22:34:51 #170
206322 Seam
Pillz-E
pi_71503117
Sitsen kopen
Heb dat boek enkel gebruikt voor twee persoonlijk formularia.
Wij hebben alleen een advieslijst van drie boeken voor het hele jaar en een aantal boeken per blok. In totaal heb ik vorig jaar 5 boeken gekocht
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 22:57:51 #171
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71503843
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 22:34 schreef Seam het volgende:
Sitsen kopen
Heb dat boek enkel gebruikt voor twee persoonlijk formularia.
Wij hebben alleen een advieslijst van drie boeken voor het hele jaar en een aantal boeken per blok. In totaal heb ik vorig jaar 5 boeken gekocht
Maar in Maastricht ligt dat allemaal wat anders toch? Jullie plukken voor een toets wat boeken naar keuze uit de bieb en daar rolt dan vervolgens wel een voldoende uit?

Ik koop iig gewoon alle boeken! Nieuwe boeken ruiken lekker en staan mooi in je kast .
Fietstas.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:09:27 #172
206322 Seam
Pillz-E
pi_71504155
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 22:57 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Maar in Maastricht ligt dat allemaal wat anders toch? Jullie plukken voor een toets wat boeken naar keuze uit de bieb en daar rolt dan vervolgens wel een voldoende uit?

Ik koop iig gewoon alle boeken! Nieuwe boeken ruiken lekker en staan mooi in je kast .
Kost mij iets teveel geld
pi_71504566
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 17:51 schreef Laertes het volgende:
mijn boekenlijst :

Farmacologie (Sitsen)

Neurologie heb je nodig voor het grootste blok van het 2e semester (wordt gegeven door de auteur), en Van der Meer (anamnese & LO) is ook een erg handig boek.

Niet zeuren maar kopen.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:28:13 #174
206322 Seam
Pillz-E
pi_71504651
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:25 schreef pmdomela het volgende:

[..]

Neurologie heb je nodig voor het grootste blok van het 2e semester (wordt gegeven door de auteur), en Van der Meer (anamnese & LO) is ook een erg handig boek.

Niet zeuren maar kopen.
Ik gebruik voornamelijk de VIG box voor lichamelijk onderzoek
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:37:56 #175
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71504929
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:09 schreef Seam het volgende:

[..]

Kost mij iets teveel geld
Lieve ouders die goed anticiperen en een studieverzekering afsluiten !
Fietstas.
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:42:23 #176
206322 Seam
Pillz-E
pi_71505057
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:37 schreef Kassaa het volgende:

[..]

Lieve ouders die goed anticiperen en een studieverzekering afsluiten !
Hebben mijn ouders ook gedaan, maar dat betekent niet dat ik dat geld nutteloos ga weggooien. Ik gebruik het liever voor later in de studie.
pi_71505137
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:04 schreef fusionfake het volgende:

[..]

Hier heb ik echt wat aan, thanks

Mijn boekenlijst:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- Martini en Rubins lijken erg op elkaar, maar beide boeken hebben hun sterke kanten. Ik vond Martini makkelijker lezen, maar in Rubins staan (naast de stof die je voor 1.1 nodig hebt) ook nog heel veel ziektebeelden, wat weer heel handig is bij T-onderwijs en KLOP.
- Netter is bijna een must, vooral voor blok 1.6 (3d-mens), dan kun je echt niet zonder. Als je er nu nog geen geld voor hebt kun je met Netter ook wel wachten tot je 1.6 hebt, voor 1.1 hoef je maar een stuk of 3 platen te bestuderen, dat kun je ook best in de bieb doen.
- Baynes is voor 1.1 niet zo superbelangrijk, maar is voor 1.2 weer hét boek dat je compleet uit je hoofd moet leren, dus sowieso een goede aankoop.
- Waller is onmisbaar voor rode draad Farmacologie&Farmacotherapie, dus die heb je eigenlijk wel nodig.
- Bijlsma zou ik niet kopen, ik heb er 10 pagina's uit gelezen, waarvan ik de informatie ook gewoon van de college-sheets had kunnen halen, nogal zinloos.
- Diagnostiek is op zich een heel mooi en leuk en handig boek, vooral omdat je zo lekker jezelf kunt diagnosticeren (ik heb hoofdpijn en ik ben zo oud, dan heb ik zoveel procent kans dat dat een hersentumor is, etc), en voor T-onderwijs is het soms best handig. Maar je kunt voor elke T ook gewoon een uur in de bieb gaan zitten met dat boek en dan bespaar je jezelf weer 60 euro (ofzo).
- Grundmeijer slaat werkelijk helemaal nergens op. Dat boek staat geloof ik alleen op de lijst omdat dhr. Grundmeijer zelf coördinator van het klinisch lijnonderwijs is. Ik heb het niet gekocht en heb daar ook geen seconde spijt van gehad.

Ik hoop dat je hier een beetje wat aan hebt! Bedenk wel dat het eerste blok het duurst is, in de volgende blokken heb ik elke keer maar 2 of 3 boeken gekocht.
Als je nog meer wil weten moet je het maar zeggen, ik ga alleen morgen op vakantie, dus dan antwoord ik volgende week pas weer
  vrijdag 31 juli 2009 @ 23:49:18 #178
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_71505239
mijn ouders hadden geen verzekering en ik zit in grunn dus ik moest alle verplichte boeken kopen... (stomme open boek toetsen)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 00:08:00 #179
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_71505682
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 23:45 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

- Martini en Rubins lijken erg op elkaar, maar beide boeken hebben hun sterke kanten. Ik vond Martini makkelijker lezen, maar in Rubins staan (naast de stof die je voor 1.1 nodig hebt) ook nog heel veel ziektebeelden, wat weer heel handig is bij T-onderwijs en KLOP.
- Netter is bijna een must, vooral voor blok 1.6 (3d-mens), dan kun je echt niet zonder. Als je er nu nog geen geld voor hebt kun je met Netter ook wel wachten tot je 1.6 hebt, voor 1.1 hoef je maar een stuk of 3 platen te bestuderen, dat kun je ook best in de bieb doen.
- Baynes is voor 1.1 niet zo superbelangrijk, maar is voor 1.2 weer hét boek dat je compleet uit je hoofd moet leren, dus sowieso een goede aankoop.
- Waller is onmisbaar voor rode draad Farmacologie&Farmacotherapie, dus die heb je eigenlijk wel nodig.
- Bijlsma zou ik niet kopen, ik heb er 10 pagina's uit gelezen, waarvan ik de informatie ook gewoon van de college-sheets had kunnen halen, nogal zinloos.
- Diagnostiek is op zich een heel mooi en leuk en handig boek, vooral omdat je zo lekker jezelf kunt diagnosticeren (ik heb hoofdpijn en ik ben zo oud, dan heb ik zoveel procent kans dat dat een hersentumor is, etc), en voor T-onderwijs is het soms best handig. Maar je kunt voor elke T ook gewoon een uur in de bieb gaan zitten met dat boek en dan bespaar je jezelf weer 60 euro (ofzo).
- Grundmeijer slaat werkelijk helemaal nergens op. Dat boek staat geloof ik alleen op de lijst omdat dhr. Grundmeijer zelf coördinator van het klinisch lijnonderwijs is. Ik heb het niet gekocht en heb daar ook geen seconde spijt van gehad.

Ik hoop dat je hier een beetje wat aan hebt! Bedenk wel dat het eerste blok het duurst is, in de volgende blokken heb ik elke keer maar 2 of 3 boeken gekocht.
Als je nog meer wil weten moet je het maar zeggen, ik ga alleen morgen op vakantie, dus dan antwoord ik volgende week pas weer
Thanks, thanks & thanks
pi_71508284
Wtf is een studieverzekering nou weer?
pi_71508779
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 03:28 schreef Repeat het volgende:
Wtf is een studieverzekering nou weer?
Daar moest ik ook even op googlen, maar het schijnt een soort spaarpotje bij een verzekeringsmaatschappij te zijn, waarbij, als één van je ouders overlijdt, de verzekeringsmaatschappij de premie overneemt, zodat jij als kind toch fijn met 20.000 euro aan je studie kunt beginnen
pi_71509228
Oow apart..
Mijn ouders zijn zo plichtsgetrouw dat ze vonden dat ik echt elk boek moest hebben, dus ik heb nu een kast vol met nutteloze boeken.
Jaar 1 t/m 3 (Groningen) heb ik nog wel redelijk wat boeken gebruikt trouwens, de boeken voor M1 waren ronduit onzinnig.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 09:01:03 #183
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_71509247
Oh het was gewoon een soort van spaarrekening bij Aegon die was afgesloten toen ik geboren werd zodat er geld zou zijn om te gaan studeren .
Fietstas.
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 10:08:23 #184
208890 June.
Seriously?
pi_71509834
quote:
Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef Repeat het volgende:
Alberts ingewikkeld?
pi_71509856
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:08 schreef June. het volgende:

[..]

Alberts ingewikkeld?
inderdaad. Het is meer veel en oppervlakkig (en kinderachtig geschreven ).
pi_71510000
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:08 schreef June. het volgende:

[..]

Alberts ingewikkeld?
Wonderkind meldt zich hoor
  zaterdag 1 augustus 2009 @ 10:25:48 #187
208890 June.
Seriously?
pi_71510007
Inderdaad. Ik heb hem vrij veel in mijn eerste jaar gebruikt; dan is het juist fijn als het niet zo diep op alle stof ingaat maar eerst fatsoenlijk de basis uitgelegd wordt..
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:25 schreef Repeat het volgende:

[..]

Wonderkind meldt zich hoor
Maar, meende je dat serieus ?
pi_71510039
Celbiologie is gewoon verschrikkelijk saai, als je Alberts doorleest lijkt het net alsof je bent uitgeloot
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_71510063
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:25 schreef June. het volgende:
Inderdaad. Ik heb hem vrij veel in mijn eerste jaar gebruikt; dan is het juist fijn als het niet zo diep op alle stof ingaat maar eerst fatsoenlijk de basis uitgelegd wordt..
[..]

Maar, meende je dat serieus ?
Ja, ik vond het verschrikkelijk saai en een dieptepunt in mn geneeskundige carrière.

Iedereen die ik ken trouwens ook, wtf boeien al die gare membraameiwitten mij nou?
pi_71510328
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:29 schreef MaxC het volgende:
Celbiologie is gewoon verschrikkelijk saai, als je Alberts doorleest lijkt het net alsof je bent uitgeloot

Precies!
pi_71510391
Pff... weekend En maandag weer beginnen Hoezo vakantie?

Ja, ik blijf erover zeiken
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_71510687
Volgende week herkansingen
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_71510841
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:29 schreef MaxC het volgende:
pi_71511284
Het leuke van de RUG is dat je voor geneeskunde een ander exemplaar van Alberts moet hebben dan het boek wat je moet aanschaffen voor biologie...

Nou vraag ik me af of dat echt nodig is, of dat de boeken ong hetzelfde omvatten?
Allejezus
pi_71511410
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 11:47 schreef Juzme het volgende:
Het leuke van de RUG is dat je voor geneeskunde een ander exemplaar van Alberts moet hebben dan het boek wat je moet aanschaffen voor biologie...

Nou vraag ik me af of dat echt nodig is, of dat de boeken ong hetzelfde omvatten?
Essential Cell Biology is gewoon de dummy-versie van The Cell. In The Cell staat alles wat ook in Essential Cell Biology staat, maar je zult wel even moeten puzzelen wat je dan precies moet bestuderen.
pi_71511515
Dankzij boeken als Alberts ga je de rest wel meer waarderen
En to be honest vond ik het nog niet eens zo'n enorme ramp voor 3 weken
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_71512340
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 11:53 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Essential Cell Biology is gewoon de dummy-versie van The Cell. In The Cell staat alles wat ook in Essential Cell Biology staat, maar je zult wel even moeten puzzelen wat je dan precies moet bestuderen.
Klopt, die bij geneeskunde gebruikt wordt is nog oppervlakkiger dan de 'echte'
pi_71513005
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 10:30 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja, ik vond het verschrikkelijk saai en een dieptepunt in mn geneeskundige carrière.

Iedereen die ik ken trouwens ook, wtf boeien al die gare membraameiwitten mij nou?
Je hebt hem niet vaak gelezen zo te zien
pi_71517937
Grundmeijer
pi_71518379
quote:
Op zaterdag 1 augustus 2009 13:09 schreef starla het volgende:

[..]

Je hebt hem niet vaak gelezen zo te zien
Best wel eigenlijk

maar heb ik er iets van onthouden? Nee

ik haalde em net even uit de kast trouwens, hij heeft al van die lekkere gele bibliotheekbladzijdes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')