5 blokken geloof ikquote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:46 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Uit hoeveel blokken bestaat jullie jaar? Als je hier in Nijmegen de eerste 3 jaar alle boeken koopt ben je ongeveer ¤2000 kwijt. Wen er maar aan
Als het al niet meer is..quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:46 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Uit hoeveel blokken bestaat jullie jaar? Als je hier in Nijmegen de eerste 3 jaar alle boeken koopt ben je ongeveer ¤2000 kwijt. Wen er maar aan
Heb ik wel gedaan, maar dat was niet zo slim. Ik heb namelijk redelijk wat boeken waar ik maar een paar bladzijden uit heb gelezen.. Hebben jullie niet een forum, waar je aan hogerejaars kunt vragen welke boeken je vaak gebruikt?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:56 schreef fusionfake het volgende:
[..]
5 blokken geloof ikIs het gebruikelijk dat je alles aanschaft? Ik heb wel eens gelezen dat veel dat niet doen maar hoe moet ik weten welke wel of niet
Nee, veel te duur en geen netterkwaliteit.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:14 schreef MindVision het volgende:
GNK aan de VU, kernboekenlijst zojuist ontvangen.
Mag echter zelf een anatomische atlas kiezen..
Sobotta doen?
Oh, valt mee, ik kreeg vorig jaar voor de introductieweek een brief dat ik geacht werd voor 540 euro aan boeken aan te schaffen, voor alleen het eerste blokquote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:41 schreef fusionfake het volgende:
[..]
![]()
[..]
Wordt die niet geleverd bij je studievereniging?
http://mediboek.nl/ (zoekt op paar sites)
www.geneeskundeboek.nl/
www.bol.com
Overigens, bij de uva kreeg je een boekenlijst, waar op staat dat je ze kan afhalen tijdens je introductieweek waar ik dus niet naartoe kan. En 280 euro aan boeken voor het eerste blok?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:46 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Hier heb ik echt wat aan, thanksquote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:42 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
Oh, valt mee, ik kreeg vorig jaar voor de introductieweek een brief dat ik geacht werd voor 540 euro aan boeken aan te schaffen, voor alleen het eerste blok![]()
Als je je lijstje even overtikt kan ik wel zeggen welke boeken handig en minder handig zijn
En de boekenservice van de MFAS is elke dinsdag, woensdag en donderdag van 12 tot 1 (ofzo) open, en de 1e week van een nieuw blok ook op maandag. Dan kun je altijd nog alles halen, hoewel je in de introductieweek veel minder lang hoeft te wachten![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
En die van mijhij? Kan iemand mijn boeken van een keurmerk voorzien?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:51 schreef Laertes het volgende:
mijn boekenlijst :
Essential Cell Biology (B. Alberts) 2004
Klinische anatomie en embryologie (Donkelaar)
Recepten voor een goed gesprek Deel 1 (WTF IS DIT? van Esch)
Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease (Kumar, Abbas....)
The Immune system (Parham)
Human Histology (Stevens, Lowe)
Human Physiology: The mechanisms of body function (Widmaier, Vander)
Voor friggin' 300 euro heb je er 4 boeken bij die je in het verdere jaar nodig schijnt te hebben... Namelijk:
Zakwoordenboek van Coelho
Neurologie. Stuctuur, functie en dysfunctie van het zenuwstelsel (Wolters, Groenewegen)
Farmacologie (Sitsen)
Anamnese en lichamelijk onderzoek (Meer, Laar)
Qua Alberts, Parham, woordenboeken en van de Meer met je eens, rest ken ik niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef Repeat het volgende:
Alberts, onwijs droog kutboek, maar dat komt ook omdat het veel te ingewikkeld en vooral saai is.
Donkelaar ken ik niet
Esch klinkt kut
Robbins, best aardig boek. Heel dik, wel duidelijk, maar meer een moetje. Niet zulke boeiende stof imo.
Parham, vrijwel niet gebruikt. Heb daar geen apart boek voor nodig.
Stevens ook niet bekend
Widmaier ook niet bekend.
Coelho of Pinkhof niet doen, puur zonde van je geld. Woordenboek heb je echt niet nodig.
Neurologie ken ik niet, ikzelf heb Hijdra. Vind ik wel prima.
Sitsen staat hier nog in het plastic, heb je ook niet nodig.
vd Meer. Topboek, onmisbaar en duidelijk.
Maar ik weet natuurlijk niet wat jullie wel en niet nodig hebben, misschien besteden ze bij jullie ergens wel heel veel aandacht aan en heb je dat boek toch nodig oid?
Inderdaad, behalve dat Golgi apparatus een cool woord is.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:11 schreef EricT het volgende:
Alberts is echt zo'n boek dat je het gevoel hebt dat je nog steeds niets weet als je em uit hebt
Al die verdomde pathways (Wnt Frizzled, Delta Notch, G protein coupled blabla). Maar ik weet niet in hoeverre geneeskunde dit boek gebruikt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 20:21 schreef starla het volgende:
[..]
Inderdaad, behalve dat Golgi apparatus een cool woord is.
Maar in Maastricht ligt dat allemaal wat anders toch? Jullie plukken voor een toets wat boeken naar keuze uit de bieb en daar rolt dan vervolgens wel een voldoende uit?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:34 schreef Seam het volgende:
Sitsen kopen
Heb dat boek enkel gebruikt voor twee persoonlijk formularia.
Wij hebben alleen een advieslijst van drie boeken voor het hele jaar en een aantal boeken per blok. In totaal heb ik vorig jaar 5 boeken gekocht
Kost mij iets teveel geldquote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:57 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Maar in Maastricht ligt dat allemaal wat anders toch? Jullie plukken voor een toets wat boeken naar keuze uit de bieb en daar rolt dan vervolgens wel een voldoende uit?
Ik koop iig gewoon alle boeken! Nieuwe boeken ruiken lekker en staan mooi in je kast.
Neurologie heb je nodig voor het grootste blok van het 2e semester (wordt gegeven door de auteur), en Van der Meer (anamnese & LO) is ook een erg handig boek.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:51 schreef Laertes het volgende:
mijn boekenlijst :
Essential Cell Biology (B. Alberts) 2004
Klinische anatomie en embryologie (Donkelaar)
Recepten voor een goed gesprek Deel 1 (WTF IS DIT? van Esch)
Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease (Kumar, Abbas....)
The Immune system (Parham)
Human Histology (Stevens, Lowe)
Human Physiology: The mechanisms of body function (Widmaier, Vander)
Voor friggin' 300 euro heb je er 4 boeken bij die je in het verdere jaar nodig schijnt te hebben... Namelijk:
Zakwoordenboek van Coelho
Neurologie. Stuctuur, functie en dysfunctie van het zenuwstelsel (Wolters, Groenewegen)
Farmacologie (Sitsen)
Anamnese en lichamelijk onderzoek (Meer, Laar)
Ik gebruik voornamelijk de VIG box voor lichamelijk onderzoekquote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:25 schreef pmdomela het volgende:
[..]
Neurologie heb je nodig voor het grootste blok van het 2e semester (wordt gegeven door de auteur), en Van der Meer (anamnese & LO) is ook een erg handig boek.
Niet zeuren maar kopen.
Hebben mijn ouders ook gedaan, maar dat betekent niet dat ik dat geld nutteloos ga weggooien. Ik gebruik het liever voor later in de studie.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:37 schreef Kassaa het volgende:
[..]
Lieve ouders die goed anticiperen en een studieverzekering afsluiten!
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:04 schreef fusionfake het volgende:
[..]
Hier heb ik echt wat aan, thanks
Mijn boekenlijst:- Martini en Rubins lijken erg op elkaar, maar beide boeken hebben hun sterke kanten. Ik vond Martini makkelijker lezen, maar in Rubins staan (naast de stof die je voor 1.1 nodig hebt) ook nog heel veel ziektebeelden, wat weer heel handig is bij T-onderwijs en KLOP.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
- Netter is bijna een must, vooral voor blok 1.6 (3d-mens), dan kun je echt niet zonder. Als je er nu nog geen geld voor hebt kun je met Netter ook wel wachten tot je 1.6 hebt, voor 1.1 hoef je maar een stuk of 3 platen te bestuderen, dat kun je ook best in de bieb doen.
- Baynes is voor 1.1 niet zo superbelangrijk, maar is voor 1.2 weer hét boek dat je compleet uit je hoofd moet leren, dus sowieso een goede aankoop.
- Waller is onmisbaar voor rode draad Farmacologie&Farmacotherapie, dus die heb je eigenlijk wel nodig.
- Bijlsma zou ik niet kopen, ik heb er 10 pagina's uit gelezen, waarvan ik de informatie ook gewoon van de college-sheets had kunnen halen, nogal zinloos.
- Diagnostiek is op zich een heel mooi en leuk en handig boek, vooral omdat je zo lekker jezelf kunt diagnosticeren (ik heb hoofdpijn en ik ben zo oud, dan heb ik zoveel procent kans dat dat een hersentumor is, etc), en voor T-onderwijs is het soms best handig. Maar je kunt voor elke T ook gewoon een uur in de bieb gaan zitten met dat boek en dan bespaar je jezelf weer 60 euro (ofzo).
- Grundmeijer slaat werkelijk helemaal nergens op. Dat boek staat geloof ik alleen op de lijst omdat dhr. Grundmeijer zelf coördinator van het klinisch lijnonderwijs is. Ik heb het niet gekocht en heb daar ook geen seconde spijt van gehad.
Ik hoop dat je hier een beetje wat aan hebt! Bedenk wel dat het eerste blok het duurst is, in de volgende blokken heb ik elke keer maar 2 of 3 boeken gekocht.
Als je nog meer wil weten moet je het maar zeggen, ik ga alleen morgen op vakantie, dus dan antwoord ik volgende week pas weer![]()
Thanks, thanks & thanksquote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:45 schreef Merel1808 het volgende:
[..]
- Martini en Rubins lijken erg op elkaar, maar beide boeken hebben hun sterke kanten. Ik vond Martini makkelijker lezen, maar in Rubins staan (naast de stof die je voor 1.1 nodig hebt) ook nog heel veel ziektebeelden, wat weer heel handig is bij T-onderwijs en KLOP.
- Netter is bijna een must, vooral voor blok 1.6 (3d-mens), dan kun je echt niet zonder. Als je er nu nog geen geld voor hebt kun je met Netter ook wel wachten tot je 1.6 hebt, voor 1.1 hoef je maar een stuk of 3 platen te bestuderen, dat kun je ook best in de bieb doen.
- Baynes is voor 1.1 niet zo superbelangrijk, maar is voor 1.2 weer hét boek dat je compleet uit je hoofd moet leren, dus sowieso een goede aankoop.
- Waller is onmisbaar voor rode draad Farmacologie&Farmacotherapie, dus die heb je eigenlijk wel nodig.
- Bijlsma zou ik niet kopen, ik heb er 10 pagina's uit gelezen, waarvan ik de informatie ook gewoon van de college-sheets had kunnen halen, nogal zinloos.
- Diagnostiek is op zich een heel mooi en leuk en handig boek, vooral omdat je zo lekker jezelf kunt diagnosticeren (ik heb hoofdpijn en ik ben zo oud, dan heb ik zoveel procent kans dat dat een hersentumor is, etc), en voor T-onderwijs is het soms best handig. Maar je kunt voor elke T ook gewoon een uur in de bieb gaan zitten met dat boek en dan bespaar je jezelf weer 60 euro (ofzo).
- Grundmeijer slaat werkelijk helemaal nergens op. Dat boek staat geloof ik alleen op de lijst omdat dhr. Grundmeijer zelf coördinator van het klinisch lijnonderwijs is. Ik heb het niet gekocht en heb daar ook geen seconde spijt van gehad.
Ik hoop dat je hier een beetje wat aan hebt! Bedenk wel dat het eerste blok het duurst is, in de volgende blokken heb ik elke keer maar 2 of 3 boeken gekocht.
Als je nog meer wil weten moet je het maar zeggen, ik ga alleen morgen op vakantie, dus dan antwoord ik volgende week pas weer
Daar moest ik ook even op googlen, maar het schijnt een soort spaarpotje bij een verzekeringsmaatschappij te zijn, waarbij, als één van je ouders overlijdt, de verzekeringsmaatschappij de premie overneemt, zodat jij als kind toch fijn met 20.000 euro aan je studie kunt beginnenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 03:28 schreef Repeat het volgende:
Wtf is een studieverzekering nou weer?
Alberts ingewikkeld?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:53 schreef Repeat het volgende:
Alberts, onwijs droog kutboek, maar dat komt ook omdat het veel te ingewikkeld en vooral saai is.
quote:
Maar, meende je dat serieusquote:
Ja, ik vond het verschrikkelijk saai en een dieptepunt in mn geneeskundige carrière.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:25 schreef June. het volgende:
Inderdaad. Ik heb hem vrij veel in mijn eerste jaar gebruikt; dan is het juist fijn als het niet zo diep op alle stof ingaat maar eerst fatsoenlijk de basis uitgelegd wordt..
[..]
Maar, meende je dat serieus?
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:29 schreef MaxC het volgende:
Celbiologie is gewoon verschrikkelijk saai, als je Alberts doorleest lijkt het net alsof je bent uitgeloot
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:29 schreef MaxC het volgende:
Celbiologie is gewoon verschrikkelijk saai, als je Alberts doorleest lijkt het net alsof je bent uitgeloot
Essential Cell Biology is gewoon de dummy-versie van The Cell. In The Cell staat alles wat ook in Essential Cell Biology staat, maar je zult wel even moeten puzzelen wat je dan precies moet bestuderen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:47 schreef Juzme het volgende:
Het leuke van de RUG is dat je voor geneeskunde een ander exemplaar van Alberts moet hebben dan het boek wat je moet aanschaffen voor biologie...
Nou vraag ik me af of dat echt nodig is, of dat de boeken ong hetzelfde omvatten?
Klopt, die bij geneeskunde gebruikt wordt is nog oppervlakkiger dan de 'echte'quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:53 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Essential Cell Biology is gewoon de dummy-versie van The Cell. In The Cell staat alles wat ook in Essential Cell Biology staat, maar je zult wel even moeten puzzelen wat je dan precies moet bestuderen.
Je hebt hem niet vaak gelezen zo te zienquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 10:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ja, ik vond het verschrikkelijk saai en een dieptepunt in mn geneeskundige carrière.
Iedereen die ik ken trouwens ook, wtf boeien al die gare membraameiwitten mij nou?
Best wel eigenlijkquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 13:09 schreef starla het volgende:
[..]
Je hebt hem niet vaak gelezen zo te zien
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |