Vermiste tiener Naomi van LoonSoms krijg je berichtjes wel tien keer binnen. Zo gaat het dezer dagen met het mailtje over de vermissing van Naomi van Loon uit Deurne. Aanvankelijk dachten we op de krant dat 13-jarige Naomi uit Deurne in Nederland komt, maar vorige week bleek het een Belgische zaak te zijn. Omdat niemand eigenlijk precies weet hoe het zit, ben ik me er toch eventjes in gaan verdiepen. Velen op internet denken, blijkens berichtjes op fora, namelijk dat het een zogenaamde hoax is, een nepbericht. Die krijg ik ook voldoende binnen, zoals het verhaal over de vangrailcamera's, dat hier onlangs op de redactie werd rondgestuurd. Zo'n bericht kan jaren over het web zwerven en is gewoon door iemand verzonnen.
Velen stellen ook vraagtekens bij het mailtje over Naomi. Zo is het wat slordig opgesteld, zonder hoofdletters en leestekens. Op internet is verder ook weinig te vinden over het waarheidsgehalte en staat ze nergens officieel als vermist vermeld, dus heb ik de politie in België even gebeld. Het mooie is dat er bij onze zuiderburen zelden persvoorlichters meekijken. Dus kreeg ik eerst -na het aanhoren van een geruststellend wachtdeuntje-een meneer van de politie aan de Lasborslei in Deurne aan de lijn. Die vertelde dat ze veel telefoontjes krijgen, maar eigenlijk niets weten over een eventuele vermissing. Bel het hoofdbureau maar, was zijn boodschap. Daar vertelde een vriendelijke dame dat er inderdaad een onderzoek liep en gaf me het telefoonnummer van de jeugd- en zedenpolitie.
"De mama heeft het op de computer gezet en ze was een beetje sneller dan wij. Maar we moeten het meisje niet in Nederland zoeken," vertelde de aardige vrouwelijke rechercheur me daar. Er werkt volgens haar een team van zeven mensen aan de zaak. Toen ik suggereerde dat er gezien het grote team dan toch zeker sprake moest zijn van een zorgwekkende verdwijning met verdenking van een misdrijf, antwoordde ze hevig ontkennend. Nee, het gaat hier om een 'wegloper', zoals dat in politietermen heet. Maar wel een hele jonge wegloper, die gewoon zo snel mogelijk terug thuis moet komen. Rondzenden in Nederland van het mailtje van mama heeft echter weinig zin, gaf ze me nog mee. Tot zover dus Naomi.
In de regio was afgelopen week ook een 17-jarige zoek. De tiener was donderdag ook al verdwenen, maar toen snel weer terug. Vrijdag verdween ze opnieuw. Ik zal de politie nog eens naar haar zaak vragen. Ik heb eerder al over geblogd over vermiste kinderen. Weglopers vragen aandacht, van de politie en van hun ouders. Die laatsten zijn vrijwel altijd dodelijk ongerust en zullen er alles aan doen om hun kind weer veilig thuis of bij de opvang terug te krijgen. Het is denk ik de angst van iedere vader of moeder: niet weten waar je kind is.
UPDATE: de regiopolitie meldt desgevraagd dat de 17-jarige weer terecht is.