abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 juli 2009 @ 03:12:25 #1
262650 kitao
prikplaatje
pi_71384819
quote:
Geweld eist meer dan 150 levens in Nigeria
Internationaal - door Redactie op 27-07-2009 @ 20:22

Bij gevechten tussen radicale moslims en veiligheidstroepen in het noorden van Nigeria zijn gisteren en vandaag meer dan 150 mensen om het leven gekomen. Dat meldde de BBC. Honderden mensen zijn op de vlucht geslagen. Politie en leger hebben moeite het geweld onder controle te krijgen.

In Maiduguri in de staat Borno telde een verslaggever van de BBC meer dan honderd doden. In de stad liggen lijken in de straten. Volgens ooggetuigen zijn mensen uit hun auto’s gesleurd en doodgeschoten door de militanten. Politie en militairen patrouilleren nu in de straten.

Ook in andere steden in het noorden was het onrustig. In Potiskum in de staat Yobe gingen een politiebureau en belendende gebouwen in vlammen op na een aanval in de afgelopen nacht. Er vielen zeker twee doden. De gevechten zouden uren hebben geduurd. En in Wudil in de staat Kano vielen minstens drie doden. Tientallen militanten zijn opgepakt.

Een deel van de strijders zou afkomstig zijn van de beweging Boko Haram van de prediker Mohammed Yusuf. Die strijdt voor invoering van de islamitische wetgeving in heel het land en keert zich tegen westers onderwijs. In het noorden is de sharia al van kracht, maar in het christelijke zuiden niet.

Het geweld begon gisteren toen zeventig aanhangers van Yusuf een politiebureau in Bauchi in de gelijknamige staat aanvielen. Dat gebeurde nadat een aantal van hun leiders was opgepakt. De aanval mislukte en er vielen tientallen doden, vooral onder de aanvallers. In de stad is een avondklok van kracht. Vorig jaar vielen in deze regio honderden doden bij geweld tussen moslims en christenen.
bron: nws fp

Regelmatig krijgen we dit soort berichten vanuit Nigeria te horen. Sommige Nigerianen beweren dat deze onlusten meer op een combinatie van politiek en stammenoorlog zijn gebaseerd als op geloofskwesties. Hier lijkt meer sprake van sektarisch geweld als van een "Jihad".

Noot :
Jihad : Heilige oorlog tegen het kwaad in jezelf en je eigen leven. (foutief geïnterpreteerd als een oproep tot geweld tegen niet-moslims)
Gevonden op http://www.encyco.nl/nol.php

[ Bericht 0% gewijzigd door kitao op 28-07-2009 06:11:23 (schrijffout) ]
megalomaniac
pi_71384907
-edit-

[ Bericht 88% gewijzigd door paddy op 29-07-2009 19:03:35 ]
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 28 juli 2009 @ 04:05:17 #3
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_71385028
Weer die moslims. Ze kunnen zich ook nergens ter wereld gedeist houden.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 04:06:54 #4
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_71385032
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 04:05 schreef DemonRage het volgende:
Weer die moslims. Ze kunnen zich ook nergens ter wereld gedeist houden.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 04:09:35 #5
191846 makkie88
Zo moeilijk is het niet
pi_71385041
dan hoeven ze komende tijd ff niet marktplaats leeg te kopen neem ik aan?
pi_71385107
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 04:09 schreef makkie88 het volgende:
dan hoeven ze komende tijd ff niet marktplaats leeg te kopen neem ik aan?
Huh? Ik heb net me ipod verkocht aan iemand uit Nigeria, als goed is komt ze neef morgen 700 euro bij me langs brengen
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator dinsdag 28 juli 2009 @ 08:41:35 #7
8781 crew  Frutsel
pi_71385919
de oliepijpleidingen zijn zeker 'op'
dus gaan ze nu elkaar maar te lijf
pi_71386977
quote:
Borno
Te makkelijk, te makkelijk
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_71387655
Misschien wel aardig om eens de nigeriaanse kijk op deze schermutselingen te lezen:

http://www.nairaland.com/nigeria/topic-301842.0.html

De christenen in met name het zuiden van Nigeria zien de moslims in het noorden als een stelletje achtergebleven idioten En ook op dit forum zit een enkele simpele ziel die het opneemt voor de islam, 't lijkt fok! wel.
pi_71388935
Volgens een goede Nigeriaanse vriend van mij gebeurt het regelmatig dat de Moslims tegen de Christenen knokken en vice versa. Ze schijnen elkaar niet te kunnen luchten of zien.
Cool story, Hansel.
pi_71389071
Tussen de corruptie door vechten ze nog wat
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_71389115
Toch jammer dat dit soort landen zo corrupt, chaotisch en verdeeld zijn. De bevolking daar zou toch érg veel van de olie-export kunnen profiteren.
Cool story, Hansel.
pi_71389153
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 11:19 schreef wikwakka2 het volgende:
Toch jammer dat dit soort landen zo corrupt, chaotisch en verdeeld zijn. De bevolking daar zou toch érg veel van de olie-export kunnen profiteren.
Inderdaad..het land had mooi opgebouwd kunne worden etc..
Maar dat gebeurt nergens daar
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
pi_71389234
Geen religie verspreidt zich zo gewelddadig als de islam; dat is alom bekend en in de geschiedenis ook steeds weer gebleken (waarmee ik het christendom trouwens nergens van vrijpleit). Geloven houdt voor nogal wat mensen in dat ze hun opvattingen (lees: idioterie) met dwang en geweld aan anderen willen opleggen. Er zou wereldwijd meer gedaan mogen worden om ongewenste opmars van religie de kop in te drukken.
pi_71392417
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 11:19 schreef wikwakka2 het volgende:
Doe maar niet, zolang die gasten dat niet snappen sneaken wij weg met de winsten
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_71394439
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 12:58 schreef raptorix het volgende:

[..]

Doe maar niet, zolang die gasten dat niet snappen sneaken wij weg met de winsten
Net zoals de arme burgerbevolking van Nigeria niet profiteert van de olie onder hun voeten doen wij (de meesten dan hier) dat ook niet. De winsten die shell maakt vloeien weg naar de elite in nederland waaronder het koningshuis.
pi_71394823
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 13:57 schreef buachaille het volgende:

[..]

Net zoals de arme burgerbevolking van Nigeria niet profiteert van de olie onder hun voeten doen wij (de meesten dan hier) dat ook niet. De winsten die shell maakt vloeien weg naar de elite in nederland waaronder het koningshuis.
En voor het gemak vergeet je even de tienduizenden Nederlandse werknemers en bedrijfjes die met Shell zakendoen of ervoor werken .

Maar Shell is sleeheecht
Cool story, Hansel.
pi_71395119
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 14:06 schreef wikwakka2 het volgende:
En voor het gemak vergeet je even de tienduizenden Nederlandse werknemers en bedrijfjes die met Shell zakendoen of ervoor werken .

Maar Shell is sleeheecht
Die mensen vergeet ik echt niet, al is het alleen maar dat ik minstens 1 keer per week mijn volle benzinetank moet afrekenen bij een allervriendelijkste dame of heer van het benzinestation.

Daar gaat het ook niet om, het gaat om de maatschappelijke verantwoordelijkheid die een bedrijf als Shell heeft. De arme Igbo? bevolking in de oliedelta van Nigeria ziet de winsten van die shell maakt verdwijnen in de zakken van wat happy few in de grote steden van Nigeria. Terwijl die vrolijk rondrijden in hun hummers zien de deltabewoners alleen de kolerebende die de grote oliebedrijven ervan maken. Daar mag gerust wat tegenover staan.
pi_71395177
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 10:22 schreef buachaille het volgende:
Misschien wel aardig om eens de nigeriaanse kijk op deze schermutselingen te lezen:

http://www.nairaland.com/nigeria/topic-301842.0.html

De christenen in met name het zuiden van Nigeria zien de moslims in het noorden als een stelletje achtergebleven idioten En ook op dit forum zit een enkele simpele ziel die het opneemt voor de islam, 't lijkt fok! wel.
Een enkele simpele ziel? Meerdere blindgangers Islam = onderwerping , is het nieuw fascisme in overtreffende trap.

# Het rijk van de koran zal stellig worden gevestigd, de ernstigste tegenstand ten spijt"
# "Niets en niemand kan de zege van de islam en de heilige profeet tegenhouden"
# "Die omwenteling zal leiden tot een tijdperk van vrede en orde"
# "Alle pogingen, in strijd met deze principes, om vrede aan de wereld te brengen en onrust te doen verdwijnen, zullen vruchteloos blijven"
to the point!
  dinsdag 28 juli 2009 @ 14:45:59 #20
262650 kitao
prikplaatje
pi_71396391
megalomaniac
pi_71398896
Nigeria heeft een moslimpopulatie van ongeveer 50%. Zodra moslims percentueel gezien in aantal toenemen, willen "ze" de islam doordrukken op de maatschapppij. Islam wilt de publieke domeinen in de maatschappij overheersen, vandaar dat in Nigeria bijvoorbeeld een deel v/d moslims de sharia probeert door te drukken. Door het hele land welteverstaan, waardoor de christenen ook met sharia te maken krijgen. Zie ook de quote uit het nieuwsbericht waaruit dat blijkt:
quote:
Een deel van de strijders zou afkomstig zijn van de beweging Boko Haram van de prediker Mohammed Yusuf. Die strijdt voor invoering van de islamitische wetgeving in heel het land en keert zich tegen westers onderwijs. In het noorden is de sharia al van kracht, maar in het christelijke zuiden niet.
Overigens is het een groot misverstand dat als per se een meerderheid v/d moslims voor de sharia is, de sharia zal worden geprobeerd in te voeren. Een minderheid van de moslims die pro-sharia is, kan toch - d.m.v. geweld - de sharia willen proberen door te drukken op de gehele samenleving.

Vorig jaar waren er trouwens grootschalige rellen door het land tussen christenen en moslims. Er vielen toen ruim 300 doden. Overigens liggen christenen en moslims in Nigeria wel vaker overhoop met elkaar.
pi_71399909
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 11:22 schreef isogram het volgende:
Geen religie verspreidt zich zo gewelddadig als de islam; dat is alom bekend en in de geschiedenis ook steeds weer gebleken (waarmee ik het christendom trouwens nergens van vrijpleit). Geloven houdt voor nogal wat mensen in dat ze hun opvattingen (lees: idioterie) met dwang en geweld aan anderen willen opleggen. Er zou wereldwijd meer gedaan mogen worden om ongewenste opmars van religie de kop in te drukken.
Hoe denk jij dat het christendom in grote delen van de wereld is verspreid? Echt niet alleen met een lief woord.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 16:28:01 #23
262650 kitao
prikplaatje
pi_71400005
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 15:56 schreef Zienswijze het volgende:

Vorig jaar waren er trouwens grootschalige rellen door het land tussen christenen en moslims. Er vielen toen ruim 300 doden. Overigens liggen christenen en moslims in Nigeria wel vaker overhoop met elkaar.
Nigeria heeft een bevolking van 148 miljoen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nigeria
300/148miljoen is misschien te weinig (maar 300 teveel) om dit grootschalig te noemen. Hetgeen overigens niets afdoet aan de felheid van de slachtingen en de angst die het veroorzaakt.
megalomaniac
pi_71400183
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 16:28 schreef kitao het volgende:

[..]

Nigeria heeft een bevolking van 148 miljoen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nigeria
300/148miljoen is misschien te weinig (maar 300 teveel) om dit grootschalig te noemen. Hetgeen overigens niets afdoet aan de felheid van de slachtingen en de angst die het veroorzaakt.
Je noemt het niet grootschalig omdat "we gewend zijn" dat mensen in Afrika elkaar afslachten. Om het maar even zo te noemen.

Voor religieuze onlusten is 300 op 148 miljoen wel veel te noemen. Stel dat er in Nederland rellen zijn tussen moslims vs. christenen en er vallen hier 30 doden*. dan zouden dat ook grote rellen worden genoemd.

* heb dit getal aangepast aan de verhouding van de slachtoffers vs. totale Nigeriaanse bevolking.

[ Bericht 2% gewijzigd door Zienswijze op 28-07-2009 16:38:50 ]
pi_71400240
Inderdaad. 300 doden vind ik nog een aardige slachtpartij. En dat waren maar een paar rellen, het totaalcijfer ligt veeeeel hoger.
Cool story, Hansel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')