Juist ouderen zijn immuun voor de fluquote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
waardoor vooral zeer zwakke net geopereerde mensen van 80 het loodje leggen?
0,56 % vind ik nogal wat...... in het verkeer heb je minder kan, zelfs in een vliegtuig.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
Je hebt 0,56% kans dat je na besmetting overlijdt. Hoe is dat anders dan normaal griepvirus wat eens in de zoveel tijd rond de herfst op z'n heftigst is en waardoor vooral zeer zwakke net geopereerde mensen van 80 het loodje leggen?
Maargoed. De globale paniek moet verder gaan he nu we niet meer onder de indruk zijn "de enge crisis". Stelletje hypejunkies.
Een eigen subforum nog wel voor een licht griepje
Yep, iedereen die voor 1956 (of '58?) geboren is heeft al een soortgelijke griep meegemaakt en heeft de antistoffen nog.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:37 schreef nodisch18 het volgende:
[..]
Juist ouderen zijn immuun voor de flu
Oh zelfs in het vliegtuig?quote:Op maandag 27 juli 2009 20:37 schreef Rekkie het volgende:
[..]
0,56 % vind ik nogal wat...... in het verkeer heb je minder kan, zelfs in een vliegtuig.
In het geval van influenza neemt de hoeveelheid van een bepaalde antistof in je lichaam af in de loop der jaren. Bij die mensen zal vast nog wel wat aanwezig zijn, maar veel zoden zal het niet aan de dijk zetten.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:39 schreef remlof het volgende:
[..]
Yep, iedereen die voor 1956 (of '58?) geboren is heeft al een soortgelijke griep meegemaakt en heeft de antistoffen nog.
Elk virus kan muteren.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef Sander het volgende:
Het virus kan nog altijd muteren
Bron?quote:en de kans op overlijden ís al een stuk groter dan de gewone griep.
Toch zijn er relatief heel weinig 50plussers die besmet raken met deze Mexicaanse griep.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:42 schreef Antaresje het volgende:
[..]
In het geval van influenza neemt de hoeveelheid van een bepaalde antistof in je lichaam af in de loop der jaren. Bij die mensen zal vast nog wel wat aanwezig zijn, maar veel zoden zal het niet aan de dijk zetten.
Ja en nee en daarnaast ook nog misschien wel ja als is het wel waarschijnlijk nee.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Oh zelfs in het vliegtuig?
Vliegen is de meest veilig vorm van transport dacht ik? Beetje raar statement. Of ga je nu uit van de gecombineerde kans van neerstorten en griep krijgen in het vliegtuig?
Dat klopt. Maar bij een virus als dit, met de huidige verspreiding is de kans wel groter.quote:
http://www.who.int/csr/don/2009_07_06/en/index.htmlquote:Bron?
http://www.nytimes.com/2009/05/21/health/21swineflu.html?_r=1quote:Op maandag 27 juli 2009 20:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Toch zijn er relatief heel weinig 50plussers die besmet raken met deze Mexicaanse griep.
Moron, het kan muteren.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
Je hebt 0,56% kans dat je na besmetting overlijdt. Hoe is dat anders dan normaal griepvirus wat eens in de zoveel tijd rond de herfst op z'n heftigst is en waardoor vooral zeer zwakke net geopereerde mensen van 80 het loodje leggen?
Maargoed. De globale paniek moet verder gaan he nu we niet meer onder de indruk zijn "de enge crisis". Stelletje hypejunkies.
De bekende griepvirussen werden ook gewoon elk jaar verspreid. Zelfde penetratiegraad, misschien wel groter.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:47 schreef Sander het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar bij een virus als dit, met de huidige verspreiding is de kans wel groter.
De cijfers in de bronnen geven aan dat het qua mortaliteit dus een zware griep is. Maar +0,1% meer kans dan een gemiddelde griepuitbraak.quote:
Anders lees je het topic eventjes, vlegel.quote:
We proberen jou te imponeren.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De bekende griepvirussen werden ook gewoon elk jaar verspreid. Zelfde penetratiegraad, misschien wel groter.
Not impressed
[..]
De cijfers in de bronnen geven aan dat het qua mortaliteit dus een zware griep is. Maar 0,1% erger dan een gemiddelde griepuitbraak.
Still not impressed. Waarom zijn we ookweer in paniek?
Het kan muteren en het zal ook wel muteren, maar dat wil nog niet zeggen dat het muteert in het killervirus wat de halve wereldbevolking zal wegvagen.quote:
Aannemelijker.quote:
ja ja, t zou eventueel misschien kunnen muteren en dan zou t eventueel misschien gevaarlijk kunnen zijn voor jonge mensen.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:37 schreef Sander het volgende:
Bovendien zou die nieuwe variant net zoals de Spaanse griep weleens juist gevaarlijk kunnen zijn voor jonge mensen.
Exact mijn punt idd. Dank je.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:57 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Maar dankzij de media en binnen de kortste keren waarschijnlijk ook dankzij dit subforum, schiet meer dan de helft van Nederland in de stress omdat ze alleen maar doomsday scenario's voorgeschoteld krijgen met veel te weinig nuancering.
Maar ja, sensatie scoort.
Ik vraag me af wat nou meer financiele schade op brengt. Een in te calculeren capaciteitsdaling door ziekte of 10.000den hypochondrische bezoekjes aan huisartsen, blinde paniek en 20% van nederland dat gehypnotiseerd nu.nl zit te F5-en ipv zit te werken.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:01 schreef Iblis het volgende:
Het overlijdingsrisico is niet het enige overigens. Doordat het een nieuw virus is, worden er naar verwachting meer mensen ziek. En zeker als dat heel veel mensen thuis houdt, kan dat voor bedrijven, ziekenhuizen, problematisch zijn.
quote:Op maandag 27 juli 2009 21:01 schreef Iblis het volgende:
Het overlijdingsrisico is niet het enige overigens. Doordat het een nieuw virus is, worden er naar verwachting meer mensen ziek. En zeker als dat heel veel mensen thuis houdt, kan dat voor bedrijven, ziekenhuizen, problematisch zijn.
Dit subforum is dan ook niet opgezet omdat erquote:Op maandag 27 juli 2009 21:13 schreef SpecialK het volgende:
Als er 1 ding is wat besmettelijker is dan die griep is het wel die angst voor de griep.
Anders blijft iedereen eventjes gewoon lekker kalm ofzo. Die griep komt sowieso wel. Daar gaat dit subforum en al die kranten oplages met van die smikkel-headlines geen verandering in brengen.
Mexiaanse griep vergelijken met Spaanse griep..quote:Op maandag 27 juli 2009 20:37 schreef Sander het volgende:
Bovendien zou die nieuwe variant net zoals de Spaanse griep weleens juist gevaarlijk kunnen zijn voor jonge mensen.
En topics als de CIA zit er achter dragen daar vast een hoop aan bij.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit subforum is dan ook niet opgezet omdat er [ afbeelding ] paniek [ afbeelding ] zou zijn. Meer omdat er a: genoeg te bespreken valt, b: deze griep meer impact kán hebben dan de standaard griepgolf.
Dit virus verspreidt zich sneller én er zijn groepen vatbaar die bij reguliere griepvirussen minder vatbaar zijn. De eventuele gevolgen zijn nú nog niet zichtbaar, maar voordat de verwachte golf komt, is hier al een hoop informatie verzameld.
Je hoeft geen viroloog te zijn om te weten wat er in het nieuws is, hoor.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:24 schreef Antaresje het volgende:
[..]
En topics als [url=http://forum.fok.nl/topic/1321601]de CIA zit er achter dragen daar vast een hoop aan bij.
Ik ben benieuwd in hoeverre de zin van de onzin gescheiden kan worden hier. Niets ten nadele van de mods, maar zij zullen net zoals ik geen virologen zijn, dus ik verwacht niet dat dit subforum uit zal groeien tot een betrouwbare bron van informatie.
Het hele punt is dat er nu eenmaal media-aandacht is en blijft zijn voor deze laatste griepgolf. Met een subforum kan je dus ook inderdaad iedereen even haarfijn uitleggen dat de straat oversteken tot op heden nog gevaarlijker is dan dat je doodgaat aan de griep. Kalmeertopics kan je dus hier ook neergooien, graag gedaan.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
En niet te vergeten de economie, waar het nu toch al niet zo bijster goed mee gaatquote:Op maandag 27 juli 2009 21:01 schreef Iblis het volgende:
Ze moeten niet zeuren! Het is gewoon een soort werktijdverkorting, mensen vervelen zich toch al de tering op hun werk dus relatief gezien zou het de economie minder pijn doen aangezien het toch al aan het imploderen is.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:50 schreef remlof het volgende:
[..]
En niet te vergeten de economie, waar het nu toch al niet zo bijster goed mee gaat
Dat is volgens mij de grootste angst van de overheid, vandaar ook die vaccinatiecampagne.
Dat natuurlijk, en dat als het echt ernstig wordt dat ze verweten wordt niet goed gehandeld te hebben. Met dit geldt natuurlijk: achteraf heeft iedereen gelijk. Waait het over, zal er kritiek komen dat men maar liefst 34 miljoen nutteloze vaccins heeft besteld, wordt het ernstig, en men heeft niets besteld, dan wordt de overheid natuurlijk doden verweten.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:50 schreef remlof het volgende:
Dat is volgens mij de grootste angst van de overheid, vandaar ook die vaccinatiecampagne.
Merk je ook aan de berichtgeving vanuit de overheid, de adviezen die gegeven worden. Tot nu toe is alles gericht op het draaiende houden van bedrijven (zowel profit als non-profit).quote:Op maandag 27 juli 2009 21:50 schreef remlof het volgende:
Aan AIDS wordt met man en macht gewerkt. Het is echter niet zo'n ‘makkelijk’ virus.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:07 schreef Herr_Ratt het volgende:
Helemaal eens met TS, voor hetzelfde geld muteer ik zelf zodadelijk en zijn jullie nog veel verder van huis
![]()
Als we met z'n allen nou eens zo paniekerig zouden worden van het AIDSvirus, wellicht dat ze daar dan nog iets aan zouden doen
een pak van die schoonmaakdoekjes ( glorix?) op elk eilandje?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:11 schreef Shark.Bait het volgende:
Collega van me wilde dat iedereen een eigen muis en toetsenbord kreeg op de flexplekken ivm besmetting. Waarop mijn manager vroeg of iedereen dan ook zijn/haar eigen deurkruk erbij zou willen hebben![]()
Niet vreemd dat dit het hardst lopende topic in dit subforum is. Hoeveel mensen zijn er overleden aan deze griep in NL? 0.quote:
Dat zie je verkeerd. Wel even met de huidige cijfers werken hè. Statistiek.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:43 schreef Re het volgende:
statistiek is natuurlijk altijd vaag dus leg ik het meestal zo uit
stel je bent op een feestje met 200 man en bij vertrek moet je door een poortje. Dit poortje geeft op de avond een keer een dodelijke electrische schok uit (0.5% kans)
ga jij met een goed gevoel door het poortje heen?
Jamaar als je griep hebt ga je toch niet naar een feestje..quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:55 schreef Re het volgende:
ervanuitgaande dat iedereen het virus heeft op dat feestje he
Dat zou betekenen dat 1 op de 200 mensen die besmet wordt overlijd en dat klopt niet.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
Je hebt 0,56% kans dat je na besmetting overlijdt.
Ik zou een paar schoenen met dikke rubberen zolen aantrekken. Daarmee loop je dan wellicht een minimale kans dat je statische electriciteit opbouwt en je haren rechtop gaan staan, maar de kans dat je een eventuele electrische schok overleeft wordt er wel veel groter van.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:43 schreef Re het volgende:
statistiek is natuurlijk altijd vaag dus leg ik het meestal zo uit
stel je bent op een feestje met 200 man en bij vertrek moet je door een poortje. Dit poortje geeft op de avond een keer een dodelijke electrische schok uit (0.5% kans)
Volgens mij klopt dat wel degelijk.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:25 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat 1 op de 200 mensen die besmet wordt overlijd en dat klopt niet.
Lekker paniek voetballen en angstig doen.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
Maar tussen dodelijk en griep zit natuurlijk nog een heel scala aan mogelijkheden. Hoeveel mensen zijn er in het ziekenhuis opgenomen in Nederland?quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:51 schreef FicoF het volgende:
[..]
Dat zie je verkeerd. Wel even met de huidige cijfers werken hè. Statistiek.
stel je bent op een feestje met 58 608 man en bij vertrek moet je door een poortje. Dit poortje geeft op de avond een keer een niet dodelijke electrische schok uit (0.0017 % kans)
In Nederland wonen ongeveer 16.000.000 mensen, waarvan 273 de Mexicaanse griep hebben. Dat is 0,0017%. Van die 0,0017% is er nog niemand overleden.
Dan zou het aantal dodelijke slachtoffers in het VK al veel hoger moeten liggen dan nu het geval is.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:39 schreef Lente_ninja het volgende:
[..]
Volgens mij klopt dat wel degelijk.
Het virus is anders wel gecreëerd door artsen en de media hoor. En dit allemaal in opdracht van de nieuwe wereldorde die de mensheid willen verkleinen.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Lekker paniek voetballen en angstig doen.
Kansloos subforum is dit
Helemaal met jou eens.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 11:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Lekker paniek voetballen en angstig doen.
Kansloos subforum is dit
Dan moeten ze zich maar houden aan het motto: "Begin bij jezelf."quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:06 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het virus is anders wel gecreëerd door artsen en de media hoor. En dit allemaal in opdracht van de nieuwe wereldorde die de mensheid willen verkleinen.
En dit vind ik dus frappant!! Ik woon in Ierland, waar maar 4,1 miljoen mensen wonen, en er schijnen hier al 211 gevallen te zijn. Het verspreidt hier dus statistisch gezien 4x zo snel als in Nederland. Dat snap ik echt niet. De bevolkingsdichtheid is hier erg laag, en het is notabene een eiland.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:51 schreef FicoF het volgende:
[..]
In Nederland wonen ongeveer 16.000.000 mensen, waarvan 273 de Mexicaanse griep hebben. Dat is 0,0017%. Van die 0,0017% is er nog niemand overleden.
Als het in Dublin is aanbeland dan heeft het een goede plek natuurlijk. In Nederland lijkt het in Twente juist vrij hard te gaan. Je zou echter op de kaart moeten kijken hoe het zich verspreid. Zo'n virus verdeelt zich natuurlijk vaak niet netjes over het hele land.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 12:48 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
En dit vind ik dus frappant!! Ik woon in Ierland, waar maar 4,1 miljoen mensen wonen, en er schijnen hier al 211 gevallen te zijn. Het verspreidt hier dus statistisch gezien 4x zo snel als in Nederland. Dat snap ik echt niet. De bevolkingsdichtheid is hier erg laag, en het is notabene een eiland.
Wat zou hiervoor een verklaring kunnen zijn?
Dus ik ben niet de enigequote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:01 schreef mr.happy het volgende:
en dan ergens diep in mijn hart hoop ik, na bijv. bovenstaand commentaar, dat er wel een mutatie plaatsvindt, er massaal doden vallen en er zoveel mensen ziek worden dat de economie een echte opdonder krijgt (of beter gesteld, dat het productie- en distributiesysteem van supermarkten) en dan tegen mensen zeggen: zo, tering, wat een massahysterie zeg. Echt een overdreven hype, minstens, al die mensen die ziek zijn.
Oh, en omdat er dus 'een kans' is op het feit dat we de varkensgriep krijgen moeten we nu maar plotseling strenge voorzorgsmaatregelingen treffen? De media creeert een spook van massahysterie, helemaal toen het virus net uitbrak in Mexico. De volgende dagen stonden de kranten er vol van 'swine flu has arrived!' .. 'Killer swine flu has taken victims!' en ja hoor daar kwamen de mondkapjes al! Mensen kapten hun vakanties af, alleen maar omdat ze vrees hadden voor iets wat kon komen! En er zullen vast en zeker mensen zijn die niet meer in de metro of trein durven om dat ze bang zijn dat ze het pakken. Juist deze massa hysterie is het geen wat erg is! Mocht die mutatie komen zullen daar heus wel maatregelen komen en tot die tijd moet men gewoon normaal doen. Een censurering op de media zou soms zo slecht nog niet zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:01 schreef mr.happy het volgende:
en dan ergens diep in mijn hart hoop ik, na bijv. bovenstaand commentaar, dat er wel een mutatie plaatsvindt, er massaal doden vallen en er zoveel mensen ziek worden dat de economie een echte opdonder krijgt (of beter gesteld, dat het productie- en distributiesysteem van supermarkten) en dan tegen mensen zeggen: zo, tering, wat een massahysterie zeg. Echt een overdreven hype, minstens, al die mensen die ziek zijn.
Wat is dit toch: omdat er al in geen 100 jaar meer een echte ziekte in NL geweest is, dat mensen denken dat het niet meer kan ofzo ???
risico = kans x gevolg. De kans is onbekend maar niet klein, gevolgen zijn fiks, dus risico is onbekend maar fiks. Zou genoeg reden moeten zijn, toch ? Wel grappig dat je juist engelstalige kranten aanhaalt. Die zwepen de angst inderdaad flink op. Maar ja, kranten moeten ook verkocht worden, dus GROTE KOPPEN en doemverhalen. een beetje zelfcensuur zou inderdaad niet slecht zijn maar je "heus wel maatregelen nemen" opmerking -> ken je het gezegde: voorkomen is beter dan genezen. De uitbraak is al bezig, maar is nog onder controle. Is het dan niet juist geen goed idee om voorzorgmaatregelen te nemen om te voorkomen dat de pleuris echt uitbreekt ?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 13:37 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oh, en omdat er dus 'een kans' is op het feit dat we de varkensgriep krijgen moeten we nu maar plotseling strenge voorzorgsmaatregelingen treffen? De media creeert een spook van massahysterie, helemaal toen het virus net uitbrak in Mexico. De volgende dagen stonden de kranten er vol van 'swine flu has arrived!' .. 'Killer swine flu has taken victims!' en ja hoor daar kwamen de mondkapjes al! Mensen kapten hun vakanties af, alleen maar omdat ze vrees hadden voor iets wat kon komen! En er zullen vast en zeker mensen zijn die niet meer in de metro of trein durven om dat ze bang zijn dat ze het pakken. Juist deze massa hysterie is het geen wat erg is! Mocht die mutatie komen zullen daar heus wel maatregelen komen en tot die tijd moet men gewoon normaal doen. Een censurering op de media zou soms zo slecht nog niet zijn.
Een opmerking mijnerzijds geboren uit ergernis naar de "hoax", "complot van de regering" en "massahysterie" roepers van wie ik het gevoel krijg dat ze, omdat het nieuws door de regering verspreid wordt, per definitie tegen zijn, niet naar de daadwerkelijke cijfers kijken of uberhaupt iets weten van de wiskunde van een epidemie. Vlak voor mijn originele post waren er een paar die zo tekeergingen en toen borrelde wat gal op. Weinig tactisch of subtiel mijnerzijds:@quote:En hoe kun je eigenlijk te zeggen dat je hoopt dat de ziekte uitbreidt juist om met je vingers te wijzen naar de mensen die de ziekte als 'massahysterie' afwimpelen. Doen ze dat wel? Ik vraag het af, de meeste geven alleen aan dat het inderdaad iets ernstigs is maar om er nu elke dag zorgen om te maken of elke dag nieuws van te krijgen gaat wat ver.
Ik zeg niet dat de kans nu groter is. Ik zeg alleen dat men waarschijnlijk de gevolgen niet onderkent en denkt dat 'het wel mee zal vallen' Ik denk dat dat niet zo is. Ik denk niet dat we ons beter kunnen weren. De hygiene is beter, maar er is dusdanig veel meer verkeer/beweging dat de besmettingskans uiteindelijk even groot zal zijn.quote:En so what dat we de afgelopen 100 jaar geen echte ziekte hebben gehad in Nederland. Dat vergroot de kans op een ziekte nu echt niet hoor, en ik denk dat we er ons nu beter tegen kunnen weren dan 50 of 100 jaar geleden.
*proest* ja, natuurlijk, net zoals er voor de huidige problemen een oplossing gevonden is/was. Prutser, als inderdaad 1/3 van de beroepsbevolking ziek thuis zit verdeeld over een periode van 3 maanden, wat denk je dat er dan gebeurt. En kijk ook naar wat ik zeg: niet zozeer "de economie' maar gewoon simpelweg het dagelijks leven, de distributie van goederen.quote:En de economie zal heus niet zo snel een opdonder krijgen, daar zal altijd wel een oplossing voor worden gevonden.
Inderdaad, dit punt wilde ik ook maken, maar dat hoeft dus niet meer.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:41 schreef mr.happy het volgende:
Ik zeg niet dat de kans nu groter is. Ik zeg alleen dat men waarschijnlijk de gevolgen niet onderkent en denkt dat 'het wel mee zal vallen' Ik denk dat dat niet zo is. Ik denk niet dat we ons beter kunnen weren. De hygiene is beter, maar er is dusdanig veel meer verkeer/beweging dat de besmettingskans uiteindelijk even groot zal zijn.
[..]
In de tijd van de Spaanse griep wist men nog niet of nauwelijks dat quarantaine een nuttige maatregel was. Een handjevol mensen dacht dat het misschien wel handig was om een zakdoek voor je mond te houden als je in de buurt van een zieke was. Zeker in de VS was een groot deel van de huisartsen nog overtuigd van het humorisme. Het onderscheid tussen een virus en een bacterie kon nog niet gemaakt worden en het principe van vaccineren stond nog niet eens in de kinderschoenen. Complicaties die optraden waren niet of nauwelijks te behandelen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 18:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Inderdaad, dit punt wilde ik ook maken, maar dat hoeft dus niet meer.
Wat me opvalt is dat zoveel mensen roepen dat de vergelijking met de Spaanse griep niet opgaat 'omdat de medische wetenschap nu veel beter is'. Uiteraard is dat laatste waar, alleen kan men tegen virusinfecties nog steeds niet veel beginnen. In ieder geval niet genezen. Er kunnen dus nog steeds heel veel mensen tegelijk ziek worden en dat betekent dat de toegang tot de medische zorg wel eens niet meer voor iedereen gegarandeerd kan worden. Dan heb je ineens niet zo veel meer aan die verbeterde medische zorg.
Ja.quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Aan AIDS wordt met man en macht gewerkt. Het is echter niet zo'n ‘makkelijk’ virus.
-edit- geen gescheld please-quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:15 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Ja.
Vooral door farmaceuten die het met opzet onder het volk verspreiden.
Precies, en wat me ook zo verbaast is dat zoveel mensen die aan de ene kant álles verwachten en eisen van de medische zorg, zich verzetten tegen een vaccinatie die bedoeld is om ze minder ziek te laten zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 18:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Inderdaad, dit punt wilde ik ook maken, maar dat hoeft dus niet meer.
Wat me opvalt is dat zoveel mensen roepen dat de vergelijking met de Spaanse griep niet opgaat 'omdat de medische wetenschap nu veel beter is'. Uiteraard is dat laatste waar, alleen kan men tegen virusinfecties nog steeds niet veel beginnen. In ieder geval niet genezen. Er kunnen dus nog steeds heel veel mensen tegelijk ziek worden en dat betekent dat de toegang tot de medische zorg wel eens niet meer voor iedereen gegarandeerd kan worden. Dan heb je ineens niet zo veel meer aan die verbeterde medische zorg.
Dat dus.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:41 schreef mr.happy het volgende:
[..]
risico = kans x gevolg. De kans is onbekend maar niet klein, gevolgen zijn fiks, dus risico is onbekend maar fiks. Zou genoeg reden moeten zijn, toch ? Wel grappig dat je juist engelstalige kranten aanhaalt. Die zwepen de angst inderdaad flink op. Maar ja, kranten moeten ook verkocht worden, dus GROTE KOPPEN en doemverhalen. een beetje zelfcensuur zou inderdaad niet slecht zijn maar je "heus wel maatregelen nemen" opmerking -> ken je het gezegde: voorkomen is beter dan genezen. De uitbraak is al bezig, maar is nog onder controle. Is het dan niet juist geen goed idee om voorzorgmaatregelen te nemen om te voorkomen dat de pleuris echt uitbreekt ?
[..]
Een opmerking mijnerzijds geboren uit ergernis naar de "hoax", "complot van de regering" en "massahysterie" roepers van wie ik het gevoel krijg dat ze, omdat het nieuws door de regering verspreid wordt, per definitie tegen zijn, niet naar de daadwerkelijke cijfers kijken of uberhaupt iets weten van de wiskunde van een epidemie. Vlak voor mijn originele post waren er een paar die zo tekeergingen en toen borrelde wat gal op. Weinig tactisch of subtiel mijnerzijds:@
[..]
Ik zeg niet dat de kans nu groter is. Ik zeg alleen dat men waarschijnlijk de gevolgen niet onderkent en denkt dat 'het wel mee zal vallen' Ik denk dat dat niet zo is. Ik denk niet dat we ons beter kunnen weren. De hygiene is beter, maar er is dusdanig veel meer verkeer/beweging dat de besmettingskans uiteindelijk even groot zal zijn.
[..]
*proest* ja, natuurlijk, net zoals er voor de huidige problemen een oplossing gevonden is/was. Prutser, als inderdaad 1/3 van de beroepsbevolking ziek thuis zit verdeeld over een periode van 3 maanden, wat denk je dat er dan gebeurt. En kijk ook naar wat ik zeg: niet zozeer "de economie' maar gewoon simpelweg het dagelijks leven, de distributie van goederen.
Maar wel tegen de complicaties die die virussen mogelij met zich meebrengenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 18:09 schreef Jane het volgende:
alleen kan men tegen virusinfecties nog steeds niet veel beginnen.
dat hoop ik ook.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:01 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben er heel nuchter in. Je krijgt het of je krijgt het niet. Krijg ik het, dan blijf ik thuis en ziek ik ff goed uit en ga daarna gewoon weer verder.
Die hele hype, dáár wordt ik pas ziek van.
Dat weten we helemaal niet, het is hooguit een worst case scenario.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:12 schreef Taurus het volgende:
En omdat we weten dat het er aan zit te komen is het nieuws.
Pardon, omdat de mogelijkheid er is. Dan.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 11:14 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Dat weten we helemaal niet, het is hooguit een worst case scenario.
Bron Wikipediaquote:Ebola is een virusziekte die veroorzaakt wordt door het ebolavirus dat bij aap-achtigen, waaronder de mens, een ernstige afwijking in het bloed veroorzaakt waardoor inwendige bloedingen ontstaan.
De incubatietijd van ebola is gemiddeld één week. Nadat de eerste symptomen (koorts, zeer zware hoofdpijn en sterke pijnscheuten) zich voordoen duurt het gemiddeld 48 à 72 uur voordat de patiënt eraan overlijdt. Het ebolavirus infecteert als eerste de lever van de patiënt, van waaruit de rest van de organen worden geïnfecteerd. Hierin ontstaan kleine scheurtjes van waaruit het bloed uit de bloedvaten door het weefsel loopt. Uiteindelijk heeft de patiënt bloedingen uit alle lichaamsopeningen.
De gewone griep heb je toch ook niet graag?quote:Op maandag 27 juli 2009 20:36 schreef SpecialK het volgende:
heb je je al opgegeven?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:29 schreef mr.happy het volgende:
"Ze verspreidt zich zeer snel. En dan? Het blijft een griepje.
Het gaat hier niet om het ebola- of het marburgvirus."
Wel een ongelooflijk domme opmerking van die mijnheer. Dat is dezelfde redenatie als "waarom ons inzetten tegen clusterbommen ? Atoombommen zijn toch veel erger ?"
Duh dat marburg veel gevaarlijker is, maar dat houdt niet in dat deze griep ook niet best nare gevolgen kan hebben.
Nou de media/politiek is wel goed bezig met het bang maken van mensen. Sla maar een krant open je ziet bijna meteen wel weer nieuws over de mexicaanse griep. Nieuws uitzendingen op tv gaan ook altijd wel weer over de griep.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:29 schreef mr.happy het volgende:
"Ze verspreidt zich zeer snel. En dan? Het blijft een griepje.
Het gaat hier niet om het ebola- of het marburgvirus."
Wel een ongelooflijk domme opmerking van die mijnheer. Dat is dezelfde redenatie als "waarom ons inzetten tegen clusterbommen ? Atoombommen zijn toch veel erger ?"
Duh dat marburg veel gevaarlijker is, maar dat houdt niet in dat deze griep ook niet best nare gevolgen kan hebben.
Ik denk dat de paniek meer gaat over het feit dat de helft van de bevolking straks ziek in bed ligtquote:Op zondag 2 augustus 2009 15:35 schreef Party_P het volgende:
[..]
Nou de media/politiek is wel goed bezig met het bang maken van mensen. Sla maar een krant open je ziet bijna meteen wel weer nieuws over de mexicaanse griep. Nieuws uitzendingen op tv gaan ook altijd wel weer over de griep.
De mexicaanse griep is inderdaad ook MAAR een griepvariant, waarvan je koorts, koppijn, misselijkheid en diarree krijgt, maar vergeet niet dat er jaarlijks in NL ook een paar honderd mensen doodgaan door de normale griep, dan is toch niet iedereen in rep en roer zoals het nu al bijna wel is?
Daar heb je een punt ja, maar ook zat mensen denken dat de kans op overlijden "groot" is, terwijl het een griepvorm is.quote:Op zondag 2 augustus 2009 17:52 schreef FANN het volgende:
[..]
Ik denk dat de paniek meer gaat over het feit dat de helft van de bevolking straks ziek in bed ligt
en dan heb je natuurlijk wel een probleem...
De angst die er is bij mensen die er verstand van hebben, is dat het virus zodanig muteert dat het veel dodelijker wordt. Aangezien er nauwelijks immuniteit is tegen dit nieuwe virus, krijgt het veel minder moeite om veel mensen te infecteren. Als een rna-virus (en dat is dit) iemand infecteert, levert dat veel mutaties op. Het grootste gedeelte daarvan is niet effectief, maar er is een kans dat er een mutatie tussen zit die wel een heftiger ziektebeeld tot gevolg heeft. Hoe meer mensen geinfecteerd raken, hoe groter de kans dat er zo'n gevaarlijke mutatie ontstaat.quote:Op zondag 2 augustus 2009 19:25 schreef Party_P het volgende:
[..]
Daar heb je een punt ja, maar ook zat mensen denken dat de kans op overlijden "groot" is, terwijl het een griepvorm is.
Dat ben ik met je eens, maar headlines waarin doden worden aangekondigd verkopen kranten en trekken kijkers.quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:31 schreef Party_P het volgende:
true, muteren kan bout wezen, maar momenteel opblazerij. Het mag allemaal wat subtieler gebracht worden in de media, niet minder, maar subtieler.
Zo denk ik er net zo over, ik word gewoon niet goed van die bangmakerij...quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:01 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ben er heel nuchter in. Je krijgt het of je krijgt het niet. Krijg ik het, dan blijf ik thuis en ziek ik ff goed uit en ga daarna gewoon weer verder.
Die hele hype, dáár wordt ik pas ziek van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |